با وجود اینکه مسائل مختلف باعث به وجود آمدن رکود اقتصادی شده است، اما با توجه به پیشرفت شهرها در چند سال گذشته، می توان دریافت که مشاغل ساختمانی رو به افزایش است. با پیشرفت صنعت در سال های اخیر نه تنها وضعیت مشاغل بهبود یافته است، بلکه تعدادی از مشاغل ساخت و ساز و پیمانکاری نیز وجود دارند که اثبات می کنند گزینه های طولانی مدت و پایداری برای کسب درآمد هستند. صنعت ساختمان با وجود مشاغل مرتبط در بخش های تجاری، صنعتی و مسکونی بسیار گسترده است. علاوه بر این، مشاغل نوسازی ، تعمیر و نگهداری به یک عامل کارآفرین برای افراد متخصص در ساخت و ساز و پیمانکاری تبدیل شده است. در این مقاله با انتخاب گزینه های مختلف، 10 مورد از سودآور و پر طرفدارترین مشاغل ساختمانی را بررسی کرده ایم.

دانلود فایل صوتی در انتهای مطلب

تصویر 1 10 شغل سودآور

مدیر پروژه ساخت و ساز ( Construction Project Manager )

در صنعت ساخت و ساز ، مدیریت پروژه به یک فرآیند ضروری تبدیل شده است. در مقایسه با سایر صنایع ، ساخت و ساز ( ساخت پل ، راه سازی و ساختمان سازی و… ) نیاز به هماهنگی و مدیریت عظیمی بین تیم های مختلف دارد. مدیریت پروژه ساخت و ساز همچنین به دلیل ماهیت مأموریتی که دارد، با مدیریت انواع دیگر پروژه ها تفاوت دارد. این ماموریت زمانی که یک پروژه به طور کلی خاتمه می یابد، به پایان می رسد. به زبان دیگر، مدیریت پروژه ، عمل هدایت و هماهنگی منابع انسانی و مادی است و با استفاده از تکنیک های خاص برای اطمینان از اتمام یک پروژه به طور کارآمد و سودآور انجام می شود.

بنابراین مدیران پروژه ساختمانی با پیشنهادات کاری زیادی مواجه می شوند، اما مشکل اصلی در تعداد افراد واجد شرایط برای این شغل است. مدیران پروژه های ساختمانی معمولاً ضمن هماهنگی با افراد با تجربه و سرپرستان، وظیفه برنامه ریزی و سازماندهی پروژه ها را نیز بر عهده دارند. علاوه بر این، مدیران ساخت و ساز باید ضمن برآورد هزینه، در بودجه بندی کلی یک پروژه نیز همکاری داشته باشند. برای کسب شرایط لازم مدیریت ساخت و ساز ، دارا بودن مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط با ساخت و ساز ( معماری ، عمران و… )، همراه با سال ها تجربه ساخت و ساز کافی خواهد بود. اگر از افرادی هستید که به تازگی وارد این صنعت شده اید، این عنوان شغلی ممکن است خیلی دور از دسترس شما باشد. مدیریت ساخت و ساز برای متخصصانی مناسب تر است که با پروژه های متعددی درگیر شده اند، در بودجه بندی پروژه ها تجربه لازم را کسب کرده اند و وظایف مدیریتی به آنها داده شده است.

تصویر 2 10 شغل سودآور

برآوردگر هزینه ( Cost Estimator )

با توجه به پیشرفت ساخت و ساز ، بخش های مالی و حسابداری ساخت و ساز نیز شاهد رشد است که به نظر می رسد از روش های سنتی حسابداری ساخت و ساز فاصله گرفته است. برآوردگر هزینه ، همکار ارزشمندی برای هر شرکت ساختمانی است زیرا می تواند درمورد بودجه یک پروژه ساخت و ساز، از کل بودجه گرفته تا برنامه ریزی هر هزینه کوچک، شما را راهنمایی کند. انواع مختلفی از برآوردگر هزینه ها وجود دارد، از جمله افراد حرفه ای که بر هزینه های کل پروژه نظارت دارند، تا افرادی که فقط روی جنبه های خاصی از یک کار تمرکز می کنند، مانند لوله کشی یا برق و ….

برای به دست آوردن این شغل کسب مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط با ساخت و ساز شروع خوبی است، اما افرادی که همراه با تجربه حسابداری، گواهینامه ها و دانش BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) را داشته باشند می توانند هزینه مناسب را تخمین زده و یا حتی مقدار دقیق آن را به دست آورند. در دنیایی که بودجه ها در حال کاهش است و هزینه ها در حال افزایش، به برآوردگر هزینه بیش از هر زمان دیگری نیاز است.

تصویر 3 10 شغل سودآور

شیشه بر ( Glaziers )

مشاغل معدودی در صنعت شیشه وجود دارد اما همین تعداد می توانند برای شخص مناسب بسیار سودآور باشند. در اصل، عمده کار شیشه برها نصب و جایگذاری شیشه در پنجره ها و درها است. گرچه به نظر ساده می رسد، اما در ساخت همه قسمت های ساختمان ها، از ساختمان های تجاری بلند گرفته تا بازسازی و تعمیر خانه های قدیمی و تقریبا تمامی پروژه های ساختمانی، استفاده از شیشه لازم است. بیشترین فرصت شغلی برای شیشه برها در شهرها و کلانشهرها است. تبدیل شدن به شیشه بر ماهر یک تجارت سود آور است، بنابراین اگر این مسیر را انتخاب کنید و دوره کارآموزی را با موفقیت پشت سر بگذارید و مهارت لازم برای نصب شیشه در ساختمان های در حال ساخت را بدست آورید، می توانید به درآمد سرشاری برسید.

تصویر 4 10 شغل سودآور

نقاش ساختمان ( Building Painter )

از مهارت های پر درآمد دیگری که شاید به آن علاقه مند شوید نقاشی ساختمان است. به طور معمول شرط ورود به این شاخه در صنعت ساخت و ساز تبدیل شدن به یک نقاش است و شما می توانید این کار را با یک مدرک دیپلم فنی انجام دهید. برای کسانی که می خواهند در ساخت و ساز فعالیت کنند و از آن دسته افرادی هستند که علاقه ای به تحصیلات دانشگاهی ندارند، نقاشی گزینه ای ایده آل است. به جای صرف میلیون ها تومان هزینه تحصیل، برای تبدیل شدن به یک معمار، شما می توانید حتی در سنین جوانی با استفاده از مهارت فنی نقاشی ساختمان سریعاً به درآمد برسید و پای خود را به عنوان پیمانکار مستقل یا کارمند پیمانکاری به یک شرکت بزرگتر باز کنید و دیگر نیازی نیست به مدت 4 تا 8 سال از عمر خود را با کتاب ها و پشت میز دانشگاه ها هدر دهید.

تصویر 5 10 شغل سودآور

لوله کش ( Plumber )

با توجه به پیشرفت شهرها به خوبی مشخص می شود که مشاغل مرتبط با لوله کشی نسبتاً سودآور است. یک فرد کارآموز که 3 تا 5 ساله با لوله کش ماهر در ارتباط باشد، می تواند مهارتهای زیادی را بیاموزد که بسیار فراتر از نقش کلیشه ای لوله کش های سنتی است. پس از کارآموزی، لوله کش در زمینه نصب و تعمیر سیستم های آب و فاضلاب، مخازن و حتی تعمیر لوازم کوچک نیز دانش فنی کافی را کسب می کند. علاوه بر این، لوله کش ها باید در ترسیم نقشه ها و کدهای ایمنی مربوط به حوادثی مانند آتش سوزی دانش داشته باشند. لوله کش ها با داشتن مجموعه گسترده ای از مهارت ها و دانش در زمینه های مختلف در ساخت و ساز می توانند درآمد های بالایی را کسب نمایند.

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری ساختمانی کاوش درخواست خود را ثبت کنید.

تصویر 6 10 شغل سودآور

تعمیر ماشین آلات ساختمانی ( Vehicle Construction Repair )

بخش دیگری در ساخت و ساز که شاهد رشد آن هستیم، تجارت ماشین آلات مکانیکی است. هرکسی که صاحب خودرو باشد می داند داشتن مکانیک قابل اعتماد امری ضروری است. تعداد اتومبیل های موجود در جاده هر روزه در حال افزایش است و همین امر باعث نیاز بیشتر به کارگاه های تعمیر وسایل نقلیه و مکانیکی می شود. علاوه بر این، با گرایش بسیاری از افراد به سمت گزینه های ارزان قیمت تر برای تعمیر وسایل نقلیه، فروشگاه های مستقل محبوب تر از نمایندگی ها یا مغازه های تولیدکننده هستند. به دست آوردن شغل به عنوان مکانیک می تواند با داشتن مدرک دیپلم فنی دبیرستان انجام شود، اما برای روی پای خود ایستادن و بدست آوردن مهارت های بیشتر، پیشنهاد می شود در دوره های آموزشی و کارورزی که توسط آموزشکده های فنی ارائه می شود شرکت نمایید.

تصویر 7 10 شغل سودآور

اپراتور ماشین آلات مکانیکی ( Machine Operator )

در ساخت و ساز عنوان های زیادی برای کارهای ساختمانی وجود دارد، اما اپراتور ماشین سنگین و اپراتور تجهیزات سنگین از جمله متداول ترین آنها هستند. با کمی توجه به بخش های ساخت و ساز، مانند ساخت پروژه های مسکونی، تجاری یا زیرساخت ها (مانند جاده ها و پل ها) مشاهده می شود که اپراتور تجهیزات سنگین در تمامی آن ها مورد نیاز است و می‌بایست از ماشین آلات سنگین استفاده شود. اتکا به این ماشین ها مانند غلتک و بولدوزرها در پروژه های پیمانکاری راه سازی و یا جرثقیل و تاور کرین در پروژه های ساختمانی به حدی است که عملا انجام پروژه های جدید بدون آن ها امکان پذیر نیست. با توجه به گستره وسیع پروژه های پیمانکاری، مشاغل زیادی در این زمینه وجود دارد، اما تنها نکته منفی این است که این شغل ها معمولاً فصلی هستند. همچنین برای شروع به کار در هر کدام از این زمینه ها، نیازمند کسب گواهینامه های لازم برای اپراتوری ماشین مورد نظر خود هستید که ممکن است هر گواهینامه پیش نیازها، هزینه ها، و مدت زمان آموزش مخصوص به خود را داشته باشد.

تصویر 8 10 شغل سودآور

تکنسین برق ( Electrician )

تکنسین های برق طیف وسیعی از دانش و مهارت های لازم را دارا هستند که در بسیاری از جنبه های ساخت و ساز کاربرد دارد. پیمانکاران هنگامی که مجوز ساخت و ساز مکانی را دریافت می کنند، نیازمند تکنسین های برق جهت مونتاژ، نصب و تعمیر سیم های برق هستند. علاوه بر این، تکنسین های برق باید از مهارت کنترل وسایل و تجهیزات به کار برده شده در ساختمان برخوردار باشند. از آنجا که در بسیاری از بخش های صنعت ساخت و ساز به برق نیاز داریم، می توانید در پیمانکاری و تعمیر و نگهداری موارد مرتبط با برق در ساخت و ساز، شغل مناسبی پیدا کنید. اگر تجربه و تخصص کافی دارید، تبدیل شدن به یک پیمانکار مستقل در زمینه برق ساختمان، ممکن است گزینه ای باشد که می توانید به آن فکر کنید.

تصویر 9 10 شغل سودآور

ساخت و فروش آجر ( Brickmason )

با ادامه روند پیشرفت شهرها و بهبود اقتصاد، تعداد پروژه های مسکونی نیز در حال افزایش است. علاوه بر این، با وجود انواع مختلفی از مصالح موجود، آجر به دلیل دوام بالا و قیمت مناسب محبوبیت خود را حفظ کرده است و هنوز هم از اصلی ترین مصالح به کار برده شده در ساخت و ساز است. برای بدست آوردن مهارت لازم در زمینه تولید آجر، علاوه بر کارآموزی، گواهینامه یا مدرک سنگ تراشی از یک موسسه فنی روشی متداول برای قدم نهادن در این عرصه است.

تصویر 10 10 شغل سودآور

کارگر ساختمانی ( Construction Worker )

یک کارگر ساختمانی با داشتن فرصت های شغلی زیاد در زمینه ساخت و ساز، از زمینه های درآمدی بالایی برخوردار است. بدون نیاز به آموزش رسمی، ورود به نیروی کار ساختمانی نسبتاً آسان است. با این وجود، ممکن است بخواهید در بخشی خاص از ساخت و ساز فعالیت نمایید. اولین وظیفه یک کارگر ساختمانی در یک سایت ساخت و ساز ممکن است بارگیری و تخلیه مصالح، حفر چاله ها، کار کردن با ماشینهای ساده و تمیز کردن آن ها باشد. بهترین استراتژی برای پیشرفت در ساخت و ساز ، کسب تجربه هرچه بیشتر در زمینه های مختلف و همکاری با متخصصان ماهر مانند پیمانکاران، تکنسین های برق و نجاران است، که می تواند به شما کمک کند در حوزه ای که به آن علاقه مند هستید به کسب در آمد بپردازید.

تصویر 11 10 شغل سودآور

حسابداری ساختمانی ( Construction Accounting )

حسابداری ساختمانی و پیمانکاری نوعی حسابداری پروژه است و در آن هزینه ها و درآمدها به قراردادهای خاص اختصاص می یابد. در یک شرکت پیمانکاری برای هر پروژه ساخت و ساز یک حساب جداگانه در سیستم حسابداری تنظیم می شود. مدیریت حساب ها و در کل، حسابداری ساختمانی امری مهم و دقیق است. از این رو پیمانکاران و فعالان صنعت ساخت و ساز از نرم افزار حسابداری پیمانکاری پروژه ای و یا نرم افزار حسابداری ساخت و ساز استفاده می کنند. در بسیاری از مواقع پیمانکاران علاقه دارند که خودشان مستقیما بر درآمد و هزینه های پروژه ها نظارت داشته باشند، از این رو استفاده از نرم افزار حسابداری ساختمانی مناسب برای پیمانکاران که کارکردن با آن نیز آسان باشد، برای آنان در اولویت قرار می گیرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سایر نرم افزارهای حسابداری تخصصی کاوش می توانید با کارشناسان مجموعه نرم افزاری کاوش تماس بگیرید.

پرسودترین مصالح ساختمانی چیست؟

پرسودترین مصالح ساختمانی

پرسودترین مصالح ساختمانی تحت تأثیر عوامل متنوعی قرار می‌گیرند، از جمله مکان جغرافیایی، نوع پروژه، نیازهای بازار، و شرایط اقتصادی. با این حال، به طور کلی، مصالحی که به عنوان پرسودترین در ساختمان‌ها محسوب می‌شوند، موادی هستند که به طور فراگیر توسط سازندگان معتبر استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال بتن به دلیل تطبیق پذیری و استفاده گسترده در پروژه های ساختمانی متمایز است. فولاد استحکام و تطبیق پذیری را ارائه می دهد و آن را برای سازه های بلند ضروری می کند. چوب به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و پایداری محیطی سودآور باقی می ماند. شیشه و آلومینیوم با استفاده از آن ها در معماری مدرن به سودآوری کمک می کنند. مواد عایق کارایی انرژی را افزایش می دهند و هزینه های عملیاتی طولانی مدت را کاهش می دهند.

فولاد: استحکام و تطبیق پذیری به سودآوری آن کمک می کند. فولاد در ساخت ساختمان‌های مرتفع، پل‌ها و سایر سازه‌هایی که در آن دوام از اهمیت بالایی برخوردار است، ضروری است.

الوار: چوب به دلیل جذابیت زیبایی شناختی، پایداری زیست محیطی و تطبیق پذیری، یک مصالح ساختمانی محبوب و سودآور باقی می ماند. محصولات چوبی مهندسی شده، مانند چوب روکش چند لایه، عملکرد ساختاری آن را افزایش می دهد.

شیشه و آلومینیوم: به طور گسترده در معماری مدرن استفاده می شود، شیشه و آلومینیوم به سودآوری مصالح ساختمانی کمک می کنند. آن ها بهره وری انرژی، زیبایی شناسی و عملکرد را در سازه ها افزایش می دهند.

بتن: استفاده گسترده در ساخت و ساز، تطبیق پذیری، دوام و مقرون به صرفه بودن بتن آن را در لیست پرسودترین مصالح ساختمانی قرار می دهد. این یک جزء کلیدی در پایه های ساختمان، جاده ها و سازه های مختلف است.

بتن پرسودترین مصالح ساختمانی

مواد عایق: با تأکید روزافزون بر بهره وری انرژی، موادی مانند فوم تخته، فایبرگلاس و عایق سلولزی با کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش به سودآوری کمک کرده و جزو پرسودترین مصالح ساختمانی محسوب می شود.

در نتیجه، سودآورترین مصالح ساختمانی اغلب آن هایی هستند که تعادلی بین دوام، مقرون به صرفه بودن و پایداری ایجاد می کنند و نیازهای در حال تحول صنعت ساخت و ساز و انتظارات مصرف کنندگان آگاه از محیط زیست را برآورده می کنند.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع سرمایه لازم برای شروع ساخت و ساز

بلوک سبک یا بلوک پوکه ای: بلوک سبک، که با نام بلوک پومیس هم شناخته می‌شود، از بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح ساختمانی و همچنین از پرسودترین مصالح ساختمانی محسوب می شود که خوشبختانه در بازار حضور دارد و در عین داشتن استانداردهای لازم، کیفیتی معادل گران‌ترین مصالح دیوارپوشی مانند هبلکس و لیکا را ارائه می‌دهد؛ بنابراین، بیش از 90 درصد از دیوارهای ساختمانی از این محصول ساخته می‌شود. همچنین، بلوک پوکه‌ای با قیمتی کمتر از مصالحی مانند لیکا، هبلکس و گازی در دسترس است.

پرسودترین مصالح ساختمانی

پانل های پیش ساخته: یکی از پرسودترین مصالح ساختمانی در بازار ساخت و ساز، پانل‌های پیش‌ساخته یا دیوارهای پیش‌ساخته بتنی است. این پانل‌ها بخشی از یک سیستم هستند که به شما امکان می‌دهد بدون هزینه‌های بسیاری، یک خانه سفارشی را بسازید. پانل‌ها انعطاف پذیری بسیاری را در صنعت ساخت و ساز فراهم می‌کنند و بازگشت سرمایه بالایی دارند؛ زیرا هزینه خرید آنها نسبت به سایر روش‌ها پایین است و صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های نیروی کار و زمان به دنبال دارد.

پانل‌های پیش‌ساخته به طور چشمگیری باعث کاهش هزینه‌های دفع زباله در محل می‌شوند و هزینه‌های اضافی مرتبط با مواد و تأخیرات را کاهش می‌دهند. ساختمان‌های ساخته شده با استفاده از پانل‌های پیش‌ساخته، ساخت و سازی سریع‌تری را تجربه می‌کنند. مالکان می‌توانند به سرعت به دریافت سود بپردازند. علاوه بر این، آن ها دارای تناسب بیشتری در بین بخش‌ها هستند زیرا همه چیز درون ساختمان انجام می‌شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع لیست متریال مشارکت در ساخت

عوامل موثر بر درآمد ساخت و ساز ساختمان

درآمد ساخت و ساز ساختمان

عوامل متعددی در تأثیرگذاری بر حاشیه سود ساختمان سازی نقش اساسی دارند. یکی از عوامل تعیین کننده اصلی هزینه مواد و نیروی کار است. نوسانات در قیمت مصالح ساختمانی مانند فولاد، سیمان و الوار می تواند به طور قابل توجهی بر هزینه های کلی پروژه تأثیر بگذارد. به طور مشابه، هزینه های نیروی کار، از جمله دستمزد و در دسترس بودن کارگران ماهر، به پویایی مالی سرمایه گذاری های ساخت و ساز کمک می کند.

عامل کلیدی دیگر بر حاشیه سود درآمد ساخت و ساز ساختمان، کارایی مدیریت پروژه است. برنامه ریزی، زمان بندی و اجرای پروژه موثر می تواند استفاده از منابع را بهینه کند و هزینه های غیرمنتظره را به حداقل برساند. تاخیر در ساخت و ساز، چه به دلیل آب و هوا، مسائل مربوط به مجوز، یا سایر شرایط پیش بینی نشده، می تواند منجر به افزایش هزینه ها و کاهش سودآوری شود.

شرایط بازار نیز نقش محوری در تعیین سود پروژه ساخت و ساز دارد. رکود اقتصادی می تواند تقاضا برای ساخت و سازهای جدید را کاهش دهد و در نتیجه رقابت برای پروژه ها افزایش یافته و حاشیه سود بالقوه کاهش یابد. برعکس، اقتصاد قوی و تقاضای بالا برای املاک و مستغلات می تواند شرایط مطلوبی را برای سود بیشتر ایجاد کند.

مقررات و سیاست ‌های دولتی، از جمله قوانین منطقه ‌بندی، قوانین ساختمانی و مقررات زیست ‌محیطی، از عوامل موثر بر درآمد ساخت و ساز ساختمان است که مستلزم هزینه های اضافی یا تعدیل نقشه های ساخت و ساز می باشد.

به طور خلاصه، سود درآمد ساخت و ساز ساختمان به طور پیچیده ای با عواملی مانند هزینه های مواد و نیروی کار، کارایی مدیریت پروژه، شرایط بازار، انطباق با مقررات و پیشرفت های تکنولوژیکی مرتبط است. پیمایش موفقیت آمیز این متغیرها برای دستیابی و به حداکثر رساندن سود در صنعت ساختمان ضروری است.

مطالعه بیشتر: ۶ مراحل ساخت و ساز که هر کارفرمایی باید بداند

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد ساخت و ساز و شغل های پر درآمد در این حوزه با ما در میان بگذارید.

جهت مشاهده امکانات و دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری پروژه ای کاوش کلیک کنید.