تمام تلاش اقتصادی شما در این عبارت خلاصه می‌شود “چقدر سود کرده اید؟” یا خدای ناکرده “چقدر زیان داشته اید؟”. پس می‌توان صورت سود و زیان را این طور تصور کرد که به شما نشان می‌دهد مسیری که تا الان طی کرده‌اید چقدر شما را به سمت هدف و رشد کسب و کارتان هدایت کرده است.

گذشته از این موضوع، در شرکت‌ها و موسساتی که به صورت سهامی اداره می‌شوند، باید مشخص شود هر سهامدار به ازای سرمایه‌ای که وارد مجموعه کرده (نرم افزار مدیریت سهام)، در نهایت چه سودی نصیبش می‌شود. بنا بر این به سراغ صورت سود و زیان می‌رویم. برای آشنایی با اهمیت و نحوه محاسبه سود و زیان در نرم افزار حسابداری، با این مقاله از مجموعه مقالات کاوش فردا همراه باشید.

تصویر صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری
صورت سود و زیان در حسابداری، یکی از اظهارات مالی شرکت است و درآمد و هزینه‌های شرکت را در یک دوره خاص نشان می‌دهد. هدف از گزارش سود و زیان این است که ببینیم در پایان دوره مالی، آیا درآمدی داشته‌ایم یا اینکه سرمایه خود را از دست داده‌ایم. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که در تهیه صورت سود و زیان، یک دوره مالی تعیین می‌شود و عملکرد مالی موسسه در همان دوره مالی محاسبه می‌شود؛ بر خلاف ترازنامه که برای یک لحظه گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه سود و زیان

سود ناویژه (Gross Profit)

اگر از مجموع درآمد و ارزش موجودی کالای انبار، هزینه های خرید یا ساخت و کلیه هزینه‌های عملیاتی را کم کنید، سود ناویژه یا سود ناخالص به دست می‌آید. این رقم بدون کسر هزینه‌های دیگر در نرم افزار حسابداری می‌باشد.

سود ویژه (Net Profit)

برای محاسبه سود ویژه، می‌بایست هزینه‌های غیر عملیاتی از قبیل استهلاک اتومبیل و ساختمان، حقوق کارکنان و… را از سود ناویژه کسر کنیم.

به طور کلی برای محاسبه سود و زیان شرکت‌های بازرگانی و شرکت‌های پیمانکاری می‌توان در معادله زیر، طرف بدهکار را از طرف بستانکار کسر کرد:

سود و زیان = طرف بدهکار – طرف بستانکار در نرم افزار حسابداری

* طرف بستانکار: فروش یا درآمد + تخفیفات نقدی خرید + برگشت از خرید + ارزش موجودی کالای انبار

* طرف بدهکار: خرید + تخفیفات نقدی فروش + برگشت از فروش + هزینه‌ها

تصویر 2 صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری

همانطور که ملاحظه کردید، در محاسبه سود و زیان، عوامل مختلفی تاثیر دارد که برای محاسبه بعضی از این موارد (مانند ارزش موجودی کالا) صرف زمان و دقت زیادی لازم است. این محاسبه می‌تواند در یک نرم افزار حسابداری استاندارد، در چند ثانیه و با بالاترین دقت انجام شود.

در نرم افزار حسابداری کاوش، شما می‌توانید علاوه بر تهیه گزارش سود و زیان، سرفصل‌های انتخابی خود را به سمت بدهکار یا بستانکار گزارش، اضافه یا از آن‌ها حذف کنید. گزارش سود و زیان در نرم افزار مذکور، به صورت ریالی و درصدی می‌باشد که این آمار می‌تواند در نگاه اول، جمع بندی مختصری به شما ارائه دهد. علاوه بر این، می‌توانید وضعیت سود و زیان کسب و کار خود را در بازه‌های زمانی مختلف (روزانه، فصلی، نیم ساله و سالانه) مشاهده کنید. همچنین می ‌توانید با ذخیره گزارش‌های متفاوت به صورت قالب جداگانه، هر زمان که نیاز داشتید گزارشات خود را تکرار نمایید. به منظور آشنایی کامل با امکانات نرم افزارهای اختصاصی مشاغل کاوش و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان این مجموعه در  باشید.