بسیاری از کارفرمایان هستند که برای بیمه کارکنان خود هنوز اقدامی نکرده اند. در واقع این گونه کارفرمایان دچار اشتباهاتی می‌ شوند. بر طبق اصول و قوانین وزرات کار تامین اجتماعی هر کارفرمایی باید هر چه سریع تر کارکنان خود را بیمه کند. بر طبق قوانین بیمه کارفرما با پرداخت حق بیمه، مشمول پوشش های سازمان بيمه تامين اجتماعي مي ‌شوند. احتمالا کسانی که تا کنون با این نوع بیمه مواجه نشده اند حتما سوالاتی برای آن ها پیش آمده که بيمه کارفرما چيست؟ چه مزيت‌ هايي دارد؟ مبلغ حق بيمه براي بيمه کارفرمايان چقدر است؟ در ‌اين مطلب از سایت کاوش فردا به ‌اين سوالات پاسخ خواهيم داد. با ما همراه باشيد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری بیمه

مقدمه

تصویر امکانات نرم افزار حسابداری بیمه کاوش

سازمان تامین اجتماعی با هدف ایجاد رفاه برای کارگران، کارمندان، مزد بگيران و کارفرمايان راه اندازی شده است و با بيمه کردن همگاني به مردم خدمت کرده و تعهداتي را در قبال بيمه شدگان دارد. کارفرما در هر سازمانی باید کارمندان و کارگران خود را در زمان فعاليتشان بيمه کند و در صورت عدم پرداخت یا پرداخت دير هنگام توسط کارفرما، کارفرما مشمول پرداخت هزينه و جريمه نقدي خواهد شد. کارفرما براي استفاده از خدمات سازمان تامين اجتماعي برای خود مي تواند با سازمان قراردادي عقد کند تا در دوران بازنشستگي از این خدمات بهره مند شود.

بيمه کارفرما چيست؟

قبل از اینکه به تعریف بیمه کارفرما بپردازیم بهتر است بدانید که سه پایه اصلی سازمان چیست. پایه اصلی اول بیمه گر است که همان سازمان تامین اجتماعی می ‌باشد. پایه دوم بیمه شده که همان کارگر و کارفرما است. در نهایت پايه سوم تعهدات و وظايف سازمان تامين اجتماعي است که شامل تامين حمايت از کارگر و کارفرما است. تامین حمایت از کارگر و کارفرما به معنای خدماتی است که سازمان برای این افراد ارائه می ‌دهد.

این خدمات عبارتند از تعهدات مالي و پزشکي و حقوق بازنشستگي، از کارافتادگي و… است. کارفرما طبق ماده 39 قانون تامين اجتماعي موظف است براي کارگران و کارمنداني که در سازمان تحت مديريت او کار مي کنند حق بيمه پرداخت کند که ميزان آن 30 درصد حقوق کارکنان است از اين ميزان7 درصد سهم کارگر و 23 درصد مابقي سهم کارفرما است. موقعی که کارفرمايان به دوران بازنشستگي مي رسند نيازمند حقوقي هستند که براي کارفرمايان نيز ضروری است. از این رو سازمان قوانيني را براي استفاده کارفرمايان از خدمات سازمان در نظر گرفته است.

تغییر شرایط بیمه کارفرمایان تأمین اجتماعی در سال 1402

شرایط بیمه کارفرمایان تأمین اجتماعی

قبل از تغییر شرایط بیمه کارفرمایان تأمین اجتماعی، کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی برای اینکه خود نیز همانند کارمندان در محیط کار، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند، مجبور به انعقاد قرارداد کتبی بودند و امکان ارسال لیست حق بیمه به تنهایی یا در کنار بیمه‌شدگان کارگاه بدون انعقاد قرارداد جداگانه برای خود وجود نداشت.

بررسی ‌های انجام شده در سازمان تأمین‌اجتماعی در این بازه زمانی نشان می ‌دهد که بخشی از کارفرمایان، که خود صاحبان و مسئولان اصلی در زمینه کار و تولید هستند و به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی به بحث بیمه اجتماعی برای نیروی انسانی خود با جدیت پرداخت می‌کنند، محدودیت‌هایی برای عضویت در بیمه داشته و در بعضی موارد باید با انعقاد قرارداد جداگانه و با مبنای درآمد کسر حق بیمه، بیمه شوند که احیاناً به عنوان یک بیمه غیر واقعی مطرح می‌شوند.

با توجه به تسهیلات جدید مرتبط با شرایط بیمه کارفرمایان تأمین اجتماعی، از این پس کارفرمایان حقوقی غیردولتی و همچنین کارفرمایان صنفی می‌توانند خود را در فهرست حق بیمه کارکنان کارگاه ثبت کرده و برای کارفرمایان حقوقی غیردولتی، این امکان فراهم شده است که درآمد واقعی آن ها به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه و همچنین انجام تعهدات بیمه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط بیمه کارفرمایان تأمین اجتماعی به این صورت شده است که کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی می ‌توانند با رعایت ماده ۲۸ قانون تأمین ‌اجتماعی، نام خود را به عنوان شغلی مثل مدیرعامل یا اعضای هیئت‌مدیره، با دستمزد قابل کسر حق بیمه، در لیست بیمه کارگاه ثبت کنند. مقررات محدودکننده‌ای که قبلاً برای بیمه این گروه از کارفرمایان وجود داشت، حالا لغو شده است.

از این پس، الزام به انعقاد قرارداد کتبی بیمه کارفرمایی با اشخاص حقوقی غیردولتی حذف شده است، و امکان ارسال لیست حق بیمه توسط کارفرما به تنهایی بدون نیاز به وجود کارگری که تحت قوانین کار و تأمین‌اجتماعی قرار گرفته باشد، فراهم شده است.

مطالعه بیشتر: قوانین جرایم بیمه تامین اجتماعی

تعهدات و خدمات سازمان تامين اجتماعي

تصویر دریافت بیمه بیکاری

در بالا به تعریف بیمه کارفرما اشاره شد اما خدماتی که برای سازمان تعریف شده بر طبق سازمان بين‌المللي کار و تامين اجتماعي تعيين شده است. خدمات و تعهدات اين سازمان در برابر کارمندان و کارگران و کارفرمايان تحت پوشش عبارتند از:

  • پرداخت حقوق بازنشستگي
  • پرداخت حقوق از کار افتادگي
  • پرداخت حقوق بازماندگان
  • پرداخت حقوق بيکاري
  • جبران دستمزد روزهاي بيماري
  • جبران دستمزد روزهاي بارداري
  • پرداخت هزينه وسايل کمک پزشکي
  • پرداخت کمک هزينه ازدواج
  • پرداخت کمک هزينه کفن و دفن
  • شرايط سني کارفرما
  • حداکثر سن کارفرما براي اين حق 55 سال و حداقل سن آن 18 سال است.

چه مواردی شامل پرداختی حق بیمه نیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم با پرداخت حق بیمه کارفرما و کارگر می توان از پوشش های بیمه ای بهره برد اما در زیر به برخی موارد اشاره شده که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند که عبارتند از:

  • عیدی
  • هزینه‌ هایی که برای سفر و ماموریت مشخص شده است
  • بازخرید ‌ایام مرخصی
  • میزان پاداشی که به نهضت سوادآموزی اختصاص داده می ‌شود
  • حق التضمین
  • هزینه‌ هایی که برای کمک خرید احتیاجات منزل در صورت بیماری اختصاص داده می‌ شوند.

حق بيمه کارفرما چقدر مي باشد؟

در سازمان تامین اجتماعی قوانین و حقوق بیمه کارفرما با قوانین حقوق کارگان حدودا یکسان است و فقط در چند مورد تفاوت هایی وجود دارد. میزان نرخ بیمه کارفرما همانند بیمه کارگران 27 درصد است و اين حق نبايد کمتر از حداقل دستمزد و بيشتر از حداکثر دستمزد کارمندان و کارگران آن سازمان باشد. تنها تفاوتي بین کارفرما و کارگر اين است که کارفرما بيمه بيکاري ندارد و اين مورد فقط شامل کارگران و کارمندان می شود.

مزيت‌ داشتن حق بيمه

تصویر نرخ بیمه کارفرمایان

در این بخش هدف استاندارد های حسابداری و حسابرسی را شرح داده ایم. این هدف ها عبارتند از:

  • امکان دريافت بيمه بيکاري براي افراد
  • امکان دريافت بيمه درماني حوادث و دستمزد دوران بيکاري
  • امکان دريافت کمک هزينه در ايام بارداري براي بانوان
  • امکان دريافت کمک هزينه ازدواج
  • امکان دريافت کمک هزينه در خريد سمعک، عينک، پروتز، ويلچر و…
  • دریافت مستمري مربوط به از کار افتادگي و بازنشستگي

چگونگی محاسبه نرخ بيمه براي کارفرمايان

حق بیمه کارفرما با توجه به میزان سابقه کار کارفرما به دو صورت محاسبه می‌شود.

  • اگر سابقه کار کارفرما بیشتر از 10 سال باشد نرخ حق بیمه بر طبق میانگین دستمزد کارفرما در سال آخر کاری او حساب می‌شود.
  • اگر سابقه کار کارفرما کمتر از 10 سال باشد نرخ حق بیمه براساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد کارفرما محاسبه مي شود.

همچنین دانستن این نکته ضروری است که اگر کارفرما دستمزد نامعلوم و مقطوعي داشته باشد، ميزان بيمه او نبايد بيشتر از حداکثر و حداقل ميزان دستمزدش باشد.

اجباري نبودن حق بيمه کارفرمایان يکی از تفاوت های بسيار مهم کارفرما با ساير کارکنان است و در صورت عدم پرداخت آن، کارفرما شامل جريمه نمي شود. اين پرداخت توسط کارفرما تا 3 ماه مهلت دارد.

مراحل ارسال ليست بيمه کارفرما

تنظیم و ارسال این لیست به همراه ليست کارگران و دیگر اعضاي شرکت به صورت اینترنتی و دستی انجام می شود. ليست اسامي کارفرما و کارمندان باید با جزئيات لازم به سامانه تامين اجتماعي ارسال شود.

مزایا و معایب حق بیمه کارفرما

یکی از مزیت های بیمه کارفرما نسبت به بیمه اجباری تامین اجتماعی کارکنان اجباری نبودن حق بیمه می‌باشد. بدین صورت که اگر کارفرما حق بیمه خود را پرداخت نکند شامل پرداخت جریمه نخواهد شد. چرا که بیمه کارفرمایان و پرداخت آن به صورت اختیاری است. کارفرما برای پرداخت حق بیمه خود به مدت سه ماه فرصت دارد. از معایب آن می توان به عدم استفاده از بیمه بیکاری دانست. اما بسیاری از افراد معتقدند این پوشش برای کارفرما بهتر است و آن را یک امتیاز می دانند چرا که در پایان قرارداد بر حقوق بازنشستگی تاثیر نمی گذارد.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد حسابداری بیمه پیمانکاری

نرم افزار حسابداری بیمه

هر حسابداری باید با نحوه کارکردن با نرم افزار حسابداری بیمه را بلد باشد. حسابدار شرکت ها و سازمان ها باید به اسناد کارفرما و اسناد مالی کارگاه ها که با حساب های هزینه ای مرتبط هستند رسیدگی و مورد بررسی قرار دهد تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما اطمینان خاطر پیدا کند. ارسال لیست بیمه هر ماه باید در موعد مقرر انجام شود و اگر در ارسال آن تاخیری به وجود آید و یا ارسال نشود کارفرما متعاقبا جریمه خواهد شد.

 امروزه با توجه به امکاناتی که در حال پیشرفت است این کار خیلی سریع تر و راحت تر از طریق سایت های اینترنتی و نرم افزارهای بیمه قابل انجام است. با استفاده از نرم افزار حسابداری بیمه می توان در سریع ترین زمان ممکن لیست بیمه کارکنان را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

سخن پایانی

مهم ‌ترین دلیل نیاز افراد به انواع بیمه‌ استفاده از خدمات درمانی مختلف و کسب مستمری‌ های دوره بازنشستگی و یا بیماری و از کارافتادگی است. برای داشتن آینده کاری تضمین شده و بهره مند شدن از حقوق بازنشستگی و سایر مزایای بیمه ثبت نام در سازمان بيمه بسيار مهم و حائز اهميت است. کارفرماها هم می توانند همانند دیگر نيروهاي شاغل در کشور از بيمه‌هاي اختصاصي متناسب با شرايط خود بهره ببرند و همچنین با ارائه مدارک و اسناد لازم، براي اخذ بيمه در سازمان تامين اجتماعي کشور ثبت نام کنند و از مزاياي اين بيمه بهره‌مند شوند. به طور کلی تمام افراد باید نسبت به موضوع بیمه اهميت دهند. چرا که بي مسئوليتي برخي از کارفرمايان سبب مي‌ شود تا برخي از کارگران از اين مزايا بهره‌مند نشوند.