مقدمه:

صورت مالی یکی از موضوعات مهم در بحث حسابداری و مطالب مرتبط با آن است، در این مقاله با صورت مالی آشنا شده و به بررسی صورت های مالی می‌پردازیم. صورت های مالی گزارشاتی هستند که تجزیه و تحلیل آنها موجب می‌شود مدیران شرکت‌ها بتوانند از اوضاع مالی گذشته، حال و آینده شرکت خود آگاه شوند. به زبانی ساده‌تر صورت های مالی کاری که شرکت انجام داده است را نشان می‌دهد به اینصورت که مشخص می‌کند پول از کجا تامین شده و وارد شرکت شده تا اینکه در کجا و چگونه خرج شده است.

تصویر 1 اشنایی با صورت های مالی

صورت مالی چیست؟

صورت مالی گزارش‌های استانداردی هستند که وضعیت مالی شرکت را از ابتدای تامین منابع مالی تا انتهای ایجاد سود یا زیان مشخص می‌کند. به طور مثال شما هنگامی که قصد خرید کالایی را دارید به بازار رفته و مغازه مورد نظر را از روی کالایی که در ویترین مغازه گذاشته است، شناسایی کرده و خرید خود را انجام می‌دهید. به طور خلاصه شرکت ‌ها در نگاهی کلی مانند مغازه هستند که برای شناخت شرکت باید به ویترین آنها توجه کرد، صورت های مالی شرکتها مانند همان ویترین مغازه هستند، یعنی برای شناخت شرکت ها حتما باید به صورت‌های مالی آنها توجه کرد.

هدف صورت‌های مالی

صورت‌های مالی که برخی آنرا با نام هایی از قبیل گزارش‌های مالی، گزارشگری مالی می شناسند با هدف نمایش اطلاعات خلاصه شده و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری شرکت گرفته می‌شود. صورت‌های مالی برای طیف گسترده‌ای از استفاده کنندگان صورت‌های مالی در گرفتن تصمیمات اقتصادی بسیار مثمر ثمر است. به دلیل حساسیت بالای این کار و نتیجه‌ی تاثیر گذار این گزارشات در تصمیمات اقتصادی شرکت و داشتن نقش محوری در آینده شرکت، صورت های مالی باید به دست افراد حرفه‌ای و مسلط به اصول و استانداردهای نرم افزارهای حسابداری شود.

اجزای صورت‌های مالی:

صورت‌های مالی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صورت‌های مالی اساسی
  • اطلاعات پیوست صورت‌های مالی

صورتهای مالی اساسی:

از جمله مهمترین صورت های مالی که آن‌ها را صورت‌ های مالی اساسی می نامند عبارتند از:

ترازنامه

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان جامع

صورت جریان وجوه نقد

ترازنامه:

از متداول ترین صورت‌های مالی، ترازنامه است. به زبان ساده ترازنامه مشخص می‌کند که یک شرکت چه میزان دارایی، بدهی و سرمایه دارد.

جهت مطالعه کامل توضیحات ترازنامه کلیک کنید.

صورت سود و زیان:

از دیگر گزارش‌های کاربردی در صورت های مالی اساسی می‌توان به صورت سود و زیان اشاره کرد، در واقع صورت سود و زیان حاصل فعالیت شرکت را با نمایش میزان هزینه و درآمد و سود یا زیان شرکت در بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد.

جهت مطالعه کامل توضیحات صورت سود و زیان کلیک کنید.

تصویر 2 اشنایی با صورت های مالی

صورت سود و زیان جامع:

صورت سود و زیان جامع نمونه پیشرفته تر و دقیقتر و کامل تر از گزارش صورت و زیان است، بدین صورت که کلیه تغییرات کاهشی یا افزایشی ناشی از هزینه‌ها یا درآمدها را طی دوره مالی نشان می‌دهد.

گزارشی که به عنوان صورت سود و زیان جامع گرفته می‌شود دارای ویژگی‌های زیر است:

سود یا زیان خالص دوره طبق صورت سود و زیان

سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به تفکیک

نکته: درآمدها و هزینه هایی که مطابق با استانداردهای نرم افزار حسابداری و به استناد قوانین، مستقیما در حقوق صاحبان سرمایه در نظر گرفته می‌شود، جزو درآمدهای شناسایی شده است.

صورت جریان وجوه نقد:

هر شرکت دارای سه نوع فعالیت است:

فعالیت های عملیاتی ( فعالیت های اصلی درآمد شرکت )

فعالیت های سرمایه گذاری ( اعطای وام و وصولی اقساط، اوراق بهادار و … )

فعالیت های تامین مالی ( وام‌های دریافتی و بازپرداخت آن، دریافت منابع مالکان و بازگشت سرمایه گذاری آنها )

به گزارشی که تغییرات در وجه نقد شرکت را که ناشی از فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی در یک دوره زمانی خاص است را، صورت جریان وجوه نقد می‌گویند.

اطلاعات پیوست صورت‌های مالی:

دومین دسته از صورت‌های مالی اطلاعات پیوست صورت های مالی است. گزارش های ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد، اطلاعات مالی مورد نیاز تحلیلگران را ارائه می‌دهند اما جزئیات دقیق‌تر عملکرد مالی شرکت‌ها را باید از بخش‌های دیگر گزارش سالانه استخراج کرد. این گزارش های مالی شامل یادداشت‌های توضیحی همراه صورت مالی، گزارش نرم افزار حسابرسی و گزارش تحلیلی هئیت مدیره است.

جمع بندی:

صورت‌های مالی به عنوان اساسی ترین رکن در واحد حسابداری شرکت‌ها همواره نقشی محوری داشته اند. این گزارش های صورت‌های مالی است که نشان دهنده سود و زیان شرکت و نقش تعیین کننده در عمر شرکت و آینده کاری شرکت دارد، لذا اهمیت این گزاراشات و صورت‌های مالی برکسی پوشیده نیست و مسئولیت حسابداران را بیشتر از گذشته می‌کند، از آنجایی که امروزه در هر شرکت یا بنگاه اقتصادی نیاز به یک نرم افزار حسابداری است انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب کسی و کار به چالشی جدی برای حسابداران و مدیران تبدیل شده است. نرم افزار حسابداری کاوش با زیر سیستم‌های حسابداری، خزانه داری، انبارداری و خرید و فروش پیشنهادی جذاب برای صاحبین کسب و کار است. نرم افزار حسابداری جدا از مبحث حسابداری باید دارای ویژگی هایی دیگر شامل سرفصل شناور، امکان تعریف نامحدود شرکت به صورت همزمان و مجزا و قابلیت‌های ماژولار شامل بایگانی مدارک، ارسال پیام کوتاه، نرم افزار چاپ چک و رسید و … باشد. برای کسب آگاهی بیشتر در ارتباط با نرم افزارهای شرکت کاوش و امکانات آن ها می توانید با کارشناسان این مجموعه  حاصل فرمایید.

جهت مشاهده امکانات تخصصی نرم افزار حسابداری کاوش کلیک کنید.