قوانین بیمه در حسابداری، عبارت است از حقوق کارمند نسبت به صاحب کار (کارفرما) و بالعکس که شامل بیمه، درمان، بازنشستگی، از کار افتادگی و … اشاره نمود. یک حسابدار خبره باید در حیطه شغلی خود علاوه بر کسب مهارتهای مختلف در این زمینه نیز تخصص بدست آورد.

دیدگاه کلی از قوانین بیمه در حسابداری

تصویر امکانات نرم افزار حسابداری بیمه کاوش

حسابداری یکی از شغل هایی است که در همه سازمان ها و ارگان ها وجودشان ضروری می باشد. حائز اهمیت است، تنها متصدیان این شغل می توانند، به قوانین بیمه در حسابداری در سازمان مربوطه، بپردازند. محاسبات مربوط به تهیه لیست حقوق و دستمزد، محاسبه حق بیمه، سیکل حسابداری بیمه، مفاصا حساب با بیمه تامین اجتماعی و….از کارهای مهمی است که حسابدار در مورد بیمه باید انجام دهد. حال به صورت کامل به ارتباط حسابداری و  قوانین بیمه، خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری بیمه کاوش

 اقدامات اولیه برای بیمه چیست؟

اولین قوانین بیمه در حسابداری، مراجعه به تامین اجتماعی و انعقاد قرارداد بین شرکت بیمه و بیمه گذار یا کارفرما می باشد. در این صورت، شرکت بیمه با دریافت وجه بیمه از کارفرما، مسئول  پوشش یا ارائه مخارج افراد حاضر در لیست بیمه، با توجه به شرایط قرارداد طرفین، را برعهده دارد.

قوانین بیمه در حسابداری مربوط به حق بیمه

طبق قوانین بیمه در حسابداری ، کارفرما باید برای ماه جاری درصدی از حق الزحمه هر کارمند خود را بعنوان حق بیمه سهم کارمند، به همراه سهم حق بیمه کارفرما تا پایان ماه بعد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نماید. همچنین لیست کامل حقوق بگیران به همراه مشخصات فردی و حقوق ایشان به این سازمان ارسال گردد.

طبق قوانین بیمه در حسابداری، کل حق بیمه ۳۰٪ می باشد که ۲۳٪ آن سهم کارفرما و۷٪ باقی مانده سهم حقوق بگیر می باشد. هرچند از نظر قانون کارفرما، مکلف به پرداخت وجه است.

 قوانین بیمه و پرداخت غرامت به حقوق بگیر

تصویر قوانین بیمه در نرم افزار حسابداری بیمه کاوش

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، غرامت وجهی است که در هنگام ناتوانی موقت یا بیماری یا بارداری به بیمه شده پرداخت می شود. در نتیجه حقوق بگیر، در زمان بارداری یا بیماری برای مدت معلومه در قانون، قادر به وصول ۶۶٪ از حقوق خود می باشد. به عبارت دیگر، زمانی که کارگر چه از طرف کارفرما یا خود کارگر،  منجر به خسارت جانی یا نقص عضو جبران ناپذیری شود. در این صورت توسط کمیسیون بیمه مبلغی به عنوان غرامت به مجروح پرداخت می شود. هرچند گاهی اوقات دادگاه کارفرما را نیز مکلف به پرداخت وجهی به کارگر می نماید.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد حسابداری بیمه پیمانکاری

قوانین بیمه در حسابداری در جهت از کار افتادگی

قوانین بیمه در حسابداری، بیان می نماید، زمانی که فرد دچار از کار افتادگی کلی یا کاهش قدرت کار، به نحوی که نتواند بیش از یک سوم از مزد قبلی خود را بدست آورد. یا فرد از کار افتادگی جزئی، به عبارت دیگر حقوق بگیر بتواند با انجام کار قبلی قسمت زیادی از مزد سابق را بدست اورد، بیمه بر طبق قرارداد، متعهد است مبلغی به فرد، به عنوان از کار افتاده گی پرداخت نماید.

قانون بیمه و دریافت مساعده

امتیازی که قوانین بیمه در حسابداری، برای حقوق بگیر قائل شده است در زمان ازدواج یا عائله مندی می باشد. کارمندان در هنگام ازدواج یا عائله مندی، می توانند از کارفرمای خود مبلغی به عنوان کمک هزینه ازدواج مساعده دریافت نماید. این تقاضا قانونی است و‌ کارفرما موظف است چنانچه حقوق بگیر شرایط لازم را دارد به ایشان پرداخت کند.

قوانین بیمه در حسابداری در زمان بیماری

بر اساس قوانین بیمه در حسابداری، اگر حادثه ای پیش بینی نشده برای کارمند رخ دهد که دچار وضع‌ نامناسب روحی یا جسمی شود، و یا در حالت کلی کارگر توانایی لازم را به صورت موقت جهت اشتغال به کار نداشته باشد. در نتیجه حسابدار باید در دوره نقاهت نام کارمند را در لیست بیمه ذکر نکند، تا پرسنل مربوطه بتواند از دوره نقاهت خود استفاده نماید.

بازنشستگی و مزایای آن

تصویر مزایا استفاده از نرم افزار حسابداری بیمه کاوش

بر طبق قوانین بیمه در حسابداری، زمانی که شخص ۲۵ تا ۳۰ سال( با توجه به شرایط شغلی) از عمر شغلی خود را طی نمود است، دیگر زمان فراغت ایشان از کار فرا رسیده است. در نتیجه پرسنل میتواند در ازای سال های فعالیت خود، تا آخر عمر از حق سنوات استفاده نماید.

مطالعه بیشتر: بیمه کارفرما چیست | بررسی مزایا و معایب آن

قانون اخذ مستمری از بیمه در حسابداری

زمانی که حقوق بگیر، حق السعی ماهانه شان قطع شود، بیمه موظف است ماهانه مبلغی به ایشان پرداخت نماید، که مستمری گفته می شود. این وجه ممکن است، در زمان بازنشستگی فرد به ایشان پرداخت شود یا پس از فوت ایشان به بازماندگان پرداخت شود.

قوانین بیمه در حسابداری در مورد فوت حقوق بگیر

در زمان فوت پرسنل، علاوه بر مستمری ماهانه، مبلغی به عنوان مخارج کفن و دفن که خرید قبر و … می باشد را نیز به خانواده ایشان پرداخت می نماید.

نکات ارزشمند، قوانین بیمه در حسابداری در زمان ارسال بیمه توسط حسابدار

تصویر نرم افزار بیمه کاوش

امروزه بر طبق قوانین بیمه در حسابداری و جهت سهولت حسابدار، ارسال بیمه از طریق تکمیل نرم افزار Disk List و ارسال بک آپ از لیست بیمه شدگان هر ماه، در پرتال بیمه می باشد. در زمان ارسال نکات زیر حایز اهمیت می باشد:

    • حسابدار زمانی که به چند شعبه  لیست بیمه ارسال می نماید، در هنگام جابجایی پرسنل ها، باید فرد را در لیست پرسنل شعبه جدید قرار نماید. در غیر اینصورت ارسال نام فرد به عنوان پرسنل در لیست مقدور نمی باشد.
    • باید تاریخ شروع به کار یا ترک کار را با نهایت دقت تکمیل نمایید.
    • لیست بیمه با لیست حقوق و دستمزد اداره دارایی باید مطابقت داشته باشد.
    • طبق قوانین بیمه در حسابداری باید افزایش حقوق روزانه یا ماهانه با کمال دقت پر شود در غیر اداره تامین اجتماعی، پس از مطابقت ما به تفاوت بیمه را مطالبه می نماید.
    • اعضای هیئت مدیره (سهامدار) مشمول بیمه بیکاری نیستند.
    • هرگز زمان ارسال لیست بیمه را به آخرین روز مهلت ارسال نسپارید.
    • حتما برای کل کارکنان، لیست بیمه را ارسال نمایید.

سخن آخر

قوانین بیمه در حسابداری، صدور لیست بیمه، حق العسی ذکر شده در لیست بیمه و… موضوعاتی مهمی بوده اند که همیشه مطرح می شوند. این موضوعات علاوه بر اینکه برای کارفرما، برای حقوق بگیران نیز حائز اهمیت است. به نحوی که به شکل تخصصی درآمده است. در نتیجه حسابدار یک شرکت به عنوان کسی که مسئول رسیدگی امور بیمه را برخوردار است، موظف است، قوانین بیمه را به عنوان مهمترین اطلاعات ضروری در حیطه حسابداری شناخت و آگاهی داشته باشد.

مدیران و حسابداران کسب و کارهای مختلف به منظور تسهیل رسیدگی به امور بیمه کارکنان خود می توانند از نرم افزار حسابداری بیمه کاوش استفاده کنند که مطابقت کاملی با قوانین بیمه کشور دارد و با به روزرسانی های این قوانین هماهنگ می باشد. این مجموعه در جهت توانمند سازی کسب و کارهای مختلف اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی تخصصی کرده است که شما می توانید به منظور آشنایی با امکانات آنها با کارشناسان این مجموعه در  باشید.