حسابداری پیمانکاری چیست سوال بسیاری از افراد فعال در حوزه پیمانکاری است که بعد از گذشت مدت زمانی از شروع فعالیتشان متوجه شده اند بدون حسابداری تمامی امور با مشکل مواجه خواهد شد. امور حسابداری در پیمانکاری بسیار حائز اهمیت هستند چرا که گستره فعالیت پیمانکاران بسیار وسیع است و بدون حسابداری زمام امور از دست پیمانکاران خارج خواهد شد. در این صورت نه تنها از انجام پروژه های مختلف سودی حاصل نمی شود بلکه توان گسترش فعالیت و قبول چند پروژه به صورت همزمان نیز از پیمانکاری که امور خود را بدون حسابداری انجام می دهد گرفته خواهد شد.

در این مقاله به سوال حسابداری پیمانکاری چیست پاسخ خواهیم گفت و به معرفی ابزاری تخصصی برای حسابداری پیمانکاران معرفی خواهیم کرد. این ابزار که حاصل سال ها فعالیت و همکاری میان علوم مختلفی همچون برنامه نویسی، هوش مصنوعی حسابداری و … است توسط تیم مجموعه نرم افزاری و حسابداری کاوش طراحی و پیاده سازی شده است و امروزه مورد استقبال بسیاری از مشاغل از جمله پیمانکاران قرار گرفته است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

مقدمه

پیمانکاری، حرفه ای تخصصی، پر  درآمد ، پر طرفدار و البته پر مشغله است. توجه به بخش درآمد افراد زیادی را علاقه مند به این حرفه کرده است، اما متاسفانه عدم تجربه کافی، عدم بهره وری کافی و همچنین عدم استفاده از علم روز دنیا سبب کاهش کیفیت سازه ها و البته کمبود پیمانکار ماهر شده است. بخش قابل توجهی از مشکلات پیمانکاران حاصل بی نظمی و عدم استفاده از علم حسابداری و البته مدیریت نا صحیح امور است که بعد از مطالعه این مقاله راه حل تمامی مشکلات را بدست خواهید آورد.

قوانین حسابداری پیمانکاری چیست

تصویر قوانین حسابداری پیمانکاری | حسابداری پیمانکاری با نرم افزار

بسیاری در پی یافتن پاسخ سوال قوانین حسابداری پیمانکاری چیست هستند که در پاسخ آن ها باید گفت قوانین حسابداری در پیمانکاری و یا هر حرفه دیگری متفاوت نیست و تمامی مشاغل و حرف موظف به رعایت یک قانون واحد هستند. چیزی که حسابداری پیمانکاری را اندکی متفاوت می کند این است که یک پیمانکار باید حسابداری پروژه های مختلف خود را از هم تفکیک کند و البته باید به صورت لحظه ای در هر مکان و زمان از وضعیت مالی پروژه های خود مطلع باشد. چرا که یک پیمانکار موفق باید توان تصمیم گیری های لحظه ای و حساب شده داشته باشد. این مهم باعث خواهد شد تا هم پروژه از نمودار سوددهی خارج نشود و هم در موعد مقرر با کیفیت مورد نظر به پایان برسد.

مدیریت و حسابداری پیمانکاری

بعد از توضیح قوانین حسابداری پیمانکاری و بیان اهمیت مدیریت امور پیمانکاری، لازم است بیان کنیم که مدیریت و حسابداری پیمانکاری چیست . مدیریت حسابداری پیمانکاری در واقع مدیریت امور مالی یک پروژه پیمانکاری است که در پروژه های بزرگ به عهده حسابدار اعظم پروژه است و در پروژه های نه چندان بزرگ به عهده حسابدار و یا خود شخص پیمانکار است. موضوعی که به آن اشاره شد بیانگر کم اهمیتی حسابداری در پروژه های کوچک نیست بلکه به دلیل حجم کاری بالا در پروژه های بزرگ است. هر چه حجم کاری بیشتر شود بالطبع مدیریت امور توسط یک نفر ساخته نیست و برای انجام آن ها نیاز به فرد یا افراد متخصص بیشتری است.

اهمیت حسابداری پیمانکاری

تصویر اهمیت حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری به عنوان یکی از بخش‌های مهم مدیریت پروژه‌ها، در برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل هزینه‌ های پروژه، اهمیت فراوانی دارد. هزینه‌های متغیر و ثابت پروژه در این نوع حسابداری به دقت ثبت و بررسی می ‌شود تا کنترل مالی بهبود یابد. همچنین بهبود عملکرد پروژه امکان ‌پذیر می شود.

حسابداری پیمانکاری در بخش برنامه‌ریزی پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که با تعیین بودجه و انتظارات مالی، پیمانکار می‌تواند تصمیم‌گیری ‌هایی را برای مدت زمان پروژه بهبود بخشد. برای مثال، در صورتی که هزینه ‌های متغیر از بودجه بیشتر باشند، می‌توان از روش‌ های کاهش هزینه استفاده کرد تا بودجه تامین شود.

در بخش اجرای پروژه، حسابداری پیمانکاری می‌تواند به کنترل و تعیین هزینه ‌های مرتبط با تجهیزات و مواد مصرفی کمک کند و در بررسی دقیق هزینه ‌ها نقش داشته باشد. همچنین، با ثبت درست هزینه ‌های ثابت می‌توان به بهبود نرخ سودآوری کمک کرد.

در نهایت، در بخش کنترل پروژه، حسابداری پیمانکاری می‌تواند به بررسی دقیق هزینه‌ها، مقایسه آن‌ ها با بودجه و تعیین میزان پیشرفت پروژه، ارائه گزارشات مالی و اقتصادی دقیق به مدیران و سایر صاحبان پروژه کمک می‌ کند.

به طور خلاصه، حسابداری پیمانکاری در مدیریت پروژه ‌ها اهمیت فراوانی دارد. چرا که اسناد مالی با دقت ثبت می شود و هزینه ‌های متغیر و ثابت پروژه بررسی شده و کنترل مالی بهبود می‌یابد. همچنین بهبود عملکرد پروژه امکان‌ پذیر می‌شود و ارائه گزارشات مالی دقیق به مدیران و صاحبان پروژه کمک می‌کند.

مفاهیم اصلی حسابداری پیمانکاری

مفاهیم اصلی حسابداری پیمانکاری شامل:

1. مالیات‌های پیمانکاری

در حسابداری پیمانکاری، مدیریت و کنترل مالیات و مالیات‌های پیمانکاری به مدیریت مالیات‌ها و مالیات‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت اختصاص دارد. این شامل فعالیت‌هایی مانند محاسبه مالیات، تهیه اظهارنامه مالیاتی، ارائه اطلاعات مالیاتی به مراجع مالیاتی و اجرای رویه‌های مالیاتی می‌باشد.

مفاهیم اصلی حسابداری پیمانکاری

2. مدیریت هزینه

در حسابداری پیمانکاری، مدیریت هزینه به مدیریت و کنترل هزینه‌های پروژه‌های شرکت می‌پردازد؛ این شامل بررسی و نظارت بر هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم پروژه‌ها، تخمین هزینه‌ها، کنترل هزینه‌ها و تهیه گزارشات هزینه می‌باشد.

3. گزارشگری مالی

گزارشگری مالی در زمینه حسابداری پیمانکاری ارائه گزارشات مالی دقیق و قابل فهم را شامل می‌شود. این گزارشات شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، گزارش هزینه و سایر اطلاعات مالی مربوط به پروژه‌های شرکت می‌شود. این گزارشات به مدیران و سایر صاحبان سهام، بانک‌ها، مشتریان و سایر ذینفعان کمک می‌کند تا از وضعیت مالی شرکت مطلع شوند.

4. مدیریت ریسک‌های مالی

در حسابداری پیمانکاری، مدیریت ریسک‌های مالی به کنترل و مدیریت ریسک‌های مالی در پروژه‌های شرکت می‌پردازد. این شامل شناسایی ریسک‌های مالی، ارزیابی آن‌ها، اندازه‌گیری و اجرای استراتژی‌های مدیریت ریسک است.

5. حسابرسی و بازرسی مالی

حسابرسی و بازرسی مالی در زمینه حسابداری پیمانکاری با هدف تضمین صحت و اعتمادپذیری گزارشات مالی شرکت‌های ساخت و ساز صورت می‌گیرد، و شامل بررسی دقیق حساب‌ها، ترازنامه، گزارش سود و زیان و سایر اطلاعات مالی می‌باشد.

مطالعه بیشتر: نحوه ثبت اسناد مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی

مبانی حسابداری پیمانکاری

قبل از ورود به بازار کار، باید با اصول و مبانی اولیه این نوع حسابداری آشنا شوید. مبانی حسابداری پیمانکاری شامل موارد زیر است:

  • ثبت هزینه‌ها به شیوه مناسب
  • آشنایی با مراحل اجرای پروژه
  • بررسی و محاسبه سود قراردادها
  • درک مفاهیم مهندسی مرتبط با پروژه‌ها
  • ارزیابی درآمدها
  • استفاده از روش‌های کاربردی برای حل مسائل
  • آشنایی با مباحث بیمه و مالیات
  • تهیه صورت‌های مالی

حسابداری پیمانکاری و استانداردهای مرتبط با آن

در این دوره‌ها، آموزش داده می‌شود که یک حسابداری پیمانکاری باید به رعایت فعالیت‌ها و استانداردهای خود متعهد شود. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • ثبت و بررسی صورت‌های سود و زیان
  • گزارشگیری
  • ثبت دارائی‌های مشهود و نامشهود
  • بررسی موجودی
  • ثبت و بررسی ذخایر
  • ثبت و بررسی درآمدهای عملیاتی
  • ترازنامه

ابزارهای حسابداری پیمانکاری

ابزارهای حسابداری پیمانکاری

از ابزارهای مختلفی برای ثبت و رصد سوابق مالی و مالیاتی استفاده می‌شود در حسابداری پیمانکاری. به عنوان نمونه، برخی از این ابزارها عبارتند از:

۱.نرم‌افزار حسابداری

شرکت ‌های پیمانکاری با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیمانکاری مانند کاوش فردا، قادرند سوابق مالی خود را به ‌طور مؤثر و دقیق ثبت کرده و گزارش‌های مالی را تولید نمایند.

۲.نرم‌افزار‌های مدیریت پروژه

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه نقش مهمی در حسابداری مشاغل پیمانکاری ایفا می‌کنند. این ابزارها به شرکت‌های پیمانکاری کمک می‌کنند تا هزینه‌ها و زمان‌بندی پروژه‌ها را به‌صورت مدیرانه و کارآمد مدیریت نمایند.

۳.ابزارهای مالیاتی

در حسابداری مشاغل پیمانکاری، ابزارهای مالیاتی اهمیت زیادی دارند، زیرا به شرکت‌های پیمانکاری در محاسبه و ارسال مالیات به‌طور صحیح و بهینه کمک می‌کنند.

۴.سیستم‌های مدیریت اسناد

در حسابداری پیمانکاری، سیستم‌های مدیریت اسناد مانند SharePoint و Google Drive نیز به کار می‌روند. این سیستم‌ها به شرکت‌های پیمانکاری کمک می‌کنند تا سوابق و اسناد مالی و مالیاتی خود را به‌صورت منظم و در دسترس ذخیره و مدیریت کنند.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد حسابداری بیمه پیمانکاری

چرخه پیمانکاری در سیستم حسابداری

چرخه پیمانکاری با هدف مدیریت و کنترل هزینه‌ها، پروژه‌ها و تعهدات مالی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک نمونه از این چرخه در یک سیستم حسابداری پیمانکاری به این صورت است:

این چرخه به وسیله سیستم حسابداری به طور خودکار تنظیم می‌شود، که این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات مالی به دقت ثبت و تحلیل شوند. از طریق این سیستم، امکان مشاهده واقعیت‌های مالی پروژه در زمان واقعی و اعمال تصمیمات به موقع ایجاد می‌شود.

چرخه حسابداری پیمانکاری

با استفاده از این چرخه پیمانکاری، شرکت‌های پیمانکاری قادرند نه تنها از اطلاعات مالی جاری بهره‌مند شوند بلکه همچنین توانایی بهینه‌سازی عملکرد مالی و افزایش سطح کنترل را تجربه نمایند. این رویکرد نه تنها به بهبود کارایی مالی منجر می‌شود بلکه از مخاطرات مالی ناشی از نقص در مدیریت به شدت کاسته می‌شود.

وظایف حسابدار پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری بخشی از حسابداری مدیریت است که در آن امور مالی و حسابداری پروژه‌های ساختمانی و عمرانی انجام می‌شود. حسابداران در این حوزه مسئول ثبت و بررسی هزینه‌ها، مالیات‌ها، پرداخت‌ها و دریافت‌های متقابل، مدیریت حساب‌های بانکی، تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی، ارائه توصیه‌های مالی و برنامه‌های بودجه‌ای، تشریح هزینه‌های نوسازی و تعمیرات پس از ساخت و بسیاری از وظایف مرتبط با مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی هستند.

به علاوه، حسابداران باید از تمامی قوانین مالیاتی و حسابداری آگاه باشند و برای پایبندی به آن‌ها، اطلاعات و مدارک مربوطه را نگهداری کنند. همچنین باید با مشتریان و تامین‌کنندگان همکاری کرده و در خصوص پرداخت‌ ها و دریافت ‌های متقابل با آن ‌ها ارتباط برقرار کنند. همچنین، حسابداران باید برای حفظ نظم در حسابداری از نرم ‌افزارهای حسابداری مالی و پروژه‌ ای استفاده کنند و از سیستم ‌های حسابداری اطمینان حاصل کنند که اطلاعات مالی پروژه‌ ها به درستی ثبت و نگهداری می ‌شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت حسابداری و حسابرسی در چیست؟

انواع هزینه در حسابداری پیمانکاری

دسته‌بندی هزینه‌ها در حسابداری پیمانکاری به شرح زیر است:

  • هزینه‌های مستقیم: این هزینه‌ها شامل دستمزدها و خرید مصالح لازم برای پروژه می‌شوند.
  • هزینه‌های غیرمستقیم: این نوع هزینه‌ها همه هزینه‌هایی را که به‌طور غیرمستقیم بر پروژه تأثیر می‌گذارند، شامل می‌شوند.
  • هزینه‌های بی‌ارتباط: این هزینه‌ها تمامی هزینه‌هایی اعم از هزینه ماشین‌آلات و هزینه‌های تحقیق و توسعه را شامل می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت پرداخت و دریافت هزینه و درآمد از طریق چک، نیاز به راس گیری چک وجود دارد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه علاقه دارید، می‌توانید به مقاله راس گیری چک مراجعه نمایید.

مطالعه بیشتر: علت اهمیت راس گیری چک در حسابداری

نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری

نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری

ثبت دقیق هزینه ها در حسابداری پیمانکاری برای اطمینان از شفافیت مالی، پیگیری سودآوری پروژه و مطابقت با مقررات مالیاتی بسیار مهم است. پیمانکاران باید شیوه های ثبت هزینه موثر را برای مدیریت کارآمد امور مالی خود اجرا کنند. در اینجا نحوه ثبت موثر هزینه ها در حسابداری پیمانکاری آمده است:

دسته بندی هزینه ها: یکی از راه های نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری دسته بندی کردن هزینه ها است. با دسته بندی هزینه ها به انواع هزینه ها مانند مواد، نیروی کار، هزینه های پیمانکار فرعی، اجاره تجهیزات، مجوزها و هزینه های سربار شروع کنید. این طبقه بندی نمای کلی روشنی از محل خرج کردن پول ارائه می دهد.

دریافت هزینه های مستقیم: هزینه های مستقیم هزینه هایی هستند که مستقیماً به یک پروژه خاص نسبت داده می شوند، مانند مواد و نیروی کار. این هزینه ها را به طور دقیق ثبت کنید و آن ها را به پروژه یا شماره شغل مربوطه اختصاص دهید تا هزینه های خاص پروژه را پیگیری کنید.

پیگیری هزینه‌های غیرمستقیم: یکی دیگر از راه های نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری پیگیری هزینه‌های غیرمستقیم است. هزینه‌های غیرمستقیم که به عنوان هزینه‌های سربار نیز شناخته می‌شوند، شامل هزینه‌هایی است که مستقیماً به یک پروژه خاص مرتبط نیستند، اما برای عملیات تجاری ضروری هستند، مانند حقوق اداری، آب و برق و بیمه. تخصیص هزینه های غیرمستقیم به پروژه ها بر اساس روش تخصیص از پیش تعیین شده برای منعکس کردن دقیق تأثیر آن ها.

مطالعه بیشتر: بررسی انواع ثبت حسابداری چیست؟

اجرای هزینه‌یابی شغل: هزینه‌یابی شغل یک تکنیک حیاتی در حسابداری پیمانکاری است که شامل ردیابی تمام هزینه‌های مرتبط با یک پروژه یا شغل خاص است. برای ردیابی دقیق هزینه پروژه، شماره های شغلی منحصر به فردی را به هر پروژه اختصاص دهید و تمام هزینه های مربوطه را در زیر شماره شغل مربوطه ثبت کنید.

ثبت هزینه در حسابداری پیمانکاری

از نمودار حسابداری استفاده کنید: یک نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری استفاده از نمودار است. یک نمودار دقیق از حساب ها متناسب با نیازهای حسابداری پیمانکار را حفظ کنید. این نمودار باید شامل حساب‌های خاصی برای دسته‌های مختلف هزینه باشد، که ثبت و پیگیری دقیق هزینه‌ها را آسان‌تر می‌کند.

هزینه‌های اسناد: سوابق دقیق تمام هزینه‌ها، از جمله فاکتورها، رسیدها، سفارش‌های خرید و برگه‌های زمانی را نگه دارید. مستندات مناسب، دقت را تضمین می کند و در صورت ممیزی یا اختلاف، شواهدی را ارائه می دهد.

تطبیق منظم: یکی دیگر از راه های نحوه ثبت هزینه ها در حسابداری پیمانکاری، تطبیق منظم است. هزینه های ثبت شده را با صورت های بانکی و سوابق مالی به طور منظم تطبیق دهید تا مغایرت ها را شناسایی کنید و از صحت گزارشگری مالی اطمینان حاصل کنید.

استفاده از نرم ‌افزار حسابداری: استفاده از نرم‌افزار تخصصی حسابداری پیمانکاری را در نظر بگیرید که ویژگی‌های متناسب با صنعت ساخت و ساز را ارائه می‌دهد، مانند هزینه‌یابی کار، پیگیری پروژه و مدیریت هزینه. این ابزار فرآیند ثبت هزینه ها را ساده می کنند و بینش هایی را در زمان واقعی در مورد امور مالی پروژه ارائه می دهند.

با پیروی از این دستورالعمل ها و حفظ سوابق دقیق، پیمانکاران می توانند به طور موثر هزینه ها را در سیستم های حسابداری خود ثبت کنند و آن ها را قادر می سازد تا تصمیمات مالی آگاهانه اتخاذ کنند و به سودآوری بیشتری دست یابند.

مطالعه بیشتر: مراحل ثبت و اصلاح صورت مغایرت بانکی در حسابداری

روش ‌های حسابداری پیمانکاری

 

تصویر روش ‌های حسابداری پیمانکاری

مهم ترین روش های حسابداری پیمانکاری به دو دسته نقسیم بندی می شوند که توضیح هر کدام از آن ها را در ادامه شرح داده ایم. نکته ای که در این مبحث اهمیت دارد و به آن باید توجه کنیم محاسبه درست قیمت ها و هزینه های آن ها می باشد. پرداخت هزینه ها و مخارج توسط هر کارفرما به پیمانکار با در نظر گرفتن روش های حسابداری پیمانکاری انجام می شود.

  • حسابداری پیمانکاری درصد پیشرفت کار
  • حسابداری پیمانکاری روش کار تکمیل شده

1-حسابداری پیمانکاری درصد پیشرفت کار

پیمانکار، در روش حسابداری پیمانکاری براساس درصد پیشرفت کار موظف است لیست مخارج و هزینه ها را در بازه های زمانی مشخص به کارفرما ارائه دهد. در بازه زمانی مشخص شده درصد مشخصی از کار باید انجام شود. صورت وضعیت پروژه و لیست هزینه ‌ها زمانی به کارفرما تحویل داده می شود که پیشرفت کار و رسیدن آن به درصدهای مشخصی از اتمام پروژه مشخص باشد.

نکته مهم در این روش که باید در نظر داشته باشید این است که سود ناخالص پیمان هم باید در هر دوره مالی به هزینه ها اضافه شود. در روش پیشرفت درصد کار مزیت های زیادی برای طرفین قرار داد دارد. به عنوان مثال مزیت آن برای کارفرما این است که از اتمام پروژه به وسیله پیمانکار مطمئن می شود و کارفرما مجبور به پرداخت یکباره همه هزینه‌ های پروژه نیست. بلکه می تواند هزینه ها را به مرور به پیمانکار پرداخت کند. پیمانکار در این روش ریسک نوسانات بازار ارز و تغییر قیمت ها را کاهش می دهد و سود ناخالص را روی مخارج ماهانه محاسبه می کند.

2-حسابداری پیمانکاری روش کار تکمیل شده

در این روش، درآمد و سود ناخالص پیمان یکباره به کارفرما ارائه و از او دریافت می شود. دریافت هزینه ها می تواند به دو صورت انجام پذیرد. پس از اتمام پروژه و پس از انجام بخش عمده ای از کار. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که پس از امضای قرارداد مخارج مربوطه محاسبه می‌شود و با تکمیل آن خاتمه پیدا می‌کند.

از مزایای این روش می توان اشاره کرد که سود ناخالص پیمان زمانی مشخص می شود که پروژه تمام شده باشد. در حالی که در قراردادهای بلند مدت سود ناخالص پیمان چندین سال در یک سال مالی پرداخت خواهد شد و امکان بروز ضریب مالیاتی برای پیمانکار وجود خواهد داشت. ضریب مالیاتی، پیمانکار را مشمول پرداخت مالیات بر درآمد زیادی می کند.

با توجه به توضیحات بالا می توان به نقش مهم حسابدار در قراردادهای پیمانکاری اشاره کرد. حسابدار در هر دو روش باید با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی های پروژه روش محاسبه هزینه ها را انتخاب کند. از عوامل تاثیرگذار بر روی انتخاب روش حسابداری پیمانکاری می توان به مسئولیت‌ها و اختیارات، طول مدت انجام پروژه، حجم پروژه و مبلغ پیمان اشاره کرد.

انتخاب روش مناسب برای حسابداری پیمانکاری

 

تصویر انتخاب روش مناسب برای حسابداری پیمانکاری

در بالا انواع روش های حسابداری پیمانکاری اشاره کردیم اکنون با توجه به توضیحات هر کدام از آن ها می توان روش مناسب حسابداری پیمانکاری را انتخاب کنید. پیمانکار باید بر طبق شرایط شرکت مد نظر روش مناسب را انتخاب کند و به دلخواه خود نمی تواند حسابداری پیمانکاری را انجام دهد.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که هر روشی که انتخاب کنید باید تا انتهای پروژه از همان در تمامی مراحل تبعیت و پیروی کرد. در صورت تغییر روش توسط پیمانکار به سختی می توان اثرات مالی را تغییر داد و گاهی اوقات غیر ممکن است.

اصول حسابداری پیمانکاری

اصول حسابداری پیمانکاری مبتنی بر اصول حسابداری عمومی اساسگذاری شده‌اند. این اصول شامل موارد زیر هستند:

اصول حسابداری پیمانکاری

 

اصل هزینه تاریخی

این اصل بیان می‌کند که هزینه‌ها باید بر اساس هزینه واقعی و تاریخی ثبت شوند و نه بر اساس ارزش فعلی یا تخمینی آن‌ها.

اصل تنوع

به تفصیل بیان می‌شود که هر پروژه و قرارداد پیمانکاری باید به صورت مجزا و جداگانه مدنظر قرار گیرد و هزینه‌ها و درآمدهای آن به صورت مستقل ثبت و پایش شوند.

اصل تطبیق هزینه و درآمد

این اصل تأکید دارد که هزینه‌ها و درآمدها باید همزمان و متناسب با یکدیگر در نظر گرفته شوند، به عبارت دیگر، هزینه‌های هر پروژه باید با درآمدهای حاصل از آن پروژه به نسبت باشند.

اصل محدودسازی منابع

این اصل اظهار می‌دارد که منابع شرکت پیمانکاری، از جمله نیروی کار، مواد، و تجهیزات، باید به طریق بهینه و با محدودیت مورد استفاده قرار گیرند و هزینه‌ها به این منابع تخصیص داده شود.

اصل پایایی

این اصل تضمین می‌کند که اطلاعات مالی و مالیاتی به نحوی ارائه شوند که قابل اطمینان و قابل اعتماد باشند، و این شامل ویژگی ‌هایی نظیر صحت، کاملیت، قابلیت تحقق مجدد و اعتماد اطلاعات است.

اصل انطباق با قوانین و مقررات

این اصل تأکید می‌کند که حسابداری پیمانکاری باید با قوانین و مقررات مالی و مالیاتی مرتبط هماهنگ باشد، از جمله قوانین مالیاتی، استانداردهای حسابداری، و مقرراتی که با صنعت شرکت مرتبط هستند.

ارکان اصلی و اصطلاحات حسابداری پیمانکاری

 

تصویر ارکان اصلی و اصطلاحات حسابداری پیمانکاری

در ادامه به ارکان و اصطلاحات حسابداری پیمانکاری پرداخته ایم:

  • قرارداد: توافق بین کارفرما و پیمانکار که منشا تعهد و التزام برای هر دو طرفین خواهد بود.
  • کارفرما: به شخص حقیق یا حقوقی می گویند که منابع مالی را نیز تامین کرده و اجرای پروژه را به پیمانکار واگذار می ‌کند.
  • پیمانکار: به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می شود که مسئولیت اجرای کامل عملیات موضوع پیمان را بر عهده دارد و طرف دیگر قرارداد می ‌باشد.
  • شاخص: عددی است که قیمت هر دوره را نسبت به دوره پایه به صورت درصدی تعیین می ‌کند.
  • ناظر مقیم: کارفرما به صورت کتبی به پیمانکار ناظر را معرفی می کند که ناظر مقیم گفته می ‌شود.

مراحل حسابداری در شرکت های پیمانکاری

در زیر به مراحل حسابداری شرکت های پیمانکاری اشاره شده است که عبارتند از:

  • طرح اولیه
  • ارجاع به پیمانکار
  • بستن قرارداد با پیمانکار
  • اجرای کار
  • پایان پروژه

در حسابداری شرکت‌ پیمانکاری، چه مواردی بیشترین اهمیت را دارند؟

در حسابداری شرکت‌ پیمانکاری، چه مواردی بیشترین اهمیت را دارند؟

اصول حسابداری در شرکت‌های مختلف یکسان است، اما در برخی از شرکت‌ها، برخی اصول و مباحث حسابداری بیشترین اهمیت را پیدا می‌کنند. در صورت شرکت‌های حسابداری ساختمانی، تمرکز بر روی حسابداری پیمانکاری و مدیریت دارایی‌های ثابت از جمله این موارد است.

بعضی از شرکت‌های ساختمانی ساختمان و سازه‌ها را به عنوان دارایی ثابت در سند ثبت می‌کنند، به این معنا که این ساختمان‌ها به خود شرکت تعلق دارد. از سوی دیگر، شرکت‌های دیگر تمام پروژه‌های خود را به عنوان پروژه‌های پیمانکاری در سند خود ثبت می‌کنند.

مورد بعدی در حوزه حسابداری شرکت‌ پیمانکاری مرتبط با بحث هزینه‌ها می‌باشد. این شرکت‌ها به عنوان یکی از دسته‌هایی که هزینه‌های سربار زیادی دارند، شناخته می‌شوند. مدیریت دقیق این هزینه‌ها بخشی اساسی از حوزه حسابداری این شرکت‌هاست. به عنوان مثال، هزینه‌هایی چون حمل و نقل، هزینه‌های سوخت، و هزینه‌های ابزارآلات جزو هزینه‌های سربار محسوب می‌شوند و نیازمند محاسبات دقیق هستند. برای کسب اطلاعات تخصصی درباره مالیات شرکت‌های پیمانکاری و ساختمانی، توصیه می‌شود سری به صفحه انواع مالیات شرکت‌ها بزنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مالیات

در حسابداری شرکت‌ پیمانکاری، چه فرآیندهایی بیشتر از سایرین اهمیت دارند؟

در حسابداری شرکت‌ پیمانکاری، چه فرآیندهایی بیشتر از سایرین اهمیت دارند؟

شرکت‌های پیمانکاری ساختمانی عمدتاً با تعداد زیادی از شرکت‌ها در ارتباط قرار دارند؛ به همین دلیل، مدیریت این ارتباطات از نظر هزینه‌های کلی برای شرکت اهمیت زیادی دارد. همچنین، سیستم حسابداری شرکت پیمانکاری و سیستم پیمانکاری در این شرکت‌ها معمولاً با توسعه پروژه‌ها به نسبت یکدیگر متناسب هستند.

به این صورت، پروژه‌هایی که ممکن است ضررآور باشند، به دقت مشخص می‌شوند و این امکان وجود دارد که برنامه‌ریزی بهتری برای اجرای پروژه‌ها صورت گیرد. همچنین، شرکت‌های پیمانکاری با تعداد زیادی از قراردادهای منعقد شده با نیروهای انسانی مختلف مواجه هستند، و این مسئله مستقیماً در حوزه مدیریت قراردادها و مسائل مرتبط با حسابرسی بیمه اهمیت زیادی در فرآیند کاری این شرکت‌ها دارد.

بیمه و مالیات در پیمانکاری

بیمه و مالیات در پیمانکاری

هرگاه موضوع درآمد مطرح شود، بیان می‌شود که توجه به بیمه و مالیات، برای هر حسابداری، چه در دوره کوتاه و چه در دوره بلندمدت، امری طبیعی و ضروری است. ارسال لیست بیمه به سازمان بیمه اجتماعی، یکی از وظایفی است که در شرکت‌های پیمانکاری نیز باید به‌عنوان یکی از امور اساسی، مورد توجه قرار گیرد، همانند سایر شرکت‌ها.

در استاندارد شماره 9، حسابداری پیمانکاری بلندمدت تشریح شده است، و در ماده 38 مالیات‌های مستقیم، موضوع بیمه در حسابداری پیمانکاری تصویب شده است.

طبق ماده 38 از قانون تامین اجتماعی، وظیفه کارفرماست که 5% ناخالص از هر صورت وضعیت را کسر و برای خود نگه‌دارد.

مواردی که باید در حق بیمه پیمانی به ویژه حسابداری پیمانکاری مدنظر قرار گیرند، عبارتند از:

حق بیمه قراردادهای مشاوره‌ای شامل 14% ناخالص کارکرد و همچنین 6/1% بیمه بیکاری است، که 3/6% از آن به سهم پیمانکار و 12% به سهم کارفرما تقسیم می‌شود. برای بهره‌مندی از دقت کامل در محاسبه بیمه و تقسیم آن بین کارمند و کارفرما، حتماً مقاله بیمه را مطالعه کنید.

حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری اجرایی شامل 6% ناخالص کارکرد و همچنین 06/0% بیمه بیکاری است، که از این مبلغ، 1/6% به سهم پیمانکار و 5% به سهم کارفرما تقسیم می‌شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نحوه دریافت و پرداخت مفاصا حساب بیمه پیمانکاران

ثبت‌ های حسابداری پیمانکاری

 

تصویر ثبت‌ های حسابداری پیمانکاری

در  ابتدای مقاله اشاره کردیم که حسابداری پیمانکاری چیست. در این بخش به چگونگی ثبت های حسابداری پیمانکاری پرداخته ایم. همان طور که دیگر گرایش های حسابداری نیاز به ثبت رویدادها و اسناد دارند در حسابداری پیمانکاری هم ثبت رویدادها بسیار مهم می باشد.

1.ثبت حسابداری مطالعات مقدماتی طرح

      • دفتر کارفرما: 1-هزینه مطالعاتی طرح 2-بانک
      • دفتر پیمانکار: ثبتی ندارد

2.ثبت حسابداری مطالعات تفضیلی طرح

      • دفتر کارفرما: 1-هزینه تفضیلی طرح 2-بانک
      • دفتر پیمانکار: ثبتی ندارد

3.ثبت حسابداری ابطال ضمانتنامه شرکت در مناقصه

      • دفتر کارفرما: 1-حساب انتظامی 2-ضمانتنامه شرکت در مناقصه 3-طرف حساب انتظامی 4-ضمانتنامه شرکت در مناقصه
      • دفتر پیمانکار: 1-طرف حساب انتظامی 2-ضمانتنامه شرکت در مناقصه 3-حساب انتظامی 4-ضمانتنامه شرکت در مناقصه

4.پیش پرداخت از طرف کارفرما

      • دفتر کارفرما: 1-پیش پرداخت ها 2-بانک 3-ثبت بابت پیش پرداخت پیمان
      • دفتر پیمانکار: 1-بانک 2-پیش دریافت ها 3-ثبت بابت پیش دریافت پیمان

5.هزینه های تاسیس کارگاه

      • دفتر کارفرما: 1-ثبتی ندارد
      • دفتر پیمانکار: 1-پرونده در جریان تکمیل 2-بانک

6.هزینه های نظارت

      • دفتر کارفرما: 1-دارایی در جریان ساخت 2-بانک
      • دفتر پیمانکار: 1-ثبتی ندارد

7.پرداخت وجه به تنخواه گردان پروژه

      • دفتر کارفرما: 1-ثبتی ندارد
      • دفتر پیمانکار: 1-تنخواه گردان 2-بانک

8.هزینه های انجام شده تنخواه گردان کارگاه

      • دفتر کارفرما: 1-ثبتی ندارد
      • دفتر پیمانکار: 1-پرونده در جریان تکمیل 2-تنخواه گردان کارگاه

9.پرداخت مجدد به تنخواه گردان کارگاه

      • دفتر کارفرما: 1-ثبتی ندارد
      • دفتر پیمانکار: 1-بانک 2-تنخواه گردان

10.ثبت حسابداری درآمد پیمانکاری

      • دفتر کارفرما: 1-دارایی در جریان ساخت  2-مالیات پرداختنی 3-بیمه پرداختنی 3-سپرده پرداختنی 4-پیش پرداخت ها 5-حساب های پرداختنی
      • دفتر پیمانکار: 1-حساب های دریافتنی 2-پیش پرداخت مالیات 3-پیش پرداخت بیمه 4-سپرده حسن انجام کار  5-پیش دریافت ها 6- صورت وضعیت های تایید شده

استاندارد حسابداری پیمانکاری

استاندارد حسابداری پیمانکاری چیست؟ همان طور که مستحضرید اجرای پروژه پیمانکاری معمولا مدت زمان زیادی طول می کشد.  استاندارد های حسابداری پیمانکاری به این علت تعریف شدند که هزینه ها و مخارج زیادی در ارتباط با پروژه قرار دارند که طبیعتا باید مقادیر دقیق آن ها برآورد شود. از مزایای اینکار می توان به مدیریت هزینه و درآمد حاصل از شراکت و صورت‌های مالی ذی نفعان در پیمانکاری و برآورد دقیق سود و زیان و هزینه های اجرای پروژه اشاره کرد.

سیستم حسابداری پیمانكاری باید طوری طراحی شوند كه برای هر پیمان سود و زیان به صورت دقیق مشخص شوند. اکثر شرکت‌های پیمانکاری به عنوان یک مركز سود به حساب می‌آیند در حالی که هر پیمان در شرکت‌های پیمانكاری به عنوان یك مركز جداگانه سود فرض می شود. به همین علت برای عقد هر قرارداد پیمانكاری، حساب‌ جداگانه‌ای در دفتر كل باز می‌شود و به هر پیمان شماره خاصی اختصاص داده می‌شود تا هنگام مراجعه دسترسی به اسناد و مدارك از جمله برگه درخواست كالا، حواله انبار و لیست دستمزد كارگران به راحتی انجام شود. حسابداری قرارداد‌های بلند مدت پیمانكاری، مخارج قبل از انعقاد قرارداد ‌و مخارج پیمان در طول اجرای آن قابل توجه می باشند.

هدف استاندارد حسابداری شماره 9

تجویز نحوه حسابداری درآمدها و هزینه های مرتبط با پیمان های بلند مدت در صورت های مالی پیمانکار، هدف این استاندارد است. این استانداردها معیاری جهت شناخت مندرج در مفاهیم نظری گزارشگری مالی به منظور تعیین زمان شناخت درآمد و هزینه‌های پیمان به عنوان اقلام صورت سود و زیان به کار گرفته می شوند.

دامنه کاربرد

تصویر انواع قراردادهای حسابداری پیمانکاری

برای حسابداری پیمان های بلند مدت در صورت های مالی پیمانکار استفاده می شوند.

پیمان بلند مدت

این نوع پیمان زمانی عقد می شود که برای طراحی، تولید یا ساخت یک دارایی منفرد قابل ملاحظه یا ارائه خدمات (یا ترکیبی از داراییها یا خدمات که تواما یک پروژه را تشکیل دهد) باشد.

نکته قابل توجه در این پیمان این است که طبق این استاندارد پیمانی بلند مدت تلقی میشود که معمولا در طی مدتی بیش از یکسال انجام خواهد شد. اما در عین حال مدت بیش از یکسال، مشخصه اصلی یک پیمان بلند مدت نیست.

برخی پیمان ها با مدت کمتر از یکسال وجود دارند که از نظر فعالیت دوره دارای اهمیت نسبی هستند که به عنوان پیمان بلند مدت در نظر گرفته می شود.

پیمان مقطوع

در پیمان مقطوع پیمانکار با یک مبلغ مقطوع و به توافق رسیده برای کل پیمان یا  یک نرخ ثابت برای هر واحد موضوع پیمان توافق می کند که در برخی از موارد ممکن است بر اساس مواردی خاص مشمول تعدیل قرار گیرد

پیمان امانی

پیمان امانی پیمان بلند مدتی است که به موجب آن مخارج مشخص شده در متن پیمان به پیمانکار مشخص است  و حق الزحمه پیمانکار  به صورت درصدی معین است.

انواع قراردادهای حسابداری پیمانکاری

هنگام عقد قرارداد پیمانکاری، نوع قرارداد در تناسب با نوع شرکت و فعالیت های آن، پروژه، نحوه پرداخت هزینه و موارد دیگر متفاوت خواهد بود. این قراردادها عبارتند از:

  • قرارداد دائمی
  • قرارداد ساخت و توسعه
  • قرارداد پرداخت کلی
  • قرارداد طراحی و ساخت
  • قرارداد مدیریتی
  • قرارداد سنجشی
  • قرارداد مدیریت پروژه

برای هر کدام از قراردادهای ذکر شده در بالا، معاملات مالی و اسناد مختلفی وجود دارد که حسابدار شرکت های پیمانکاری باید با آن آشنا باشند.

کدینگ حسابداری در حسابداری پیمانکاری

 

تصویر کدینگ در حسابداری

کدینگ حسابداری پیمانکاری چیست؟ کدینگ حسابداری پیمان دارای خصوصیات مخصوص خود می باشد. مهم ترین تفاوت کدینگ در حسابداری پیمانکاری با سایر حسابداری ها ایجاد سرفصل های درآمدی از جمله صورت وضعیت ها می باشد. از دیگر تفاوت ها می توان به تعریف متفاوت سرفصل های هزینه ای هم اشاره کرد. از مهم ترین تفاوت های کدینگ حسابداری در حسابداری پیمانکاری، تفصیلی های 2 و 3 و…. می باشد. عموما بر اساس ساختار پروژه ها اقدام به تعریف انواع سطوح تفصیلی می کنند.

مطالعه بیشتر: کدینگ حسابداری چیست؟

تعریف کدینگ در حسابداری پیمانکاری

در ابتدا باید کلیه حساب های پروژه را بر اساس نوع حساب ها در 3 گروه حساب های ترازنامه ای ،  سود و زیانی و کنترلی قرار دهیم.

کدینگ حسابداری پیمانکاری با استفاده از نرم افزار حسابداری

بهترین روش برای کدینگ حسابداری پیمانکاری نرم‌افزار حسابداری است. کدینگ حسابداری را می توان با نرم‌افزارهایی از جمله اکسل انجام داد. به طور کلی با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی نرم‌افزارهای مالی زیادی با امکانات و توانایی‌های متنوع در این زمینه به بازار عرضه شده اند  و امکان تغییرات گسترده در آن‌ها نیز وجود دارد بنابراین بهترین گزینه برای کدینگ حسابداری محسوب می شوند. علاوه بر این، روشن است که سرعت و دقت کدینگ با استفاده از نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری بیشتر خواهد بود.

اهداف کدینگ در حسابداری

      • موجب استاندارد سازی عملکردهای مالی و یکپارچه شدن آن‌ها مطابق با یک فرمت به خصوص می‌شود.
      • موجب افزایش دقت و سرعت در ثبت رویدادهای مالی و همچنین موجب افزایش سرعت و دقت در پردازش داده‌ها و خطاهای فردی و انسانی حسابداری را به حداقل می‌رساند.
      • تسهیل کردن تهیه گزارشات مالی با وجود جزئیات دقیق و فراوان از جمله صورت معاملات فصلی و موجب سرعت و دقت انجام کار  می شود.
      • با کمک کدینگ تحلیل و بررسی‌های مالی به جهت انجام سرمایه‌گذاری یا محاسبه میزان دارایی‌ها بسیار راحت و بهتر انجام شده و قدرت تصمیم‌گیری را بهبود می‌دهد.

اهمیت کدینگ حسابداری پیمانکاری

در گذشته، نقش کدینگ حسابداری پیمانکاری در کسب و کارها محدود بود؛ اما با تحولاتی همچون صنعتی شدن شهرها و پیشرفت فناوری، حسابداری نیز تحت تأثیر قرار گرفت. اکنون، کدینگ حسابداری به عنوان یک عامل اساسی در مدیریت مالی شرکت‌ها ظاهر شده است و با تغییرات ویژه ای که در پیشرفت فناوری و تجارت رخ داده، نقش بیشتری به خود گرفته است. این تحولات نشان از اهمیت روزافزون حسابداری در محیط کسب و کارها و جوامع امروزی دارد.

اهمیت کدینگ حسابداری پیمانکاری

تصور کنید که قصد دارید یک فرد را متقاعد به سرمایه گذاری در پروژه‌های پیمانکاری خود کنید. اگر حساب‌های پروژه شما در وضعیت نامناسبی باشند، به نتیجه مطلوب خود نخواهید رسید. کدینگ حسابداری پیمانکاری این فرآیند را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد، زیرا توان اتخاذ تصمیمات موثر برای سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد.

با استفاده از کدینگ حسابداری پیمانکاری، تمام جزئیات صورت‌حسابها، تراکنش‌های خرید و فروش، سود و زیان و سایر موارد به شفافیت و نظم در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما برای درک بهتر و اعمال کدینگ دقیق‌تر در حسابداری پیمانکاری، ضروری است که یک آموزش حرفه‌ای حسابداری را به شکل دقیق و حرفه‌ای دنبال کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا به‌طور مؤثرتر با مسائل خود روبرو شده و آنها را به راحتی حل کنید.

انواع کدینگ حسابداری پیمانکاری

انواع کدینگ حسابداری پیمانکاری عبارتند از:

  • کدینگ وجهی
  • کدینگ حفظی
  • کدینگ متوالی
  • کدینگ توده‌ای

نمونه ای از کدینگ حسابداری پیمانکاری بدهی ها

کد حسابحساب کلحساب معینحساب تفصیل
20حساب های پرداختنی تجاریارگان های دولتیحساب های پرداختنی-اداره x
اشخاص حقوقیحساب های پرداختنی-شرکت x
اشخاص حقیقیحساب های پرداختنی-اقای x
21حساب های پرداختنی غیر تجاریارگان های دولتیحساب های پرداختنی-تامین اجتماعی اداری
حساب های پرداختنی-تامین اجتماعی پیمان
اشخاص حقوقیحساب های پرداختنی-شرکت x
اشخاص حقیقیحساب های پرداختنی-اقای x
22اسناد پرداختنیاسناد پرداختنی
23جاری شرکاجاری شرکا x
جاری شرکا y
24پیش دریافتپیش دریافت x
پیش دریافت y
25ذخیره مالیاتذخیره مالیات-مالیات عملکردی
26تسهیلات مالی دریافتنیوام پرداختنی

نمونه ای از کدینگ حسابداری حقوق صاحبان سهام

کد حسابحساب کلحساب معینحساب تفصیل
30سرمایهسرمایه
31اندوخته قانونیاندوخته قانونی
32سایر اندوخته هااندوخته احتیاطی
اندوخته توسعه
33سود و زیان جاریسود و زیان جاری
34سود و زیان انباشتهسود و زیان انباشته

نمونه ای از کدینگ حسابداری درآمدها

کد حسابحساب کلحساب معینحساب تفصیل
40درآمدهادرآمد حاصل از خدمات
درآمد حاصل از فروش
سایر درآمدها

نمونه ای کدینگ حسابداری پیمانکاری هزینه ها

کد حسابحساب کلحساب معینحساب تفصیل
50هزینه هاهزینه های اداریهزینه آب
هزینه برق
هزینه کمیسیون
هزینه های مالیهزینه بهره
هزینه های حقوقهزینه حقوق و دستمزد اداری
هزینه بیمه سهم کارفرما اداری

وضعیت گروه حساب در کدینگ حسابداری پیمانکاری

کدینگ حسابداری پیمانکاری

گروه حساب‌ها در فرآیند کدینگ مشابه قطعات ساختمانی اولیه در احداث یک ساختمان عمل می‌کنند، از این رو شناسایی و تعیین صحیح آن‌ها بسیار حیاتی است.

همانطور که می‌دانید، همه حساب‌ها طبق مبانی و استانداردهای حسابداری در سه وضعیت مختلف قرار می‌گیرند: حساب‌های ترازنامه‌ای (دائمی)، حساب‌های سود و زیان (موقت)، و حساب‌های کنترلی (انتظامی). هیچ یک از حساب‌ها را نمی‌توان خارج از این وضعیت‌ها تصور کرد.

در حسابداری، این سه وضعیت حسابی (ترازنامه‌ای، سود و زیان، و کنترلی) تمامی گزارشات مالی از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان، و سایر گزارشات مالی را تشکیل می‌دهند.

حساب ترازنامه ای در کدینگ حسابداری پیمانکاری

در حسابداری، حساب‌های ترازنامه‌ای به عنوان حساب‌های دائمی شناخته می‌شوند؛ این حساب‌ها، مانده‌ی صفر در پایان سال مالی ندارند و به سال مالی بعد منتقل می‌شوند.

ترازنامه به عنوان یکی از گزارشات مالی اصلی، وضعیت مالی یک کسب و کار را نمایان می‌سازد. این گزارش بر اساس معادله حسابداری، حساب‌های ترازنامه‌ای را به تصویر می‌کشد.

معادله حسابداری، دارایی‌ها مساوی مجموع بدهی‌ها و سرمایه می‌باشند. (دارایی = بدهی + سرمایه)

مطالعه بیشتر: زمان و نحوه بستن حساب های مالی

انواع حساب‌ ترازنامه ای در کدینگ حسابداری پیمانکاری

همانطور که بیان کردیم، حساب‌های ترازنامه‌ای به سه دسته اصلی از دارایی‌ها، بدهی‌ها، و سرمایه تقسیم می‌شوند. معمولاً در دسته دارایی‌ها، حساب‌ها بر اساس درجه نقدشدگی در گروه حساب‌های دارایی قرار می‌گیرند.

دارایی‌ها به دو گروه دارایی‌های جاری و دارایی‌های غیرجاری تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال، مبالغ نقدی در صندوق و بانک به دارایی‌های جاری تعلق دارند و دارایی‌هایی مانند زمین و مسکن به دارایی‌های غیرجاری تعلق دارند.

 

صنعت پیمانکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تصویر صنعت پیمانکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد

صنعت پیمانکاری همانند دیگر صنعت ها دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه به برخی ویژگی های آن ها اشاره می کنیم:

  • پس از انجام مناقصه یا توافق قیمت، قرارداد پیمانکاری با پیمانکار بسته خواهد شد.
  • هر قرارداد پیمانکاری که بسته می شود به ساخته شدن یک دارایی ختم می‌ شود.
  • هنگام عقد قرارداد، اجرای طرح به پیمانکار واگذار خواهد شد.
  • از آن جایی که فعالیت های پیمانکاری فعالیت های تولیدی محسوب می شوند، مکان اجرای آن ها کارخانه ها نیست و کارفرما محل آن را تعیین خواهد کرد.
  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن به پیمانکار به این صورت است که به تدریج و طی انجام طرح، با تنظیم صورت وضعیت پرداخت می شود.
  • تمامی مخارج اجرای طرح باید توسط پیمانکار پرداخت شود. در حالی که کلیه امور و تدارکات انجام شده متعلق به کارفرما است.
  • در طول اجرای طرح، مخارج پیمان و مبلغ صورت وضعیت ها انباشته شده و امور مدیریت حسابداری و حسابرسی قرارداد را دشوار می‌کند.

وضعیت بازار کار حسابداری پیمانکاری

تصویر وضعیت بازار کار حسابداری پیمانکاری

وضعیت بازارکار حسابداری پیمانکاری در سال‌ های اخیر بستگی به اقتصاد و شرایط بازار داشته است. در کشورهای در حال توسعه با توجه به رشد اقتصادی تقاضا برای خدمات حسابداری بالا می باشد، این بازار به گونه‌ای رشد کرده است که باعث شده تعداد بیشتری از شرکت‌ های حسابداری به عنوان پیمانکار فعالیت کنند.

در این راستا، رقابت در این بازار بالاست و شرکت‌هایی که توانایی ارائه خدمات حسابداری با کیفیت و همچنین نگهداری روابط خوب با مشتریان را دارند، موفق‌تر هستند. همچنین، توانایی در به‌کارگیری فناوری‌های نوین در ارائه خدمات حسابداری، مزیتی برای شرکت‌های پیمانکار است.

با توجه به اینکه حسابداری پیمانکاری در بسیاری از صنایع و شرکت ‌های مختلف به کار گرفته می‌شود، دیده می‌شود که بازارکار این حوزه از نظر تعداد شرکت‌ ها و فرصت ‌های شغلی بسیار پویا است. از طرفی، بازارکار حسابداری پیمانکاری از نظر توسعه و رشد همچنان پتانسیل بالایی دارد و با توجه به تغییرات قوانین مالی و مالیاتی، نیاز به خدمات حسابداری پیمانکاری به دلیل پیچیدگی بیشتر مالیاتی، به روز رسانی و تغییرات قانونی نیز رو به افزایش است.

اما با این حال، وضعیت اقتصادی و عدم استقرار برخی قوانین و مقررات، می‌تواند بر بازارکار حسابداری پیمانکاری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در شرایطی که اقتصاد به سمت رکود می‌رود و فعالیت شرکت‌ها کاهش می‌ یابد.

درآمد حسابداری پیمانکاری چقدر است؟

درآمد حسابداری پیمانکاری

اگر بخواهیم نگاه کلی برای این حیطه شغلی در نظر بگیریم بازار کار حسابداران پیمانکاری خوب است. به این علت که حسابدار پیمانکاری، قطعاً غیر از آموزش ‌های عمومی حسابداری، در سطح بالاتر آموزش ‌های ضروری را فرا گرفته و قابلیت انجام فعالیت ‌های حسابرسی گسترده ‌تر و وسیع تری را دارد. علاوه بر بازار کار، موضوع درآمد حسابداری پیمانکاری هم اهمیت زیادی دارد.

هرچه پروژه پیمانکاری بزرگتر و گسترده‌تر باشد، بدون شک درآمد حسابداری آن نیز افزایش خواهد یافت. اما این امر به توافق حسابدار با شرکت‌های پیمانکاری و انتظارات هر یک از طرف‌ها بستگی دارد. به عبارت دیگر، بیشتر شرکت‌های پیمانکاری به دنبال حسابداران متخصصی هستند که توانایی کافی در استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مرتبط با پروژه‌های پیمانکاری را داشته باشند.

همیشه افرادی هستند که از نبود بازار کار می ‌نالند اما ما معتقدیم کسی که به کار خود وارد باشد و توانایی حسابداری در سطح پروژه‌ های گسترده را داشته باشد حتماً بازار کار خوبی در انتظار او خواهد بود. در کل، بازار کار ارتباط مستقیمی با توانمندی و مهارت‌های حسابداران دارد. باید توجه داشت که به دلیل نرخ تورم بالای کشور، مشخص کردن یک میانگین قطعی برای درآمد حسابداران پیمانکاری ممکن نیست. اما اگر تخصص کافی در این زمینه داشته باشید، به ویژه اگر به طور کامل با نرم افزار حسابداری پیمانکاری آشنا باشید، این شغل جزء شغل‌های با درآمد متوسط به بالا محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: درآمد رشته حسابداری در ایران چقدر است؟

مدیریت امور مالی

تصویر مدیریت امور مالی پیمانکاری | نرم افزار مدیریت حسابداری

برای آن که به یک پیمانکار موفق تبدیل شوید لازم است بدانید؛ مدیریت امور مالی و حسابداری چیست و چگونه انجام می شود. در بخش قبل به تعریف مدیریت حسابداری پیمانکاری پرداختیم اکنون وقت آن است که بدانیم چگونه باید امور مالی پیمانکاری را مدیریت کنیم. به این منظور ابتدا باید از یک نرم افزار حسابداری اختصاصی پیمانکاری استفاده کنید. دقت داشته باشید که نرم افزار های عمومی قابلیت های مورد نیاز پیمانکاران را ندارد و نمیتوانند امور مهم مدیریتی و حسابداری پیمانکاران را به خوبی انجام دهند. لذا باید دقت داشته باشید که نرم افزار مورد نظر قابلیت های مورد نیاز شما را داشته باشد. به عنوان مثال شما باید از یک نرم افزار یکپارچه حسابداری استفاده نمایید و همچنین نرم افزار مورد نظر شما باید توان مدیریت چند پروژه و تفکیک امور مالی هر یک به صورت مجزا را به شما ارائه کند. این نرم افزار باید نیاز شما به بایگانی اسناد مالی، نیاز به انبارداری، صدور فاکتور رسمی، نیاز به دفاتر حسابداری نظیر دفتر کل را بر طرف نماید.

حسابداری پیمانکاری

در این قسمت به شما توضیح خواهیم داد که هر یک از موارد نام برده شده چه کمکی به مدیریت امور مالی پروژه شما خواهد کرد.

نرم افزار یکپارچه

نرم افزار یکپارچه از انجام امور تکراری جلوگیری خواهد کرد. حاصل استفاده از نرم افزار حسابداری یکپارچه آزاد کردن زمانی است که در گذشته صرف ثبت تراکنش در بخش های مختلفی نظیر دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر معین و… می شده است.

مدیریت چند پروژه به صورت همزمان

نرم افزاری که قابلیت تفکیک پروژه به شما ارائه کند نه تنها توان درآمدی شما را چند برابر می کند بلکه نظم و دقت انجام امور را نیز چند برابر خواهد کرد که این ایده آل بسیاری از پیمانکاران زبده است.

بایگانی اسناد مالی

اسناد مالی مختلف نیاز به مکانی فیزیکی برای بایگانی دارند حال اگر نرم افزار حسابداری شما را در بایگانی اسناد به تفکیک هر پروژه یاری کند و با استفاده از سیستم کلودینگ تمامی اسناد به صورت بی نهایت در فضای ابری ذخیره نماید، نه تنها از فراهم نمودن فضای فیزیکی جهت بایگانی اسناد راحت خواهید شد بلکه هیچگاه بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره نیز اسناد را تهدید نخواهد کرد.

دفاتر حسابداری

دفاتری همچون دفتر روزنامه، دفتر معین و دفتر کل، اسناد مهم حسابداری هر مجموعه فعال هستند. همچنین ممیزین مالیاتی برای بررسی کامل امور مالی هر مجموعه به اطلاعات ثبت شده در این دفاتر مراجعه می کنند لذا توجه به ثبت صحیح امور مالی و کدینگ این دفاتر از واجبات حسابداری هر مجموعه ای است.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری چیست

تصویر بهترین نرم افزار حسابداری پیمانکاری | حسابداری آسان

بهترین نرم افزار حسابداری پیمانکاری چیست یکی دیگر سوالات متداول پیمانکاران است. بهترین نرم افزار حسابداری پیمانکاری نرم افزاری است که تمامی امکاناتی که در بالا مختصرا به هر یک اشاره شد را دارا باشد. نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش تمامی این امکانات را داشته و البته با امنیت بسیار بالا از اسناد و مدارک مالی مجموعه شما نگهداری می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این نرم افزار با کارشناسان مجموعه نرم افزاری حسابداری کاوش در تماس باشید.

استفاده از نرم‌ افزار حسابداری پیمانکاری در تمامی مراحل یک پروژه

در تمام مراحل یک پروژه پیمانکاری، حسابداری پیمانکاری باید اجرا شود. مرحله اول پروژه پیمانکاری، شناسایی و ارزیابی موقعیت و تهیه نقشه و یک برنامه کلی است. در این مرحله تخمین زدن هزینه ‌های کل پروژه و هزینه ‌های جانبی انجام می شود. در مرحله بعد یک حسابدار پیمانکاری در نرم افزار حسابداری پیمانکاری قیمت‌ های مختلف را تعریف می کند تا در مواقع ضروری بتواند اعداد ارقام و هزینه‌ ها را در بخش ‌های مشخصی وارد کند. این مسئله به خصوص در پروژه‌ های انبوه اهمیت زیادی پیدا می‌ کند.

استفاده از نرم‌ افزار حسابداری پیمانکاری در تمامی مراحل یک پروژه

مخارج متعددی در بخش حسابداری پیمانکاری تعریف می ‌شود. از جمله این مخارج هزینه ‌های مربوط به راه‌اندازی کارگاه و خرید یا تامین تجهیزات پروژه، هزینه‌ های دستمزد کارگران، بیمه تجهیزات و بیمه کارگران و تمام هزینه‌ هایی که مربوط به بخش ‌های نگهداری پروژه می ‌باشند که هر کدام به طور مجزا در بخش حسابداری تعریف می‌شوند.

یکی از موارد مهمی که یک حسابدار پیمانکاری باید در نظر گیرد هزینه‌ هایی است که به قسمت ویژه ‌ای از پروژه مربوط است؛ این بخش ویژه همان هزینه ‌های تاخیر در آماده کردن لوازم و وسایل اولیه کار، تاخیر در شروع عملیات و تاخیر در اتمام پروژه پیمانکاری است. همه مواردی که در بالا به آن اشاره شد شامل همه پروژه‌ های پیمانکاری، از ساختمان‌سازی گرفته تا شهرک‌سازی، پروژه ساخت و ساز ویلا، پروژه‌ های عمرانی، محوطه سازی، زیباسازی شهرها و… می ‌باشند.

از دیگر بخش‌ های مهم در حسابداری پیمانکاری برای انجام پروژه، تنظیم و ارائه دادن ضمانت ‌نامه‌ ها است. در این قسمت مسئولیت مهم حسابدار این است که برای مدیریت بهتر امور حسابداری و مالی پیمانکاری، شماره حساب مجزا از دیگر قراردادها برای یک پروژه در نرم افزار حسابداری پیمانکاری تعریف کند؛ سپس همه هزینه‌ های مشخص شده در آن حساب تعریف می ‌شود. همچنین حسابدار باید ضمانت‌ نامه معتبر و رسمی باید برای پروژه‌ ها تعریف کند.

در حسابداری پیمانکاری در بخش آغاز عملیات باید هزینه ‌ای که به عنوان پیش پرداخت پروژه پیمانکاری از کارفرما دریافت می‌شود ثبت گردد. بعد از تحویل پروژه به کارفرما حسابدار موظف است همه فایل‌ها و بخش‌های مربوط را ارزیابی و در نهایت تسویه حساب کند. همچنین اگر حسابدار ضمانت ‌نامه ‌ای دریافت کرده یا ضمانت ‌نامه ‌ای به کارفرما از سوی شرکت داده شده، آن‌ها را باطل نماید.

در این بخش دانستن این نکته ضروری است که در همه پروژه‌ های پیمانکاری بدون در نظر گرفتن حجم پروژه، توجه به امور بیمه پروژه پیمانکاری بسیار مهم می باشد. یک حسابدار خبره پیمانکاری باید بخش مجزایی را برای بیمه در همه قسمت‌ ها در نظر بگیرد.

مطالعه بیشتر: چگونه پیمانکار شویم

چه ابزارهایی برای آموزش و انجام حسابداری شرکت های پیمانکاری موجود است؟

چه ابزارهایی برای آموزش و انجام حسابداری شرکت های پیمانکاری موجود است؟

برای آموزش و اجرای حسابداری در شرکت‌های ساختمانی، انواعی از ابزارها وجود دارد که می‌توانند در بهبود فرآیندهای مالی و مدیریتی مؤثر باشند. نرم‌افزارهای حسابداری مخصوص صنعت ساخت و ساز با قابلیت‌های منحصر به فرد می‌توانند به شما کمک کنند تا در پیگیری هزینه‌ها، مدیریت پروژه‌ها و تحلیل مالی به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت های پیمانکاری و متخصص برای صنعت ساخت و ساز نیز در دسترس است و این دوره‌ها به شما امکان می‌دهند با نکات و اصول حسابداری خاص این صنعت آشنا شده و در بهبود تصمیم‌گیری‌های مالی شرکت خود تأثیرگذار باشید.

به طور کلی، ترکیب مناسب از نرم‌افزارها، دوره‌های آموزشی و فناوری‌های نوین می‌تواند در ایجاد یک محیط حسابداری بهینه و کارآمد در شرکت‌های ساختمانی ایجاد شود.

کاوش فردا با بهره‌گیری از دهه‌ها تجربه و تخصص در زمینه تولید نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری، بهترین نرم‌افزار حسابداری شرکت های پیمانکاری را تولید کرده است. این نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری یک ابزار قدرتمند برای همزمان مدیریت مالی چندین پروژه پیمانکاری است که امکان محاسبه بهای تمام شده هر پروژه و قرارداد را در لحظه فراهم می‌کند. به شما توصیه می‌شود که با مراجعه به صفحه نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری، اطلاعات بیشتری درباره این نرم‌افزار را کسب کنید.

سخن آخر

همانطور که بیان شد تمامی امور پیمانکاری با اندکی نظم و مدیریت و البته با چاشنی تکنولوژی به سرعت و با دقت انجام خواهد شد. حسابداری پیمانکاری بخش بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت تا بتوان یک پروژه را به بهترین نحو به پایان رساند. در این مقاله به بیان اهمیت حسابداری پیمانکاری و همچنین معرفی ابزاری قدرتمند جهت انجام امور مالی و مدیریتی پرداخته شد.