در این مقاله به موضوع جدیدی که در جامعه طرفدار زیادی پیدا کرده است پرداخته ایم: درآمد رشته حسابداری در ایران. این رشته در بین داوطلبان گروه تحصیلی انسانی رشته حقوق، رشته روانشناسی و رشته حسابداری بسیار پرطرفدار است. به این دلیل که این افراد تمایل دارند در بانک مشغول به کار شوند. اما حسابداری موقعیت های شغلی زیادی دارد. افرادی که این رشته را انتخاب می کنند حتما در جریان این موضوع هستند که رشته حسابداری، ارائه گزاش های مداوم همراه با ادبیات مناسب به منظور سطح گزارش است. پس یکی از نکاتی که باید در نظر داشته و به آن علاقه‌مند باشد نوشتن گزارش است. در این مطلب قصد داریم درباره درآمد رشته حسابداری در ایران و عوامل موثر بر آن بپردازیم.

مطالعه بیشتر:آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

مقدمه

 

تصویر درآمد رشته حسابداری در ایران

این روزها درآمد رشته حسابداری در ایران یکی از پرطرفدارترین و یکی از پول سازترین رشته‌ های شغلی به شمار می‌آید. هر کسب و کاری چه کوچک چه بزرگ برای اینکه در نظام مالی و اقتصادی باقی بماند نیاز به نظم بخشیدن به سرمایه‌ها، درآمدها و هزینه‌هایش دارد. با توجه به قوانین و مقررات سازمان مالیات اکثر مدیران به دنبال حسابداران ماهر و کارآزموده هستند. همچنین کسانی که وارد این رشته می شوند باید بدانند که شغل حسابداری یعنی نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر و کار با اعداد و رقم ها است.

بازار کار و آینده شغلی رشته حسابداری در ایران

قبل از آنکه به عوامل موثر بر درآمد رشته حسابداری در ایران بپردازیم توضیح خواهیم داد بازار کار و آینده شغلی آن در ایران چگونه است؟ همان طور که می دانیم رشته حسابداری یکی از مهم ترین حرفه ها در کشور است و همچنین تمام صنایع به این دلیل به آن نیاز دارند که متوجه روند مالی کسب و کار خود شوند. فرصت های شغلی برای این رشته در شرکت ها یا کارخانه های بزرگ به دلیل وجود مشکلات مالی بسیار زیاد است. رشته حسابداری بسیار پرتقاضا است به همین دلیل بازار کار و آینده شغلی خوبی در انتظار این حرفه است و نرخ بیکاری این رشته بسیار پایین است.

مطالعه بیشتر: معرفی مسیرهای شغلی در ایران

بازار کار رشته حسابداری در کشورهای مختلف

 

تصویر بازار کار رشته حسابداری

بازار کار رشته حسابداری در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بسیار عالی می باشد. به همین علت جذب حسابدار در بیشتر کشورهای دنیا بالا می باشد. کلیه سازمان ها، شرکت های دولتی و خصوصی به حسابدار ماهر نیاز دارند. حسابداران از ستون های اصلی یک شرکت محسوب می شوند و بدون آن ها شرکت ها و سازمان ها نمی توانند به کار خود ادامه دهند. در بازار رقابتی امروز بیشتر کشورهای جهان در تلاش هستند که حسابداران با تجربه و ماهر از سراسر جهان جذب کنند.

به عنوان مثال در آمریکا شرکت های تجاری بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد که همه این شرکت ها نیازمند حسابدار هستند. طبق اداره کار آمریکا پیش بینی می شود که بازار کار رشته حسابداری از سال 2018 تا 2028 رشد 6 درصدی داشته باشد.

از جمله کشورهای دیگری که دارای موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی برای حسابداران هستند می توان به چین، “سنگاپور”، مالزی، هند و… اشاره کرد. در این کشورها با افزایش رشد اقتصادی میزان تقاضا برای جذب حسابداران واجد شرایط افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: 8 راه پیشگیری از خطرهای شغل حسابداری چیست؟

شرایط برای ورود به بازار کار رشته حسابداری در کشورهای دیگر

یکی از شرایط برای ورود به بازار کار رشته حسابداری در دیگر کشورها این است که از طریق مراجعه به سایت‌های کاریابی بین‌المللی و یا موسسه‌ های مهاجرتی معتبر از موقعیت ‌های شغلی برای رشته حسابداری مطلع شوند.

بعد از تحصیل در رشته حسابداری در آمریکا و دیگر کشورها جهت تبدیل شدن به حسابدار رسمی مجاز ابتدا باید آزمون CPA شرکت کرده و مجوز رسمی آن را دریافت کنند. حسابداران CPA باید هر سال حداقل ۴۰ ساعت دوره ‌های آموزشی پیشرفته بگذرانند.

از داشتن مدرک CPA این است که حسابداران می توانند در سازمان ‌ها و شرکت ‌های بزرگ دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. همچنین درآمد حسابداران داری این مدرک از حسابداران بدون مجوز بیشتر است. و این حسابداران می توانند در بیشتر کشورهای جهان به عنوان حسابدار فعالیت کنند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با آینده رشته حسابداری

شرایط آزمون CPA چگونه است؟

تصویر آزمون CPA

 

متقاضیان CPA باید چهار بخش از آزمون CPA را طی ۱۸ ماه بگذرانند و در هر بخش از امتحان حداقل ۷۵ امتیاز کسب کنند.
آزمون CPA از چهار بخش، چهار ساعته تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • حسابرسی و تصدیق (AUD)
  • محیط کسب و کار و مفاهیم (BEC)
  • حسابداری و گزارشگری مالی (FAR)
  • مقررات (REG)

دانشجویان بین المللی پس از اتمام دوره دانشگاه جهت ورود به بازار کار در کشور مد نظر نیازمند اخذ ویزا کاری با مدرک دارند. شرایط اخذ ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است. معمولا به این صورت است که دانشجویان اجازه دارند پس از فارغ التحصیلی برای مدتی در کشور مورد نظر خود حضور داشته تا در صورت پیدا کردن کاری مناسب ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر دهند.

میانگین حقوق حسابدار در خارج از کشور

 

تصویر میانگین حقوق حسابدار در خارج از کشور

درآمد شغل حسابداری برای برخی افراد در ایران رضایت بخش نیست. این افراد با توجه به معیارهای مدنظر، مهاجرت به خارج از کشور را یکی از تصمیمات شغلی خود مورد توجه قرار می‌دهند.
برخی از مهم ‌ترین مزایایی که برای مهاجرت به خارج از کشور بیان می ‌شوند، عبارت‌اند از:

  • امکان ادامه تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه ‌های دنیا
  • مهاجرت همراه با خانواده (همسر و فرزند)
  • دریافت ویزای اقامت موقت در مدت ‌زمانی کوتاه
  • قابلیت اخذ اقامت دائم یک کشور پیشرفته
  • فرصت کار در بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌ های بین‌المللی
  • درآمد بالا و دستمزد دلاری
  • کیفیت بالای زندگی
  • دریافت گذرنامه یک کشور توسعه ‌یافته

همه ما می دانیم که زندگی در خارج از کشور مزایای متنوعی دارد. اما مسئله مهمی که موجب می شود درآمد شغل حسابداری برای افراد رضایت بخش نباشد و تصمیم به مهاجرت بگیرند مزد دریافتی حسابدار در خارج از کشور است. به طوری که در کشورهای توسعه یافته برخی از شرکت های فعال پیشنهاد دستمزد دلاری و قابل ‌توجهی دارند و جذابیت ویژه ای را برای مهاجرت به خارج از کشور ایجاد می کنند.

1. حقوق حسابدار در ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که به‌عنوان مقصد مهاجرتی برای حسابداران شناخته می‌شود. ترکیه مقصدی جذاب برای مهاجران و حسابداران ایرانی است. به این علت که برخی از شرکت ‌های بزرگ و بین ‌المللی در این کشور حضور دارند. از دلایل دیگری برای مهاجرت حسابداران به کشور ترکیه وجود دارد همسایگی این کشور با ایران و حضور تعداد زیادی از مهاجران ایرانی در این کشور می باشد. میانگین درآمد شغل حسابداری در ترکیه در سال 2022، به مبلغ 060/8 لیر در ماه که معادل 800/96 لیر در سال اعلام شده است.

2. حقوق حسابدار در آلمان

آلمان از دیگر کشورهای توسعه ‌یافته با سیاست مهاجرپذیری است. این کشور به دلیل نیاز به تأمین نیروی کاری، در سال‌ های اخیر ایرانیان تصمیم به مهاجرت آلمان گرفته ‌اند. در سال 2022 میلادی میانگین درآمد شغل حسابداری در آلمان، مبلغی به‌اندازه 500/2 یورو در ماه یا معادل 000/30 یورو در سال اعلام شده است.

3. حقوق حسابدار در کانادا

کانادا یکی مهاجر پذیرترین کشورها در جهان و همچنین یکی از مقاصد مهاجرتی جذاب برای تمام نیروهای کاری است. افراد با مهاجرت به یکی از ایالت های کانادا، امکان کار در شرکت ‌های بین‌المللی و کسب درآمدهای دلاری را خواهند داشت. میانگین درآمد شغل حسابداری در کانادا، مبلغی در حدود 335/56 دلار در سال است.

مطالعه بیشتر:آشنایی با معتبرترین مدارک حسابداری

بازارکار و آینده شغلی رشته حسابداری در دیگر کشورهای جهان

 

تصویر بازارکار و آینده شغلی رشته حسابداری در دیگر کشورهای جهان

کسانی که در رشته حسابداری تحصیل کرده اند می توانند به عنوان حسابرس، حسابدار مالیات، دفتردار، کنترل کننده، تحلیلگر مالی، مدیر حسابداری مشغول به کار شوند. طبق گزارشات سازمان آمار کار اغلب کارمندان حسابداری از میزان رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند. تا سال 2026 اشتغال حسابداران و حسابرس ها 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. تحلیل گران پیش بینی می کنند که مشاغلی مانند مدیر مالی، مشاور مالی شخصی، تحلیلگر مدیریت، برآوردگر هزینه، تحلیلگر مالی با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: تفاوت حسابداری با حسابرس

کشورهایی از جمله انگلستان، ایرلند، سوئیس، کانادا، لوکزامبرگ، ژاپن، ایالات متحده، استرالیا بالاترین پرداختی حقوق را برای حسابداران دارند.

کشورمیانگین حقوق
انگلستان165000 دلار
ایرلند132،000 دلار
سوئیس120،000 دلار
کانادا113000 دلار

با مراجعه به سایت payscale می توان حقوق تمام موقعیت های شغلی حوزه حسابداری در کشور مورد علاقه خود را با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت کاری مشاهده کرد.

حرفه های پر تقاضامیزان حقوق
مدیر مالی125/080 دلار
مدیر ارشد104/700 دلار
مشاور مالی شخصی90/640 دلار
تحلیلگر مالی84/300 دلار
تحلیلگر مدیریت82/450 دلار
بازرس مالی81/690 دلار
تحلیلگر بودجه75/240 دلار
حسابدار / حسابرس69/350 دلار

حقوق یک حسابدار در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

 

تصویر حقوق یک حسابدار در ایران

درآمد رشته حسابداری در ایران به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه مهم‌ترین عوامل موثر بر حقوق حسابداران مورد بررسی قرار گرفته است.

1-دانش و تخصص

درآمد یک حسابدار با توجه به قرار گرفتن در رده‌های شغلی مختلف از جمله حسابدار ساده، حسابدار ارشد یا سرپرست حسابداری و یا مدیر مالی متفاوت خواهد بود. علاوه بر داشتن تحصیلات، کسب تخصص و مهارت‌های مرتبط از طریق شرکت در دوره ‌های آموزشی حسابداری و مالی یک حسابدار را برای قرار گرفتن در یک رده شغلی بهتر آماده می کند.

2-تحصیلات یا مدارک علمی؟

تحصیلات معرف میزان دانش یک فرد است؛ اما تنها معیار نیست. یک حسابدار برای آنکه بتواند در رده شغلی بالاتر قرار بگیرد و از حقوق بهتری بهره ببرد، باید نسبت به کسب آموزش ‌های مرتبط و دریافت گواهی ‌نامه‌ ها و مدارک آموزشی معتبر اقدام نماید.

3-تجربه کاری

یکی از مهم ‌ترین عوامل در تعیین درآمد رشته حسابداری در ایران سابقه کار یا تجربه او است. این موضوع بسیار کم رنگ تر از دانش و تخصص محسوب می شود در حالی که بی تاثیر نیست. حسابداری که چندین سال تجربه‌ کار در یک شرکت دارد، قطعا بهتر از شخصی است که این تجربه را ندارد، چرا که می‌تواند با چالش‌های موجود بهتر مواجه شود. همچنین از حقوق بالاتری نسبت به کسی که در شرکت های کوچک کار می کند برخوردار خواهد بود.

4-نوع صنعت

حقوق دریافتی یک حسابدار در بخش های مختلف از جمله خدمات، بخش صنعتی یا بازرگانی متفاوت است. فعالیت در مشاغل سنگین‌تر، مستلزم فعالیت بیشتر است اما از طرفی دستمزد بالاتری دارد.

مطالعه بیشتر: انواع زیرشاخه ها رشته حسابداری

5-کارفرما و مجموعه اقتصادی

موقعیت کارفرما و مجموعه اقتصادی در بازار بر میزان حقوق حسابدار، تاثیرگذار خواهد بود. هر چه قدمت و اعتبار یک کارفرما و مجموعه تحت سرپرستی او در بازار بیشتر باشد، دستمزد دریافتی و البته وظایف حسابدار بیشتر خواهد بود.

6- ویژگی‌های محل خدمت

یکی از عوامل مهم ر میزان درآمد رشته حسابداری در ایران ویژگی ‌های محل خدمت او است. از جمله این ویژگی ها میتوان به هزینه ‌های زندگی و منابع و نیازهای موجود در شهر یا استان اشاره کرد. اما در این بین نکته جالب توجهی وجود دارد که بالاترین میزان دستمزد متعلق به سرپرست حسابداری است که در شهرهای کوچک زندگی میکند؛ زیرا نیروهای متخصص با تجربه به ندرت در شهرهای کوچک زندگی و مشغول به کار می شوند.

درآمد حسابداران چقدر است؟

تصویر نرم افزار حسابداری کاوش

 

در این بخش از مقاله به درآمد حسابدارن پرداخته شده که همان طور در بالا اشاره کردیم درآمد رشته حسابداری در ایران بسته به نوع حسابداری متفاوت خواهد بود.

میانگین حقوق حسابدار تازه کار و کارآموز حسابداری

دستمزد حسابداری که تازه شروع به کار کرده در سال 1401 طبق حقوق وزارت کار محاسبه می شود. به عنوان مثال کسی که از آموزشگاه حسابداری فارغ شده، نباید انتظار دریافت حقوق بالایی داشته باشد.

میانگین حقوق حسابدار ساده

حسابدار ساده به دلیل اینکه مسئولیت‌های یک حسابدار ارشد یا مدیر مالی را ندارد، از دستمزد و مزایای کمتری برخوردار است. میزان دریافتی حسابدار ساده ۵ میلیون تومان در ماه است. این میزان می‌تواند بر طبق نظر کارفرما تغییر کند.

میانگین حقوق حسابدار دولتی

درآمد رشته حسابداری در ایران در گرایش حسابداری دولتی از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است. به این علت که حسابداران دولتی برای شرکت هایی کار می کنند که خدمات حسابداری را به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند. از جمله وظایف آنان کمک به مشتریانی مانند افراد، دولت ‌ها یا شرکت ‌ها در تهیه صورت ‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی است.

میانگین حقوق حسابدار ارشد

 

تصویر حقوق حسابدار ارشد

اکثر شرکت ها به دنبال حسابداران سطح بالا هستند که بتوانند صورت‌های مالی و بودجه را تهیه کنند و همچنین توانایی ارزیابی کنترل های داخلی را داشته باشد. توانایی انجام این کار فقط توسط حسابداران ارشد اتفاق می افتد. کسی که دوره حسابداری پیمانکاری یا دوره مشاور مالیاتی را گذرانده باشد می‌تواند به عنوان حسابدار ارشد و متخصص هم کار کند.

میانگین حقوق مدیر حسابداری

درآمد رشته حسابداری در ایران در گرایش مدیریت از بالاترین میزان دستمزد برخوردار است. به این دلیل که یک مدیر حسابداری فراتر از نظارت ساده بر امور مالی سازمان است. از جمله وظایف آنان می توان به تهیه گزارش ‌های مالی، مسئولیت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تدوین برنامه‌های مالی بلندمدت را برای سازمان و نظارت بر کار سایر حسابداران اشاره کرد.

کدام حسابداران بیشترین حقوق می‌گیرند؟

حسابدارانی که بیشترین حقوق می‌ گیرند عبارت ‌اند از:

مدیر ارشد مالی

از جمله وظایف یک مدیر ارشد مالی یا CFO می توان به پیش‌بینی ریسک ‌های مالی یک سازمان، تعیین اهداف و پیش‌بینی‌ های مالی کوتاه‌ مدت و بلندمدت، حمایت در تصمیم‌گیری‌های مالی اشاره کرد. همچنین مدیر ارشد مالی غالباً برای مدیریت بودجه شرکت، ایجاد پیش‌بینی‌های مالی و تأمین منابع مالی، با مدیرعامل یا مدیر عملیاتی شرکت از نزدیک همکاری می‌کند.

مطالعه بیشتر:آشنایی با برترین دانشگاه های رشته حسابداری دنیا

مدیر مالی

درآمد رشته حسابداری در ایران در زمینه مدیریت مالی از حقوق و مزایای خوبی برخودار است. نقش مدیران مالی، امور مالی سازمانی که در آن کار می‌کنند را کنترل می‌کنند و با ارائه مشاوره‌ مالی به مدیریت به رشد و توسعه شرکت کمک می‌کنند. از جمله وظایف یک مدیر مالی می توان به ارائه و تفسیر اطلاعات مالی، تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌ها، نظارت بر کارمندانی که گزارش‌های مالی و بودجه‌بندی را انجام می‌دهند، توسعه استراتژی‌های مالی برای یک شرکت و حمایت از مدیریت در همه امور مالی اشاره کرد.

معاون مالی

 

تصویر حقوق معاون مالی در ایران

سمت معاونان امور مالی در کنار رئیس و مدیر اجرایی شرکت است. وظایف اصلی آن‌ها شامل هماهنگی بودجه، تعیین اهداف مالی واقع‌بینانه و نظارت بر کارمندان سطوح پایین ‌تر در بخش مالی است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

سخن پایانی

حسابداران نقش اساسی در امور مالی هر شرکتی یا سازمانی دارند. این حرفه به تحصیلات دانشگاهی نیازمند است، چرا که نقش آنان در یک سازمان یا شرکت مستلزم درک کامل امور مالی است. اگر تحصیلات آکادمیک ندارید و تمایل دارید که در این حرفه مشغول به کار شوید می‌توانید از دوره‌های تخصصی آموزشگاه حسابداری برای کسب مهارت در این رشته کمک بگیرید. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم میزان درآمد شما به عوامل زیادی از جمله توانایی، وظایف شغلی، تجربه و تحصیلات دانشگاهی بستگی دارد. برای دریافت و بهره مند شدن از حقوق بالا باید به عنوان مدیر مالی، مدیر حسابداری، حسابدار ارشد و حسابدار مالیاتی مشغول به کار شوید.