بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور جزو مشاغل پردرآمد محسوب می شود بسیاری از ایرانیان آموزش دیده و تحصیلکرده در رشته حسابداری تمایل دارند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و در آن جا مشغول به کار شده و به درآمد مناسبی دست پیدا کنند. بازار کار رشته حسابداری گسترده و وسیع است و افراد می توانند به عنوان حسابدار، حسابرس، تحلیلگر مالی، بانکدار، مشاور مالی، کنترل حقوق و دستمزد و… مشغول به کار شوند. امروزه در تمامی کشورها به ویژه در تمامی کشورهای صنعتی نیاز به نیروی حسابدار می باشد به همین دلیل امنیت شغلی در این رشته در مقایسه با دیگر رشته ها بسیار بالا می باشد.

در این مقاله به بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور پرداخته ایم. اگر شما هم به عنوان یک حسابدار قصد مهاجرت به دیگر کشورها را دارید با خواندن این مقاله شناخت جامعی را نسبت به شرایط شغل حسابداری در کشورهای مختلف پیدا خواهید کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

شغل حسابداری در خارج از کشور

تصویر شغل حسابداری در خارج از کشور

امروزه افراد زیادی برای کار در زمینه حسابداری و حسابرسی در شرکت های دولتی و خصوصی کشورهای دیگر به دنبال اپلای هستند. چرا که بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور به دلیل داشتن درآمدهای بالا انگیزه خوبی برای حسابداران است. از مزایای شغل حسابداری در خارج از کشور می توان به درآمد ارزی و آشناییت با اقتصاد قوی دنیا اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با دانشگاه‌های برتر رشته حسابداری

نحوه استخدام حسابدار در خارج از کشور

همان طور که در بالا اشاره شد امروزه به دلیل وضعیت درآمدی مناسب بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور اکثر افراد به دنبال مهیا کردن شرایط مهاجرت هستند. مرحله اول برای طی کردن این پروسه جهت استخدام شدن در رشته حسابداری باید رزومه کامل و جامع داشته باشید و سپس زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و حداقل یک مدرک صلاحیت حرفه ای حسابداری و حسابرسی و سه تا پنج سال سابقه در شرکت ها و موسسات حسابداری داشته باشید. توصیه ما به شما این است که نسبت به بهترین نرم افزار های حسابداری تسلط و شناخت کافی داشته و از فناوری اطلاعات آگاه باشید.

مطالعه بیشتر: 8 راه پیشگیری از خطرهای شغل حسابداری چیست؟

تفاوت بازار کار رشته حسابداری در داخل و خارج از کشور

تصویر بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور

معمولا معیارهای مشترکی در زمینه حسابداری در دنیا به دلیل مراودات مالی کشورها با هم وجود دارد که همان استانداردها حسابداری می باشد که در مقالات قبلی به آموزش استاندارد حسابداری پرداخته ایم. استانداردهای حسابداری امروزه بالغ بر 148 کشور آن را پذیرفته اند و کشور ما در سطح کلان این کار را انجام داده است. اما امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی در همه زمینه ها در چند سال آینده درصد بیشتری از کارهای حسابداران توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی مقصدی جذاب برای متقاضیان مهاجرت می باشد. به عنوان مثال آلمان به دلیل دارا بودن اقتصادی سالم و پویا و میانگین درآمد سه هزار و پانصد دلار از بهترین گزینه ها جهت مهاجرت می باشد. نکته قابل توجه این است که این رقم ثابت نیست بسته به توانایی ها و سابقه کار ممکن است تغییر کند و افزایش قیمت داشته باشد. از موقعیت های خوب بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور بعد از آلمان می توان به اتریش سوئد و اسکاندیناوی با فرهنگ جذاب و محیط ارام و درامد بالای حسابداران اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با مسیرهای شغلی حسابداری

بررسی شرایط بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور

تصویر بررسی شرایط بازار کار رشته حسابداری

در کشورهای مختلف، نرخ بیکاری نشان‌دهنده وضعیت بازار کار مشاغل مختلف در آن کشور می باشد. متقاضیانی که قصد مهاجرت کاری در رشته حسابداری را دارند ابتدا باید از نرخ بیکاری در کشور مقصد آگاهی داشته باشند. در ادامه جدول زیر نرخ بیکاری کشورهای مختلف بررسی شده است که عبارتند از:

کشور نرخ بیکاری در سال 2020
 کانادا12/3
 اتریش9/2
 هلند 4/3
 نیوزیلند4
 آمریکا11/1
استرالیا 7/4
آلمان4/2

معرفی کشورها برای مهاجرت حسابداران

تصویر معرفی کشورها برای مهاجرت حسابداران

1- آمریکا

بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور به عنوان مثال آمریکا، با توجه به نوع کار و محیطی که در آن حسابداران کار می کنند متفاوت است. بررسی بازار کار آمریکا در زمینه مالی و حسابداری نشان می دهد حدود ۶۶ درصد از کارکنان زنان و ۳۴ درصد را مردان تشکیل می دهند.
در این کشور حسابداران به سه دسته تقسیم می شوند.

  • حسابدار مدیریت: اطلاعات مالی شرکت را تهیه می کند.
  • حسابدار عمومی: این حسابدارها برای شرکت های حسابداری در امریکا کار می‌کند و حتی ممکن است کارمند هیچ شرکتی هم نباشد و مستقل کار کنند.
  • حسابدار دولتی: با شرکت های دولتی کار می‌کند و کارشان رسیدگی به امور مالیاتی و مالی شرکت های دولتی است.

مطلعه بیشتر: معرفی رشته های حسابداری

حقوق حسابدار در آمریکا: حسابداران بسته به میزان قراردادی که با مدیر امضا می‌کنند حقوق دریافتی متفاوتی دارند. در سال ۲۰۱۹ متوسط حقوق سالانه حسابداران، معادل ۷۱۵۵۰ دلار بوده که ممکن است افراد دیگر کمتر یا بیشتر از این حقوق را هم دریافت کنند.

2- آلمان

آلمان یکی دیگر از کشورهایی هایی است که در لیست پرطرفدار بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور قرار دارد. مثل دیگر کشورهای باید در اولین مرحله علم خود را با قوانین آلمان مطابقت داد و به زبان رسمی آن ها مسلط شد. رشته حسابداری در آلمان به دلیل وجود شرکت های متعدد و اقتصاد فعال گزینه مناسبی برای مهاجرت متقاضیان می باشد.

همه اقتصاددانان دنیا، آلمان را به عنوان کشور صنعتی قدرتمند می‌شناسند که دارای اقتصاد قدرتمند است. به همین علت، تحصیل در رشته حسابداری جهت پیدا کردن کار در این کشور پیشرفته، می‌تواند یک امتیاز ویژه باشد و موجب تضمین امنیت شغلی در آلمان شود.

حقوق حسابدار در آلمان: میانگین درآمد حسابدار در آلمان 500/2 یورو است که این مبلغ بسته به رده شغلی، شرکت و مسئولیت هایی که حسابدار دارد می تواند تا 670/5 یورو متغییر باشد.

3-استرالیا

از زمان های گذشته تا به کنون استرالیا علاوه بر اینکه یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری محسوب میشده بلکه در لیست پرطرفدار بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور قرار می گیرد. استرالیا از طریق سیستم امتیازدهی Skilled Select و سه زیر کلاس (189، 190، 491) نیروی کار از دیگر کشورها می‌پذیرد. سه سازمان در استرالیا که اسناد را برای دپارتمان‌های حسابداری ارزیابی می‌کنند عبارتند از: Australia CPA Institude و Chartered Accountants است. حسابداری عمومی، حسابداری مالیاتی، مدیریت مالی، مدیریت حسابداری و صندوقداری مشاغل مربوط به رشته حسابداری هستند که توسط سازمان ارزیابی مدارک حسابداران در این کشور شناسایی می شود

حقوق حسابدار در استرالیا: همان طور که می دانیم که طی چندین سال گذشته اقتصاد استارلی هیچ رکودی نداشته پس میزان درامد در استرالیا هم قابل توجه می‌ باشد. به طور متوسط میانگین حسابدار در سال به صد هزار دلار می ‌رسد. اما همه مشاغل با توجه به سابقه، مهارت و طبقه شغلی میانگین آن ها متفاوت خواهد بود.

4-اتریش

اتریش یکی دیگر از کشورهایی است که در لیست پر طرفدار بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور برای متقاضیان قرار گرفته است. این کشور به دلیل شرایط خاص آن و هزینه و خدمات بسیار مناسب برای زندگی کشوری ایده ال است. از جمله شغل هایی که در اتریش بازار کار آن مناسب و حقوق و دستمزد قابل توجهی دارد حسابداری است.

حقوق حسابدار در اتریش: در اتریش استانداردهای کاری مدت زمان آن 10 ساعت در روز و 50 ساعت در هفته می باشد. با توجه به مدت زمان کاری ذکر شده متوسط درآمد ماهانه 213/3 یورو است در حالی که هزینه زندگی به ازای هر نفر 1500 یورو می باشد.

5-سوئد

اگر متقاضیان مهاجرت برای سوئد رزومه قوی داشته باشن پیدا کردن یک شغل مناسب به راحتی امکان پذیر است. حسابداری از جمله شغل هایی است که متقاضی برای آن زیاد می باشد. به این علت که ارتباطات مالی و اقتصادی و تجاری این شغل در همه جا احساس می‌شود.

میزان حقوق حسابدار در سوئد: میانگین حقوق یک حسابدار به طور متوسط بین 000/40 تا 000180 دلار می باشد که با توجه به رتبه و سابقه و محل کار میزان آن متغییر می باشد.

بهترین رشته حسابداری برای مهاجرت

رشته حسابداری نقشی محوری در اقتصاد جهانی ایفا می کند و آن را به یک حرفه جذاب برای افرادی که به دنبال فرصت های مهاجرت هستند تبدیل می کند. افرادی که به دنبال مهاجرت در زمینه حسابداری هستند باید علاوه بر تحصیلات، گواهینامه های حرفه ای و تجربه در مدیریت مالی داشته باشند.

رشته حسابداری برای مهاجرت

حسابداری مالی

بهترین رشته حسابداری برای مهاجرت،. رشته های حسابداری مالی بر تهیه صورت های مالی، اطمینان از انطباق با استانداردهای حسابداری و ارائه یک نمای کلی از سلامت مالی یک سازمان تمرکز می کنند. این رشته برای نقش‌های مرتبط با گزارش‌گری مالی ارزشمند است و آن را برای کشورهایی که بر شفافیت و رعایت مقررات تاکید دارند جذاب می‌کند.

مطالعه بیشتر: اهمیت حسابداری مالی 

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت، یکی دیگر از بهترین رشته حسابداری برای مهاجرت است. حسابداری مدیریت بر فرآیندهای مالی داخلی، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل هزینه متمرکز هستند. افراد حرفه ای با این تخصص برای تصمیم گیری استراتژیک در سازمان ها ضروری هستند. کشورهایی که در جستجوی متخصصان ماهر در بهینه سازی عملکرد مالی داخلی هستند، ممکن است رشته های حسابداری مدیریت را برای چشم انداز اقتصادی خود مفید بدانند.

حسابرسی

رشته های حسابرسی افراد را با مهارت هایی برای ارزیابی و اطمینان از صحت سوابق مالی مجهز می کنند. مقامات اغلب برای نقش حسابرسان در حفظ یکپارچگی مالی و شناسایی خطرات بالقوه ارزش قائل می شوند و این امر را برای کسانی که علاقه مند به نقش های مرتبط با اطمینان و انطباق هستند جذاب می کند.

در نهایت، بهترین رشته حسابداری برای مهاجرت به نیازهای خاص کشور مقصد بستگی دارد. تحقیق در مورد بازار کار، درک نیازهای مهارت و همسو کردن رشته حسابداری با اولویت های اقتصادی آن کشور می تواند شانس یک درخواست مهاجرت موفق در زمینه حسابداری را افزایش دهد.

ارزیابی میزان حقوق حسابداری در کشورهای مختلف

در بالا به بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور اشاره کردیم در ادامه به میزان حقوق حسابدار در کشورهای مختلف پرداخته ایم:

شغلآمریکااسترالیاکاناداآلمان
حسابدار5/48066/1006/7202/500
حسابرس داخلی7/67084/7009/0503/620
حسابدار خبره7/53081/0008/6603/280
دستیار حسابدار4/41052/4005/6401/920