قبل از اینکه به تاثیر هوش مصنوعی در حسابداری بپردازیم همه ما می دانیم که حسابداری یکی از بخش های مهم و در عین حال دلهره آور در همه شرکت ها است. حسابداران بر کلیه عملیات مالی یک کسب و کار نظارت می کنند تا به اجرای خوب و کارآمد آن کمک کنند. عملکرد های مالی شامل تهیه و تجزیه و تحلیل صورت های مالی (به عنوان مثال، جریان نقدی، صورت سود و زیان، ترازنامه)، پرداخت مالیات به موقع، و نگهداری دفتر کل شرکت ها (GL) است. همه این وظایف به تعامل انسانی زیادی نیاز دارد که زمان و هزینه زیادی می برد. مهم نیست که یک کارمند چقدر مراقب باشد، همیشه احتمال خطای انسانی وجود دارد که می تواند منجر به نتایج مالی ویرانگر در آینده شود.

بسیاری از پلتفرم های نرم افزار حسابداری از هوش مصنوعی برای ساده سازی وظایف خسته کننده حسابداری مانند ورود داده ها و تطبیق صورت حساب بانکی استفاده می کنند. در این مقاله از سایت کاوش به مفهوم هوش مصنوعی در حسابداری، مزایا و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری

مقدمه

 

تصویر هوش مصنوعی در نرم افزار حسابداری

همان طور که در بالا اشاره شد یک حسابدار هر چه قدر مراقب باشد باز هم احتمال خطای انسانی وجود دارد به همین علت روندهای اخیر، هوش مصنوعی (AI) را در نرم افزار حسابداری در دسترس قرار داده است، که تأثیر قابل توجهی بر بخش حسابداری و مالی دارد، درست مانند هر صنعت دیگری. با کمک هوش مصنوعی در حسابداری، وظایف حسابداری که زمان انجام آن ساعت ها و روزها طول می کشید، اکنون می توانند در کسری از زمان با دقت بیشتری انجام شوند.

هوش مصنوعی در حسابداری چیست؟

اول از همه، هوش مصنوعی دقیقا چیست؟ به گفته بریتانیکا، هوش مصنوعی عبارت است از:

توانایی یک کامپیوتر دیجیتال یا ربات کنترل‌شده توسط کامپیوتر برای انجام وظایفی که معمولاً با موجودات هوشمند مرتبط است. مانند توانایی استدلال، کشف معنا، تعمیم یا یادگیری از تجربیات گذشته. هم حسابداران و هم کسب و کارها از سیستم های هوش مصنوعی در حسابداری برای ساده کردن کارهای روزمره و تکراری استفاده می کنند. اگرچه هوش مصنوعی جایگزینی برای کارهای حسابداری که نیاز به دقت کامل یا مشاوره حرفه ای دارند نیست، اما می تواند به عنوان یک ابزار پشتیبانی برای صرفه جویی در زمان عمل کند.

مطالعه بیشتر: اصول حسابداری استارتاپ ها

مزایای هوش مصنوعی در حسابداری

 

تصویر مزایا هوش مصنوعی در نرم افزار حسابداری

به عنوان یک صاحب کسب و کار، ممکن است تعجب کنید که هوش مصنوعی در حسابداری چگونه می تواند به شما کمک کند. اگر از نرم افزار حسابداری استفاده می کنید، ممکن است سیستم شما هوش مصنوعی داشته باشد و از طریق موارد زیر به شما کمک کند:

    • دسته بندی مناسب تراکنش ها در حساب ها.
    • تطبیق حساب ها (به عنوان مثال، تطبیق صورت حساب بانکی)
    • خطاهای ورود اطلاعات
    • مطابقت خودکار داده ها
    • شناسایی تهدیدات امنیتی

به طور خلاصه، هوش مصنوعی می تواند تعدادی از وظایف حسابداری را مدیریت و کار را راحت تر کند. در ادامه نگاهی دقیق به سه مزیت اصلی حسابداری هوش مصنوعی پرداخته ایم.

    • مسئولیت های یکنواخت را کاهش می دهد

 

تصویر مسئولیت های یکنواخت در نرم افزار حسابداری

یکی از مزیت های استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری این است که مسئولیت های یکنواخت را کاهش می دهد. همه ما می دانیم که وارد کردن داده ها زمان بر است. ممکن است زمانی را که بهتر بتوانید صرف رشد کسب و کار خود کنید، از بین ببرد.

دیگر ویژگی های هوشمند در نرم افزار حسابداری که می تواند مسئولیت های یکنواخت را کاهش دهد عبارتند از:

    • واردات تراکنش های بانکی خودکار
    • فاکتورهای تکراری
    • یادآوری پرداخت خودکار فاکتور

نکته حائز اهمیت این است که حسابداری هوش مصنوعی، شما را از معادله حذف نمی کند. به طور کلی، شما باید پیشنهادات و دسته بندی ها را تأیید یا رد کنید، بنابراین آماده باشید که هنوز برای مسئولیت های خود زمان بگذارید.

    • خطاهایی را که ممکن است از دست بدهید را می گیرد

 

تصویر صرفه جویی در زمان با نرم افزار حسابداری

هوش مصنوعی در حسابداری می تواند به شناسایی بی نظمی هایی که ممکن است از قلم افتاده باشد کمک کند. این مزیت نه تنها می تواند به شما کمک کند تا خطاهای ورود داده های بی ضرر را پیدا کنید، بلکه می تواند شما را در مورد تهدیدات امنیتی نیز آگاه کند.

      • در وقت شما صرفه جویی می کند

در پایان، یکی از بزرگ ترین مزایای حسابداری هوش مصنوعی، صرفه جویی در زمان است. ویژگی ‌های هوشمند می ‌تواند فرآیند تطبیق و دسته‌بندی حساب ‌ها را ساده‌تر کند تا از این طریق بتوان بر روی آنچه مهم‌ تر است تمرکز کرد: کسب ‌و کار

مطالعه بیشتر: استانداردهای حسابداری و حسابرسی

نمونه هایی از هوش مصنوعی در حسابداری

تصویر نرم افزار حسابداری پیمانکاری

 

در این بخش از مقاله با ایده های کلی در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری شروع می کنیم. لازم به ذکر است بدانید که این فهرست کاملی از چالش‌هایی نیست که هوش مصنوعی می‌تواند به حل آن ها کمک کند.

تقلب: رایانه ها می توانند با تجزیه و تحلیل الگوها و نظارت بر هر سند در شرکت، از شناسایی و پیشگیری از تقلب پشتیبانی کنند. آن ها می توانند مطابق با قوانین و مقررات، حسابداری را بررسی کنند. پس از آن، هوش مصنوعی ممکن است تمام مشکلات را برای انسان علامت گذاری کند تا دوباره بررسی شود.

      • بینش پنهان: به طور کلی، هوش مصنوعی قادر به کشف الگوها، روندها و بینش های پنهان است که به شرکت شما برتری تجاری نسبت به رقبا می دهد.
      • پیش بینی های بهتر: پیش بینی ها به برنامه ریزی عملیات استراتژیک کمک می کند. داشتن بینش بهتر و عمیق تر همراه با الگوریتم های یادگیری هوش مصنوعی موجب پیش بینی های بهتر و قابل اعتمادتر می شود. دانستن آنچه احتمالاً اتفاق خواهد افتاد بسیار ارزشمند است.
      • سررسید: این موضوع بین حسابداری و بازاریابی قرار می گیرد. هوش مصنوعی می تواند به تعیین زمان سررسید فاکتور به صورت جداگانه برای هر پیمانکاری کمک کند و کسانی را که در پرداخت به موقع مشکل دارند شناسایی کند.
      • ممیزی های بهتر: هوش مصنوعی می تواند 100٪ اسناد یک شرکت را به جای بررسی نمونه ای مانند انسان بررسی کند. این ممیزی را دقیق تر و کارآمدتر می کند نه تنها از نظر آماری، بلکه دقیقاً می داند که در شرکت شما چه اتفاقی می افتد.
      • ارزیابی ریسک: هوش مصنوعی در حسابداری از دسترسی سریع به تمام داده‌ های ممکن و مدل‌ های پیش‌بینی پیچیده سود می ‌برد. بر اساس آنچه که هوش مصنوعی از مردم آموخته است، شناسایی و پیشگیری از خطرات را افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری پیمانکاری

سخن پایانی

همان طور که دیدید هوش مصنوعی در حسابداری تا حد زیادی می ‌تواند در تشخیص و پیش‌گیری از وقوع تقلب در حسابداری مفید باشد. اما نکته حائز اهمیت آن این است که این الگوریتم‌ها توسط انسان نوشته شده و به استانداردهای حسابداری وابسته است. از همین رو در کنار تمام مزایایی که دارند نیازمند به ‌روزرسانی دائمی و امنیت بالا می باشند.