حسابداری، زیربنای اصلی همه فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان می‌باشد. در حسابداری شرکت های بازرگانی فعالیت های بسیار مهمی وجود دارد این فعالیت ها جهت بررسی و رسیدگی به امور مالی شرکت های بازرگانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. یکی از وظایف حسابداری در این شرکت ها این است که به بررسی و محاسبه میزان سود و زیان شرکت می پردازند. مهم ترین عامل در‌حسابداری بازرگانی‌، تعیین میزان سود و زیان شرکت در دوره‌ های مالی مشخص می‌باشد.

در این مقاله از سایت کاوش فردا به بررسی حسابداری شرکت های بازرگانی، انواع صورت ها، وظایف حسابدار و… می پردازیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

حسابداری بازرگانی چیست؟

تصویر حسابداری بازرگانی چیست؟

 

هدف شرکت های بازرگانی به دست آمدن سود می باشد. به همین جهت در ثبت حسابداری شرکت های بازرگانی باید صورت مالی، سود واقعی شرکت های بازرگانی را ارائه دهند. به عبارتی صورت سود و زیان در حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میزان سود و زیان به دست آمده از انواع تجارت ها را حسابداری شرکت های بازرگانی تعیین می کند.

شرکت های بازرگانی نیازمند حسابداری بازرگانی جهت بررسی و ایجاد نظم در حساب شرکت‌، میزان دارایی‌، میزان بدهی‌، سود‌ و ‌زیان شرکت در دوره ‌های مالی مشخص می باشند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با دارایی و بدهی در نرم افزار حسابداری

وظایف حسابدار بازرگانی

تصویر وظایف حسابدار بازرگانی

 

حسابداران در سمت حسابداری شرکت های بازرگانی دارای وظایف مختلفی می باشند. بازرگانی عمومی از جمله وظایف حسابداران است. به طور کلی هر حسابدار بازرگانی در هر شرکت بازرگانی، باید وظایف عمومی خود را انجام دهد.

حسابدار در اکثر شرکت های بازرگانی باید علاوه بر وظایف عمومی یک حسابدار (تنظیم اسناد حسابداری، تهیه صورت های سود و زیان، تهیه ترازنامه ها، تهیه معاملات فصلی و…) دارای وظایف دیگری است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:

  • آماده سازی صورت ‌های مالی از جمله اطلاعات مالی‌، دارایی ها و شرایط آن ها و بدهی ها به‌ صورت دقیق‌، مرتب و طبقه بندی شده
  • آماده سازی صورت سود و زیان
  • آماده سازی ترازنامه مالی شامل میزان دارایی و میزان بدهی
  • آماده سازی صورت گردش نقدینگی
  • محاسبه میزان سوددهی شرکت
  • محاسبه میزان ارزش افزوده
  • آشنایی با انواع مکاتبات اداری
  • آشنایی با روش های انجام امور بانکی‌
  • آشنایی با قوانین بیمه ای و مالیاتی و…

همه موارد بالا ازجمله مهارت‌ هایی می باشند‌، که یک حسابدار شرکت بازرگانی باید با آن‌ ها آشنا باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با گزارش ترازنامه در نرم افزار حسابداری

انواع صورت های مالی در حسابداری بازرگانی

تصویر انواع صورت های مالی در حسابداری بازرگانی

 

در حسابداری شرکت های بازرگانی یکی از پرکاربردترین صورت های مالی، صورت سود و زیان و ترازنامه می باشد.

1. صورت سود و زیان در حسابداری بازرگانی

در حسابداری شرکت های بازرگانی با استفاده از صورت های سود و زیان (در کنارهم قرار دادن آن ها) در یک دوره مالی نتیجه کاری شرکت مشخص می‌شود. این گزارشات صورت های سود و زیان نشان دهنده تمام درآمدها و هزینه های شرکت می باشد. به طور کلی اطلاعات ثبت شده در صورت های سود و زیان عبارتند از: مقدار فروش خالص‌، مقدار سود یا زیان ناخالص‌، مقدار سود یا زیان خالص‌، میزان هزینه عملیاتی و مبالغ تمام شده کالا‌های به فروش رسیده است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری

2. ترازنامه در حسابداری بازرگانی

همان طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم ترازنامه نوعی صورت وضعیت مالی است که گزارشی از سرمایه، دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت ارائه می دهد. در ترازنامه ترتیب طبقات به صورت زیر است:

  • دارایی‌ های جاری‌: در‌ حسابداری شرکت های بازرگانی‌‌ دارایی‌های جاری، شامل میزان نقدینگی و مابقی دارایی شرکت است که به نظر می رسد تا پایان سال به فروش برسند. دارایی‌های جاری به ترتیب نزول نقدینگی طبقه بندی می کنند.
  • نمونه از ترازنامه دارایی‌های جاری می توان به، موجودی نقد شرکت‌، موجودی کالای شرکت و سرمایه گذاری کوتاه مدت شرکت اشاره کرد.
  • دارایی‌های غیر جاری یا دارایی‌های ثابت: این نوع دارایی ها در حسابداری شرکت های بازرگانی، شامل محصولاتی است که شرکت آن ها را نگهداری کرده و برای فروش آن ها در سال ‌های پیش رو برنامه ریزی کرده است.
  • سه نوع دارایی‌های غیر جاری وجود دارد: نوع اول زمین‌، ساختمان‌، تجهیزات و… که به آن دارایی ‌های جاری طولانی تر می گویند. نوع دوم شامل سرقفلی ها‌، حق الامتیاز ها و… است که به آن دارایی جاری نامشهود می گویند. نوع سوم شامل دارایی‌هایی است که شرکت به منظور کسب سود بیشتر خریداری کرده است.
  • بدهی های جاری: شامل تعهداتی است که در طول یک سال، با استفاده از دارایی ‌های موجود و یا ایجاد بدهی ‌های دیگر‌، تسویه کردند. حساب ‌های قابل پرداخت و مالیات قابل پرداخت ازجمله بدهی ‌های جاری می باشند.
  • بدهی‌های بلند مدت: در ‌حسابداری شرکت های بازرگانی بدهی بلند مدت شامل تعهداتی است که نتوان در یک سال پیش رو با استفاده از دارایی‌های جاری و یا ایجاد بدهی‌های جاری دیگر‌، آن ها را تسویه کرد. اوراق مشارکت قابل پرداخت و اسناد قابل پرداخت بلند مدت از جمله بدهی های بلند مدت هستند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قوانین بخشودگی جرائم مالیاتی

نحوه اجرای چرخه حسابداری در شرکت های بازرگانی

برای ثبت و نگهداری اطلاعات حسابداری شرکت های بازرگانی باید چرخه زیر طی شود که این چرخه شامل مراحل زیر می باشد:

  • آماده سازی صورت حساب سود و زیان
  • آماده سازی ترازنامه
  • ایجاد صورت گردش وجوه نقد
  • آماده سازی صورت سود و زیان جامع
  • بررسی یادداشت‌ های پیوست

تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی

تصویر تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی

 

حسابداری شرکت های بازرگانی با حسابداری دولتی متفاوت است که این تفاوت ها در چهار دسته طبقه بندی می شوند که به شرح زیر می باشند:

  • تفاوت در صورت های مالی: در حسابداری دولتی از حساب مازاد به جای سرمایه (نشان دهنده مالکیت افراد) استفاده می شود. در حساب مازاد تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها مشخص می شود.
  • تفاوت در اهداف و وظایف: اهداف و وظایف حسابداری شرکت های بازرگانی و سازمان های مرتبط باتوجه به انگیزه های که دارند متفاوت می باشد.
  • تفاوت در قوانین حسابداری: حسابداری دولتی بر پایه قانون بودجه استوار است و اگر بین قانون و اصول پذیرفه شده حسابداری تداخلی به وجود بیاید، قانون را در اولویت قرار می دهد.
  • تفاوت در ثبت حسابداری: ثبت های حسابداری در حسابداری دولتی تفاوت کمی با حسابداری بازرگانی دارد.
  • تفاوت در دارایی ثابت: دارایی های ثابت در حسابداری دولتی تحت عنوان هزینه ها قرار می گیرد، در حالی که در حسابداری شرکت های بازرگانی دارایی های خریداری شده به عنوان بهای تمام شده در حساب دارایی شناخته می شوند، که با گذشت زمان و با توجه به عمر مفید این دارایی ها به عنوان هزینه شناخته خواهند شد.

نرم افزار حسابداری کاوش فردا

نرم‌ افزار حسابداری کاوش فردا امکان طبقه بندی اطلاعات‌، امکان تعریف ویژگی های مختلف کالا ها‌، رابط کاربری آسان‌، برقراری ارتباط بین رسید انبار با بخش حسابداری‌، دسترسی سریع به اطلاعات‌، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی‌، تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار به صورت دقیق‌، دقت بالا و کاهش خطاهای احتمالی، ساده سازی تطبیق مالیات‌، و… دارد