اشتباهات رایج در حسابداری امروزه بخش جدایی ناپذیری از پروسه های مالی شناخته شده است. اما این به آن معنا نیست که افراد درصدد برطرف کردن این مشکلات بر نیایند چرا که این خطاها گاها به وجود آورنده مشکلاتی بزرگ هستند و تبعات این مشکلات بزرگ برای کسب و کار ها به قیمت جرایم بسیار هنگفت مالیاتی تمام خواهد شد. لذا هر روشی که به کاهش اشتباهات رایج در حسابداری ختم شود مورد استقبال قرار خواهد گرفت. یکی از این روش ها استفاده از نرم افزارهای حسابداری است، چرا که نرم افزارها بر پایه تمام اصول و قوانین حسابداری کد نویسی می شوند و از این رو هم مشکلات به حداقل خواهد رسید و هم سرعت انجام امور بسیار بالا تر خواهد رفت. ما در این مقاله به بررسی مشکلات ناشی از اشتباهات رایج در حسابداری خواهیم پرداخت و شما را با روش های موثر برای حل این مشکلات آشنا خواهیم کرد.

شرکت نرم افزاری حسابداری کاوش مجموعه ای پویا و نوآور در زمینه نرم افزارهای حسابداری است و کلیه نرم افزارهایی که در این مجموعه طراحی و پیاده سازی می شود تماما در راستای حل مشکلات حسابداری سنتی برنامه نویسی شده اند. به عنوان مثال در نرم افزار حسابداری پیمانکاری با توجه به چالش های پیمانکاران به صورت اختصاصی طراحی شده است و پیمانکاران در استفاده از این نرم افزار با مشکلاتی که در گذشته با آن سر و کار داشتند مواجه نخواهند شد. به عنوان مثال یکی از این اشتباهات و مشکلات عدم گزارش گیری صحیح و به موقع است که با این نرم افزار به صورت خود کار به صورت کامل و در زمان صحیح گزارش تهیه می شود. و بسیاری از این قبیل تمهیدات که برای حل مشکلات حسابداری در نرم افزارهای کاوش در نظر گرفته شده است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

مقدمه

حسابداری سنتی با استفاده از نیروی کار متخصص فشار زیادی روی افراد وارد می کند و همین فشار باعث بروز خطاهایی در روند کاری به صورت ناخواسته خواهد شد. این اشتباهات که بسیار رایج هستند عموما به صورت ناخواسته به وجود می آیند و نتیجه آن غیر قابل اتکا بودن نمودار ها و تحلیل ها و همچنین بروز خطا در محاسبات خواهد شد که همین موضوع، منجر به تحمیل جرایم مالیاتی خواهد شد. لذا باید در ابتدا به شناخت اشتباهات پرداخته شود و در ادامه در جهت کاهش بروز اشتباهات رایج در حسابداری قدم برداشت.

لیست اشتباهات رایج در حسابداری

تصویر 1 اشتباهات رایج در حسابداری

اشتباهات رایج در حسابداری انواعی دارند که در این قسمت به آن ها اشاره خواهد شد. اشتباهاتی از قبیل عدم توجه به اصول و قوانین حسابداری، عدم ثبت اطلاعات مالی به صورت دقیق و کامل، مشخص نکردن میزان سود و درآمد به صورت دوره ای و درنظر نگرفتن تفاوت میان این دو، عدم اقدام به موقع جهت گزارش گیری با توجه به اصول حسابداری همگی از جمله اشتباهات رایج در حسابداری هستند و که هر یک تبعات مختص به خود را دارند و البته جلوگیری از بروز تمامی این مشکلات راه حلی دارد که ارائه خواهد شد.

عدم توجه به اصول و قوانین حسابداری

عموما شرکت های کوچک در تله هایی می افتند که ناشی از عدم توجه به اصول و قوانین حسابداری است چرا که گاها این شرکت ها به علت کمبود بودجه به سراغ استخدام حسابدار نمی روند و امور حسابداری مجموعه خود را به تنهایی مدیریت می کنند، در حالیکه از تمامی قوانین و اصول حسابداری مطلع نیستند. راه حل این مشکل استفاده از پلتفرمی است که تنها با وارد کردن اطلاعات اولیه آن ها را به زبان حسابداری ترجمه کند، با این حساب در صورت یافتن چنین پلتفرمی ما نیاز به حسابدار را مرتفع نموده ایم در حالی که از قوانین و اصول حسابداری نیز استفاده نموده ایم.

عدم ثبت اطلاعات به صورت کامل و دقیق

تصویر 1 اشتباهات رایج در حسابداری

یکی دیگر از اشتباهات رایج در حسابداری عدم ثبت اطلاعات مالی به صورت کامل، دقیق و واضح است. مجموعه های بزرگ و یا مجموعه هایی که از اهمیت مخارج کوچک اطلاعی ندارند، متاسفانه درگیر این اشتباه می شوند و از ثبت تراکنش های ناچیز صرف نظر می کنند. این درحالی است که وقتی شما از اهمیت شفافیت معاملات مطلع باشید به اندازه شرکت و کسب و کار خود دقت نمی کنید و برای دست یابی به شفافیت مالی و استفاده از داده های با ارزش حاصل از شفافیت اسناد و مدارک مالی به بهترین شکل ریز معاملات مالی خود را ثبت می کنید.

عدم محاسبه سود و زیان و عدم توجه به تفاوت میان این دو

اشتباه رایج دیگری که میان حسابداران تازه کار مرسوم است عدم توجه به تفاوت میزان سود و زیان دوره ای و کوتاهی در تفکیک و گزارش سود و زیان است. میزان سود و زیان دوره ای بیانگر اوضاع رشد مجموعه است. هنگامی که به آن بی توجه باشیم  نمی توانیم در مواقع لزوم عوامل تاثیر گذار در سود و یا زیان را بررسی کنیم و به تقویت و یا تضعیف آن عوامل بپردازیم و البته ممکن است به اشتباه میزان سود مجموعه خود را در دوره ای بیشتر از دوره گذشته اعلام کنید، در صورتی که هزینه را در نظر نگرفته اید. این موضوع در واقع به شما نتایج کاذبی از رشد ارائه می دهد. راه حلی که برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد استفاده از برنامه های کاربردی است که بتواند به صورت خودکار با استفاده از اطلاعات ورودی سود و زیان مجموعه شما را محاسبه کند و نموداری جهت تحلیل ارائه کند.

عدم اقدام به گزارش گیری در زمان مناسب

تصویر 1 اشتباهات رایج در حسابداری

گزارش گیری از فعالیت های مالی در حسابداری یکی از مهمترین اقدامات است، چرا که بدون این گزارش ها مدیر و یا مدیران مجموعه از اوضاع مجموعه خود مطلع نخواهند شد. گاه افراد تصور می کنند در صورتی که تمامی اسناد و مدارک در دسترسشان باشد نیاز به نوشتن گزارش ندارد، اما باید توجه داشته باشند؛ مسائل مالی با توجه به تنوعی که دارند با چالش های مختلفی هم رو به رو می شوند که تنها با بررسی فعالیت های گذشته می توان از پس برطرف نمودن آن ها بر آمد. حال تصور کنید که گزارش دقیق و شفافی در دسترس نداشته باشید و بخواهید از میان انبوهی از مدارک و اسناد ادوار گذشته خود به دنبال یک سند بگردید و باید در فرصت اندکی که در اختیار دارید برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، مشکل به وجود آمده را مرتفع نمایید. در این حالت ممکن است زمان را از دست بدهید و متحمل جرائم مالیاتی شوید. راه حل این مشکل استفاده از پلتفرمی است که بتواند تمامی گزارشات مورد نظر شما را در زمان مناسب، با جزئیات و کمترین خطا به صورت فایل اکسل تحویل دهد.

یافتن پلتفرم مناسب

به منظور رفع اشتباهات رایج در حسابداری تنها و بهترین راه حل این است که از نرم افزار حسابداری کاوش استفاده نمایید. این نرم افزار در ازای دریافت اطلاعات اولیه مالی مجموعه شما و با توجه به تمامی اصول و قوانین حسابداری حرفه ای به محاسبه سود و زیان دوره ای مجموعه شما می پردازد و تمامی گزارشات مورد نیاز شما را در هر زمان و مکانی که به آن ها نیاز داشته باشید در اختیارتان خواهد گذاشت. این تنها بخش کوچکی از مزایای نرم افزارهای حسابداری مجموعه نرم افزاری حسابداری کاوش است که با استفاده از آن ها می توانید به خودکفایی در زمینه حسابداری برسید.

سخن آخر

ما در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی مجموعه نرم افزاری کاوش شما را با اشتباهات رایج در حسابداری آشنا نمودیم و راه حلی کارا و دائمی برای حل این مشکلات پیشنهاد دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در  باشید.