یکی از پرتکرار ترین سوالات پیرامون شاخه های حسابداری، حسابداری صنعتی چیست است. همانطور که می دانید، حسابداری صنعتی؛ شاخته ای از علم حسابداری است. از ابتدای وجود حسابداری تا به امروز این علم از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است و همین اهمیت موجب گستردگی بسیار زیاد در این علم، در نتیجه سبب به وجود آمدن شاخته های مختلف حسابداری شده است. هر یک از شاخه های حسابداری به بررسی بخشی از امور مالی مجموعه های کوچک و بزرگ می پردازند. لازم به ذکر است که تمامی شرکت ها و مجموعه های در حال رشد و یا توسعه یافته نیاز به یک بخش حسابداری با مجموعه ای از کارمندان حرفه ای دارند که بتواند کلیه امور مالی در شاخه های مختلف را اداره کنند.

اما هزینه ای که شرکت ها باید برای استخدام و نگهداری از تیم حسابداری بپردازند هزینه ای است که عموما شرکت های تازه تاسیس و یا در حال رشد از پس آن بر نمی آیند و حتی شرکت های توسعه یافته و سرمایه دار هم زیر بار این هزینه نمی روند، چرا که امروزه می توان از راه های سریع تر، دقیق تر و امن تر به خواسته های خود رسید، و البته هزینه ای که باید صرف این بخش کرد را می توان صرف امور مهم تر و واجب تری نمود. این مقاله از مجموعه نرم افزاری حسابداری کاوش با هدف بررسی پرسش حسابداری صنعتی چیست نگاشته شده است. در این مقاله علاوه بر معرفی حسابداری صنعتی راهکاری موثر جهت کاهش هزینه های حسابداری و رهایی از خطاهای انسانی به شما ارائه خواهد شد. در این مقاله با ما همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

مقدمه

 

تصویر حسابداری با نرم افزار | حسابداری بدون نیاز به ماشین حساب

صنایع چرخ دنده های اصلی اقتصاد جوامع هستند و حسابداری در این حوزه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت بالای علم حسابداری در صنعت آن را تبدیل به حوزه ای تخصصی کرده است و اگر افراد تخصص مورد نیاز را نداشته باشند نمی توانند در این حوزه فعالیت کنند. اهمیت بالای حسابداری در صنعت از جهات مختلف قابل بررسی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حسابداری صنعتی چیست؟

علمی که به محاسبه بهای تمام شده محصولات می پردازد، حسابداری صنعتی نام دارد. حسابدار صنعتی در تمامی کارخانه ها، شرکت های تولید کننده مواد و ابزار های مختلف، شرکت های دانش بنیانی که اقدام به تولید محصولات گوناگون می کنند و بسیاری از مراکز تولید کننده و یا وارد کننده کاربرد دارد.

کاربرد مهم حسابداری صنعتی چیست؟

در پاسخ به سوال ” کاربرد های مهم حسابداری صنعتی چیست ” باید گفت که از این علم در جهت ارزیابی های لازم جهت ساخت کالا با قیمت مناسب و قیمت گذاری دقیق روی کالا ها استفاده می شود. حسابداری صنعتی عامل حیات شرکت های تولیدی و پیشرفت آن ها خواهد بود چرا که اگر شرکت های تولیدی در ابتدا بتوانند تخمین درستی از بهای اولیه کالای مورد نظر خود داشته باشند، می توانند نقشه راه خود را دقیق تر و بر اساس معیار های منطقی بچینند و میزان سود حدودی خود را تخمین بزنند. در واقع با استفاده از حسادباری صنعتی بررسی می نمایند که آیا تولید محصول مورد نظر به سود آن ها است، یا باعث پسرفت شرکت آن ها در طول زمان می شود.

اهداف حسابداری صنعتی

 

تصویر اهداف حسابداری صنعتی | حسابداری محاسبه بها تمام شده با نرم افزار

یکی از پرتکرار ترین سوالات پیرامون حسابداری صنعتی این است که اهداف حسابداری صنعتی چیست ؟ در پاسخ باید گفت که حسابداری صنعتی زیر شاخه ای از حسابداری مدیریت محسوب می شود و همین موضوع سبب شکل گیری اهدافی همچون، تنظیم بودجه، محاسبه هزینه های واقعی عملیات، تعیین هزینه های استاندارد، هزینه مراحل تولید، تجزیه انحرافات، تعیین سود آوری و… می شود. بررسی و رسیدن به این اهداف از اهمیت بسیار بالایی در شرکت های تولیدی برخوردار است و به همین دلیل مدیران به حسابداری صنعتی بسایر علاقه مند هستند.

روش های حسابداری صنعتی

برای همه افراد علاقه مند به محاسبه بها تمام شده این سوال به وجود می آید که روش های حسابداری صنعتی چیست و یا فرم بهتر سوال این است که از چه روش هایی می توان به محاسبه بهای تمام شده پرداخت؟ گستردگی حسابداری صنعتی و اهداف مورد نظر حسابداری صنعتی باعث به وجود آمدن روش های گوناگون خواهد شد. از جمله این روش ها می توان به هزینه یابی جذبی، هزینه یابی مستقیم، هزینه یابی متغیر، هزینه یابی تخمینی، هزینه یابی سفارش کار، هزینه یابی مراحل تولید که تحت عنوان هزینه یابی مرحله ای نیز شناخته می شود و هزینه یابی استاندارد می توان نام برد.

خطا های حسابداری

 

تصویر اجلوگیری از خطای انسانی با نرم افزار حسابداری | حسابداری بدون خطای بانرم افزار

منظور از خطای حسابداری صنعتی چیست؟ چه خطا هایی باعث ایجاد اختلال در محاسبات حسابداری صنعتی می شود و بسیاری از این قبیل سوالات همواره نگرانی حسابدارن و مدیران مجموعه های تولیدی بوده است. در پاسخ باید گفت که هر گونه اشتباه در محاسبات _ که گاهی حتی ممکن است در اثر خستگی و یا ازدیاد کار باشد_ موجب به وجود آمدن خطا های حسابداری خواهد شد. خطا هایی که انسان ها در آن نقش داشته باشند تحت عنوان خطای انسانی شناخته می شود و در واقع خطای انسانی به عنوان بخشی از کار پذیرفته شده است. این در حالی است که بدون خطا های انسانی مسیر پیشرفت مجموعه ها سریع تر خواهد بود. و البته بدون خطای انسانی ضریب احتمال مشمول جرایم مالیاتی شدن به شدت کاهش می یابد. جرایمی که گاهی مبلغ آن ها به صورتی است که جبران آن بسیار دشوار است.

حسابداری بدون خطای انسانی

تنها روش حسابداری بدون خطای انسانی، استفاده از هوش مصنوعی و برنامه نویسی است در این حالت کامپیوتر ها بدون خطا و در کمترین زمان ممکن حسابداری مجموعه شما را انجام می دهند و شما می توانید بدون نگرانی از نابودی اسناد و مدارک در هر زمان و مکانی به اطلاعات مالی مجموعه خود دسترسی داشته باشید. ابزار استفاده از هوش مصنوعی و برنامه نویسی نرم افزارها هستند. نرم افزارهایی همچون نرم افزار حسابداری و مدیریت کاوش که با هدف جلوگیری از خطای انسانی و تسریع در انجام امور حسابداری و همچنین با هدف صرفه جویی از هزینه های اضافی بخش حسابداری به صورت اختصاصی برای کسب و کار های مختلف طراحی شده است.

اختصاصی بودن نرم فزار ها موجب می شود که شما تنها برای خدماتی که مورد نیاز شما است هزینه پرداخت کنید و همین موضوع سبب بهینه سازی هزینه های حسابداری شما خواهد شد. بررسی های حسابداری در تمامی شاخه های حسابداری از جمله حسابداری صنعتی در این نرم افزار ها امکان پذیر است و بدون نیاز به تخصص می توانید حسابدار و مدیر مجموعه خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این نرم افزارها با کارشناسان کاوش در تماس باشید.

سخن آخر

شناسایی و برررسی کاربرد های انواع شاخه های حسابداری شما را در برنامه ریزی و چیدن نقشه راه دقیق تر یاری خواهد کرد. در این مقاله به پاسخ پرسش هایی نظیر حسابداری صنعتی چیست ؟ کاربرد های حسابداری صنعتی و اهداف حسابداری صنعتی چیست پرداختیم و در انتها روشی برای رهایی از خطا های انسانی در انواع حسابداری معرفی نمودیم. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. مجموعه نرم افزاری کاوش در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی مخصوص کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند. برای آشنایی با خدمات و امکانات نرم افزارهای این مجموعه می توانید با کارشناسان ما در  باشید.