انواع گزارشات مالی مدیریتی اطلاعات ضروری در مورد عملکرد و عملیات یک شرکت ارائه می دهد. در حالی که داده های موجود در این گزارش ها اغلب اوقات همپوشانی دارند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. درک این ایده‌ها، استفاده از این سیستم‌های گزارش‌دهی را تا حد امکان برای شما آسان‌تر می‌کند. در این مقاله، انواع گزارشات مالی مدیریتی را مورد بحث قرار می‌دهیم، از جمله تفاوت ‌های بین این مفاهیم و نکاتی که می‌توانید هنگام تعیین روش گزارش‌دهی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

گزارشات مالی مدیریتی چیست؟

تصویر گزارشات مالی مدیریتی چیست

انواع گزارشات مالی مدیریتی، بررسی دوره ای مدیر اجرایی از وضعیت مالی یک شرکت است. معمولاً به عنوان بخشی از یک جلسه عادی به هیئت مدیره یا سایر ذینفعان ارائه می شود. انواع گزارشات مالی مدیریتی می‌تواند به هر موضوع مهمی بپردازد، اما به احتمال زیاد وضعیت مالی واقعی شرکت را در یک نقطه خاص در سال مالی در مقایسه با پیش‌بینی‌ها، شرح می‌دهد. هنگامی که گزارشات به این روش استفاده می شود، بسیار شبیه گزارش پیشرفت مالی است.

مطالعه بیشتر: حسابداری مدیریت چیست؟

اهمیت گزارشات مالی مدیریتی

بازرسان شرکت به هیئت مدیره ای که به نمایندگی از سهامداران شرکت بر امور شرکت نظارت می کنند انواع گزارشات مالی مدیریتی می دهند. هیئت مدیره نظارت را انجام می دهد و در مدیریت روزانه شرکت دخالتی ندارد. مسئولیت عملیات روزانه بر عهده بازرسان شرکت و کارکنانی است که برای شرکت کار می کنند. مانند هر نهاد نظارتی، هیئت مدیره برای اطمینان از اینکه امور طبق برنامه سال جاری پیش می رود، نیاز به به روز رسانی و گزارش از افراد تحت اختیار خود دارد.

هیئت مدیره برنامه جلساتی را برای سال مالی تعیین می کند که می تواند ماهانه، فصلی، دوسالانه یا در هر بازه زمانی دیگری که خود انتخاب کند، باشد. در این جلسات، معمولاً به صورت شفاهی یا گاهی به صورت کتبی، از بازرسان اجرایی شرکت خواسته می‌شود که جزئیات پیشرفت به سوی اهداف حوزه‌ های عملکردی تحت کنترل خود را شرح دهند. یکی از گزارش هایی که به هیئت مدیره ارائه می شود شامل گزارشات مالی مدیریتی است.

گزارشات مالی مدیریتی شامل چه اطلاعاتی است؟

تصویر گزارشات مالی مدیریتی شامل چه اطلاعاتی است

انواع گزارشات مالی مدیریتی یک شرکت حاوی اطلاعاتی از ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و صورت حقوق صاحبان سهام و همچنین گزارش های فرعی، دستکاری ها، محاسبات و مقایسه های نسبت است که می تواند از سیستم حسابداری شرکت استخراج شود. به طور معمول، همه این ها در اختیار مدیر ارشد مالی است که ممکن است در ارائه آن نقش داشته باشد. مدیر اجرایی احتمالاً مسئول ارائه یافته ها، تشریح استراتژی و بحث در مورد تنظیمات دوره خواهد بود.

مطالعه بیشتر: نحوه گزارش ترازنامه در نرم افزار حسابداری

نمونه گزارش مالی به مدیریت

این گزارشات مالی با رویکردهای متنوع و هدف‌گذاری‌های خاص تهیه می‌شوند؛ هر یک از نمونه گزارشات مالی به مدیریت به طور جداگانه تاثیر منحصر به فرد خود رادر تصمیمات مدیر می گذارند.

چند نمونه از گزارشات مالی مدیریتی به دلیل داشتن مشخصات داخلی سازمانی قابل تنظیم و شخصی سازی می‌باشند، به گونه‌ای که با در نظر گرفتن شرایط و فرآیندهای شرکت، به صورت دقیق تدوین گردند.

در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده ایم:

نمونه گزارش مالی به مدیریت

1. ترازنامه (صورت وضعیت مالی)

ترازنامه یک نمونه گزارش مالی به مدیریت است که نمای کلی از وضعیت جاری شرکت، از جمله ارزش دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه، به صورت یک تصویر فوری در یک زمان خاص را به نمایش می‌گذارد.

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی، به عنوان یک گزارش اساسی و کاربردی، در یک نقطه زمانی تاریخی، وضعیت مالی واحدهای اقتصادی را به صورت یک تصویر ثابت نشان می‌دهد.

2. صورت سود و زیان (صورت عملکرد مالی)

صورت سود و زیان به عنوان یک نمونه گزارش مالی به مدیریت مهم تلقی می‌شود. این گزارش، عملکرد کلی یک شرکت در یک دوره مالی را نشان می دهد، که جزئیات درآمدها و منابع، هزینه‌ها و مکان‌های آن را فراهم می‌کند. ارائه گزارش صورت سود و زیان، می‌توان به تحلیل فرآیند سود و زیان پرداخت و تصمیمات مالی اساسی را اتخاذ نمود.

مطالعه بیشتر: صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری چیست؟

3. صورت جریان وجوه نقد (Cash Flow)

صورت جریان وجوه نقد، یک نمونه گزارش مالی به مدیریت است که جریان نقدی که وارد و خارج شرکت می‌شود و نحوه مصرف آن را نمایان می‌کند. ذینفعان خارجی از طریق این گزارش به اطلاع می‌رسند که درآمدهای شرکت بیشتر در کدام حوزه‌ها قرار دارند.

پس از این، گزارشات مالی دیگری با نگاه مالی مشخص شده‌اند که می‌توان از آن ها بهره‌مند شد.

  • گزارش بودجه
  • گزارشات تحلیلی برای تأمین مالی
  • گزارشات وضعیت وصول مطالبات
  • بررسی نسبت‌های مالی

زمان ارائه انواع گزارشات مالی مدیریتی

شرکت ها نیز معمولاً سالی یک بار گزارش سالانه مکتوب منتشر می کنند که به وضعیت مالی شرکت می پردازد. این گزارش برای سهامداران ارسال شده و در دسترس عموم قرار می گیرد. به‌عنوان بخشی از این گزارش، مدیر یا مدیر اجرایی می‌توانند انواع گزارشات مالی مدیریتی را اضافه کنند که اعداد نشان ‌داده ‌شده در صورت ‌های مالی همراه را به ‌عنوان بخشی از این گزارش بررسی و تأکید ‌کند. این به روز رسانی برای سهامداران مشابه به روز رسانی مدیریت به هیئت مدیره است، با این تفاوت که همیشه به صورت مکتوب است.

انواع گزارشات مالی مدیریتی نیز در مجامع سالانه سهامداران و ارائه سه ماهه آن مفید خواهد بود. در هر دوی این شرایط، مدیریت شرکت باید یک گزارش پیشرفت در مورد وضعیت مالی شرکت به ذینفعان ارائه کند. این گزارش حاوی زیرمجموعه‌ای از اطلاعاتی است که به طور منظم به هیئت مدیره ارائه می‌شود، با این نکته که هرگونه اطلاعات محرمانه یا هر چیزی که برای انتشار عمومی مناسب نباشد مستثنی می‌شود.

  • گزارش ‌های مالی و گزارش ‌های مدیریتی، اگرچه از بسیاری جهات مشابه هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و برای کاربران مختلف در نظر گرفته شده‌اند که در ادامه به نکات انتخابی این دو اشاره شده است.

نکاتی برای انتخاب بین گزارش های مالی و گزارش مدیریتی

تصویر نکات انتخاب گزارش های مالی و گزارش مدیریتی

انواع گزارشات مالی مدیریتی اطلاعات مهمی در مورد کسب ‌وکارها در رابطه با امور مالی و عملیات آن ‌ها ارائه می‌کنند. با این حال، نوع گزارش دهی آن ها متفاوت است. می‌توانید نکات زیر را برای کمک به تعیین گزارش ‌هایی که باید استفاده کنید مرور کنید:

  • وضعیت خود را ارزیابی کنید: گزارشگری مالی یک فرآیند اجباری است، در حالی که گزارش مدیریت اختیاری است. به عنوان مثال، IRS برای ارزیابی وضعیت مالیاتی به گزارش های مالی نیاز دارد. همانطور که گفته شد، شرکت ممکن است نیاز به ایجاد گزارش های مالی طبق یک برنامه منظم داشته باشد. در همین حال، گزارش مدیریت اختیاری است، بنابراین می توانید هر چند وقت یکبار از آن استفاده کنید.
  • علایق خود را شناسایی کنید: اگر می خواهید نگاهی کلی به سلامت مالی و عملکرد شرکت در یک دوره خاص داشته باشید، از گزارش های مالی استفاده کنید. می توانید از گزارش های مدیریتی برای بررسی بخش های خاصی از شرکت استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از گزارش مدیریت برای تجزیه و تحلیل عملیات بخش فروش، از جمله عملکرد و سود حاصل از نمایندگان فروش استفاده کنید.
  • مخاطبان خود را درک کنید: ارائه اطلاعات مالی شرکت شما به اشخاص خارجی مستلزم رعایت استانداردها و رویه های گزارشگری مالی است. این دستورالعمل ها تضمین می کند که شما تمام اطلاعات لازم را به طور دقیق و مداوم ارائه می دهید. با این حال، اگر می خواهید گزارشی ایجاد کنید که صرفاً برای اهداف داخلی استفاده می شود، می توانید از گزارش مدیریت استفاده کنید.
  • هدف خود را مشخص کنید: گزارش های مالی از داده های تاریخی برای نشان دادن سلامت مالی و عملکرد شرکت شما در یک مقطع زمانی استفاده می کنند. در حالی که می توانند به پیش بینی کسب و کار شما کمک کنند، نمی توان برای پیش بینی به این گزارش ها اعتماد کنید. بنابراین، اگر قصد دارید برنامه های استراتژیک برای آینده تدوین کنید، می توانید از گزارش مدیریت استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما مشتری قابل توجهی را از دست داد، می توانید گزارشی ایجاد کنید که درآمد مورد نیاز سال آینده را برای جبران این ضرر و نیازهای کارکنان برای رسیدن به آن هدف تخمین می زند.

مطالعه بیشتر: سواد مالی چیست؟

چرا کسب و کار شما به انواع گزارشات مالی مدیریتی نیاز دارد؟

تصویر ضرورت نیاز به انواع گزارشات مالی مدیریتی

برخی از کسب و کارها به دلایل زیادی فقط می خواهند هر ماه گزارش تهیه کنند. کسب و کارها معتقدند برای ارائه انواع گزارشات مالی مدیریتی، برای آن هاهزینه اضافی دارد یا برای آن وقت ندارند و تصور می کنند به کسب و کار آن ها کمک نمی کند.

اگر هر ماه گزارش مدیریت دریافت نکنید، ممکن است اطلاعاتی که می‌تواند به رشد شرکت شما کمک کند یا از اجرای برنامه‌های پرهزینه‌ای جلوگیری کند را از دست بدهید. کسب و کار شما برای انطباق به گزارشات مالی نیاز دارد. شما همچنین به گزارش مدیریت نیاز دارید تا بتوانید تصمیمات تجاری بهتری را با پشتوانه داده های محکم بگیرید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری

انواع گزارشات حسابداری

گزارش های حسابداری اسناد ضروری هستند که بینش هایی را در مورد سلامت مالی و عملکرد یک کسب و کار ارائه می دهند. آن ها برای تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل مالی و اهداف انطباق بسیار مهم هستند. انواع گزارشات حسابداری عبارتند از:

انواع گزارشات حسابداری

صورت های مالی: اینها رایج ترین و اساسی ترین گزارش های حسابداری هستند که از صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد تشکیل شده است. صورت سود و زیان درآمدها، هزینه ها و سود را در یک دوره خاص خلاصه می کند. ترازنامه تصویری از وضعیت مالی شرکت در یک برهه زمانی معین را ارائه می دهد که دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را به تفصیل بیان می کند.

گزارش های مدیریت: این گزارش ها برای استفاده داخلی توسط مدیریت برای کمک به تصمیم گیری تنظیم شده اند. آنها ممکن است شامل تجزیه و تحلیل واریانس بودجه، گزارش هزینه، داشبورد عملکرد و پیش بینی باشند. گزارش‌های مدیریت، بینش‌های دقیقی در مورد کارایی عملیاتی، پایبندی به بودجه و برنامه‌ریزی استراتژیک ارائه می‌کنند.

گزارش های مالیاتی: این گزارش ها برای انجام تعهدات مالیاتی و رعایت مقررات مالیاتی تهیه می شود. آن ها شامل اظهارنامه مالیاتی مانند اظهارنامه مالیات بر درآمد، اظهارنامه مالیات بر فروش و اظهارنامه مالیات بر حقوق می شوند. گزارش های مالیاتی محاسبه دقیق و پرداخت به موقع مالیات ها را تضمین می کند و خطر جریمه یا حسابرسی را به حداقل می رساند.

مطالعه بیشتر: نحوه ثبت اسناد در سامانه مودیان مالیاتی

گزارش های حسابرسی: حسابرسان پس از بررسی مستقل سوابق مالی و کنترل های داخلی شرکت، این گزارش ها را تهیه می کنند. گزارش های حسابرسی دقت، قابلیت اطمینان و انطباق صورت های مالی با استانداردها و مقررات حسابداری را ارزیابی می کند. آن ها به ذینفعان در مورد صحت اطلاعات مالی ارائه شده اطمینان می دهند.

گزارش‌های انطباق: کسب‌وکارها باید به الزامات مختلف نظارتی و استانداردهای صنعت پایبند باشند. گزارش‌های انطباق، پایبندی به مقررات خاص، مانند اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP)، استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS)، یا مقررات خاص را مستند می‌کنند.

به طور خلاصه، انواع گزارشات حسابداری نقشی محوری در برقراری ارتباط اطلاعات مالی، تسهیل تصمیم‌گیری، تضمین انطباق و تقویت شفافیت و پاسخگویی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند. انواع مختلف گزارش ها اهداف و مخاطبان مختلفی را ارائه می دهند و به مدیریت کلی و موفقیت کسب و کار کمک می کنند.

ضرورت نیاز به نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری کاوش فردا در انواع گزارشات مالی مدیریتی، اطلاعات مالی لازم برای تصمیم‌گیری مطمئن برای کمک به رشد شرکت در اختیار شما قرار داده و همچنین نظارت حیاتی و مدیریت حساب را برای اطمینان از اجرای صحیح خط مشی ها، رویه ها و سیستم ها و تهیه گزارش های مالی و مدیریتی دقیق ارائه می دهد. نرم افزار حسابداری به کسب ‌و کارها کمک می‌کند تا با اطمینان کامل و با پشتوانه گزارش‌های مالی و مدیریتی که می‌توانند به آن وابسته باشند، اداره کند.