با مالیات تصاعدی، بار مالیاتی برای افراد ثروتمند بیشتر از کسانی است که درآمد کمتری دارند. این نوع مالیات به خانواده های کم درآمد کمک می کند تا هزینه های اولیه مانند سرپناه، غذا و حمل و نقل را بپردازند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا سهم بیشتری از درآمد خود را صرف هزینه های زندگی کنند. سیستم های مالیاتی تصاعدی توانایی فقرا را برای خرید اقلام روزمره نیز بهبود می بخشد و تقاضای اقتصادی را افزایش می دهد بر خلاف این نوع مالیات، مالیات ثابت می تواند توانایی مالیات دهندگان کم درآمد را برای داشتن یک استاندارد زندگی مناسب کاهش دهد. مالیات های تصاعدی به افراد با درآمد بالا صدمه نمی زند. به این علت که حتی پس از مالیات، آن ها می توانند از پس هزینه های اولیه و بیشتر برآیند، اگرچه ممکن است توانایی آن ها را برای سرمایه گذاری در سهام یا خرید اقلام لوکس کاهش یابد. در این مقاله از سایت کاوش فردا به تعریف مالیات تصاعدی، انواع آن، مزایا و نحوه محاسبه این نوع مالیات می پردازیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

مالیات تصاعدی چیست؟

تصویر نرم افزار حسابداری

 

با مالیات تصاعدی، فردی که درآمد کمتری دارد نسبت به فردی که درآمد بالاتری دارد، نرخ مالیات کمتری می پردازد. به عنوان مثال اگر یک نفر در سال، 000/12 دلار و شخص دیگری 000/120 دلار درآمد داشته باشد آن ها تحت یک سیستم مالیاتی تصاعدی، مالیات متفاوتی خواهند داشت. افراد کم درآمد ممکن است 10 درصد یا 200/1 دلار مالیات بپردازند و 800/10 دلار برای آن ها باقی بماند تا تمام نیازهای خود را پوشش دهد. شخصی که درآمد بالاتری داشته باشد، نرخ مالیات بالاتری را پرداخت می کند. فردی با 120,000 دلار درآمد با 24 درصد مالیات مشمول مالیات خواهد شد که معادل 800/28 دلار خواهد بود. به عبارتی برای آن ها هنوز 200/91 دلار برای مخارج باقی خواهند ماند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مالیات در حسابداری

مالیات تصاعدی چگونه کار می کند؟

در مالیات تصاعدی، نرخ‌ها در سطوح درآمدی خاص تعیین می ‌شوند و سطوح بالای درآمد بیشترین پرداخت را دارند. در ایالات متحده، مالیات بر درآمد فدرال مالیاتی تصاعدی است. افرادی که کمتر از 950/9 دلار درآمد دارند، 10٪ مالیات پرداخت می کنند، اما افرادی که درآمد بیشتری دارند، نرخ مالیات بالاتری (تا 37٪) می پردازند. چندین گروه مالیاتی مختلف یا گروه بندی درآمد مشمول مالیات وجود دارد که با نرخ های متفاوتی مشمول مالیات می شوند.

در جدول زیر نرخ‌های مالیات بر درآمد سال 2022 برای مالیات دهندگان مجرد، زوج‌های متاهل که به صورت مشترک تشکیل پرونده می دهند و سرپرستان خانواده است. سطوح درآمد نشان‌دهنده درآمد مشمول مالیات یا آنچه پس از اخذ همه معافیت‌ها و کسورات باقی می‌ماند است.

نرخ

مجرد، درآمد مشمول مالیات بیش از

متاهل، درآمد مشمول مالیات بیش از

سرپرست خانوار، درآمد مشمول مالیات بیش از

0%

0 دلار

0 دلار

0 دلار

12%

950/9 دلار

900/19 دلار

200/14 دلار

22%

40525 دلار

81050 دلار

54200 دلار

24%

375/86 دلار

750/172 دلار

350/86 دلار

32%

925/164 دلار

850/329 دلار

900/164 دلار

35%

425/209 دلار

850/418 دلار

400/209 دلار

37%

600/523 دلار

300/628 دلار

600/523 دلار

 

طبقه‌بندی مالیات تصاعدی در ایران به چه صورت است؟

تصویر طبقه‌بندی مالیات تصاعدی در ایران به چه صورت است؟

 

طبقه‌بندی مالیات تصاعدی برای هر طبقه به صورت زیر می‌باشد:

    • درآمد تا سقف 30 میلیون ریال: 15 درصد در سال
    • درآمد بین 30 تا 100 میلیون ریال: 20 درصد در سال
    • درآمد بین 100 تا 250 میلیون ریال 25 درصد در سال
    • درآمد بین 250 میلیون تا 1.000.000.000 ریال: 30 درصد در سال
    • درآمد بیشتر از یک میلیارد ریال: 35 درصد در سال

مزایای مالیات تصاعدی

مالیات تصاعدی از مزایای زیادی برخودار است که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره کرده ایم:

    • توزیع مناسب بار مالیاتی وجود دارد. افراد با هر نوع وضعیت مالی، مالیات مخصوص به خود را پرداخت می کنند. به عنوان مثال کسانی که درآمدهای مالی وسیع تری دارند، سنگین ترین بار مالیات را به دوش می کشند.
    • برای افرادی که درآمد پایین دارند و در راه اندازی کسب و کار خود موفق نبوده‌اند فشار مالیاتی وارد نشده و کاهش می یابد.
    • در مقایسه با سیستم مالیاتی متناسب، دولت درآمد مالیاتی بیشتری جمع آوری می کند.
    • این نوع مالیات موجب جلوگیری از رکود اقتصادی می شود. به این معنا که در زمان رکود اقتصادی مالیات کمتری گرفته می شود.
    • این نوع مالیات، مانع افرادی که ممکن است سایرین را تحت‌ فشار قرار داده و روی آن ها سلطه داشته باشند، می‌شود.

تفاوت مالیات تصاعدی و مالیات نزولی

تصویر تفاوت مالیات تصاعدی و مالیات نزولی

 

نقطه مقابل مالیات تصاعدی، مالیات نزولی است. با افزایش مبلغ مالیات، تعهد مالیاتی کاهش پیدا می‌کند. هدف دولت از این نوع مالیات، بدون توجه به نرخ آن، جمع‌آوری سرمایه از شهروندان و ارائه خدمات سلامت، بیمه و… است. درحالی‌که در مالیات تصاعدی از شهروندان به یک نرخ، مالیات گرفته نمی‌شود.

انواع مالیات تصاعدی

مالیات تصاعدی از نظر درآمد به 4 دسته دسته بندی می‌شوند:

1. مالیات بر درآمد سرمایه‌گذاری

این نوع مالیات، فعالیت ‌های سرمایه‌گذاری شده و افرادی که دارای ثروت اضافه هستند و تمایل به سرمایه‌گذاری دارند را شامل می‌شود.

2. مالیات بر بهره کسب شده

مالیات بر بهره کسب شده مالیاتی است که بر روی سرمایه پس‌انداز اشخاص اعمال می شود و افرادی که توانایی پس‌انداز دارند شامل این نوع مالیات می ‌شوند.

3. مالیات بر درآمد اجاره

این نوع مالیات شامل افرادی است که در ساخت ‌و ساز سرمایه‌گذاری می کنند و هدف آن ها تأمین املاک اجاره ‌ای برای دیگر افراد می‌باشد.

4. مالیات بر مستغلات

مالیات بر مستغلات که از انواع مالیات تصاعدی است به فعالیت در بازار مسکن اشاره دارد. افرادی که از اجاره ملک، زمین یا نقل و انتقالات درآمد دارند شامل مالیات بر مستغلات می‌شوند.

تاثیر تورم بر سیستم مالیاتی تصاعدی

تصویر تاثیر تورم بر سیستم مالیاتی تصاعدی

 

تورم حالتی است که در آن سطح قیمت کالاها و خدمات بدون تغییر در کیفیت در حال افزایش است. از اثرات تورم بر این نوع مالیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • قدرت خرید و همچنین ارزش سرمایه گذاری کاهش می یابد.
    • در طول تورم، کسانی که تحت تأثیر نرخ های مالیاتی تصاعدی قرار می گیرند، بیشتر از ارزشی که در ابتدا برای آن ها تعیین شده بود، پرداخت می کنند.

مطالعه بیشتر: حسابداری تورمی چیست؟

سخن پایانی

مالیات تصاعدی یک سیستم مالیاتی است که با افزایش درآمد مشمول مالیات، نرخ ها را افزایش می دهد. نمونه هایی از این نوع مالیات شامل مالیات بر درآمد سرمایه گذاری، مالیات بر بهره، درآمد اجاره، مالیات بر دارایی و اعتبار مالیاتی است. نقطه مقابل سیستم تصاعدی، نرخ مالیات نزولی است که در آن با افزایش مبلغ مالیات، بدهی مالیاتی کاهش می یابد.

مجموعه نرم افزاری کاوش فردا برای اینکه محاسبه انواع مالیات ها برای شما راحت‌تر شود و به  اسناد مربوط به آن راحت‌تر دسترسی داشته باشید، نرم افزار حسابداری را به بازار عرضه کرده است. اگر علاقه مند به آشنایی و دریافت این نرم افزار و استفاده از امکانات آن هستید با مجموعه کاوش فردا در تماس باشید و از طریق تماس تلفنی با کارشناسان این مجموعه از راهنمایی‌های لازم و مزایای این نرم افزار برخوردار شوید. منبع