اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که به دنبال تحصیل در دانشگاه ‌های برتر رشته حسابداری و امور مالی در یک دانشگاه بین المللی هستید پیشنهاد ما به شما این است که فهرست رتبه بندی موضوعی دانشگاه ‌های جهان بر اساس معیارهای QS را بررسی کنید. همانطور که می‌دانیم حسابداری یکی از رشته‌ های پردرآمد در میان رشته‌های علوم مدیریت و اقتصاد است. از قدیم الایام رشته حسابداری با بازار کار مناسبی روبرو بوده است. دانشگاه های معتبر در سراسر جهان، رشته حسابداری را تدریس می‌ کنند. در این مقاله از سایت کاوش به گردآوری دانشگاه های برتر رشته حسابداری در جهان پرداخته ‌ایم. این مبحث را برای کسانی که به دنبال ادامه دادن در رشته حسابداری هستند ارسال کنید.

مطالعه بیشتر: انواع و امکانات نرم افزارهای حسابداری

مقدمه

 

تصویر بهترین دانشگاه های رشته حسابداری

افرادی که در دانشگاه‌ های برتر رشته حسابداری به صورت تخصصی آموزش دیده ‌‌اند می ‌توانند در آینده مدیریت بخش ‌های مختلف یک سازمان یا یک شرکت را بر عهده بگیرند. رشته حسابداری جز رشته هایی است که در سازمان ‌ها، شرکت ‌ها و کسب و کار‌های مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فعالیت‌ های یک حسابدار به تصمیم گیری‌ های مدیران در مسائل مهم اقتصادی کمک شایانی می‌ کند. در واقع هدف رشته حسابداری آموزش نیروی متخصصی است که در جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، ارزیابی اطلاعات و تهیه گزارش ‌های مالی مطابق با اصول و قوانین حسابداری عمل کنند و مدیریت امور مالی و حسابداری را بر عهده بگیرند.

مطالعه بیشتر: معرفی صفرتاصد رشته حسابداری

بهترین دانشگاه‌های حسابداری در جهان

1-تحصیل در بهترین دانشگاه های حسابداری کانادا

از دانشگاه های برتر رشته حسابداری می توان به کانادا اشاره کرد. کانادا برای افرادی که تمایل به تحصیل در رشته ‌های حسابداری و مالی دارند بهترین گزینه می‌ باشد. به این علت که کانادا حداقل دارای 10 دانشگاه برتر در سطح جهان دارد که مخصوص به رشته ‌های حسابداری و مالی است.

از جمله دانشگاه ‌های برتر می‌توان به دانشگاه‌ های مورمون در پروو و همچنین BYU (دانشگاه بریگهام یانگ) که بالغ بر 30000 دانشجو مشغول به تحصیل هستند اشاره کرد. این دانشگاه در سال 2021 دوره هایی از جمله سیستم های اطلاعات حسابداری، گزارش حسابرسی مالی، حسابداری مدیریتی و اصول مالیات در رشته حسابداری ارائه کرد. شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که در کشور کانادا بسیار پردرآمد است.

2-تحصیل در دانشگاه ایالتی OHIO

تصویر معرفی مسیرهای شغلی رشته حسابداری

 

دانشگاه ایالتی اوهایو(OHIO) که در کلمبوس واقع شده یکی از بهترین و برگزیده ترین دانشگاه‌ های تحقیقاتی رده بالا است. تعداد دانشجوی پذیرفته شده در این دانشگاه 65.000 است. در همه ایالت ها شعبه دانشگاهی وجود دارد. یکی دیگر از دانشگاه های تحقیقاتی OSU است که برنامه های ذیل در حوزه حسابداری ارائه می نماید: مسائل تجاری قانونی، حسابداری مالی، حسابداری هزینه،حسابداری مالیاتی

3-تحصیل در دانشگاه زوریخ و ملبورن

از لحاظ رتبه بندی دانشگاه های برتر رشته حسابداری، دانشگاه ملبورن رتبه دهم جهانی را دارد. در حوزه بانکداری، امور مالی و اقتصادی کشور سوئیس بسیار متبحر است. دانشجویانی که قصد دارند در سوئیس تحصیل کنند می‌توانند در دپارتمان های بانکداری و امور مالی دانشگاه زوریخ (DBF) شرکت نمایند و با اخذ مدرک کارشناسی ارشد در امور مالی و بانکی بهترین فرصت های شغلی را به دست آورند.

4-تحصیل در دانشگاه تورنتو و بوکونی

 

تصویر معرفی رشته حسابداری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم دانشگاه های کانادا جزو دانشگاه های برتر رشته حسابداری است و این رشته در کانادا بسیار پردرآمد می باشد. دانشگاه تورنتو یکی دیگر از دانشگاههای رشته حسابداری و مالی است که در سطح جهان رتبه 24 را به خود اختصاص داده است. دانشکده مدیریت جوزف روتمن واقع در این دانشگاه دوره های مختلفی در زمینه کسب و کار، امور مالی و بازرگانی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می کند که علاقه مندان می توانند به آموزش این دوره ها بپردازند.

5-تحصیل در دانشگاه هنگ کنگ و چینهوا

فقط در دانشکده تجارت و دانشکده اقتصاد و مدیریت (SEM) چینهوا نزدیک به 3000 هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند. برای دانشجویان برنامه های حسابداری و مالی در مدرسه مدیریت Guanghua برگزار می شود و مدارک ارائه شده از سوی این دانشگاه نیز در سطح بین المللی معتبر است.

مطالعه بیشتر: معرفی مسیرهای شغلی رشته حسابداری

6-تحصیل در دانشگاه RMIT استرالیا

 

تصویر بهترین دانشگاههای رشته حسابداری در جهان

در بین دانشگاه های برتر رشته حسابداری، دانشگاه RMIT گزینه مناسبی برای تحصیل در رشته حسابداری است. این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه در استرالیا محسوب می شود که در زمینه حسابداری و مالی، جزو 100 دانشگاه برتر می باشد. در نهایت مدرک کارشناسی تجارتی که دانشجویان این رشته دریافت می کنند آنان را برای بازار کار آماده می سازد.

7-تحصیل در دانشگاه بریستول انگلستان

دانشگاه بریستول انگلستان جزو دانشگاه های برتر رشته حسابداری در اروپا به شمار می رود. در دانشکده اقتصاد، مالی و مدیریت بالغ بر 1200 دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی مشغول تحصیل هستند. علاوه بر این دانشکده های اقتصاد، مالی و مدیریت از بخش های قدیمی دانشگاه بریستول محسوب می شوند که بسیاری از مهارت ها، تخصص ها و دانش های حسابداری و مالی از سوی این دانشکده به دانشجویان آموزش داده می شود.

8-تحصیل در دانشگاه Hitotsubashi ژاپن

 

تصویر برترین دانشگاه های حسابداری و مالی

دانشگاه حسابداری Hitotsubashi واقع در ژاپن در شهر توکیو می باشد. سطح علمی و دانش این دانشگاه به حدی قوی است که توانسته در سطح اروپا از خود نامی بر جای بگذارد و جزو دانشگاه های برتر رشته حسابداری اروپا تلقی گردد. مدیریت، حسابداری، بازاریابی و مالی برنامه های تحصیلی هستند که از سوی این دانشگاه برای دانشجویان ارائه می شود.

بهترین دانشگاه های حسابداری ایران کدامند؟

در بالا به معرفی بهترین دانشگاه های رشته حسابداری در جهان پرداختیم. در این بخش به معرفی برترین دانشگاه های این رشته در ایران اشاره کرده ایم.

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه های حسابداری برتر

یکی از برترین دانشگاه های حسابداری، فردوسی مشهد است. در سال 1366، دانشکده علوم اداری و اقتصادی در دانشگاه فردوسی به منظور ارتقاء و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه‌های مختلف اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی، حقوق و علوم سیاسی تأسیس یافت. این دانشکده فعالیت‌های آموزشی خود را از مهر ماه سال 1367 با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته کارشناسی حسابداری، اقتصاد بازرگانی و مدیریت بازرگانی آغاز کرد.

دانشگاه شهید بهشتی تهران

بسیاری از فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه شهید بهشتی، در کسب و کارهای مهم دولتی و خصوصی وارد حرفه شده‌اند و به دلیل داشتن کارنامه‌های بسیار برجسته، در این حوزه به فعالیت پرداخته‌اند. اساتید تمامی دانشکده حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، دوره‌های آموزشی گسترده‌ای را در زمینه پژوهش‌های مرتبط با حسابداری ارائه می‌دهند، از جمله حسابداری مالی و مدیریت، سیستم‌های اطلاعات حسابداری و حسابرسی.

دانشگاه شیراز

از دیگر دانشگاه های حسابداری برتر در ایران دانشگاه شیراز است. این دانشگاه به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در حوزه حسابداری شناخته شده است و موفق به فارغ التحصیل کردن تعداد زیادی از دانشجویان در رشته حسابداری و ارائه آن‌ها به جامعه شده است.

دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، در سال 1382 به صورت رسمی با تقسیم به 3 بخش اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری، به فعالیت خود آغاز کرد. در سال 1384 نیز نام این دانشکده به دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی تغییر یافت.

دانشگاه تهران

دانشکده حسابداری دانشگاه تهران

یکی دیگر از دانشگاه های حسابداری برتر در ایران، دانشگاه تهران است. دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، از سال 1343 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دارای سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد که در زمینه تربیت دانشجویان حسابداری فعالیت می‌کند.

در هماهنگی با پیشرفت‌های پیوسته حوزه حسابداری، دانشگاه تهران نیز در ارائه مطالب آموزشی حوزه حسابداری به تقدیر زیادی دست یافته است. در این دانشگاه، دانشجویان مقطع کارشناسی با توجه به مفاهیم گوناگونی از جمله پروسه دفترداری، سیستم‌های اطلاعات حسابداری، حسابداری مدیریت، حسابداری دولتی و حسابرسی، آشنا می‌شوند. پس از به دست آوردن مدارک مربوطه، دانشجویان به‌طور آماده و کارآمد برای ورود به بازار کار تجهیز می‌شوند.

دانشگاه فنی و حرفه ای دکتر شریعتی

دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی تهران، که در خانی‌آباد واقع شده است، با حدود 508 دانشجو در زمینه‌های گوناگون از جمله الکترونیک، معماری، آمار، حسابداری، کامپیوتر و طراحی دوخت، به مرحله بهره‌برداری رسیده است. این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه های حسابداری است که از سال 1390، این مرکز آموزشی به عنوان دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی، همراه با 167 آموزشگاه دخترانه و پسرانه در سراسر کشور، از وزارت آموزش و پرورش جدا شده و به عنوان یکی از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تحت وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران

دانشگاه های حسابداری

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، یک مؤسسه آموزشی خصوصی در مرکز شهر تهران است که به عنوان یکی از معتبرترین و بهترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شناخته می‌شود. این دانشگاه به عنوان دانشگاه اصلی در نظر عمومی تلقی شده و برتری و تجهیزات پیشرفته آن مورد اذعان همگان قرار گرفته است.
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، علاوه بر اینکه جزو برترین دانشگاه های حسابداری است، جایگاه اول را در میان دانشگاه‌های آزاد اسلامی اختصاص داده و با 12 دانشگاه دیگر ایرانی، در رده برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. دانشکده مدیریت و اقتصاد این دانشگاه نیز در سطوح مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته حسابداری، دانشجویان را به خود جذب می‌کند.

مطالعه بیشتر: آینده شغلی، بازار کار، درآمد رشته حسابداری در ایران

لزوم استفاده حسابدار از نرم افزارهای حسابداری

همان طور که می دانیم تحصیل در هر گرایش از رشته حسابداری نقطه مشترک تمام آن ها تمرکز بر اعداد و ارقام مالی شرکت ها و ارائه گزارشات مختلف بر پایه همین اعداد است. یک حسابدار در سمت خود جدا از اینکه چه گرایشی از حسابداری را انتخاب کرده باید بتواند به طور دقیق جریان های مالی شرکت را ثبت و گزارشات لازم برای مشخص کردن چگونگی عملکرد کسب و کار را به مدیران ارائه دهد. استفاده از نرم افزار حسابداری در هر رشته از حسابداری با در نظر داشتن نوع کسب و کار بسیار مهم است. چرا که در ثبت و نگهداری اطلاعات مالی کسب و کار به حسابدار کمک می ‌کند. به همین علت امروزه توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مختلف یکی از قابلیت های مهم برای هر حسابدار است.

نرم افزار حسابداری کاوش فردا با توجه به نیازهای متنوع و گسترده کسب و کارهای مختلف با طراحی محیط کاربری ساده و پیاده سازی و ارائه مجموعه نرم افزارهای حسابداری، مالی، اداری و مدیریتی و همچنین نرم افزارهای تخصصی پیمانکاری، ساختمانی، پروژه ای، بیمه و… با در نظر گرفتن همه بخش های مورد نیاز برای ثبت داده های مالی در مشاغل مختلف در ثبت اسناد به حسابداران کمک شایانی می‌کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

سخن پایانی

همان طور که می دانیم امروزه رشته حسابداری بسیار پرطرفدار شده و فرصت های شغلی بسیار خوب و زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. به همین علت افراد بسیار زیادی هستند که در نقاط مختلف جهان تمایل به تحصیل در دانشگاه های برتر رشته حسابداری اروپا دارند. جدا از این که در کدام دانشگاه در این رشته مشغول به تحصیل می شوید همواره این نکته را در نظر داشته باشید که نقش شما در آینده به عنوان یک حسابدار مهم است.

چرا که فعالیت ‌های یک حسابدار به تصمیم گیری‌های مدیران در مسائل مهم اقتصادی کمک بزرگی می ‌کند. در واقع هدف رشته حسابداری آموزش نیروی متخصص است که بتواند عملکرد خوبی در جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، ارزیابی اطلاعات و تهیه گزارش ‌های مالی مطابق با اصول و قوانین حسابداری و مدیریت امور مالی و حسابداری داشته باشد.