هر حسابداری که به صورت داخلی یا خارجی کار می کند، باید ده اصل حسابداری پذیرفته شده GAAP را هنگام انجام وظایف خود برای حفظ تداوم و شفافیت دنبال کند. GAAP یا اصول پذیرفته‌شده حسابداری مجموعه‌ای از اصول، تعاریف و معیارهای حسابداری است که به ‌عنوان پایه‌ای برای قوانین، رویه‌ها و الزامات حسابداری خاص‌تر و سیستماتیک‌تر عمل می‌کند. حتی اگر از یک نرم افزار حسابداری ابری برای فریلنسرها استفاده می کنید، همچنان باید از این اصول پیروی کند. در این مقاله از سایت کاوش به بررسی ده اصل حسابداری پذیرفته شده GAAP می پردازیم که یک نرم افزار حسابداری همچنان باید از آن ها پیروی کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات کامل ترین نرم افزار حسابداری 

مقدمه

تصویر نرم افزار حسابداری کاوش

خاستگاه GAAP یا ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP به سال 1929 و سقوط بازار سهام که باعث رکود بزرگ شد، باز می گردد. باور به اقتصاد در پایین ترین حد خود قرار داشت و دولت آن زمان تصمیم گرفت که برای بازسازی این باور کاری انجام دهد. بنابراین، کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا SEC با مأموریت تنظیم رویه های مالی تشکیل شد. SEC به نوبه خود از موسسه حسابداران آمریکا برای بررسی صورت های مالی کمک خواست و در سال 1936 برای اولین بار مفهوم GAAP مطرح شد. تکامل این استانداردهای حسابداری بیش از نیم قرن طول کشیده است و حتی امروزه نیز تغییراتی در آن ایجاد شده است. در این مسیر، هیئت های حاکمه نیز تغییر کرده اند و در عصر حاضر، این هیئت استانداردهای حسابداری مالی یا FASB است که قوانین حسابداری را تعیین می کند. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار همچنان از اختیارات اجرایی برخوردار است.

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) چیست؟

ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP به مجموعه ای مشترک از قوانین، استانداردها و رویه های حسابداری اشاره دارد که توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) صادر شده است. شرکت‌های عمومی در ایالات متحده باید هنگام تنظیم صورت‌های مالی حسابدارانشان از GAAP پیروی کنند.GAAP توسط ده اصل کلیدی هدایت می شود و مجموعه ای از استانداردها مبتنی بر قوانین است. اغلب با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) مقایسه می شود که بیشتر یک استاندارد مبتنی بر اصول در نظر گرفته می شود. IFRS یک استاندارد بین المللی تر است و اخیراً تلاش هایی برای انتقال گزارش GAAP به IFRS صورت گرفته است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با استانداردهای حسابداری و حسابرسی

درک GAAP

تصویر استانداردهای حسابداری و حسابرسی

ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP، ترکیبی از استانداردهای معتبر (تعیین شده توسط هیئت‌های سیاست) و روش‌های پذیرفته‌شده ثبت و گزارش‌دهی اطلاعات حسابداری است. هدف GAAP بهبود وضوح، سازگاری و قابل مقایسه بودن ارتباطات اطلاعات مالی است. GAAP ممکن است با حسابداری پیش فرم، که یک روش گزارشگری مالی غیر GAAP است، در تضاد باشد. در سطح بین المللی، معادل GAAP در ایالات متحده به عنوان استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) نامیده می شود. IFRS در حال حاضر در 166 حوزه قضایی استفاده می شود.

ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP به اداره دنیای حسابداری طبق قوانین و دستورالعمل های کلی کمک می کند. سعی در استانداردسازی و تنظیم تعاریف، مفروضات و روش های مورد استفاده در حسابداری در تمامی صنایع دارد. GAAP موضوعاتی مانند شناسایی درآمد، طبقه بندی ترازنامه و اهمیت را پوشش می دهد. هدف نهایی GAAP این است که اطمینان حاصل شود که صورت های مالی یک شرکت کامل، سازگار و قابل مقایسه است. این امر تحلیل و استخراج اطلاعات مفید از صورت‌های مالی شرکت، از جمله داده‌های روند در یک دوره زمانی را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر و مقایسه اطلاعات مالی در شرکت های مختلف را تسهیل می کند.

10 اصل کلیدی GAAP

ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP که ماموریت اصلی GAAP را مشخص می کند.

    • 1- مفهوم کسب و کار به عنوان یک نهاد واحد

تصویر اصول پذیرفته شده حسابداری

یک تجارت از نظر قانون یک نهاد جداگانه است. تمام فعالیت های آن جدا از فعالیت های صاحبان آن رفتار می شود. از نظر حقوقی، یک تجارت می تواند مدت ها پس از وجود مروج یا صاحبان آن وجود داشته باشد.

    • 2- اصل ارز خاص

ارزی برای گزارش صورت های مالی مشخص می شود. به عنوان مثال در ایالات متحده، همه اعداد باید به دلار آمریکا بیان شوند. شرکت‌هایی که بخش‌هایی از تجارت خود را به ارزهای خارجی انجام می‌دهند، باید هنگام گزارش صورت‌های مالی خود، مبالغ را به دلار آمریکا با استفاده از نرخ ارز رایج تبدیل کنند.

    • 3- اصل دوره زمانی خاص

صورت های مالی همیشه مربوط به زمان خاصی است. صورت های درآمد دارای تاریخ شروع و پایان است. ترازنامه در تاریخ معینی گزارش می شود. به این ترتیب خوانندگان می دانند که در چه دوره ای معاملات تجاری انجام شده است.

مطالعه بیشتر: بررسی انواع گزارشات مالی مدیریتی

    • 4- اصل هزینه تاریخی

یکی دیگر از ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP اصل هزینه تاریخی است. هزینه های تاریخی برای ارزش گذاری اقلام استفاده می شود. قیمت هایی که اقلام با آن آورده و فروخته شده اند برای ارزیابی ها استفاده می شود. ارزش‌های واقعی در طول زمان به دلیل تورم و رکود تغییر می‌کنند، اما برای اهداف گزارش‌دهی در نظر گرفته نمی‌شوند.

    • 5- اصل افشای کامل

اصل افشای کامل همیشه در کانون توجه همه رسوایی های حسابداری در اخبار امروزی است. لازم است که شرکت ها تمام جنبه های عملکرد را در صورت های مالی خود آشکار کنند.

    • 6- اصل شناخت

تصویر GAAP

همچنین اصل شناسایی وجود دارد که بیان می‌کند شرکت‌ها درآمد و هزینه‌های خود را در همان دوره زمانی نشان می‌دهند که در آن جمع شده‌اند.

    • 7- اصل غیرمرگ کسب و کارها

اصول حسابداری فرض می‌کند که کسب ‌و کارها به طور ابدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تاریخ پایانی ندارند.

    • 8- اصل تطبیق

اصل تطبیق بیان می کند که از سیستم تعهدی حسابداری استفاده شود و برای هر بدهکاری اعتباری وجود داشته باشد و بالعکس.

    • 9- اصل مادیت

اصل مادیت یکی از ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP است. چند اصل وجود دارد که حسابداران را ملزم می کند تا از قضاوت خود به جای قوانین مطمئن استفاده کنند. در کلیه سوابق حسابداری، ممکن است اشتباه وجود داشته باشد. بالاخره هیچ کس کامل نیست. اما زمانی که اشتباهاتی رخ می دهد چقدر برای حسابدار مهم است که آن را سرشکن کند. یک خطای ده دلاری را می توان نادیده گرفت، اما یک هزار دلاری را نه. اینجاست که اصل اهمیت به میان می آید و اینجاست که حسابداران باید از قضاوت خود استفاده کنند.

    • 10- اصل حسابداری محافظه کارانه

تصویر نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

حسابداری محافظه کارانه یکی دیگر از اصولی است که باید برای منافع شرکت اتخاذ شود. وقتی هزینه‌ها اتفاق می‌افتد، باید فوراً ثبت شوند، اما درآمدها فقط زمانی ثبت می‌شوند که وجه نقد واقعی دریافت شده باشد. البته اینکه شرکت ها چه سیاست هایی را دنبال می کنند به استراتژی داخلی خودشان بستگی دارد.

نکته:

اصول پذیرفته شده حسابداری تنها مجموعه ای از استانداردها است. اگرچه این اصول برای بهبود شفافیت در صورت‌های مالی کار می‌کنند، اما هیچ تضمینی مبنی بر عاری بودن صورت‌های مالی شرکت از اشتباهات یا حذفیاتی که قصد دارند سرمایه‌گذاران را گمراه کنند، ارائه نمی‌کنند. در GAAP فضای زیادی برای تحریف ارقام برای حسابداران بی‌وجدان وجود دارد. بنابراین حتی زمانی که یک شرکت از GAAP استفاده می کند، هنوز باید صورت های مالی آن بررسی شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با صورت های مالی

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) کجا استفاده می شود؟

تصویر اصول پذیرفته شده حسابداری

GAAP مجموعه ای از رویه ها و دستورالعمل هایی است که توسط شرکت ها برای تهیه صورت های مالی و سایر افشاهای حسابداری استفاده می شود. این استانداردها توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) که یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است، تهیه شده است. هدف استانداردهای GAAP کمک به اطمینان از این است که اطلاعات مالی ارائه شده به سرمایه گذاران و ذینفعان دقیق، قابل اعتماد و منطبق با سایر منابع است.

چرا GAAP مهم است؟

اصول پذیرفته شده حسابداری مهم است. زیرا به حفظ اعتماد در بازارهای مالی کمک می کند. اگر GAAP نبود، سرمایه‌گذاران تمایلی به اعتماد به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌ ها نداشتند، به این علت که اعتماد کمتری به صحت و یکپارچگی آن خواهند داشت. بدون این اعتماد، ممکن است شاهد معاملات کمتری باشیم که به طور بالقوه منجر به هزینه های تراکنش بالاتر و اقتصاد ضعف تر خواهد شد. GAAP همچنین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا مقایسه شرکت ‌ها با یکدیگر آسان ‌تر شود و راحت تر بتوانند بین یک شرکت و شرکت دیگر تجزیه و تحلیل کنند.

اقدامات غیر GAAP چیست؟

کسب و کارها همچنان مجاز به ارائه برخی از اعداد بدون رعایت قوانین GAAP هستند تا زمانی که مشخص کنند کدام اعداد با GAAP مطابقت ندارند. کسب‌وکارها گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهند، زیرا معتقدند دستورالعمل‌های GAAP برای ثبت جزئیات خاصی در مورد عملیات خود بسیار سفت و سخت است. در آن صورت، شرکت ها ممکن است علاوه بر افشای استانداردهای مورد نیاز GAAP، معیارهای غیر GAAP توسعه یافته ویژه را منتشر کنند. با این حال، سرمایه گذاران باید در مورد اقدامات غیر GAAP شک داشته باشند، زیرا گاهی اوقات می توانند به شیوه ای گمراه کننده استفاده شوند.

تفاوت بین IFRS و GAAP چیست؟

تصویر تفاوت بین IFRS و GAAP چیست

از نظر مفهومی، GAAP بیشتر مبتنی بر قوانین است در حالی که IFRS بیشتر توسط اصول هدایت می شود. GAAP عمدتاً در ایالات متحده استفاده می شود و IFRS یک استاندارد بین المللی است. این دو استاندارد موجودی ها، سرمایه گذاری ها، دارایی های با عمر طولانی، اقلام فوق العاده و عملیات متوقف شده و غیره را در نظر می گیرند.

سخن پایانی

هدف اصلی این استانداردها یا ده اصل پذیرفته شده حسابداری GAAP ایجاد شفافیت است، و به هیچ کسب و کاری این اطمینان را نمی دهد که سوابق یا حساب های مالی آنها بدون اشتباه و حذف آگاهانه یا ناآگاهانه باشد. نرم افزار صورتحساب برای شرکت ها ممکن است در هر مرحله از فرآیند حسابداری، از ثبت تراکنش گرفته تا تهیه گزارش های کلیدی، به کسب و کار کمک کند. اگر به دنبال جا به جایی هستید و می‌خواهید بهترین نرم‌افزار حسابداری را برای کسب‌وکارها داشته باشید، با ما در مجموعه نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی کاوش در تماس باشید.