مفروضات حسابداری چیست سوالی پر تکرار در بین عموم مردمی است که به صورت تخصصی از حسابداری اطلاعی ندارند اما علاقه مند به کسب اطلاعات حسابداری از پایه هستند. مفروضات در لغت نامه به معنای فرض شده است، با توجه به این موضوع در پاسخ به مفهوم مفروضات حسابداری باید گفت که مفروضات، فرض هایی هستند که بنیان و استاندارد ها و اصول حسابداری بر اساس آن ها شکل می گیرد. مفروضات حسابداری انواعی دارد که موضوع مورد بحث این مقاله از مجموعه مقالات کاوش است.

مجموعه نرم افزاری کاوش در طی سال ها فعالیت و با تکیه بر دانش متخصصین خود یکی از موفق ترین مجموعه های فعال در زمینه طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی است که با نوآوری و خلاقیت و همچنین با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا موفق به تولید نرم افزار های کاربردی مشاغل مختلف به صورت تخصصی نموده است. این نرم افزار ها یک نسخه یکسان برای تمامی کسب و کار ها نیستند، بلکه با توجه به چالش ها و نیازمندی های هر کسب و کار به صورت تخصصی برنامه نویسی و پیاده سازی شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این نرم افزار ها با کارشناسان کاوش در  باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

مقدمه

تصویر 1 مفروضات حسابداری چیست

حسابداری اصول و قواعدی دارد که در ابتدا باید به تمامی این اصول و قواعد دقت نمود. بدون اصول و قواعد هیچ کاری با پیشرفت رو به رو نخواهد شد و حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به اهمیت حسابداری و اهمیتی که هر بخش از آن در پیشرفت هر پروژه دارد باید به تمامی اصول و مفروضاتی که برای آن در نظر گرفته شده است توجه داشته باشید. در ادامه با انواع مفروضات حسابداری آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید.

معنای مفروضات حسابداری

همانطور که در قسمت بالا در پاسخ به مفروضات حسابداری چیست گفتیم؛ مفروضات بخشی از حسابداری است که اصول حسابداری بر پایه آن شکل می گیرد. اصول حسابداری قواعدی است که مورد تایید بسیاری از افراد اهل فن است و در واقع راهنما و سرمشق تمامی افرادی است که در این حوزه فعالیت دارند. اصولی که از آن صحبت می شود اصولی است که بدون پیروی از آن ها نتایج حاصل از عملیات حسابداری برای افراد معنا و مفهوم مشترک نخواهد بود.

انواع مفروضات

بعد از بررسی مفهوم مفروضات حسابداری نوبت به بررسی پرسش انواع این مفروضات می رسیم. مفروضات حسابداری بر اساس انواعی که دارند طبقه بندی می شوند که این طبقه بندی به صورت زیر است:

    • فرض تفکیک شخصیت
    • فرض دوره زمانی
    • فرض تداوم فعالیت
    • فرض واحد انداز گیری
    • فرض تعهدی

این مفروضات در واقع مبانی نظری حسابداری در ایران محسوب می شوند.

فرض تفکیک شخصیت

تصویر 2 مفروضات حسابداری چیست

در بررسی انواع مفروضات حسابداری بیان کردیم که یکی از این مفروضات، فرض تفکیک شخصیت است. حال باید بررسی کنیم و ببینیم که فرض تفکیک شخصیت به چه معنا است. با توجه به این فرض برای هر موسسه، مجموعه و شرکت باید شخصیتی مجزا نیز در نظر گرفته شود. این فرض یکی از اصلی ترین مفروضات حسابداری محسوب می شود. فرض شخصیت جدا برای یک مجموعه به این معنا است که مجموعه مستقل از مالک و یا کمالکان آن در نظر گرفته می شود به همین دلیل به موسسات و مجموعه ها عنوان شخص حقوقی اطلاق می شود.

فرض تداوم فعالیت

بر اساس اصول و مفروضات حسابداری یک واحد اقتصادی به صورت پیش فرض برای مدت قابل توجه و قابل پیش بینی ای فعالیت خواهد کرد. بر این اساس تقسیم دارایی ها و همچنین بدهی ها بر فرض فعالیت طولانی مدت تقسیم بندی می شوند. بخش دیگری که متاثر از فرض تداوم فعالیت است، بخش اندازه گیری ها است به عنوان مثال، هنگام ثبت دارایی ها با توجه به فرض تداوم فعالیت ها بهای تمام شده ثبت می شود نه بر اساس ارزش جاری متاثر. در نظر داشته باشید که این فرض در ادامه فرض تفکیک شخصیت مطرح می شود.

فرض واحد اندازه گیری

هنگام توضیح در ارتباط با مفروضات مالی به بحث فرض واحد اندازه گیری بر خواهیم خورد. برای انداره گیری هر کیفیتی اعم از طول، وزن و… ما نیاز به یک واحد مشخص داریم. اندازه گیری و محاسبات در حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که واحد اندازه گیری جرم کیلوگرم است، واحد اندازه گیری طول متر است و واحد اندازه گیری انسان نفر، در حسابداری واحد اندازه گیری “پول” است.

هنگام ثبت اسناد و مدارک حسابداری این حجم و مقدار نیستند که اهمیت دارند بلکه بهای تمام شده هر رویداد است که اهمیت دارد و ثبت می شود. به همین دلیل است که کلیه رویداد هایی که با پول قابلیت اندازه گیری ندارند در دفاتر حسابداری ثبت نمی شوند. در نتیجه ما در اسناد حسابداری چیزی به عنوان روحیه کارمندان، رقابت های بازار و مواردی از این قبیل که با پول قابل اندازه گیری نیستند در مدارک، دفاتر و صورت های مالی ذکر نمی شود.

فرض تعهدی

فرض تعهدی یکی دیگر از مفروضات حسابداری می باشد. بر اساس این فرض هر گونه درآمد و هزینه ای به محض تحقق و یا تحمیل ثبت می شود. درباره این موضوع مهم نیست زمان دریافت و یا پرداخت چه زمانی باشد. تنها کافی است رویدادی اتفاق بیفتد بعد از اتفاق افتادن بر اساس فرض تعهد باید ثبت شود.

فرض دوره مالی

هر گونه عملیات حسابداری که اتفاق می افتد اعم از فروش، خرید و… تا هنگام تسویه، نمیتوان نتیجه واقعی برای آن در نظر گرفت اما بر اساس فرض تعهد این رویداد ها باید ثبت شوند. این در حالی است که ذینفعان و یا افرادی که بستانکار هستند نمی توانند تا هنگام اخذ نتیجه نهایی از تکلیف حساب ها بی اطلاع باشند. در همین راستا عمر واحد های تجاری که بر اساس فرض تداوم فعالیت مدت زمان قابل پیش بینی در نظر گرفته شده است، به دوره های زمانی کوتاه تری تقسیم می شود. به این دوره ها دوره حسابداری می گویند که ممکن است سه ماهه، شش ماهه و یا یکساله در نظر گرفته شود. دقت داشته باشید که اگر دوره حسابداری یک سال در نظر گرفته شود می توان به آن سال مالی مجموعه گفت.

نرم افزار حسابداری کاوش و مفروضات حسابداری

تصویر 3 مفروضات حسابداری چیست

تمامی عملیاتی که در نرم افزار حسابداری کاوش انجام می شود بر اساس مفروضات حسابداری برنامه نویسی شده است به این صورت که حتی شما می توانید دوره حسابداری برای نرم افزار حسابداری تعریف کنید و بر اساس همان دوره مالی حساب های شما بسته خواهد شد. به عنوان مثال اگر دوره مالی مرکز تجاری مد نظر شما سالانه تعریف شود، سر یک سال نرم افزار به صورت خود کار تمامی حساب ها را چک کرده و می بندد و نتیجه آن را به صورت گزارش ارائه می کند. به عنوان نمونه می توانید شاخص های مفروضات حسابداری را در لینک زیر که مربوط نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش است، را مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات و کاربردهای نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

سخن آخر

تسلط به مفروضات حسابداری از جمله واجباتی است که هر حسابدار باید از آن ها مطلع باشد و تمامی رویداد ها را بر اساس همین مفروضات تنظیم و ثبت نماید چرا که بدون در نظر گرفتن این مبانی کلیه گزارش ها با مشکل مواجه خواهد بود و ارزش قانونی نخواهد داشت. ما در این مقاله به پرسش مفروضات حسابداری چیست پاسخ گفتیم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی و مفروضات حسابداری با کارشناسان مجموعه نرم افزاری کاوش در تماس باشید.