هر کسب و کاری چه کوچک چه بزرگ در هر زمینه ای به حسابدار حرفه ای و قابل اعتماد نیازمند است تا بتواند امور مالی و حسابداری را مدیریت کند. به همین علت امروزه رشته حسابداری جزو یکی از مهم ترین و پردرآمدترین رشته ها محسوب می‌شود. رشته حسابداری از جمله رشته های پرتقاضا دانشگاهی است که دارای گرایش های مختلفی از جمله حسابداری مدیریت، حسابداری عمومی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری صنعتی و حسابرسی است. حسابدار با مهارت های خود در علم ریاضی، محاسبات امور مالی باید بتواند میزان سود و زیان کسب و کار را انجام دهد و عملکرد مجموعه را با ارائه گزارشات نشان دهد.

در این مقاله از مجموعه نرم افزارهای حسابداری کاوش سعی شده ضمن معرفی رشته های حسابداری به ارزیابی جزئیات آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب، بازار کار و دیگر نکات آن آشنا شویم.

مقدمه

تصویر تعریف گرایش حسابداری

از زمان های گذشته حسابداری را به عنوان یک سیستم کاربردی و منسجم و همچنین به عنوان یک علم تجربی می شناختند. در حالی که امروزه علم حسابداری به صورت یک رشته تخصصی و مدرن شناخته شده که در بیشتر مراکز دانشگاهی تدریس می ‌شود. یکی از رشته های مهم دانشگاهی رشته حسابداری است که هدف آن تربیت نیروهای متخصص در زمینه های مختلف است. یک حسابدار باید بتواند اسناد مالی را جمع آوری، طبقه بندی، ثبت اطلاعات، تهیه گزارش، مزایا و معایب آن را به هر کسب و کاری ارائه نماید.

  • خواندن این مقاله را به مدیران کسب و کارها، مدیران مالی شرکت ها، حسابداران، دانشجویان رشته حسابداری پیشنهاد می کنیم.

تعریف حسابدار

حسابداری یا Accounting زبان تجارت یا به معنای ثبت معاملات و اسناد مالی مربوط به تجارت است. حسابداری زبان مشترک کسب و کارها برای تجزیه و تحلیل گزارش های مالی و شرایط اقتصادی است. از جمله کارهایی که توسط مجموعه حسابداری انجام می‌شود اندازه گیری نتایج فعالیت های اقتصادی سازمان و شرکت ها و همچنین ارائه نتایج و گزارشات به سرمایه گذران و مدیران است.

رشته حسابداری مناسب چه کسانی است؟

کسانی که وارد رشته حسابداری می‌شوند باید علاقه و استعداد بالایی داشته باشند. همچنین از دانش خوبی در زمینه ریاضیات برخوردار باشد. به این علت که در حسابداری یک حسابدار با اعداد و ارقام و معادله های ریاضی سر و کار دارد و باید گزارشات مالی خود را به صورت متن آماده شده در اختیار مدیران آن سازمان قرار دهد.

دانشجویان رشته حسابداری باید توانایی انجام کار برای ساعت های طولانی با سیستم های کامپیوتری و نرم افزار حسابداری را داشته باشد. حسابداری را می توان جزو رشته های پرکاربرد دانشگاهی دانست. چرا که فرصت ها و موقعیت های شغلی زیادی هم در بخش استخدام های دولتی و هم در بخش های خصوصی در اختیار فارغ التحصیلان قرار می ‌دهد.

رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

حسابداری یک رشته همه کاره است که برای طیف گسترده ای از افراد با علایق، مهارت ها و آرزوهای شغلی متفاوت جذاب است.

اول و مهمتر از همه، در پاسخ به این سوال که رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است باید گفت که حسابداری برای افرادی مناسب است که دارای توانایی های تحلیلی قوی و ذهنیت منطقی هستند. این افراد در تفسیر داده های مالی، شناسایی روندها و تصمیم گیری آگاهانه بر اساس بینش های عددی برتر هستند. توجه به جزئیات در حسابداری بسیار مهم است، زیرا حتی اشتباهات جزئی می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد.

علاوه بر این، حسابداری برای افرادی مناسب است که برای سازمان و ساختار در کار خود ارزش قائل هستند. این رشته مستلزم پیروی از دستورالعمل ها و اصول سختگیرانه مانند اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) یا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) است. کسانی که در محیط‌هایی که رویه‌ها و مقررات شفاف هستند و با جدیت دنبال می‌شوند، رشد می‌کنند، اغلب در نقش‌های حسابداری به موفقیت دست می‌یابند.

مطالعه بیشتر: درآمد رشته حسابداری در ایران

پاسخ دیگری که می توان به سوال رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است داد این است که افراد دارای جاه طلب برای پیشرفت و ثبات شغلی بسیار عالی است. این رشته فرصت های متنوعی را برای رشد ارائه می دهد، از جمله موقعیت هایی در حسابرسی، مالیات، تجزیه و تحلیل مالی و حسابداری مدیریت. علاوه بر این، تقاضا برای حسابداران ماهر به طور مداوم در صنایع بالا باقی می ماند و از چشم انداز شغلی فراوان و امنیت شغلی اطمینان حاصل می کند.

حسابداری همچنین به افراد علاقه مند به کارآفرینی و مدیریت تجارت پاسخ می دهد. درک کامل مفاهیم مالی، کارآفرینان را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، بودجه ها را به طور موثر مدیریت کنند و برای موفقیت بلندمدت استراتژی داشته باشند.

اما به طور کلی می توان در پاسخ به سوال رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است گفت که حسابداری برای افرادی مناسب است که به اعداد و ارقام علاقه دارند و تمایل به سازماندهی یک مسیر شغلی باثبات و با ارزش، صرف نظر از پیشینه یا علایق خاص خود دارند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته های حسابداری عبارتند از؛

  • توانایی استفاده مناسب از کلمات برای ارائه گزارش
  • خسته نشدن از معادلات ریاضی برای زمان بسیار طولانی
  • توانایی نشستن به مدت های طولانی و کار با کامپیوتر
  • توانایی ارائه گزارش مالی
  • تحلیل گزارشات مالی

هدف از رشته حسابداری چیست؟

هدف از رشته حسابداری

هدف اصلی از رشته حسابداری، همانطور که اشاره شد، ارائه خدمات به افراد است. فعالیت‌های یک حسابدار می‌تواند به شدت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افرادی که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار هستند، کمک کند.

بنابراین، یکی از اهداف حیاتی این رشته، آموزش نیروی انسانی متخصص در جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت و در نتیجه خلاصه‌سازی اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی است، که با رعایت استانداردهای تعیین شده توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها، انجام می‌شود.

در رشته حسابداری، کدام دروس دوره دبیرستان بیشتر کاربرد دارند؟

دروس دوره دبیرستان

با توجه به ماهیت کمی حسابداری، پیش‌نیازهای اولیه برای ورود به این رشته، دانش ریاضی است. اما فقط داشتن پیش‌نیاز ریاضی کافی نیست؛ به جای آن، مطالعه در زمینه فرایندهای مالی شرکت‌های کوچک و بزرگ و فهم عملکرد حسابداران می‌تواند در تربیت یک حسابدار موفق تأثیر چشمگیری داشته باشد.

علاوه بر تقویت پایه‌های ریاضی و محاسباتی، متقاضیان این رشته باید با دامنه کاری حسابداران آشنا شوند تا بتوانند استعداد خود را برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق تقویت کنند. زیرا بدون علاقه به کار، ارتباط مداوم و مکرر با اعداد و ارقام مالی یک شرکت طاقت‌فرسا و غیر ممکن خواهد بود.

لازمه دیگر برای دانشجویان رشته حسابداری، آشنایی و شناخت نرم‌افزارهای حسابداری است. در دنیای کنونی، با توجه به مقیاس عملکردی شرکت‌ها و نیاز به استفاده از تکنولوژی و فناوری در فرایندهای مدیریت مالی، عملاً مجموعه‌های گوناگون برای پیاده‌سازی گزارش‌های مالی خود مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف هستند. از همین رو، آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری ضروری است و بدون آن، ورود به عرصه عملیاتی حسابداری غیر ممکن است.

مطالعه بیشتر: آموزش تجزیه و تحلیل صورت های مالی 

دروس رشته حسابداری در دوران تحصیل دانشگاه

دروس رشته حسابداری

دروس در رشته حسابداری در دوره تحصیلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. در دسته اول، دروس پایه شامل روانشناسی عمومی، جامعه‌شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه و کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی و روش تحقیق قرار دارند.

در دسته دوم، دروس اصلی و تخصصی شامل اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری و متون حسابداری می‌باشند.

مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز در زمینه حسابداری

مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز در زمینه حسابداری

رشته حسابداری در واقع یک رشته شناور به شمار می‌رود و افراد داوطلب در هر سه رشته تحصیلی، یعنی ریاضی، تجربی و انسانی، می‌توانند در این حوزه تحصیلی فعالیت کنند. افرادی که این حوزه را برای شغل حسابداری انتخاب می‌کنند، باید توانایی ارائه گزارش‌های مناسب و جامعه‌ای را داشته باشند. بنابراین، مهارت در زمینه ادبیات فارسی از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد باید توانایی نگارش خوبی را برای متون آماده‌شده از خود نشان دهند.

یکی از ویژگی‌هایی که دانشجویان این رشته باید آن را داشته باشند، توانایی کار طولانی مدت پشت کامپیوتر و میز کار با اعداد و ارقام، انجام معادلات ریاضی، و مهارت در حل مسائل عددی است. همچنین، این ضروری است که فرد حسابدار، علاوه بر داشتن توانایی در زمینه‌های ریاضی و ادبیات، دارای قدرت بدنی مناسب، صبوری، خلاقیت، و انضباط باشد.

با توجه به تغییراتی که در جریان فرآیند اقتصادی کشور رخ داده است، حرفه مهندس حسابداری از جمله شغل‌هایی است که توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. افرادی که دارای مهارت‌های حسابداری هستند، باید امیدوار باشند که در معرض بیکاری نخواهند بود و با اطمینان می‌توانند در سازمان‌ها، ارگان‌ها، یا شرکت‌های خصوصی و دولتی به عنوان کارمندان حسابداری مشغول به کار شوند.

گرایش های رشته حسابداری

تصویر معرفی انواع گرایش های رشته حسابداری

گرایش های مختلفی برای رشته حسابداری به منظور تامین نیاز مشاغل و کسب و کارها برای انجام امور مالی تعریف شده است.

حسابداری مالی

از اصلی ترین گرایش رشته حسابداری حسابداری مالی یا Financial Accounting است. هدف حسابداری مالی نگارش و تنظیم صورت های مالی در نرم افزار حسابداری مالی است. اهمیت حسابداری مالی آنجایی مشخص می شود که برای تامین نیازهای مختلف درون و برون سازمانی گزارشات و داده هایی ارائه می ‌شود که به تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، انعقاد قرارداد و همه گردش های مالی شرکت کمک بزرگی خواهد کرد. بانک ها از اصلی ترین استفاده کنندگان گزارش های حسابداری مالی هستند.

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت یا Managerial Accounting از دیگر رشته حسابداری است. ارائه گزارشات از جمله ارائه قیمت تمام شده محصول، هزینه ها و قیمت فروش خدمات، برآورد میزان تولید و بررسی ظرفیت تولید تجهیزات و منابع از اقدامات حسابداری مدیریت است. هدف این رشته افزایش توان مدیران در تصمیم گیری های مالی و تعیین استراتژهای اقتصادی برای سازمان ها و شرکت ها است. افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در سمت مدیرعامل، عضو هیئت مدیره و یا مشاور در کنار مدیران ارشد شرکت ها مشغول به کار شوند.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی یا Governmental Accounting وظیفه آن کنترل هزینه های دولتی است. حسابداری دولتی یکی از رشته حسابداری است که میزان هزینه و درآمد دولت ها را پیش بینی کرده و کنترل می‌کند. متخصصانی که در این حوزه تربیت می‌شوند می توانند مخارج دولتی را کنترل و مدیریت کنند.

حسابداری هزینه

حسابداری هزینه یا Cost Accounting یکی دیگر از رشته حسابداری است که هزینه محصول و خدمات را ارزیابی می‌کند. مهم ترین هدف حسابداری هزینه، کمک به واحد مدیریت در تعیین بها و کنترل هزینه های تولید است.

حسابداری صنعتی

از دوران انقلاب صنعتی اروپا برای تعیین قیمت تمام شده محصول از حسابداری صنعتی یا Industrial Accounting استفاده می شد. مهم ترین هدف حسابداری صنعتی تخمین و برآورد بهای فروش بر مبنای هزینه تمام شده و عوامل بخش تولید است. به عبارتی می توان گفت حسابداری صنعتی و حسابداری هزینه در ارتباط باهم می باشند.

حسابداری مالیاتی

تصویر خدمات حسابداری مالیاتی با استفاده از نرم افزار حسابداری

حسابداری مالیاتی یا Tax Accounting از دیگر رشته حسابداری است. وظایف آن تنظیم اظهارنامه مالیاتی، محاسبه میزان مالیات بر درآمد بر طبق قوانین و مقررات، به حداقل رساندن پرداخت مالیات، تهیه صورت های مالی، مشاوره در زمینه تاثیر مالیات بر کسب و کار و راه کارهای کاهش مالیات است.

حسابرسی

از دیگر شاخه حسابداری علم حسابرسی یا Auditing است. وظیفه شاخه حسابرسی ارزیابی صورت های مالی شرکت ها است. حسابرسان همچنین ارزیابی می‌کنند که آیا سیاست های مدیریت در شرکت اجرا شده است یا فعالیت کارکنان با اهداف تجاری شرکت همسو بوده است یا خیر.

دانشگاه های برتر رشته حسابداری در دنیا

تصویر دانشگاه های برتر رشته حسابداری در دنیا

از جمله دانشگاه های برتر دنیا در این رشته می توان به دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه استنفورد و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن اشاره کرد.

بازار کار رشته حسابداری در ایران

بازار کار رشته حسابداری به نسبت خوب است و هیچ کسب و کار کوچک و بزرگی نیست که به حسابداری مالی مجموعه خود احتیاج نداشته باشد. تعداد بیکاران رشته حسابداری نسبت به دیگر رشته ها کمتر و درآمد آن ها نسبت به دیگر مشاغل بالاتر است.

بررسی بازار کار رشته حسابداری در دیگر کشورها

بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور به یک وضعیت پویا و پیچیده اشاره دارد که تأثیرات جهانی، تغییرات مالیاتی و تکنولوژی را در بر دارد. حسابداران در این بازار کار باید با چالش‌های متنوعی روبه‌رو شوند تا بتوانند با موفقیت در محیط بین‌المللی فعالیت کنند.

بررسی بازار کار رشته حسابداری در دیگر کشورها

۱- آمریکا

با توجه به نوع شغل و محیط کاری حسابداران، بازار کار رشته حسابداری در ایالات متحده تفاوت‌هایی دارد. آنالیز بازار کار حوزه مالی و حسابداری در ایالات متحده نشان می‌دهد که تقریباً ۶۶ درصد از نیروهای کاری این صنعت زنان و ۳۴ درصد دیگر مردان هستند.

در آمریکا حسابداران به سه گروه تقسیم بندی می شوند:

  • مدیر مالی: اطلاعات مالی شرکت را تنظیم می‌کند.
  • حسابدار عمومی: این افراد برای شرکت‌های حسابداری در ایالات متحده مشغول به کار هستند و حتی ممکن است به صورت مستقل و بدون وابستگی به هیچ شرکتی فعالیت کنند.
  • حسابدار دولتی: این افراد در حوزه شرکت‌های دولتی فعالیت دارند و مسئولیت‌های آنان شامل رسیدگی به امور مالیاتی و مالی شرکت‌های دولتی می‌شود.

حقوق حسابداران در ایالات متحده: حسابداران درآمد مختلفی دارند که به میزان تعهداتی که با مدیریت به عهده می‌گیرند، متغیر است. در سال ۲۰۱۹، متوسط درآمد سالانه حسابداران حدود ۷۱۵۵۰ دلار بوده است و این مقدار ممکن است بر اساس شرایط و میزان تجربه فرد، کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.

۲- آلمان

آلمان یکی از کشورهای محبوب در لیست بازار کار رشته حسابداری است. همانند سایر کشورها، افراد برای ورود به این بازار کار باید در ابتدا دانش خود را با قوانین آلمان هماهنگ کرده و به زبان رسمی آن مسلط شوند. به دلیل وجود شرکت‌های فراوان و اقتصاد پویا، حسابداری در آلمان یک گزینه مناسب برای افراد مهاجر است.

حقوق حسابداران در آلمان: متوسط درآمد حسابداران حدود 2 هزار یورو است، ولی این مقدار متغیر بوده و بستگی به رده شغلی، شرکت مورد استخدام و مسئولیت‌های حسابدار ممکن است تا 6 هزار یورو تغییر یابد.

برای دیدن بازار کار رشته حسابداری در سایر کشورها در مقاله زیر به معرفی کامل بازار کار حسابداری در کشورهای خارجی پرداخته ایم. با کلیک بر روی آن می توانید از اطلاعات جامع آن بهره مند شوید.

مطالعه بیشتر: بازار کار رشته حسابداری در خارج از کشور

فرصت های شغلی برای رشته حسابداری

تصویر فرصت های شغلی برای رشته حسابداری

همان طور که در بالا هم اشاره شد رشته حسابداری یکی از رشته های دانشگاهی است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دارای فرصت های شغلی زیادی از جمله شرکت های کوچک تا سازمان های بزرگ دولتی یا خصوصی دارند. از فرصت های شغلی این رشته می توان با توجه به گرایش های تحصیلی به موارد زیر اشاره کرد: ادارات دولتی، موسسات تجاری و خصوصی، کارخانه های صنعتی، شرکت های تولیدی، ادارات دارایی، موسسات بیمه، شعبات و سرپرستی بانک ها

در ادامه در جدول زیر با توجه به سطح تحصیلات عنوان شغلی مناسب برای رشته حسابداری اشاره کرده ایم:

تحصیلاتعنوان شغلی
فوق دیپلم یا لیسانسحسابداری-کمک حسابدار
 لیسانس حسابداریحسابدار
 لیسانس حسابداریحسابدار مالی
لیسانس حسابداریحسابدار صنعتی
لیسانس حسابداریحسابدار فروش
لیسانس حسابداریحسابدار انبار
 لیسانس یا فوق لیسانس حسابداریحسابدار ارشد
 لیسانس یا فوق لیسانس حسابداریرئیس حسابداری
 فوق لیسانس حسابداری مدیر مالی
 فوق لیسانس یا دکترا حسابداریمعاونت اداری و مالی
فوق یا لیسانس حسابداری حسابرس داخلی
فوق یا لیسانس حسابداری سرپرست حسابرسی
 فوق یا لیسانس حسابداری مدیر حسابرسی داخلی

آینده شغلی رشته حسابداری

فارغ التحصیلان در رشته حسابداری با توجه به گرایش تحصیل خود می توانند در بخش های مختلف سازمان ها و شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی استخدام شوند. همچنین در مقاطع بالاتر می توان در بخش های تخصصی و مدیریتی سازمان ها و شرکت های بزرگ مسئولیت های بزرگتری بر عهده گرفت.

بیشتر فارغ التحصیلان رشته حسابداری برای تحصیل در مدارج عالی و آینده شغلی بهتر مهاجرت می کنند. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم حرفه حسابداری در همه جهان مورد توجه زیادی قرار گرفته و تقاضا برای آن بسیار زیاد می باشد. افرادی که فارغ التحصیل رشته حسابداری هستند می توانند به عنوان حسابرس، حسابدار مالیات، دفتردار، کنترل کننده، تحلیلگر مالی، مدیر حسابداری مشغول به کار شوند.

بر طبق گزارشات دفتر آمار کار بیشتر کارمندان مشغول در این حرفه از میزان رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند و تا سال 2026 اشتغال حسابداران و حسابرس ها 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. طبق پیش بینی های انجام شده مشاغلی از جمله مدیر مالی، مشاور مالی شخصی، تحلیلگر مدیریت، برآوردگر هزینه، تحلیلگر مالی با سرعت بیشتری در حال رشد هستند.

کشورهایی از جمله انگلستان، ایرلند، سوئیس، ژاپن، کانادا، لوکزامبرگ، استرالیا، ایالات متحده بالاترین پرداختی حقوق را برای حسابداران دارند.

کشورمیانگین حقوق
انگلستان165/000 دلار
ایرلند132/000 دلار
سوئیس120/000 دلار
کانادا113/000 دلار

حقوق و درآمد رشته حسابداری در ایران

در بالا به فرصت های شغلی رشته حسابداری اشاره شد. میزان حقوق دریافتی هر حسابدار با توجه به سمت، سابقه کاری، تحصیلات، تایم کاری و همچنین محیط کاری که اگر خصوصی یا دولتی باشد متفاوت است. به عنوان مثال رنج حقوقی یک حسابدار دارای مدرک لیسانس به صورت تمام وقت مبلغ آن بین 3/000/000 تا 7/000/000 تومان است. حقوق یک حسابدار در سمت سرپرستی بین بازه 7 میلیون تا 15 میلیون متغیر می باشد. میزان دریافتی یک حسابدار در سمت مدیریت مبلغی بین 13 میلیون تا 20 میلیون تعریف شده است.

درآمد و حقوق رشته حسابداری در دنیا

فارغ التحصیلان رشته حسابداری با مراجعه به سایت payscale می توانند حقوق تمام موقعیت های شغلی این حرفه در کشور مورد علاقه خود با توجه به سطح تحصیلات و مهارت کاری مشاهده کنند.

حرفه های پر تقاضامیزان حقوق
مدیر مالی125/080 دلار
مدیر ارشد104/700 دلار
مشاور مالی شخصی90/640 دلار
تحلیلگر مالی84/300 دلار
تحلیلگر مدیریت82/450 دلار
بازرس مالی81/690 دلار
تحلیلگر بودجه75/240 دلار
حسابدار / حسابرس69/350 دلار

مزایا و معایب رشته حسابداری

به طور کلی همه رشته ها مزایا و معایب زیادی دارند که بیشتر دانشجویان در حین تحصیل یا بعد از اتمام با آن مواجه می‌شوند. امروزه رشته حسابداری با توجه به گستره و کاربردی که دارد از مزایا زیادی برای افراد برخوردار است. در ادامه به طور مختصر مهم ترین مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد.

مزایا

  • مشخص بودن آینده کاری
  • وجود آینده شغلی پایدار
  • رشد و ارتقای شغلی
  • کسب درآمد مطلوب
  • کارآفرینی حسابداری
  • نبود محدودیت مکانی
  • فعالیت در تمام رشته ها

معایب

  • تلاش مداوم برای یادگیری
  • خستگی ذهن
  • استرس کاری بالا

نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری

تصویر نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری
حسابداری جزو مشاغلی است که در هر واحد صنفی می‌توان پیدا کرد. به عنوان مثال شرکت ها، بانک، کارخانه و… به یک الی چند نفر حسابدار نیازمند است که نشان دهنده اهمیت این شغل در زمانه ما است. حسابداری در بین مشاغل سخت رتبه پنجم دارد. به این علت که حساسیت این شغل و عملکرد حسابدار یک مجموعه در کارکرد کل سازمان بسیار زیاد است و بنابراین به هیچ وجه نباید این کار به افراد کارنابلد و ناشی سپرده شود.

کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند نظرات متفاوتی درباره رشته حسابداری دارند. به طور کلی بر طبق نظرسنجی های انجام شده درباره رشته حسابداری، بسته به سلیقه و علاقه افراد این رشته می‌تواند بسیار جذاب و یا بسیار کسل کننده باشد. در ادامه نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری اشاره شده است.

با توجه به نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری اگر شخصیت یک فرد با توجه به رشته ای که انتخاب می کند همخوانی نداشته باشد، امکان موفقیت او در آینده در آن رشته بسیار کم خواهد بود. بر طبق همین موضوع، دانشجویان رشته حسابداری، باید با ریاضیات و حساب و کتاب کردن میانه ای خوب داشته باشند. به عبارتی دیگر کارشناسان حسابداری با معادلات و محاسبات مالی زیادی روبر هستند که تمام آن ها در یک سال مالی باید درست و بی نقص باشند.

مطالعه بیشتر: تحلیل مالی چیست و چه انواع و مراحلی را شامل می شود؟

یادگیری چه مهارت هایی در رشته های حسابداری ضروری است؟

تصویر یادگیری چه مهارت هایی در رشته حسابداری ضروری است؟

یکی از مهارت های مهمی که دانشجویان رشته حسابداری باید در آن توانمند باشند این است که باید بتوانند توانایی خود را در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات مالی بالا برده، و اطلاعات مالی را تجزیه و تحلیل نمایند. هنگامی که این دانشجویان در سمت حسابداری استخدام می شوند با پول و اعداد و ارقام سروکار دارند، این گونه افراد باید دقت بالایی داشته باشند، تا در ثبت هزینه ها و درآمد ها اشتباه نکنند.

یکی دیگر از نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری این است که رشته حسابداری فنی است و بسیاری از افراد با توجه به عدم تحصیلات آکادمی می توانند با گذراندن دوره های فنی و حرفه ای و همچنین تجربه حسابداری وارد این رشته شوند. یکی دیگر از مهارت هایی که هر فرد در این حیطه باید آن را داشته باشد تسلط به نرم افزارهای حسابداری و زبان انگلیسی است که باید در آن ها توانا باشد. پیشنهادی که فارغ التحصیلان در این رشته دارند این است که هرچه مهارت حسابداران در این حیطه بیشتر باشد، از بازار کار بهتری برخوردار خواهند بود.

با توجه به نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری می توان گفت: اگر مهارت های لازم برای رشته حسابداری را دارید و به آن علاقمند هستید این رشته می‌تواند مناسب ترین رشته برای شما باشد. اما اگر علاقمند به این رشته نیستید و صرفا به خاطر بازارکار رشته حسابداری به آن فکر می‌کنید بهتر است به دنبال رشته های دیگر باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد دروس رشته حسابداری همانند همه رشته های دیگر به سه دسته دروس عمومی، دروس پایه و دروس تخصصی تقسیم می‌شوند که دروس عمومی این رشته با همه رشته های دیگری که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شوند یکسان است. این دروس پایه عبارتند از روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق. و دروس تخصصی این رشته عبارتند از: اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری

لزوم استفاده حسابدار از نرم افزارهای حسابداری

تصویر لزوم استفاده حسابدار از نرم افزارهای حسابداری

تعریف گرایش های مختلف حسابداری در بالا اشاره شد و نقطه مشترک تمام گرایش ها تمرکز بر اعداد و ارقام مالی شرکت ها و ارائه گزارشات مختلف بر پایه همین اعداد است. یک حسابدار در سمت خود جدا از اینکه چه گرایشی از حسابداری را انتخاب کرده باید بتواند به طور دقیق جریان های مالی شرکت را ثبت و گزارشات لازم برای مشخص کردن چگونگی عملکرد کسب و کار را به مدیران ارائه دهد. بر طبق وظایف تعیین شده برای حسابدار، استفاده از نرم افزار حسابداری با در نظر داشتن نوع کسب و کار بسیار مهم است. چرا که در ثبت و نگهداری اطلاعات مالی کسب و کار به حسابدار کمک می ‌کند. به همین علت امروزه توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مختلف یکی از قابلیت های مهم برای هر حسابدار است.

نرم افزار حسابداری کاوش فردا با توجه به نیازهای متنوع و گسترده کسب و کارهای مختلف با طراحی محیط کاربری ساده و پیاده سازی و ارائه مجموعه نرم افزارهای حسابداری، مالی، اداری و مدیریتی و همچنین نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری، ساختمانی، پروژه ای، بیمه و… با در نظر گرفتن همه بخش های مورد نیاز برای ثبت داده های مالی در مشاغل مختلف در ثبت اسناد به حسابداران کمک شایانی می‌کند.

سخن آخر

فرآیندی که در آن جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی، ثبت، تهیه گزارش مالی به اشکال مختلف انجام می‌شود را حسابداری می گویند. در سال های اخیر با توسعه و گسترش روزافزون کسب و کارهای مختلف نیاز به نیروهای ماهر برای کنترل امور مالی بیش از پیش احساس می‌شود. امروزه رشته حسابداری از رشته های پرکاربردی است که هدف آن تربیت متخصصانی است که مورد نیاز بخش های مختلف سازمان ها می باشد. حسابدار یک مجموعه جدا از تخصص خود باید بتواند با نرم افزار حسابداری ارتباط برقرار کند. چرا که امروزه استفاده از این نرم افزارها موجب کاهش بروز اشتباهات در امور مالی و حسابداری سازمان ها می‌شود.

بیشتر فعالیت شرکت نرم افزار حسابداری کاوش فردا در زمینه تولید و پشتیبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی می باشد. تلاش این مجموعه بر این بوده که با استفاده از تکنولوژی های روز محصولات ساده ای را برای دقیق تر شدن و سریع تر شدن امور مالی و مدیریتی کسب وکارهای بزرگ و کوچک تولید نماید. رعایت اصل صداقت، اعتماد از خصوصیات بارز این مجموعه می باشد. اگر به یک نرم افزار حسابداری با امکانات بهینه، ساده، سریع و بروزرسانی فوق العاده نیاز دارید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید تا همکاران ما قابلیت های هر کدام از این نرم افزارها را برای شما توضیح داده و در نهایت بتوانید یک نرم‌ افزار حسابداری مناسب برای مجموعه خود خریداری کنید.