حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری تعهدی پذیرفته ترین اصل حسابداری است که بیان می کند درآمد (صرف نظر از فروش نقدی یا اعتباری) هنگام فروش شناسایی می شود و هزینه همراه با درآمد مربوطه تطبیق داده می شود و صرف نظر از زمان پرداخت به رسمیت شناخته می شود. به بیان ساده تر تمامی درآمدها در زمان دریافت و انجام خدمات و خرید و فروش کالاها باید در نرم افزار حسابداری شرکت ثبت گردد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

پخش آنلاین :
دانلود فایل صوتی در انتهای مطلب

بر اساس حسابداری تعهدی زمان دقیق کسب درآمد هنگامی است که فروش به صورت قطعی ثبت شود و سود و زیان مشخص گردد و یا بر اساس خدماتی که در حال ارائه است درآمد مشخص باشد.

هدف از حسابداری تعهدی چیست؟

دلیل اصلی استفاده از حسابداری تعهدی این است که به تصویری منصفانه و دقیق در هر مرحله ی مشخص از تجارتی که در حال انجام است، دست پیدا کنیم.

این گونه در نظر بگیرید که شما بعنوان یک سرمایه گذار، می خواهید بدانید که در هر برهه از زمان یک کسب و کار از لحاظ سود و زیان در چه مرحله ای قرار دارند. اگر شرکتی از حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری استفاده کند، بعنوان یک سرمایه گذار شک نخواهید داشت که آیا امور جاری شرکت در دقیق ترین حالت ممکن است یا خیر؟

حسابداری تعهدی دقیقاً آنچه در تجارت اتفاق می افتد را به نمایش می گذارد، نه آنچه را که یک شرکت به زودی به دست خواهد آورد. به عنوان مثال، اگر شرکتی کالاهای خود را به صورت اعتباری فروخته باشد، حتی در صورت دریافت مقداری پول از شرکت خریدار، نرم افزار حسابداری همان فروشی را نشان می دهد که مبلغ آن به طور کامل پرداخت شده است.

در واقع حسابداری تعهدی با هدف شفاف سازی تمامی حساب ها شرکت یا شخص و ارائه گزارشات مالی دقیق شامل: صورت های مالی تجمیعی، تلفیقی کل و عملکرد دوره ای در یک سازمان پیاده سازی می شود و با محاسبه بهای تمام شده و مدیریت بر هزینه ها باعث شفاف سازی امور مالی شرکت یا شخص در نرم افزار حسابداری می شود.

تصویر حسابداری تعهدی

مزایای حسابداری تعهدی چیست؟

  • برخلاف حسابداری نقدی ، حسابداری تعهدی یک سیستم حسابداری جامع است. البته این مسئله که امروزه معاملات فقط با پول نقد انجام نمی شود کاملا مورد تایید است زیرا روش های پرداختی زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. اما تحت سیستم حسابداری تعهدی ، می توانیم کلیه معاملات مالی تجارت (پول نقد و سایر موارد) را در نرم افزار حسابداری ثبت کنیم و همچنین می توانیم صورت های مالی مانند صورت سود و زیان و ترازنامه را ایجاد کنیم تا دید کلی تری نسبت به نحوه عملکرد شرکت در کل دوره داشته باشیم.
  • از آنجا که معاملات مالی بلافاصله هنگام وقوع در نرم افزار حسابداری ثبت می شوند، عملاً هیچ گونه احتمال اختلاف یا عدم صحت اطلاعات وجود ندارد و از آنجا که همه چیز مرتباً ثبت می شود، اگر کسی بخواهد حسابرسی امور مالی شرکت را کنترل کند، اطلاعات به راحتی در دسترس است.
  • بر خلاف حسابداری نقدی ، حسابداری تعهدی از یک سیستم ورود دوگانه پیروی می کند. این بدان معناست که یک حساب بدهکار است و یک حساب دیگر بستانکار می شود. در نتیجه، می توانیم ببینیم که چگونه یک حساب کاهش می یابد و یک حساب دیگر افزایش یافته است. سطح دقت حسابداری را افزایش می دهد و بعداً، در هنگام حسابرسی، کارها راحت تر پیش می روند.
  • حسابداری تعهدی توسط سازمان ها و شرکت ها به رسمیت شناخته شده است و به همین دلیل تعداد زیادی از شرکتها با استفاده از حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری ، امور مالی خود را مدیریت می کنند.

به طور کل می توان گفت که حسابداری تعهدی شفافیت در امور مالی، دارایی ها، گزارش گیری ها و … را در هر دوره مالی به ارمغان می آورد.

تصویر حسابداری تعهدی

معایب حسابداری تعهدی چیست؟

  • ثبت حسابداری نقدی آسان و نگهداری اطلاعات آن آسانتر است. اما ثبت حسابداری تعهدی پیچیده است، زیرا هر بار که یک معامله مالی اتفاق می افتد، باید در دفاتر حسابداری در نرم افزار حسابداری ثبت شود و حفظ کل سیستم حسابداری نیز کار ساده ای نیست و مسئله محافظت از اطلاعات بسیار مهم است.
  • هر شغلی جنبه های مختلفی دارد و اگر شرکت شما جزء مجموعه ها و سازمان های بزرگ و دارای زیر مجموعه نظیر هلدینگ است، در یک روز صدها و هزاران معامله مالی باید تحت این حساب ثبت شود. مدیریت روزانه همه اینها و بروزرسانی روز به روز، برای یک حسابدار کار ساده ای نیست.

نحوه ثبت حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری

برای استفاده از حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری تنها کافیست 6 گام زیر را طی کنید.

  • ایجاد دفتری به عنوان دفتر تعهدی
  • تعریف زیرفصلهای جدید برای هزینه ها
  • تعریف عناوین حساب ها
  • تعریف سرفصلهای کل ، معین و تفضیلی ها
  • ثبت سند در نرم افزار حسابداری
  • گزارشات صورت وضعیت مالی و صورت تغییرات

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری کاوش درخواست خود را در زیر ثبت کنید.

صورتهای مالی در حسابداری تعهدی

هر صورت وضعیت مالی در حسابداری تعهدی باید دارای 4 صورت مالی زیر باشند.

  • صورت وضعیت مالی
  • صورت تغییرات وضعیت مالی
  • گردش حساب در تغییرات ارزش خالص
  • صورت مقایسه بودجه

مثالی برای حسابداری تعهدی

بیایید با کمک یک مثال، حسابداری تعهدی را بهتر درک کنیم. فرض کنید شما یک حسابدار شرکت فروش قطعات و ارائه خدمات کامپیوتری هستید و از حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری خود استفاده می کنید. در اینجا هرگونه درآمدی که از طریق فروش و هزینه های جابه جایی و … دریافت و پرداخت می شود، به محض وقوع ثبت می شود.

اگر کالاها یا محصولات خود را به صورت اعتباری بفروشید یا خدماتی در حال ارائه داشته باشید، فروش بر اساس فاکتور تولید شده در دفاتر ثبت می شود. مثلا شما برای گارانتی کردن قطعه ای مبلغی را تعیین می کنید اما هزینه آن را به صورت اعتباری یا در پایان کار دریافت می کنید و این بصورتی است که شما در زمان ثبت فاکتور مبلغی به صورت نقدی دریافت نکرده اید.

تنها مشکل در حسابداری تعهدی این است که شما به عنوان یک شرکت، حتی وقتی قراردادی به صورت اعتباری ثبت کرده اید و بازه زمانی آن بلند مدت است باید در سال مالی جاری مالیات بر درآمد آن را پرداخت کنید.

تصویر حسابداری تعهدی

تفاوت حسابداری نقدی با حسابداری تعهدی

حسابداری نقدی فقط در زمان مبادله پول نقد، معاملات را به رسمیت می شناسد و در واقع نقطه ی مقابل حسابداری تعهدی است به این صورت که در حسابداری تعهدی هنگامی که خدمات به مشتریان ارائه می شود و هنوز وجهی به حساب شرکت واریز نشده است، معامله را به رسمیت می شناسد.

ساختار حسابداری تعهدی بیشتر برای سازمان هایی که هدف سودآوری ندارند و سود معیار مناسبی برای سنجش عملکرد ان ها نیست مناسب نمی باشد، مانند سازمان های دولتی.

در حسابداری نقدی هزینه های غیر نقدی مانند استهلاک حذف می شود ولی در حسابداری تعهدی تمامی جزئیات دقیقا ثبت می شود و هزینه یابی را بسیار آسان می کند.

به طور کلی اگر بخواهیم از هزینه هایی مانند استهلاک چشم پوشی کنیم، مهمترین تفاوت در حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی ، زمان ثبت اسناد در نرم افزار حسابداری است.

حسابداری تعهدی در نرم افزار حسابداری

نرم افزار های حسابداری امروزه به جزئی جدا نشدنی از واحد مالی شرکت ها تبدیل شده اند و انجام امور حسابداری و ارائه گزاراشات متنوع را برای حسابداران و مدیران بسیار آسان کرده است. انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار مسئله ای است که بسیار حائز اهمیت است که قبلا این مورد را بررسی کرده ایم، برای مطالعه مطلب نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار روی لینک زیر کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار

پس از انتخاب نرم افزار حسابداری با توجه به نوع کسب و کار خود می توانید انتخاب کنید که می خواهید از چه نوع روش حسابداری در نرم افزار حسابداری خود استفاده کنید، اما این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه در حسابداری تعهدی ، درآمد ها هنگامی شناسایی و در دفاتر نرم افزار حسابداری ثبت می شوند، که تعریف می شوند و زمان وصول وجه مورد توجه نیست. از این رو وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اساس مصوبه ای در سال 1394 تمامی دستگاهای اجرایی را ملزم به استفاده از حسابداری تعهدی نمود تا بتواند که در حساب های شرکت ها و سازمان ها شفافیت کامل را به ارمغان بیاورد که این کمک شایانی به برنامه ریزی و بودجه بندی قسمت های مختلف می کند.

جهت مشاهده امکانات و ویژگی های نرم افزار حسابداری کاوش کلیک کنید.

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد حسابداری تعهدی و موارد مرتبط با نرم افزار حسابداری را با ما در میان بگذارید. مجموعه نرم افزاری کاوش در راستای توانمندسازی و کمک به رشد مشاغل مختلف، اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشر در ارتباط با امکانات این نرم افزارها می توانید با کارشناسان این مجموعه در  باشید.



منابع:

wallstreetmojo.com/accrual-accounting

fa.wikipedia.org/wiki/مبناهای_حسابداری

fa.wikipedia.org/wiki/حسابداری

investopedia.com/terms/a/accrualaccounting.asp

economictimes.indiatimes.com/definition/accrual-accounting