یک فرض رایج وجود دارد که حسابداران و حسابرسان وظایف کلی یکسانی را انجام می دهند. اگرچه هر دو بر امور مالی کسب و کار تأثیر دارند اما هر حرفه، وظایف و مسئولیت های منحصر به فرد خود را دارد. اغلب یکی از اولین سوالاتی که توسط افراد علاقه مند به دنبال کردن مشاغل حسابداری پرسیده می شود این است که تفاوت حسابدار و حسابرس چیست. در حالی که این دو شغل مشابه هستند و اغلب با هم اشتباه می شوند، تفاوت های قابل توجهی بین حسابدار بودن و حسابرس بودن وجود دارد. اگر در این دسته قرار می گیرید ما در این مقاله از سایت کاوش فردا تلاش کردیم توضیح مختصری درباره پیرامون مفهوم حسابدار و حسابرس را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

 

تصویر تفاوت های حسابداران و حسابدارسان

حسابداری و حسابرسی هر دو فعالیت های مربوط به امور مالی را انجام می‌دهند. اما در عین حال تفاوت هایی با هم دارند. حسابداری عمل ثبت و حفظ اسناد و مدارک، تهیه و ارائه صورت های مالی را انجام می‌دهد در حالی که حسابرسی سوابق شرکت و کارمندان آن را بررسی می‌کند تا دقیق بودن اطلاعات آن ها را تعیین کند. پس با این حال می توان گفت هر حسابداری، حسابرس نیست. در ادامه به تعاریف هر کدام و تفاوت حسابداری و حسابرس خواهیم پرداخت.

حسابداران چه می کنند؟

حسابداران تراکنش های مالی روزانه یک شرکت یا تجارت را ثبت و از آن ها نگهداری می کنند. وظایف آن ها می تواند طیف مختلفی از وظایف را پوشش دهد که از درآمدهای دریافتی تا پرداخت های خروجی را شامل می شود. آن ها ممکن است مسئول محاسبه حقوق و دستمزد و کسر مالیات، پرداخت به فروشندگان، اجرای نقدی، چک و پرداخت الکترونیکی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و تطبیق دفاتر در پایان سال باشند. وظایف حسابدار نیز ممکن است بسته به نوع حسابدار آن ها متفاوت باشد. به عنوان مثال، پرینستون ریویو بیان می کند که وظایف یک حسابدار مالیاتی بسیار متفاوت از یک حسابدار عمومی است.

حسابرسان چه می کنند؟

حسابرسان اغلب وظایف مشابه حسابداران را انجام می دهند، اگرچه آن ها نیز مسئولیت های بسیار متفاوتی دارند. هیوستون کرونیکل بیان می کند در حالی که حسابرسان و حسابداران شباهت ها و تفاوت هایی دارند، بسیاری از شرکت ها از این دو فرد به جای یکدیگر استفاده می کنند. بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که دقیقاً تفاوت حسابدار و حسابرس چیست؟ بهترین پاسخ به این سوال این است که در حالی که هر دو این افراد حرفه ای، مسئولیت فرآیندهای حسابداری یک شرکت را بر عهده دارند، به طور کلی حسابرس مسئول بررسی کار حسابدار است.

شباهت بین حسابدار و حسابرس

 

تصویر شباهت های حسابداری و حسابرسی

بیشتر فرآیندهای اصولی حسابداری و حسابرسی شبیه به هم هستند و حسابداری و حسابرسی هر دو نیاز به دانش مبانی و اصول حسابداری دارند. هر دو نیاز به افرادی دارند که مدرک آن ها حسابداری است. هم در حسابداری و هم در حسابرسی برای محاسبات و تجزیه و تحلیل از روش ها و تکنیک های اساسی حسابداری استفاده می شود. هر دو آن ها تلاش می‌کنند که صورت های مالی و سوابق وضعیت های مالی از یک سازمان را به صورت منصفانه ارائه دهند.

تفاوت حسابدار و حسابرس چیست؟

همانطور که این دو شغل مشابه هستند، تفاوت های زیادی بین حسابدار و حسابرس وجود دارد. از جمله موارد تفاوت حسابداری و حسابرس عبارتند از:

    • حسابداران معمولاً کارمندان شرکتی هستند که برای آن کار می کنند، در حالی که حسابرسان اغلب از یک شرکت خارجی برای تأیید صحت کار حسابدار استخدام می شوند. اگرچه همیشه اینطور نیست، ممکن است یک حسابرس هیچ ارتباط مالی با شرکت نداشته باشد.
    • تفاوت حسابداری و حسابرسی در نحوه کار آن‌ها است. کار انجام شده توسط حسابداران به صورت روزانه انجام می شود، در حالی که حسابرسان معمولاً کارهای حسابداری فصلی یا سالانه را انجام می دهند. حسابرسان اغلب پس از یک موقعیت خاص، مانند کلاهبرداری مشکوک وارد یک شرکت می شوند.
    • تفاوت حسابداری با حسابرسی در کار انجام شده به وسیله حسابداران توسط استانداردهای حسابداری بین المللی کنترل می شود، اما کار حسابرسان توسط استانداردهای حسابرسی تنظیم می شود.
    • حسابداری از جایی آغاز به کار می‌شود که دفترداری به پایان می‌رسد اما حسابرسی همیشه از جایی آغاز می‌شود که حسابداری به پایان می‌رسد.
    • حسابداران در پایان سال صورت های مالی را برای شرکت ایجاد می کنند. حسابدار اظهارات تصویری را از ثبات مالی شرکت ایجاد می کند. حسابرس صورت های مالی را بررسی می کند و صحت آن ها را تعیین می کند.
    • و تفاوت حسابداری با حسابرس از آنجایی که حسابداران برای یک شرکت خاص کار می کنند، معمولاً دفتر یا فضای کاری خود را دارند. از سوی دیگر، حسابرسان اغلب از شرکتی به شرکت دیگر نقل مکان می کنند.

تفاوت بین حسابدار و حسابرس در مورد تحصیلات آن‌ ها

 

تصویر تفاوت سطح تحصیلات حسابدار و حسابرس

در این مطلب سعی شد تفاوت حسابداری وحسابری ذکر شود. الزامات آموزشی برای حسابداران و حسابرسان تقریباً یکسان است. با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، هر دوی این مشاغل نیاز به تکمیل مدرک لیسانس در حسابداری دارند. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند حسابداران یا حساب‌رسانشان دارای مدرک کارشناسی ارشد مانند کارشناسی ارشد حسابداری یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با تخصص در حسابداری باشند. هر دوی این مشاغل می توانند برای افرادی که از کار با اعداد لذت می برند ایده آل باشد. در حالی که درک تفاوت حسابدای با حسابرس مهم است. اگر قصد دارید مدرک کارشناسی ارشد خود را در حسابداری یا CPA خود کسب کنید، به احتمال زیاد این گزینه را خواهید داشت که هم در حسابداری و هم در حسابرسی در مقاطع مختلف شغلی خود کار کنید.

یکی از روش ‌های مهم در شفافیت و افزایش نظارت در حسابداری استفاده از نرم افزارهای حسابداری است. با توجه به پیشرفت هایی اخیری که در نرم افزارهای حسابداری رخ داده است و متناسب با هر شغلی این نرم افزارها طراحی و ارائه شده اند در بیشتر موارد می توان از این نرم افزارها که به عنوان حسابرس عمل کنند استفاده کرد. مدیران شرکت ها یا سازمان ها می توانند با استفاده از یک نرم افزار حسابداری مطمئن که توانایی حسابرسی را داشته باشد تا حد زیادی از استخدام نیروی انسانی و همچنین خطای انسانی جلوگیری کنند.

 

علل اهمیت نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی

شباهت ها و تفاوت حسابداری و حسابرسی در بالا اشاره شد و نقطه مشترک هر دو تمرکز بر اعداد و ارقام مالی شرکت ها و ارائه گزارشات مختلف بر پایه همین اعداد و ارقام است. یک حسابدار و حسابرس در سمت خود باید بتواند به طور دقیق جریان های مالی شرکت را ثبت و گزارشات لازم برای مشخص کردن چگونگی عملکرد کسب و کار را به مدیران ارائه دهد. استفاده از نرم افزارها در حسابداری و حسابرسی بسیار مهم است. چرا که در ثبت و نگهداری اطلاعات مالی کسب و کار به آن ها کمک می ‌کند. به همین علت امروزه توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مختلف یکی از قابلیت های مهم برای حسابدار و حسابرس است.

 

تصویر انواع نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی کاوش

نرم افزار حسابداری کاوش فردا با توجه به نیازهای متنوع و گسترده کسب و کارهای مختلف با طراحی محیط کاربری ساده و پیاده سازی و ارائه مجموعه نرم افزارهای حسابداری، مالی، اداری و مدیریتی و همچنین نرم افزارهای  تخصصی پیمانکاری، ساختمانی، پروژه ای، بیمه و… با در نظر گرفتن همه بخش های مورد نیاز برای ثبت داده های مالی در مشاغل مختلف در ثبت اسناد به حسابداران کمک شایانی می‌کند.

از دیگر خصوصیات نرم افزار حسابداری و حسابرسی کاوش فردا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • امکانات و داشتن شرایطی برای کنترل داخلی آن
    • داشتن اصول اساسی و کاربری حسابداری
    • شکل تنظیمات مناسب برای دسترسی آسان و آرشیوها
    • دسترسی راحت و آسان به همه موارد گزارش ها و منابع مالی

سخن آخر

در این مقاله به تفاوت حسابدار و حسابرس پرداخته شد. حسابداری و حسابرسی هر دو زمینه تخصصی دارند. اما زمینه حسابرسی گسترده تر از حسابداری است. به این علت که نیازمند درک کامل از قوانین مالیاتی، اقدامات مختلف مالی، آگاهی از استاندارادهای حسابداری و استانداردهای حسابری و مهارت های ارتباطی دارد. حسابرس علاوه بر رازدار بودن هنگام انجام حسابرسی باید صداقت و استقلال خود را حفظ کند. گزارشاتی که توسط حسابرس از صورت های مالی ارائه می‌شود می تواند کمک بزرگی به تصمیم گیری های مالی و منطقی مدیران کند.