اگر قرار است یک کسب و کار موفق باشد، باید بداند که چقدر پول وارد می شود و بعد از آن به کجا می رود. فرآیندهای حسابداری که جریان های نقدی تجاری را ردیابی می کنند و صورت های مالی ایجاد می کنند به عنوان حسابداری شرکتی شناخته می شوند. درک حسابداری در زمینه شرکتی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک حسابدار برای تجارت خود استخدام کنید یا مالیات و بودجه شرکت خود را برون سپاری کنید.

در این مقاله به تعریف حسابداری از نوع شرکتی، انواع و مزایای آن، وظایف حسابدار شرکتی و… خواهیم پرداخت. کارشناسان مجموعه کاوش فردا به متقاضیان استخدام به عنوان حسابدار شرکت ها و علاقه مندان به حسابداری شرکت ها خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌ کنند.

مقدمه

حسابداری شرکتی شاخه خاصی از حسابداری است که به حسابداری یک شرکت خاص یا فردی می پردازد که شامل تهیه حساب ‌های نهایی، صورت ‌های جریان نقدی برای رویدادهای خاص مانند ادغام، ترازنامه ‌های تلفیقی و… است. این نوع حسابداری عمدتاً بر تجزیه، تحلیل و تفسیر نتایج مالی شرکت متمرکز است. و شامل عناصر دفترداری، طبقه بندی معاملات، تجزیه و تحلیل گزارشات می باشد. به گونه ای که از این گزارش ها بیشتر برای تصمیم گیری استفاده شود. به غیر از کارهای مالی، شامل حسابرسی هم می شود که به وضوح مشخص می کند که آیا اهداف سازمان در هر سال برآورده می شود یا خیر.

حسابداری شرکتی چیست؟

 

تصویر مزایا و معایت نرم افزار حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی با جنبه های تجاری مرتبط با پول سر و کار دارد که تقریباً می تواند شامل هر چیزی باشد. در یک شرکت کوچک، حسابداران شرکتی ممکن است تمام وظایف حسابداری را انجام دهند، در حالی که یک شرکت بزرگ تر ممکن است نتواند به تنهایی اسناد مالی را جمع آوری، ثبت و گزارشات را تهیه کند که در این صورت مدیر سازمان کارکنانی از حسابداران شرکتی را برای تقسیم کار استخدام می کند. حسابداران شرکتی به کسب و کار کمک می کنند تا امور مالی روزانه خود را مدیریت کنند.

 آن ها مطمئن می شوند که سوابق مالی دقیق نگهداری می شوند و با خط مشی هایی که سازمان های حسابداری و سازمان های نظارتی دولتی وضع کرده اند مطابقت دارند. حفظ داده های دقیق نه تنها برای انطباق، بلکه برای تصمیم گیری های مبتنی بر داده نیز مهم است. مدیران اجرایی به گزارش های مالی دقیق و مرتبط وابسته هستند.

انواع حسابداری شرکتی

به طور کلی شرکت ها ساختار خاصی دارند که در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم:

حسابداری شرکت های خدماتی

شرکت های خدماتی سرویس های مختلفی به مشتریان خود عرضه می ‌کنند و در ازای خدمات هزینه ای را دریافت می ‌کنند. حسابداری شرکت های خدماتی ساده ترین نوع حسابداری می باشند. به این علت که همه فعالیت آن ها در همین درآمد خلاصه می ‌شود. حسابداران در شهرداری ها، بیمارستان ها، آژانس مسافرتی، شرکت های نظافتی، شرکت های مخابراتی و… با دو عنوان هزینه و درآمد روبرو هستند.

حسابداری شرکت های پیمانکاری

شرکت های خدماتی سرویس های مختلفی به مشتریان خود عرضه می ‌کنند و در ازای خدمات هزینه ای را دریافت می ‌کنند. حسابداری شرکت های خدماتی ساده ترین نوع حسابداری می باشند. به این علت که همه فعالیت آن ها در همین درآمد خلاصه می ‌شود. حسابداران در شهرداری ها، بیمارستان ها، آژانس مسافرتی، شرکت های نظافتی، شرکت های مخابراتی و… با دو عنوان هزینه و درآمد روبرو هستند.

حسابداری شرکت های تولیدی

حسابداری شرکتی در زمینه تولیدی برای انجام کارهای حسابداری باید توانایی مدیریت صحیح وجوه نقد شرکت در جهت نگهداری و استفاده صحیح از نقدینگی را داشته باشد. از موارد مهمی که باید حسابدار شرکت های تولیدی در نظر داشته باشد وجود تعامل در میزان موجودی مواد و کالا است. اگر موجودی شرکت های تولیدی بیشتر از نیاز یا کمتر باشد ممکن است شرکت ها سرمایه آن‌ها بدون استفاده بماند و خسارت مالی برای آن‌ها به بار آورد.

مزایای حسابداری شرکتی

از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-ایجاد نظارت بر بودجه:

 مهم ترین مزیت ارائه شده توسط حسابداری شرکتی این است که شرکت ها را قادر می سازد تا اطمینان حاصل کنند که هر یک از فعالیت های آن ها مطابق با بودجه از پیش برنامه ریزی شده انجام می شود. سوابق کاملی از تمام معاملات مربوط به پول دارد، یعنی از کجا می آید و کجا می رود. هر گونه احتمال مغایرت یا سردرگمی مربوط به درآمدها یا هزینه های سازمان ها را کاهش می دهد.

2-پیگیری هزینه های کسب و کار:

 

تصویر پیگیری هزینه های کسب و کار با نرم افزار حسابداری کاوش

 نظارت بر هزینه های کسب و کار هر سازمانی برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. افزایش اندکی در هزینه کلی کسب و کار ممکن است منجر به ناکارآمدی شود و بر سودآوری آن تأثیر منفی بگذارد. این نوع حسابداری به بازرگانان این امکان را می دهد تا هزینه های خود را به صورت روزانه از طریق ثبت همه ورودی ها به صورت سیستماتیک در نرم افزارهای حسابداری پیگیری کنند. هر گونه هزینه بیش از حد باید به موقع توسط کسب و کار شناسایی و کنترل شود تا از زیان بیشتر جلوگیری شود.

3-نظارت بر سلامت مالی کسب و کار:

حسابداری شرکتی ابزاری کارآمد برای نظارت بر سلامت مالی کسب و کار است. مدیریت را قادر می سازد تا وضعیت کسب و کار را از نظر درآمدها و هزینه های خود در هر مقطع زمانی شناسایی کند. ثبت مناسب تمامی تراکنش ها به شناسایی فعالیت هایی که برای سازمان تأثیر منفی بر عملکرد کلی آن دارند، کمک می کند.

4-کمک به تصمیم خرید تجاری:

 با ارائه تمام اطلاعات مرتبط، به تصمیم گیری خرید آگاهانه برای تجارت کمک می کند. مدیریت، دارای پایگاه داده کامل مربوط به دارایی ها، بدهی ها، درآمدها و هزینه ‌های کسب و کار است که به طور سیستماتیک توسط نرم‌افزارهای حسابداری نگهداری می ‌شود که می ‌توان به راحتی در حین تصمیم‌گیری هزینه ‌های عمده توسط مدیران به آن دسترسی پیدا کرد، زیرا می‌ توانند تأثیر عمده‌ای بر جریان نقدی ماهانه کسب ‌و کار داشته باشند. بنابراین کلیه تصمیمات مطابق با در دسترس بودن وجه نقد و سایر الزامات اتخاذ می شود تا مانعی در عملکرد آتی کسب و کار وجود نداشته باشد.

5-مدیریت مؤثر:

در این نوع حسابداری، شیوه های مدیریت مؤثر در سازمان را تسهیل می کند. مدیران با وجود سوابق حسابداری کافی می توانند به راحتی عملکرد کسب و کار را ارزیابی کنند. آن ها می توانند تصمیمات اصلاحی را به موقع برای رفع نقص کسب و کار اتخاذ کنند. علاوه بر آن، مدیریت قادر به تدوین برنامه های بهتر و همچنین نظارت منظم بر عملیات متمایز کسب و کار است که منجر به کنترل مدیریت مؤثر می شود.

معایب حسابداری شرکتی

1-فقط اقلام پولی را در نظر می گیرد:

مهم ترین نقطه ضعف حسابداری شرکتی این است که فقط اقلامی را در نظر می گیرد که می توانند بر حسب پول اندازه گیری شوند. اقلام غیر پولی که ممکن است برای تجارت از اهمیت بالایی برخوردار باشند، کاملاً نادیده گرفته می شوند. به همین علت ممکن است از این طریق نتواند موقعیت مالی صحیح سازمان تجاری را آشکار کند.

2-ارزش زمانی پول را نادیده می گیرد:

 حسابداری در نوع شرکتی ارزش زمانی پول را نادیده می گیرد و ارزش پولی آن را ثابت تلقی می کند. اثرات تورمی که به دلیل آن ارزش پول همیشه در حال تغییر است را در نظر نمی گیرد. بهای تمام شده تاریخی برای تهیه صورت های مالی بدون توجه به ارزش های جاری استفاده می شود که به دلیل آن ممکن است این صورت مالی وضعیت مالی واقعی را نشان ندهند.

3-دستکاری حساب ها:

حساب ها ممکن است توسط مدیریت یا حسابداران دستکاری شوند تا حقایق را نادرست نشان دهند. آن ها ممکن است ارقام حسابداری را بر اساس منافع خود تغییر دهند و داده های تخصیص یافته را به سرمایه گذاران ارائه دهند. ممکن است سود آن ها با انگیزه فرار مالیاتی کاهش یابد و برای جذب سهامداران آن را افزایش دهد.

4- اطلاعات حسابداری ممکن است مغرضانه باشد:

 اطلاعات حسابداری ارائه شده توسط صورت های شرکت ممکن است تحت تأثیر حسابداران قرار گیرد. روش ‌های متمایزی وجود دارد که پرسنل حسابدار می ‌توانند در رابطه با رسیدگی به درآمد و هزینه ‌های سرمایه، روش ‌های استهلاک، ارزش‌گذاری موجودی ‌ها و… از آن ‌ها استفاده کنند.

وظایف حسابدار شرکتی

از جمله وظایف حسابدار شرکتی می توان به بررسی داده ها و اطلاعات مالی، بررسی وضعیت مالی شرکت، رسیدگی به امور مالیاتی، پیش بینی بودجه، تعیین استراتژی مالی می توان ذکر کرد.

نرم افزار حسابداری شرکتی و مزایای استفاده از آن

 

تصویر امکانات نرم افزار حسابداری شرکتی کاوش

نرم‌افزار حسابداری شرکتی بخش اصلی حسابداری مالی شرکت ها است، که به مدیریت تمام امور شرکت ازجمله حقوق و دستمزد، خزانه و خرید و فروش می پردازد. تحلیل نتایج مالی گزارشات، تهیه صورت گردش وجوه و حسابداری رویدادها ازجمله قابلیت ‌های برنامه نرم افزار حسابداری هستند. گزارش‌های کاملی که نرم‌افزار‌های حسابداری ارائه می دهند، سبب می ‌شوند مدیران سریع تر و با دقت بیشتر بتوانند کار خود را انجام دهند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه علوم رایانه ای، نرم افزار های مالی و حسابداری نیز از پیشرفت ها و تحولات گوناگونی برخوردار شده اند. امروزه استفاده از  یک نرم افزار حسابداری شرکتی در هر سازمان یا شرکت ضروری است، چراکه با استفاده از نرم افزار های حسابداری می توان به راحتی رویداد های مالی را تحت عنوان اسناد حسابداری ثبت نمود، انواع اسناد حسابداری را  می توان برای بخش های مختلف مانند انبار، دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد و تولید صادر کرد.

 با استفاده از نرم افزار های حسابداری علاوه بر گزارشات مالی کامل که در سطوح مختلف تولید می شوند، به مدیران این امکان را می دهند که تمام هزینه های پرداختی و دریافتی شرکت خود را ارزیابی نموده و با استفاده از این گزارشات، روش های بهینه ای را برای مدیریت شرکت خود انتخاب کنند. اگر هنوز برای شرکت خود نرم افزار حسابداری مناسب انتخاب نکرده اید، می توانید از طریق لینک زیر با امکانات این نرم افزار آشنا شوید و یا با کارشناسان مجموعه نرم افزاری کاوش تماس بگیرید تا در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای شما باشند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

کلام آخر

همان طور که در بالا اشاره شد حسابداری شرکتی، تمام امور حسابداری شرکت ها را دربر می گیرد. نرم‌افزار‌های حسابداری در نوع شرکتی با آماده سازی گزارش‌های جامع، کمک بزرگی به افزایش دقت و سرعت مدیران می نمایند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد.