سواد مالی بر طبق تعریف یونسکو شامل، توانایی مدیریت مالی خانواده، شناسایی روش‌های پس‌انداز و متعادل کردن مخارج و درآمد می شود. یکی از مهارت های مهم هر فرد مهارت مدیریت مالی است که برای آموزش آن باید از سنین پایین شروع کرد. در واقع این مهارت به افراد کمک می‌کند، بر طبق میزان درآمد و دارایی‌ خود تصمیمات بهتری را برای افزایش سرمایه، رفاه مالی و زندگی شخصی خود اخذ کنند. این افراد در محیط کاری خود موفق بوده و جزو افرادی که برای تحقق اهداف سازمانی تلاش می کنند، شناخته می شوند.

در این مقاله از سایت کاوش فردا با مفهوم سواد مالی و ضرورت آن در زندگی آشنا می شویم. خواندن این مقاله به شما کمک می کند تا پول خود را بهتر مدیریت کنید.

تصویر سواد مالی چیست

سواد مالی چیست؟

در پاسخ به این سوال که سواد مالی چیست، می توان گفت که توانایی درک و به کارگیری مهارت های مختلف از جمله مدیریت مالی شخصی، بودجه بندی و سرمایه‌گذاری را سواد مالی می گویند. نقطه مقابل آن بی سوادی مالی است که به فقدان چنین مهارت هایی اشاره می کند. هوش و مدیریت مالی روندی ذهنی است که طی آن می‌توان مشکلات مالی‌ را رفع کرد. هوش مالی بدین معناست که شما توانایی مدیریت منابع مالی خود به نحوی که دارای امنیت مالی است را داشته باشید.

درک این مفهوم به افراد کمک می کند تا تصمیم گیری های مالی درستی انجام دهند و بتوانند با اطمینان کامل سرمایه خود را مدیریت کرده و رشد دهند. وقتی سواد مالی داشته باشید، می توانید درآمد خود را همزمان به اهداف مختلفی شامل هزینه های جاری، پس انداز، باز پرداخت بدهی و.. اختصاص دهید.

نکات کلیدی درباره سواد مالی

  • اصطلاح سواد مالی به انواع مهارت ها و مفاهیم مهم مالی اشاره دارد.
  • افرادی که سوادی در حوزه مالی دارند عموما کمتر در برابر کلاهبرداری مالی آسیب پذیر هستند.
  • پایه قوی سواد در زمینه مالی می تواند به حمایت از اهداف مختلف زندگی مانند پس انداز برای تحصیل یا بازنشستگی، استفاده مسئولانه از بدهی و اداره یک تجارت کمک کند.
  • جنبه های کلیدی سواد مالی شامل دانستن چگونگی ایجاد بودجه، برنامه ریزی برای بازنشستگی، مدیریت بدهی و پیگیری مخارج شخصی است.
  • سواد مالی را می توان از طریق خواندن کتاب، گوش دادن به پادکست ها، اشتراک در محتواهای مالی یا صحبت با یک متخصص مالی به دست آورد.

سواد مالی چیست؟ و چه چیزی را شامل می شود؟

تصویر سواد مالی چه چیزی را شامل می شود؟
در بالا اشاره کردیم که سواد مالی چیست. سواد مالی روش‌های ساده‌ای مانند پیگیری هزینه ‌ها و درک نیاز به خرج کردن اگر محصولی را می‌پسندیم تا ایجاد تعادل بین ارزش زمان ذخیره‌شده و پول از دست رفته، پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی، نهایی کردن معاملات ملک، و غیره بخشی از سواد مالی محسوب می شوند.

به عنوان یک انسان، از ما انتظار نمی رود که مدیریت مالی را بدانیم. اما مدیریت پول شخصی به گونه ای که بر ما و خانواده ما تأثیر منفی نداشته باشد، مهم است. در ادامه به راه های بهبود سواد مالی و مدیریت کردن صحیح آن پرداخته ایم.
مطالعه بیشتر: مالیات حقوق چیست؟

چرا سواد مالی مهم است؟

تصویر چرا سواد مالی مهم است؟

توجه به این نکته مهم است که داشتن سلامت مالی خوب به معنای ثروتمند بودن نیست. بلکه به معنای آگاهی از وضعیت خود و داشتن برنامه ای برای بهبود آن است. به جای اینکه از آن غافل شوید بهتر است که از شرایط خود آگاه باشید و برنامه ای برای بهبود آن ایجاد کنید. آرامش خاطر یکی از مزایای افزایش سواد مالی است.

1- اصول اولیه سلامت مالی

  • فراتر از توان خود زندگی نکنید: توصیه بر این است که بودجه‌ای تهیه کنید، از هزینه‌های ماهانه مورد نیاز خود آگاه باشید، تعیین کنید چقدر پول باقی مانده است و سپس تصمیمات عاقلانه‌ای در مورد هزینه‌های اختیاری خود بگیرید.
  • در حالت ایده آل، 10 تا 15 درصد از هر چک حقوق پس انداز کنید: به محض اینکه شروع به کسب درآمد کنید و ایده خوبی از هزینه های مورد نیاز خود داشته باشید، بهترین کار این است که 10٪ تا 15٪ از حقوق خود را به صورت سیستماتیک پس انداز کنید. به قول معروف اول به خودت پول بده.
  • صندوق اضطراری ایجاد کنید. توصیه می شود هزینه های سه تا شش ماهه را کنار بگذارید. صندوق اضطراری ترجیحاً به صورت نقدی باید به راحتی قابل دسترسی باشد. اینکه شما آن را به سمت وسایل سرمایه گذاری که با بازار در نوسان هستند قرار دهید ممکن است ایده خوبی نباشد.
  • برای این کار حتما باید منظم باشید: برای بهبود سلامت مالی خود، باید اهدافی را تعیین کنید و برنامه خود را دنبال کنید. فواید آن در تمام جنبه های زندگی شما تأثیر خواهد داشت. مهمتر از همه، از مشاوره گرفتن از متخصصان دریغ نکنید.

مطالعه بیشتر: بررسی تفاوت های هزینه یابی مرحله ای و سفارشی چیست؟

2- هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد

در مجموع، همه افراد هنوز راه درازی در پیش رو دارند، به خصوص وقتی صحبت از آگاهی افزایش سواد مالی، دانش و اهمیت فعال بودن باشد. در سال 2020، بسیاری از افراد در مدیریت پورتفولیوی خود به اصول اولیه بازگشتند. بیماری همه گیر کرونا به افزایش آگاهی در میان بسیاری از مردم کمک کرده است، حتی آن هایی که از قبل با مسائل مالی مشکلی نداشتند. همه ما مجبور بوده ایم در طول بحران، امور مالی خود را مدیریت کنیم.

به عنوان مثال، بسیاری از کانادایی ها هنوز اطلاعات کافی در مورد امور مالی ندارند. بر اساس بررسی توانایی مالی در سال 2019 کانادا، 56 درصد از کانادایی های 18 تا 34 ساله اقداماتی را برای تقویت دانش خود انجام داده اند.

3- آموزش از سنین پایین

تصویر افزایش سواد مالی

کارشناسان این حوزه معتقدند که دانش مالی باید بخشی جدایی ناپذیر از آموزش ما از سنین پایین باشد. افزایش سواد مالی به اندازه ریاضی یا تربیت بدنی مهم است. به همین دلیل است که بانک ملی ابتکاری را با بنیاد کانادایی آموزش اقتصادی (CFEE) برای ایجاد یک برنامه سواد مالی آغاز کرد. این برنامه ها به طور خاص برای دانش آموزان دبیرستان، CEGEP و دانشگاه و همچنین برای تازه واردان به کانادا ایجاد شده است.

والدین نیز نقش مهمی در افزایش سواد مالی فرزندان خود از طریق آموزش دارند. صحبت در مورد امور مالی و پول هنوز برای بسیاری از خانواده ها تابو است. اما شما می توانید زودتر از آنچه فکر می کنید، پس انداز، بودجه و ارزش پول را به بچه ها آموزش دهید. این اولین قدم به سوی استقلال مالی است.

پیشنهاد ما این است که مشاوره بگیرید و راه کارهای افزایش سواد مالی خود را تقویت کنند. چرا که وقتی احساس می کنید کنترل دارید، سطح اضطراب کاهش می یابد. وقتی نوبت به امور مالی شما می رسد، امنیت مالی چیزی است که به سادگی نمی توانید بخرید.

دامنه سواد مالی

تصویر دامنه سواد مالی

اگرچه مهارت‌های زیادی وجود دارد که ممکن است در زیر چتر سواد مالی قرار بگیرند، نمونه‌های معروف عبارتند از بودجه‌بندی خانوار، یادگیری نحوه مدیریت و پرداخت بدهی‌ها، و ارزیابی معاوضه بین محصولات مختلف اعتباری و سرمایه‌گذاری. این مهارت ها اغلب به حداقل دانش کاری در مورد مفاهیم کلیدی مالی، مانند بهره مرکب و ارزش زمانی پول نیاز دارند. سایر محصولات مانند وام مسکن، وام های دانشجویی، بیمه درمانی و حساب های سرمایه گذاری خودگردان نیز اهمیت خود را افزایش داده اند. این امر درک نحوه استفاده از آن ها را برای افراد ضروری تر کرده است.

سواد مالی همچنین استراتژی مالی کوتاه مدت و همچنین استراتژی مالی بلند مدت را پوشش می دهد. سواد مالی شامل دانستن اینکه چگونه تصمیمات سرمایه گذاری که امروز گرفته می شود بر بدهی های مالیاتی شما در آینده تأثیر می گذارد. این همچنین شامل دانستن اینکه کدام وسیله نقلیه سرمایه گذاری برای پس انداز برای بازنشستگی بهتر است استفاده شود.

اصول سواد مالی چیست؟

پنج اصل کلی برای سواد مالی وجود دارد. اگرچه مدل‌های دیگر ممکن است مؤلفه‌های کلیدی مختلفی را فهرست کنند، اما هدف اصلی سواد مالی آموزش افراد در مورد نحوه کسب درآمد، خرج کردن، پس‌انداز، وام گرفتن و محافظت از پولشان است.

سواد مالی چیست و باید در چه مواردی مطالعه کنید یا در مورد آن مطلع شوید؟

  • بودجه بندی و تکنیک های بودجه ریزی
  • سیستم مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم
  • مالیات مستقیم
  • ردیابی درآمد و هزینه
  • وام و بدهی – مدیریت EMI
  • سیستم های نرخ بهره: ثابت در مقابل شناور
  • مطالعات معاملات تجاری و سازمانی
  • حسابداری و دفترداری مبتدی
  • صورت های جریان نقدی ورودی و خروجی
  • سرمایه گذاری و مدیریت مالی شخصی
  • مدیریت دارایی
  • مهارت ها و تکنیک های مذاکره تجاری
  • تصمیم گیری یا خرید
  • بازارهای مالی
  • ساختار سرمایه – وجوه مالک و وجوه قرض گرفته شده
  • مبانی مدیریت ریسک
  • اقتصاد خرد و مبانی اقتصاد کلا

در حالی که رسانه های مختلفی برای یادگیری در مورد سواد مالی وجود دارد، توصیه می کنیم که تا پایان این مطلب همراه باشید. چرا که به شما کمک می کند تا پاسخ سوال سواد مالی چیست را بیابید و اهمیت و ضرورت آن را درک کنید.

چند نمونه از سواد مالی چیست؟

تصویر چند نمونه از سواد مالی

زمانی که یک دانش آموز دبیرستانی به کالج می رود، ممکن است با وظیفه دلهره آور تصمیم گیری در مورد مدرسه رفتن و نحوه تامین هزینه تحصیل خود و با سوال سواد مالی چیست مواجه شود. این ممکن است شامل مقدار پولی باشد که آنها باید از شغل بعد از مدرسه خود پس انداز کنند، شرایط وام آنها چگونه کار می کند، و هزینه های فرصتی که در طول فرآیند تصمیم گیری آنها وجود دارد.

در این مثال، دانش آموز اگر سواد مالی بیشتری داشته باشد، تصمیمات مسئولیت پذیرتری خواهد گرفت. داشتن سواد در حوزه مالی در این مثال به پس‌انداز، اشتغال، بودجه‌بندی، وام‌ها و برنامه‌ریزی مالی گسترش می‌یابد. با استفاده از این سواد و تصمیم گیری هوشمندانه، دانش آموز می تواند خود را برای موفقیت بلندمدت آماده کند.

افزایش سواد مالی چیست؟

تصویر افزایش سواد مالی چیست ؟

افزایش سواد مالی در جامعه باعث می شود که تصمیم گیری های موثر مالی و نحوه ی مدیریت پول و آینده ی امن مالی برای سرمایه گذاران راحت تر شود. سواد مالی منجر به سرمایه گذاری آگاهانه می شود که در نتیجه آن، اقتصاد خود کفا برای یک جامعه به وجود خواهد آمد. منظور از اقتصاد خود کفا یعنی خانواده های کم درآمد با مدیریت صحیح پول خود، می توانند جریان اقتصادی پیوسته و آینده ی امن مالی برای خود ایجاد کنند.

راه های افزایش سواد مالی چیست؟

راه های افزایش سواد مالی چیست؟ اگر تمایل دارید که ازنظر مالی باسواد شوید و سواد خود را در این حیطه افزایش دهید، ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به ‌تنهایی از آن‌ استفاده کرده تا به درک و مدیریت پول خود کمک کنید. برنامه های نرم افزاری ممکن است در ردیابی الگوهای هزینه به شما کمک کند. با پیشرفت روز افزون دنیای دیجیتال و مقدار فراوان اطلاعات، شما می‌توانید مسائل مالی را سریع یاد بگیرید. ممکن است کمی زمان ببرد؛ اما توصیه می‌کنیم که به ‌سرعت به دنبال یادگیری در این حیطه باشید. در ادامه راه‌ های ساده ‌ای برای کمک به افزایش سواد مالی وجود دارد که عبارتند از:

1. یک کتاب خوب پیدا کنید

تصویر یک کتاب خوب پیدا کنید

برای هر کسی که سعی در افزایش سواد مالی دارد، بهترین مکان برای شروع یک کتاب خوب است. مزیت های بزرگ کتاب این است که می توانید با سرعت پیش بروید و موضوعاتی را که بیشتر مورد علاقه شما هستند بررسی کنید. هر کتابخانه خوبی انتخاب بسیار وسیعی برای انتخاب خواهد داشت.

2. با یک پادکست هماهنگ شوید

چه در ماشین باشید، چه برای دویدن یا انجام کار در خانه، پادکست ها راهی آسان برای جذب برخی نکات مدیریت پول و افزایش سواد مالی است.

3. رویدادهای انجمن را جست و جو کنید

رویدادهای حضوری و مجازی فرصت دیگری برای تعمیق و افزایش سواد مالی و شروع انتخاب های عاقلانه تری با پول خود هستند. برای مثال، کتابخانه‌های عمومی، گاهی سمینارهایی را برگزار می‌کنند که توسط متخصصان مالی محلی رهبری می‌شوند. بسیاری از این رویدادها دارای جلسات پرسش و پاسخ هستند که در آن ها می توانید مشاوره شخصی در مورد سناریوی مالی خاصی که با آن روبرو هستید دریافت کنید.

همچنین تعدادی از برنامه های سواد مالی جامعه محور در سراسر کشور وجود دارد که منابع متنوعی را با هدف بزرگسالان کم درآمد و متوسط، از جمله بودجه بندی و کلاس های سرمایه گذاری ارائه می دهد. برخی جلسات مشاوره رایگان برای شرکت کنندگان واجد شرایط ارائه می دهند که در آن می توانید با یک مربی مالی صحبت کنید.

4. مطالعه سایت ها و مجلات جدید درباره سواد مالی

در حال حاضر سایت های داخلی و خارجی زیادی درباره افزایش سواد مالی وجود دارد که با مطالعه آن قادر به کسب دانش در خصوص سواد مالی خواهید بود.

5. استفاده از ابزارهای مدیریت سرمایه

به لطف تکنولوژی و اینترنت، ابزار های زیادی برای کمک به شما وجود دارند که در زمینه مدیریت مالی قوی شوید. نرم‌افزارهای موجود در این حوزه مثل مدیریت مالی شخصی ثروت، پولامو چيکار کردم و… وجود دارد.

6. برای یک کلاس ثبت نام کنید

یکی دیگر از راه های افزایش سواد مالی ثبت نام در یک کلاس آموزشی در این حیطه می باشد. برخی افراد در موقعیت های گروهی بهتر یاد می گیرند. اگر شما هم جزو این افراد هستید ثبت نام در کلاس سواد مالی به صورت حضوری می تواند برای شما مفید باشد. این کار به شما این امکان را می دهد که دانش مالی خود را با سرعت معینی بهبود بخشید و برای اطمینان از درک مطالب مورد آزمایش قرار خواهید گرفت. شما همچنین فرصتی برای پرسیدن سوالات خواهید داشت. از طرف دیگر، می توانید در یک دوره سواد مالی به صورت آنلاین ثبت نام کنید تا موارد مد نظر را با شیوه خود تکمیل کنید. چه بخواهید به صورت مجازی چه حضوری درس یاد بگیرید، گام بزرگی به سوی آینده مالی سالم برداشته اید.

7. تمرکز بر روی رسانه های اجتماعی

تصویر تمرکز بر روی رسانه های اجتماعی
یکی دیگر از راه‌ های افزایش سواد مالی خواندن مطالبی از مفاهیم پول در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. در حالی که در میان پست‌های دوستان یا برندهای لباس مورد علاقه خود پیمایش می‌کنید، دنبال کردن حساب‌های مالی اینستاگرام، می‌تواند به سواد مالی کمک کند. توصیه‌های پولی در مورد کارت‌های اعتباری یا پس‌انداز پول به شکل های قطعات کوچک در اینستاگرام نمایش داده می‌شود و به شما امکان می‌دهد به تدریج مفاهیم و نکات جدید را در طول زمان یاد بگیرید. بهترین بخش این است که وقتی حساب های اطلاعاتی موسسات مالی مانند بانک ها یا اتحادیه های اعتباری را دنبال کردید، دیگر لازم نیست این اطلاعات را جستجو کنید. به صورت پیشنهاد برای شما آورده می شود.

8. کلاهبرداری را شناسایی و ریسک را کاهش دهید

از دیگر راه های افزایش سواد مالی شناسایی کلاه برداری است. کلاهبرداری ترسناک است، اما افرادی که سواد مالی دارند معمولا بهتر در برابر کلاهبرداری محافظت می شوند. هنگامی که به طور دقیق بر امور مالی خود نظارت می کنید، به احتمال زیاد متوجه این موضوع خواهید شد که چه زمانی چه چیزی غیرعادی به نظر می رسد، مانند خرید کوچکی در صورت حساب کارت اعتباری یا پرس و جو در مورد گزارش اعتباری خود که انجام نداده اید. اداره کردن امور مالی خود احتمال اینکه کسی بتواند با استفاده از نام و حساب های شما مرتکب کلاهبرداری شود را کاهش می دهد. همیشه حساب های مالی خود را زیر نظر داشته باشید و هرگونه برداشت مشکوک یا هزینه را فورا گزارش دهید.

9. از زمان استراحت خود عاقلانه استفاده کنید

همه چیز هزینه دارد. به عنوان مثال، اگر به جای گوش دادن به پادکست مالی اوقات فراغت خود را صرف تماشای فیلم های نتفلیکس می کنید، دانشی را که در این راه می توانستید به دست آورید را از دست خواهید داد. اصطلاح “هزینه فرصت” این مثال را توصیف می کند. هزینه فرصت بهایی که شما «پرداخت می‌کنید» تا از یک تصمیم به جای دیگری صرف نظر کنید. چه در حال رانندگی باشید، چه در حال تمیز کردن آپارتمان خود یا در رختخواب باشید، باید از زمان استراحت خود عاقلانه استفاده کنید. صرف این زمان «آزاد» برای افزایش سواد مالی می‌تواند به شما دست برتر را در مقابل همه کسانی که نتفلیکس را انتخاب کرده‌اند، بدهد.

10. با یک مشاور مالی ملاقات کنید

تصویر با یک مشاور مالی ملاقات کنید
گاهی اوقات، زندگی روزمره می تواند کارهای زیادی را انجام دهد. از تعهدات کاری شما گرفته تا معاشرت با دوستانتان، در این صورت زمان زیادی برای مدیریت امور مالی خود باقی نمی ماند. ملاقات با یک مشاور مالی یکی از راه های افزایش سواد مالی است. اگر مشکلات خود را نزد مشاور مالی مورد اعتماد ببرید، آن ها به شما کمک خواهند کرد تا بهترین برنامه عملی را برای دستیابی به بالاترین توانایی مالی خود داشته باشید. اگرچه این خدمات ممکن است هزینه کمی داشته باشد، اما خردی که به دست می آورید در درازمدت نتیجه خواهد داد.

تعریف مدیریت مالی

 در ارتباط با تعریف مدیریت مالی می توان اینطور بیان کرد که به کار بردن مفاهیم و اصول اقتصادی برای تصمیم‌گیری صحیح در امور مالی را مدیریت مالی می گویند. مدیریت مالی همان اقتصاد کاربردی است. با استفاده از اصول مدیریت مالی می توان به برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت منابع مالی پرداخت.

تصویر ضرورت سواد مالی

ضرورت سواد مالی در زندگی

افراد با داشتن سواد مالی می توانند درباره مسئولیت ‌پذیری راجع به درآمد و دخل و خرج خود تصمیم بگیرند. آگاهی داشتن از دانش مالی به افراد کمک می کند که چگونه تصمیمات عمده مالی بگیرند و همچنین انضباط مالی و توانایی مالی خود را افزایش دهند. در نهایت این امر موجب تغییرات بزرگی در سبک زندگی از جمله پس انداز و سرمایه‌گذاری منظم، مدیریت بدهی‌ ها و تحقق اهداف خواهد شد.

یکی از مزایای اهمیت سواد مالی در زندگی این است که سلامت مالی فرد را تضمین و از افراد در برابر تقلب ‌های مالی محافظت می کند. نداشتن این مهارت‌ ها سبب بی ‌سوادی مالی می‌شود. بی سوادی مالی منجر به هزینه کردن بیشتر از درآمد، عدم تطابق بودجه، انباشت بدهی ‌ها، کاهش اعتبار فرد و سایر عواقب منفی خواهد شد.

فقدان این مهارت موجب می شود اقدامات و تصمیماتی که شخص در رابطه با پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می گیرد، پایه و اساس محکمی نداشته باشد. دانش مالی به درک بهتر مفاهیم مالی کمک می ‌کند و این توانایی را در فرد به وجود می آورد که امور مالی خود را مدیریت کند. از دیگر مزیت های داشتن سواد مالی می توان به مدیریت موثر پول، تصمیم‌گیری مالی و دستیابی به ثبات مالی اشاره کرد. علاوه بر این ها استراتژی‌ های مختلف که برای رشد و موفقیت مالی ضروری است را فراهم می‌کند.

برنامه های سلامت مالی چیست؟

تصویر برنامه های سلامت مالی چیست
هنگامی که کارمندان جواب سوال سواد مالی چیست را بدانند و یا سواد مالی مورد نیاز خود را داشته باشند، می توانند استرس مالی را کاهش دهند و برای رسیدن به اهداف خود پس انداز و زمان کمتری را صرف نگرانی در مورد پول در محل کار کنند.

در ابتدای مقاله به سوال سواد مالی چیست پاسخ دادیم. یکی از موارد مهمی که نیاز است همه افراد علاوه بر سواد مالی درک درستی از آن داشته باشند سلامت مالی است. برنامه‌های سلامت مالی برنامه‌هایی هستند که توسط کارفرمایان حمایت می‌شوند و به کارکنان کمک می‌کنند تا کنترل امور مالی شخصی خود را دوباره به دست آورند. در سال های اخیر به یک مزیت محبوب برای کارکنان تبدیل شده است. زیرا اثرات استرس مالی بر عملکرد کارکنان آشکارتر شده است. نظرسنجی سلامت مالی کارکنان در سال 2018 توسط PwC نشان داد:

  • 25 درصد از کارمندان گزارش می دهند که مسائل مالی شخصی باعث حواس پرتی در کار شده است.
  • 43 درصد از کارمندانی که حواسشان به مسائل مالی در محل کار پرت می شود، هر هفته 3 ساعت یا بیشتر در محل کار خود صرف فکر کردن یا رسیدگی به مسائل مربوط به امور مالی شخصی خود می کنند.
  • 11 درصد از کارمندان گهگاه به دلیل استرس مالی کار خود را از دست می دهند.

آیا سواد مالی دارید؟

تصویر ایا سواد مالی دارید

برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید خود را جزو افراد با سواد مالی قرار دهید یا خیر، به سوالات زیر فکر کنید و به خودتان پاسخ های صادقانه بدهید.

  • آیا می دانید چگونه یک بودجه ماهانه ایجاد کنید که شامل تمام هزینه های اولیه، صورتحساب ها، هر گونه بدهی و سرمایه های کاهش یافته شما برای خریدهای آینده باشد؟
  • آیا در حال حاضر بدون بدهی هستید؟ یا اقدامات فعالی برای کاهش بدهی های خود انجام می دهید؟
  • آیا می دانید چه مقدار پول برای پوشش هزینه های زندگی در یک دوره سه تا شش ماهه خرج می کنید؟
  • آیا صندوق اضطراری در اختیار دارید که به شما امکان دهد از یک رویداد ناگهانی زندگی مانند اخراج شدن از کار بدون نیاز به قرض گرفتن پول عبور کنید؟
  • آیا درک دارید که چگونه بهره اجازه می دهد تا پول سرمایه گذاری شده در طول زمان رشد کند؟
  • آیا انواع بیمه ای را که برای محافظت از امور مالی و سرمایه گذاری شما لازم است، می شناسید؟
  • آیا تفاوت سرمایه گذاری و بیمه را درک می کنید؟

مزایای داشتن سواد مالی

  • کسب درآمد بیشتر و کاریابی بهتر: یکی از مهم ترین مزایای داشتن سواد مالی در این مسئله است؛ افرادی که برای افزایش سواد مالی خود مطالعه کرده‌ و یا آن را از کودکی فراگرفته اند، مهارت ‌های بالایی در ورود به بازار کار و پیدا کردن کار دارند. این افراد در شغل مورد نظر خود مهارت ‌های‌ شان بالاتر است و می توانند درآمد بیشتری نیز کسب کنند.
  • داشتن دانش و بودجه بندی صحیح: کسانی که دارای سواد مالی هستند پس از پیدا کردن کار می ‌دانند که چگونه درآمد خود را برای کارهای اساسی و ضروری بودجه ‌بندی کنند. این افراد از مهارت بالایی برای بودجه ‌بندی صحیح دارایی برخوردار هستند.
  • پس انداز کردن: اطلاع داشتن از نحوه پس انداز مالی علاوه‌ بر فواید فردی به علت داشتن آثار اجتماعی و توسعه قابلیت‌ های آن یک امر مهم و ضروری برای جامعه است.

تصویر مولفه های سواد مالی

استراتژی هایی برای بهبود مهارت های سواد مالی

استراتژی سواد مالی چیست؟ توسعه سواد در زمینه مالی برای بهبود امور مالی شخصی شما شامل یادگیری و تمرین انواع مهارت های مربوط به بودجه بندی، مدیریت و پرداخت بدهی ها، و درک اعتبار و محصولات سرمایه گذاری است.

در ادامه چندین استراتژی عملی در جهت پاسخ به سوال استراتژی سواد مالی چیست اشاره شده است که به بررسی آن پرداخته ایم:

  1. ایجاد یک بودجه: در یک برگه اکسل، روی کاغذ یا با استفاده از ابزار بودجه بندی، میزان پولی را که هر ماه دریافت می کنید در مقایسه با مبلغی که خرج می کنید، پیگیری کنید. بودجه شما باید شامل درآمد (حقوق، سرمایه گذاری، نفقه)، هزینه های ثابت (پرداخت اجاره/ وام مسکن، آب و برق، پرداخت وام)، مخارج اختیاری (غیر ضروری مانند غذا خوردن، خرید و سفر) و پس انداز باشد.
  2. اول به خودتان بپردازید: برای ایجاد پس‌انداز، استراتژی بودجه معکوس شامل انتخاب یک هدف پس‌انداز (مثلاً پیش‌پرداخت برای خانه)، تصمیم‌گیری میزان مشارکت در آن در هر ماه، و کنار گذاشتن آن مبلغ قبل از تقسیم بقیه هزینه‌هایتان است.
  3. صورت حساب ‌ها را به‌سرعت پرداخت کنید: یکی دیگر از پاسخ سوال استراتژی سواد مالی چیست این است که از صورت ‌حساب ‌های ماهانه مطلع باشید و مطمئن شوید که پرداخت ‌ها به‌طور مداوم به موقع انجام می شوند. استفاده از بدهی ‌های خودکار از حساب جاری یا برنامه ‌های پرداخت صورت ‌حساب را در نظر بگیرید و برای یادآوری‌ های پرداخت (از طریق ایمیل، تلفن یا پیامک) ثبت ‌نام کنید.
  4. گزارش اعتباری خود را دریافت کنید: یک بار در سال، مصرف کنندگان می توانند از طریق وب سایت فدرالAnnualCreditReport.com ، یک گزارش اعتباری رایگان از سه دفتر اعتباری اصلی Experian، Equifax و TransUnion درخواست کنند. این گزارش‌ها را بررسی کنید و با اطلاع ‌رسانی به اداره اعتبار از نادرستی، هرگونه خطا را رد کنید. از آنجایی که می‌توانید سه مورد از آن ها را دریافت کنید، درخواست‌های خود را در طول سال فاصله بیندازید تا مرتباً آن را زیر نظر داشته باشید.
  5. 5. امتیاز اعتباری خود را بررسی کنید: یکی دیگر از بهترین پاسخ ها به سوال استراتژی سواد مالی چیست داشتن یک امتیاز اعتباری خوب است. چرا که به شما کمک می کند تا بهترین نرخ بهره وام ها و کارت های اعتباری را از جمله مزایای دیگر به دست آورید. امتیاز خود را از طریق یک سرویس نظارت بر اعتبار رایگان نظارت کنید. علاوه بر این، از تصمیمات مالی که می تواند امتیاز شما را افزایش یا کاهش دهد، مانند درخواست های اعتباری و نسبت های استفاده از اعتبار، آگاه باشید.
  6. مدیریت بدهی: مدیریت کردن بدهی از دیگر روش های موثر در پاسخ به سوال استراتژی سواد مالی چیست می باشد. هزینه ها را کاهش دهید و بازپرداخت را به عنوان بخشی از بودجه خود افزایش دهید تا از بدهی خود جلوگیری کنید. یک استراتژی برای کاهش بدهی خود ایجاد کنید، مثلاً ابتدا وام با بالاترین بهره را پرداخت کنید. اگر بدهی شما بیش از حد است، با وام دهندگان تماس بگیرید تا بازپرداخت مجدد، ادغام وام ها، یا یافتن یک برنامه مشاوره بدهی پیدا کنید.
  7. در آینده خود سرمایه گذاری کنید: سرمایه گذاری برای آینده خود یکی دیگر از پاسخ های سوالاستراتژی سواد مالی چیست می باشد. اگر کارفرمای شما یک حساب پس انداز بازنشستگی ارائه می دهد، حتما ثبت نام کرده و حداکثر مشارکت را برای دریافت داشته باشید. باز کردن یک حساب بازنشستگی فردی (IRA) و ایجاد یک سبد سرمایه گذاری متنوع از سهام، درآمد ثابت و کالاها را در نظر بگیرید. در صورت لزوم، از مشاوران حرفه ای مشاوره مالی بگیرید تا به شما کمک کنند برای بازنشستگی راحت به چه مقدار پول نیاز دارید و در نهایت استراتژی هایی برای رسیدن به هدف خود ایجاد کنید.

مولفه های مهم در سواد مالی

برای درک بهتر اهمیت و مفهوم سواد یا همان دانش مالی 4 مولفه مهم و اساسی وجود دارد که عبارت است از:

  • بودجه بندی: یکی از مولفه های مهم در سواد مالی بودجه بندی است. بودجه بندی از مهارت های مهم در زندگی است که کمک شایانی به بدست آوردن دانش مالی در جهت برنامه ریزی و مدیریت پول می کند. بودجه بندی از مهم ترین مولفه های سواد مالی محسوب می شود. اصل قانون بودجه این است که درآمد باید بیشتر از هزینه ها باشد و تفاوت این ها باعث خواهد شد شما بخشی از بودجه خود را پس انداز کنید.
  • بدهی: خرج کردن پولی که مال خود فرد نیست و باید اقساط آن را بپردازد را بدهی می گویند. درک بدهی برای داشتن دانش مالی مهم است. ضروری است که بین بدهی خوب (قرض گرفتن پول برا امرار معاش ضروری) و بدهی بد (گرفتن وام برای هزینه های غیر ضروری) تفاوت قائل شوید. همیشه هدف شما باید این باشد که از بدهی بد جلوگیری شود که مهم ترین اصول مدیریت بدهی است
  • پس انداز: یکی دیگر از مولفه های مهم در سواد مالی، پس انداز است؛ چرا که این عامل می تواند زندگی حال حاضر و آینده مالی امن را تضمین‌ کند. از طریق پس انداز می‌توان در بلند مدت با برنامه‌ریزی صحیح مالی ثروت ایجاد کرد.
  • سرمایه گذاری: به جای بلااستفاده نگه داشتن پول در حساب بانکی، می‌توان آن را به سمت ابزارهای پول ساز سوق داد. سرمایه گذاری برای تولید و رشد ثروت و همچنین برای داشتن آینده‌ای امن و شاد است.

تصویر اهمیت نرم افزار حسابداری در سواد مالی

اهمیت نرم افزار حسابداری در سواد مالی

در گذشته مدیریت و کنترل درآمد و هزینه فرآیندی نسبتا دشوار و زمان بر بود که انرژی زیادی از افراد می گرفت؛ اما در حال حاضر نرم‌افزارهایی ایجاد شده اند که به همین منظور طراحی شده تا‌ ضعف ‌ها و کاستی ها را جبران کند و بدین ترتیب چنین فرآیندهایی را با سرعت و دقت بیشتری به انجام می رساند. اهمیت نرم افزار حسابداری در سواد مالی غیرقابل کتمان است از این رو امروزه اکثر سازمان ‌ها و شرکت‌ های بزرگ برای تسهیل این فرآیند از نرم‌ افزارهای حسابداری برای ثبت اسناد مالی استفاده می‌ کنند و این امر به تسریع پیشرفت این شرکت ‌ها کمک بزرگی کرده است.

برای آسان کردن روند بودجه‌ بندی و آگاهی داشتن از سواد مالی شخصی، خرید یک نرم افزار حسابداری شخصی و یا شرکتی به شما کمک بسیاری خواهد کرد. چرا که این کار حساب و کتاب را راحت تر از ثبت دستی انجام می دهد. در همین راستا مجموعه نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا، پکیج ‌های مناسبی در این زمینه دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات و انواع نرم افزار حسابداری کاوش

سخن پایانی

داشتن سواد مالی و اقتصادی یک نیاز نیست، بلکه یک ضرورت است. درک داشتن از مدیریت پول به شما کمک می ‌کند تا کنترل امور مالی خود را در دست داشته باشید. هزینه کردن برای آموختن دانش مالی نوعی هزینه کردن برای ساخت زیر بنای موفقیت است. بدون تردید داشتن مهارت در درست خرج کردن پول یکی از مهم ‌ترین نشانه های سواد و مدیریت مالی است. در نتیجه آگاهی داشتن در این زمینه به ثروتمند شدن شما کمک خواهد کرد.

نرم افزار حسابداری کاوش فردا با ارائه دادن راه کارهای ساده با نرم افزار حسابداری علاوه بر آسان کردن کار حسابداران و صرفه جویی در وقت آن ها به افزایش دقت و کاهش خطای آن ها کمک شایانی می کند. برای آگاهی یافتن از ریز جزئیات امکانات نرم افزار حسابداری کاوش با کارشناسان گروه نرم افزاری کاوش فردا  بگیرید.