حسابداری یکی از مهم ترین بخش های شرکت ها به شمار می رود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از شاخه های این رشته، حسابداری منابع انسانی می باشد که امروزه اغلب شرکت های بزرگ به اهمیت آن پی برده اند. در دنیای امروزی اکثر شرکت ها و کارخانه ها می دانند که پراهمیت ترین منابع آن ها، نیروی انسانی می باشد. به همین جهت از حسابداری منابع انسانی در اکثر شرکت ها برای اندازه گیری هزینه های انسانی استفاده می شود. این موضوع اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل در توضیحات زیر قصد داریم به مفهوم، اهمیت، اهداف و همچنین مزیت های آن بپردازیم.

مطالعه بیشتر: آسان سازی امور حسابداری با نرم افزارهای حسابداری کاوش

مفهوم حسابداری منابع انسانی

 

تصویر امور حسابداری و مدیریت نیروی انسانی | نرم افزارهای مدیریتی کاوش

در اکثر شرکت های بزرگ، مدیران برای اتخاذ کردن تصمیمات و انتخاب های مهمشان از حسابداری منابع انسانی کمک می گیرند. در واقع با کمک حسابداری منابع انسانی می توان گزارش هایی از وضعیت عملکردی نیروهای انسانی داخل شرکت تهیه کرد. نتایج حاصل از این گزارش، اطلاعات و داده های مهمی دارد که در توضیحات زیر به آن اشاره شده است.

امروزه نیروهای انسانی هر سازمان یا شرکت به عنوان مهم ترین منابع شرکت شناخته می شوند و ارزیابی این منبع انسانی ضروری است. به سبب ارزشمندی نیروهای انسانی، شرکت ها برای توسعه و گسترش این منابع اقدام به برخی سرمایه گذاری ها می کنند. معمولا شرکت ها سعی می کنند با ارزیابی و حسابرسی سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه اقتصاد خود را بهبود دهند.

نتایج حاصل از حسابداری منابع انسانی به مدیران شرکت ها این امکان را می دهد تا در طول بازه های زمانی مختلف، عملکرد نیرو های انسانی و تغییرات آن ها را شناسایی کنند و در صورت کاهش سرعت پیشرفت و رشد شرکت در رسیدن به اهداف خود، تصمیماتی در زمینه نیرو های انسانی خود اتخاذ کند.

حسابداری منابع انسانی چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟

در علوم حسابداری سرمایه های یک شرکت، سازمان یا کسب و کار به دو دسته کلی تقسیم می شود. دسته اول شامل سرمایه های غیر انسانی می شود که در حالت کلی شامل دارایی هایی مانند املاک، تجهیزات، وجه نقدی و غیره می شود. حسابداری این دسته از دارایی ها برای شرکت مهم است و در گزارش های مالی و ترازنامه بسیار ارزشمند هستند. دسته دوم شامل منابع انسانی و نیروی کار می شود که در گزارش های مالی جایگاهی ندارد اما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اساتید حوزه حسابداری بر این عقیده هستند که اگر نیروی کار و منابع انسانی را به عنوان صورتی از ثروت شناسایی کنیم. می توانیم تغییر و تحولات آن را نیز همچون سایر شکل های دارایی ثبت و ذخیره کنیم.

در سازمان ها و شرکت ها به منظور تعیین ارزش های واقعی خدمات ارائه شده توسط نیرو های انسانی از حسابداری منابع انسانی استفاده می شود. سیستم حسابداری نیروی انسانی می تواند کیفیت و میزان خدمات ارائه شده توسط نیروی کار را ارزیابی کند و ارزشمندی آن ها برای شرکت را تعیین کند.

به عنوان مثال در اکثر کارخانجات تولیدی، تجهیزات و دستگاه های تولید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در صورتی که در شرکت های خدماتی، نیروی کار از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و منبع درآمد بیشتر به نیروی انسانی مربوط است. در حقیقت در شرکت های خدماتی منابع انسانی منبع سودآوری و کسب درآمد به شمار می روند. لذا از این جهت حسابداری منابع انسانی برای این دسته از شرکت ها بسیار پر اهمیت است.

اهداف استفاده از حسابداری نیروی انسانی

 

تصویر اهداف حسابداری نیروی کار | نرم افزارهای حسابداری کاوش

حسابداری منابع انسانی دارای اهداف بسیار متعددی است و برای استفاده در موضوعات مختلف کارایی دارد.

کمک به تصمیم گیری و ارزیابی بهتر مدیران شرکت و سازمان

تصمیم گیری در حوزه نیروی کار و منابع انسانی در هر شرکت و سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدیران می توانند با کمک از گزارش ها و نتایج حاصل از حسابداری منابع انسانی تصمیم بهتر و منطقی تری اتخاذ کنند.

سازماندهی نیرو های انسانی

مدیران شرکت ها و سازمان با توجه به گزارش ها و نتایج حاصل از حسابداری منابع انسانی می توانند به ارزشمندی و هزینه های تمام شده هر نیروی کار پی ببرند و این موضوع در ساماندهی نیرو های کار در شرکت بسیار مهم است.

محاسبه و بررسی نتایج سرمایه گذاری

با استفاده از آمار های حاصل از حسابرسی ها می توان به نتایج سرمایه گذاری های انجام شده در بخش نیروی انسانی پی برد. مدیران شرکت می توانند از این طریق نقاط ضعف و قوت منابع انسانی را بررسی کنند و جهت بهبود آن ها تلاش کنند.

    • ایجاد برنامه های توجیهی برای بهینه تر کردن فعالیت نیروی کار

    • ارزیابی نیروی کار از جهات و زمینه های مختلف مانند توانایی و مهارت، غیبت ها، آموزش و …

    • تعیین ارزشمندی نیروی های کار در شرکت از جهت اقتصادی

مزیت های حسابداری منابع نیروی انسانی در شرکت ها

 

تصویر مزیت های حسابداری نیروی کار | مجموعه نرم افزاری کاوش

یکی از مهم ترین معیار هایی که باید در تحلیل بنیادی شرکت در نظر گرفت، ترازنامه تجاری شرکت می باشد. ترازنامه وضعیت کلی شرکت را از نظر اقتصادی نشان می دهد. در ترازنامه مالی مواردی مانند میزان بدهی شرکت، میزان دارایی ها مانند ملک، دستگاه ها، اموال و همچنین میزان سرمایه نقدی شرکت بررسی شده و به صورت دقیق لحاظ می شود که نشان دهنده قدرت مالی و اقتصادی شرکت می باشد و در تخمین ارزندگی شرکت تاثیر زیادی دارد.

    • گزارش ها و آمار و ارقام حسابداری منابع انسانی می تواند به مدیران کمک کند تا میزان دقیق سرمایه گذاری لازم جهت بهبود و پیشرفت این بخش را شناسایی کنند و همچنین میزان بازدهی سرمایه گذاری را نیز تخمین بزنند که در تعیین اهداف و آینده شرکت نقش مهمی دارد.
    • میزان تاثیر گذاری نیروهای کار را تعیین می کند و مدیران می توانند از این طریق کارایی نیروهای خود را محاسبه کنند. در صورتی که تاثیر گذاری نیرو های کار کم باشد شرکت می تواند تصمیمات مهمی مانند تعدیل نیرو، ایجاد برنامه های آموزشی و ارتقای کارمندان، برنامه ریزی انسانی و غیره اتخاذ کنند.
    • گزارش های حاصل از حسابداری منابع انسانی در تعیین اهداف بلند مدت شرکت یا سازمان های بزرگ نقش مهمی دارد.
    • با توجه به داده های حاصل از گزارش ها می توان دارایی های فیزیکی شرکت را بر مبنای نیروی کار تطبیق داد.
    • شناسایی نقاط قوت و ضعف نیروی های انسانی شرکت نیز از جمله مزیت های خوب حسابداری منابع انسانی است. با شناسایی ضعف های نیرو های شرکت می توان برنامه هایی جهت آموزش و توسعه آن ها ایجاد کرد.

سخن آخر

تصویر نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی کاوش

 

مجموعه نرم افزاری کاوش در جهت آسان سازی امور حسابداری و مدیریتی مشاغل مختلف اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری تخصصی از جمله نرم افزار حسابداری پیمانکاری، نرم افزاری سهام، نرم افزار بیمه و … نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با امکانات و انواع این نرم افزارهای حسابداری می توانید با کارشناسان مجموعه کاوش در بخش پشتیبانی در تماس باشید تا در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای شما باشند.