حسابداری مدیریت، یکی از مهم  ترین خدمات حسابداری در نظر گرفته می شود. مدیران کسب و کارها برای تصمیم‌ گیری و برنامه ‌ریزی فعالیت ‌های آینده شرکت بر حسب اطلاعات معتبر عمل می کنند. از مهم ترین اطلاعات مورد نیاز مدیران، اطلاعات مالی طبقه ‌بندی ‌شده است. تهیه و تحلیل اطلاعات مالی شرکت بر عهده واحد حسابداری مدیریت شرکت می ‌باشد. اطلاعاتی که در اختیار مدیران کسب و کارها قرار می گیرد به اندازه ای مهم هستند که می ‌‌تواند عامل سقوط یا پیشرفت کسب ‌و کار باشد. در این مطلب از سایت کاوش فردا به حسابداری مدیریتی و وظایف و اهداف آن پرداخته ایم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مقدمه

 

تصویر حسابداری مدیریت چیست

حسابداری مدیریت مجموعه فرآیندی است که به تعریف، اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات مورد استفاده مدیریت پرداخته می شود. از این فرآیند در جهت برنامه ریزی و مدیریت یک کسب و کار استفاده می شود. در این نوع حسابداری به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت های مختلف پرداخته می شود. در نهایت این اطلاعات در اختیار مدیران شرکت ها و یا سازمان ها قرار می گیرد تا با دقت و راحت تر به تصمیم گیری های لازمه بپردازند. همه این محاسبات، تهیه اسناد، ثبت و ضبط آن ها تنها با نرم افزار حسابداری میسر می شود.

مطالعه بیشتر:آشنایی با انواع و امکانات نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی کاوش

تعریف حسابداری مدی

بخش تحلیل و آماده‌سازی اطلاعات مالی در یک کسب ‌و کار، حسابداری مدیریت یا Management Accounting می باشد. یک حسابدار مدیریتی با اطلاعات استراتژیک خود که در اختیار مدیران شرکت ها می‌گذارد به آنان کمک می ‌کند که از مسیر رشد خود منحرف نشوند و در جهت درست به سمت اهداف خود حرکت کنند. هدف اصلی این نوع حسابداری اندازه‌گیری و ارزیابی وضعیت مالی شرکت است. همچنین حسابدار مدیریتی به مدیران کسب ‌و کار از سودآوری و بهینگی شرایط فعلی خاطر اطمینان می دهد.

گزارشات حسابداری مدیریتی حاوی چه اطلاعاتی است؟

 

تصویر گزارشات حسابداری مدیریتی

گزارشات حسابداری مدیریت شامل داده‌ هایی است که در آن اسناد مالی و دریافت‌ ها و پرداختی های شرکت طی دوره ‌های گذشته تا به حال ارائه می شود. گزارشاتی که حسابداران مدیریتی ارائه می ‌کنند عبارتند از:

    • ترازنامه (صورت وضعیت مالی)
    • سود و زیان شرکت
    • صورت جریان وجوه نقد
    • گزارش بودجه
    • گزارش حجم فروش و مقایسه با بودجه
    • گزارش قیمت فروش و مقایسه با بودجه
    • گزارشات تحلیلی جهت تامین مالی

اهمیت حسابداری مدیریتی در سازمان ها

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد تامین و تحلیل اطلاعات مالی و ارائه آن به مدیران کسب و کار در جهت برنامه‌ریزی ‌های آینده شرکت از وظایف حسابداری مدیریت است. تصمیم گیری مدیران برای شرکت و یا سازمان به صحت و درستی اطلاعات ارائه‌شده از سوی حسابداران مدیریتی بستگی دارد. به نحوی که تحلیل غلط یا داده اشتباه می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به سرمایه شرکت وارد کند. یا بر عکس آن ممکن است اتفاق بیفتد اطلاعات و تحلیل درست می تواند رشد و توسعه شرکت را تضمین ‌کند. بنابراین می توان گفت که این نوع حسابداری از لحاظ انتقال اطلاعات صحیح به مدیران اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاربرد حسابداری مدیریت در سازمان ها

 

تصویر کاربرد حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت موجب کمک به افزایش ارزش و سرمایه شرکت، افزایش نرخ رشد و توسعه، اقبال سرمایه‌گذاران برای همکاری، مدیریت بودجه و هزینه‌ها و گسترش بازار هدف می شود. در ادامه برخی از کاربردهای حسابداری مدیریتی با توجه به مزایای استفاده از این نوع حسابداری اشاره شده است.

1-سودآوری و پیشبینی:

این نوع حسابداری می تواند با شناخت درست نقاط قوت و ضعف یک شرکت یا سازمان روش ‌های سودآور کسب سرمایه را شناسایی و به مدیران معرفی کند.

2-کمک کردن به برنامه ریزی

این نوع حسابداری در صورتی می تواند برای آینده شرکت برنامه‌ ریزی کند که اطلاعات و اسناد مالی و سوابق سرمایه‌گذاری ‌ها را در دسترس داشته باشد.

این نوع حسابداری می تواند با شناخت درست نقاط قوت و ضعف یک شرکت یا سازمان روش ‌های سودآور کسب سرمایه را شناسایی و به مدیران معرفی کند.

3-تصمیم گیری درست:

یک حسابدار مدیریتی می ‌تواند به عنوان دستیار و راهنمای اصلی مدیران سازمان شناخته شود. چرا که این حسابدار قدرت تحلیل و ارزیابی و دقت بالایی در تامین اطلاعات مالی دارد. همچنین مدیران کسب و کارها برای تصمیم ‌گیری درباره روال کاری آینده شرکت به دانش و مهارت حسابداران مدیریتی نیاز دارند.

4-شناسایی مشکلات و ارائه راه کارهای استراتژیک مدیریتی:

همان طور که می دانیم حسابداران هر کسب و کاری بیشتر از دیگر اعضای سازمان به اسناد و وضعیت مالی شرکت اشراف دارند. به همین دلیل بهتر از هر کسی می‌توانند نقاط ضعف و قوت کسب و کارها در اجرای سیاست ‌های مالی تحلیل کنند. علاوه بر این حسابداران مدیریتی می توانند مشخص می کنند که عامل مشکلات فعلی کدام بخش سازمان است و راه‌حل این مشکل چیست.

مزایای حسابداری در مدیریت برای کسب وکارها

تصویر مزایای حسابداری در مدیریت

 

به کار گرفتن کارشناس حسابداری مدیریت در کسب و کارها موجب رشد فزاینده و مدیریت صحیح و اصولی کسب و کار می شود. افزایش قدرت برنامه‌ریزی در عملیات یک واحد تجاری، تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات مستند و جامع، مدیریت استراتژیک، پیش بینی و تعیین سود و هزینه ‌های مربوط به یک پروژه، شناسایی و پیش ‌بینی نقاط زیان فرآیندهای مالی شرکت و تلاش برای ارائه راه‌ حل، تجزیه و تحلیل شرایط برای ارتقای کیفیت یا معرفی خدمات جدید، برآورد سهام ذی‌نفعان شرکت، تحلیل و ارزیابی منابع مالی و بودجه شرکت از جمله مزایای استفاده از متخصصین حسابداری در مدیریت می باشد.

وظایف حسابداری مدیریت

از جمله مهم ترین وظایف حسابداری مدیریت به شرح زیر است:

    • تهیه و تنظیم اطلاعات مالی برای استفاده مدیران در برنامه‌ریزی ‌ها: این وظیفه نقش استراتژیک حسابداران مدیریتی در کسب‌کارها را مشخص می‌ کند. تصمیم‌گیری برای هدف، تعریف مدل‌ های پیش‌بینی وضعیت آینده و تعریف بودجه‌ و هزینه اجرایی هدف در زیر مجموعه این وظیفه قرار دارد.
    • همکاری با مدیران شرکت در زمینه کنترل و نظارت بر فرآیندهای مالی: این وظیفه کمک بزرگی به مدیران مجموعه می کند. چرا که با استفاده از روش ‌های اندازه‌گیری هزینه‌ ها، ارزیابی ارزش مالی قراردادها و پروژه ‌ها و سنجش کیفیت خدمات ارائه ‌شده به مشتریان سبب می شود تصویر درست از واقعیت مالی کسب ‌و کار به دست آید.
    • تعریف اهداف جدید و ایجاد انگیزه در مدیران و کارکنان برای پیگیری اهداف: چیزی که باعث می شود واحد حسابداری مدیریت شرکت را ملزم کند تا برنامه ‌هایی برای رقابت با بازار موجود در نظر بگیرند، تنوع بازار موجود و فعالیت‌ خستگی‌ناپذیر رقبا می باشد. داشتن برنامه موجب ایجاد اهداف و انگیزه‌ های جدید برای آن سازمان می شود که در نتیجه سبب افزایش نرخ رشد و توسعه شرکت را در پی دارد.
    • نظارت بر مجموعه ‌های شرکت و ارزیابی عملکرد آنان: وظیفه حسابداران مدیریتی در این مورد این است که بر اجرای وظایف برنامه استراتژیک شرکت ها نظارت داشته باشند و عوامل ضعف و قوت آنان را یادآوری کند، و همچنین در پیگیری اهداف مالی به مدیران مشاوره دهد.

چه مهارت هایی برای کارشناس حسابدار مدیریتی شدن لازم است؟

از مهم ترین وظیفه حسابداری مدیریت سر و کار داشتن با اطلاعات مالی و تحلیل و تصمیم‌گیری برحسب آن ها است. به همین جهت حسابدار مدیریتی باید دقت و علاقه زیادی در این راه از خود نشان دهد. از جمله مهم ترین مهارت های لازم برای حسابداران مدیریتی این است که بتواند به فرآیندهای تجاری و انواع قراردادهای مالی تسلط کافی داشته باشد. به این علت که ضروری است در جلسات مهم با سرمایه‌گذاران شرکت کند و بر روال بستن قراردادها و اجرای آن ها نظارت داشته باشد. از دیگر مهارت های ضروری برای حسابداران، مهارت کلامی در جهت ارتباط برقرار کردن با مدیران و انتقال اطلاعات مالی و مشاوره به آنان می باشد.

سومین مهارت مهمی که حسابداران باید به اندازه کافی کسب کنند این است که دید پیش ‌بینی ‌کننده‌ بر روند مالی آینده شرکت داشته و بتوانند بتواند متناسب با رویدادهای دوره ‌های مختلف برنامه ‌ریزی کند.

مطالعه بیشتر: معرفی صفر تا صد رشته حسابداری

اهمیت نرم افزار حسابداری در حسابداری مدیریتی

 

تصویر نرم افزار حسابداری کاوش

نرم افزارهای حسابداری به کارشناسان حسابداری مدیریت کمک می‌کند تا اطلاعات مالی شرکت را با سرعت و دقت بیشتری تهیه، تنظیم و تحلیل کنند. چرا که سرعت افزایش حجم داده‌ مالی شرکت، مدیران را مجبور به استفاده از نرم افزارهای حسابداری می کند تا بتوانند به صورت حرفه ای تر  اطلاعات را مدیریت و طبقه‌بندی کنند. با پیشرفت کسب و کارهای تجاری، نرم افزارهای مالی به همان نسبت توسعه یافته اند. استفاده از نرم افزار حسابداری به بهبود تصمیم‌گیری‌ و برنامه ‌ریزی ‌های مالی کمک می کند.

یکی از محدودیت‌ های حسابداری مدیریت، سر و کار داشتن با انبوهی از اطلاعات مالی و تنوع فراوان گزارشات مالی و تجزیه و تحلیل آن ها می باشد. با رشد روزافزون فناوری ‌های توسعه نرم افزارهای حسابداری به کارشناسان حسابداری کمک می‌کند تا اطلاعات مالی شرکت را با سرعت و دقت بیشتری تهیه، تنظیم و تحلیل کنند. نرم‌افزار حسابداری کاوش فردا از جمله نرم‌افزارهایی با امکانات گزارش ‌گیری و ارائه نمودارهای مالی است که تصویر درستی از وضعیت کسب ‌و کار و امکان برنامه ریزی برای افزایش سودآوری و توسعه شرکت را فراهم می ‌کند.