مالیات اصناف مالیاتی است که شما به عنوان صاحب کسب و کار باید به اداره مالیات بپردازید. این مالیات مبتنی بر سود است، به این معنی که بسته به اندازه سود شما متفاوت است. همان طور که می دانیم در سراسر کشور طیف گسترده‌ ای از اصناف مشغول به کار هستند در همین راستا نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل مختلف در قوانین کشورهای مختلف متفاوت است و صاحبین کسب و کارها باید پذیرای قوانین بوده و نسبت به پرداخت مالیات خود طبق درآمد و اموالی که دارند، اقدام کنند.

آگاهی داشتن از قوانین مالیات بر درآمد برای صنف ‌های مختلف می‌تواند به صاحبین کسب و کار برای ثبت نرخ مالیات مناسب و تراکنش‌های مالی نسبت به درآمد سالیانه کمک کند. در ادامه به تعریف دقیق این مالیات پرداخته و به این سوال که آیا راه هایی برای کاهش این مالیات که پرداخت می کنید وجود دارد پاسخ داده ایم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری کاوش

مالیات اصناف چیست؟

تصویر مالیات اصناف چیست؟

 

به طور کلی مالیات اصناف تنها مربوط به درآمد شرکت ثبت شده نیست بلکه این نوع مالیات از مشاغل مختلف که در زمینه ‌های مختلف فعال هستند، اخذ می‌شود. در مقالات قبلی انواع مالیات و دو روش مستقیم و غیرمستقیم آن اشاره کردیم:

مثال: در همه مشاغل تجاری مانند فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، املاک وغیره افراد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

  • مالیات غیر مستقیم: مالیات هایی که غیر مستقیم بر روی قیمت کالاها یا خدمات از مصرف کننده دریافت می گردد.

مثال: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر حقوق کارمندان دولت و مالیات عوارضی بر کالاهای گمرکی وارداتی و صادراتی

یکی از دغدغه ‌های مهم صاحبان اصناف و مشاغل مختلف این است که نحوه محاسبه مالیات اصناف و چگونگی پرداخت آن به چه صورت می‌باشد. هر چه قدر از قوانین وضع شده برای این نوع مالیات آگاهی داشته باشید جهت ثبت دقیق‌ تراکنش ‌های مالی و محاسبه مالیات کار ساده‌تری پیش رو خواهید داشت.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مالیات

مشمولان مالیات بر اصناف

تصویر مشمولان مالیات بر اصناف

 

افراد با توجه به نوع فعالیت واحد صنفی و میزان درآمد آن ها مشمول پرداخت مالیات اصناف می شوند.

  • گروه اول کسانی هستند (صاحبان هتل‌ها، صاحبان کارخانه‌ها، صاحبان بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و…) که آخرین درآمد آن‌ ها (درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر) بیش از 5/5 میلیارد تومان باشد.
  • گروه دوم کسانی هستند که آخرین درآمد آن ها (درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر) بین 8/1 میلیارد و 5/5 میلیارد تومان باشد.
  • گروه سوم کسب ‌و کارهای کوچک هستند که درآمد آن‌ ها در راستای خدماتی است که ارائه می‌دهند. در واقع هر کسب ‌و کاری که در گروه اول و دوم نباشد در دسته سوم قرار می‌گیرد.
    • نکته ای که در این قسمت ضروری است بدانید این است که هر کسب و کاری که به‌تازگی شروع به کار کرده باید در مدت زمان 4 ماه نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند این کار موجب پیشگیری از جریمه مالیاتی و فراهم شدن شرایط برای معافیت های مالیاتی می شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با بخشودگی جرایم مالیاتی

چه اصنافی معاف از مالیات هستند؟

تصویر چه اصنافی معاف از مالیات هستند؟

 

برخی از اصناف با توجه به نوع فعالیت معاف از مالیات هستند که عبارتند از:

  • مراکز و مؤسسات خیریه
  • گروه‌ های فرهنگی و هنری
  • اصناف فعال در مناطق کمتر توسعه‌یافته

نحوه محاسبه مالیات اصناف

همان طور که در بالا اشاره کردیم نرخ مالیات اصناف با توجه به نوع صنف و درآمد مشخص می‌شود. بر طبق ماده 101:

  • سال 1399: مبلغ معافیت مالیات بر درآمد برابر با 8/28 میلیون تومان
  • سال 1400: معادل با 36 میلیون تومان درآمد سالیانه
  • سال 1401: سقف مبلغ معافیت مالیات بر درآمد برابر با حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد ماهیانه (۶۰ میلیون تومان سالیانه) است.

به عبارتی دیگر افرادی که به ‌طور سالیانه تا مبالغ ذکر شده در بالا درآمد داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در مورد اصناف مبلغ معافیت مالیاتی کمی متفاوت تر است که:

  • در سال 1399 و 1400: مالیات اصناف تا ۳۰ برابر مبلغ درآمد (به ترتیب ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و ۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان) می‌تواند معاف از مالیات باشد.

به عبارتی دیگر به ‌عنوان یک کسب ‌و کار، اگر مجموع درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمات شما برابر با مبالغ بالا باشد، می‌توانید از معافیت مالیاتی استفاده کنید.

    • نکته ای که در این قسمت ضروری است بدانید این است که تبصره‌ای تحت عنوان تبصره ۱۰۰ به قانون مالیاتی اضافه شد. این تبصره سقف معافیت مالیاتی برای مشاغل، از ۳۰ برابر به ۴۵ برابر مبلغ معافیت بر درآمد در نظر می گیرد.

مطالعه بیشتر: مالیات حقوق چیست؟

مراحل پرداخت مالیات اصناف

  • مرحله اول: برای پرداخت مالیات، ارائه اظهارنامه مالیاتی ضروری است. به عبارتی باید مقدار درآمد و هزینه یک واحد صنفی مشخص شود.
  • مرحله دوم: مسئولین سازمان امور مالیاتی پس از ارائه اظهارنامه، مقدار مالیاتی که به صنف تعلق می‌گیرد را محاسبه و اعلام می کنند.
  • مرحل سوم: در این مرحله به شما فرصت داده می شود که مبلغ اعلام شده را پرداخت کنید. اگر این مبلغ متناسب با درآمد شما باشد باید آن را در زمان مشخص‌شده پرداخت کنید اما اگر مبلغ آن بیشتر از مقدار متناسب با درآمد شما بود، می‌توانید اعتراض کنید تا مجدد بررسی شود. نکته ضروری این است که ممکن است بتوانید از تبصره ۱۰۰ یا مالیات مقطوع استفاده کنید به شرطی که مبلغ درآمد شما، تناسب هزینه و کارکرد و… در چندین سال متوالی رعایت شده باشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله مبلغ مالیات نهایی شده و باید این مبلغ را پرداخت کنید. پرداخت به موقع مزیت های مختلفی از جمله معافیت مالیاتی در سال‌های بعد، تخفیف و جوایز مالیاتی و… دارد.

تهیه اظهارنامه مالیات اصناف

تصویر تهیه اظهارنامه مالیات اصناف

 

در این بخش به نکات تهیه اظهارنامه مالیاتی اشاره شده است تا کمترین مشکل در فرآیند محاسبه مالیات اصناف ایجاد شود:

  • تمام هزینه‌ ها و درآمدها به طور دقیق ذکر شود.
  • مبلغ مالیات و درآمد سال قبل به طور دقیق ذکر شود
  • تمام فاکتورها حتی برای کم‌ترین هزینه‌ها ارائه شود.
  • استهلاک مالیاتی در اظهارنامه محاسبه شود.
  • اظهارنامه به‌موقع ارائه شود.
  • از متخصصان مالی و حسابداری کمک گرفته شود.
  • از نرم‌ افزارهای حسابداری برای حفظ ریزهزینه ‌ها استفاده شود.

آیا امکان پرداخت اقساطی وجود دارد؟

در سال های گذشته فقط گروه ‌های شغلی دوم و سوم می توانستند از پرداخت قسطی بهره ببرند. اما امسال هر سه گروه ذکر شده در بالا می‌توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند. اگر صاحبان کسب و کار امکان پرداخت مالیات مقطوع تبصره ماده 100 را یکجا تا پایان خرداد ماه 1401 نداشته باشند، می‌توانند حداکثر طی 4 قسط مساوی پرداخت نمایند.

در گذشته این دستورالعمل برای افرادی که سال اول فعالیت کسب و کار آن ها بود مشمول نمی شدند اما در سال 1401 این شرط هم برداشته شد.

محاسبه مالیات اصناف با نرم افزار حسابداری کاوش فردا

با استفاده از نرم افزار حسابداری مالی کاوش فردا می‌توانید تمامی امور مالی خود را به راحتی مدیریت کنید. در دنیای پر از رقابت امروز، استفاده از یک نرم افزار حسابداری درست و دقیق می‌تواند فرآیندهای مالی و حسابداری را به بهترین شکل انجام داده و به کسب و کار شما کمک کند. شماره 05138409780 ( 6 خط ) پل ارتباطی شما با کارشناسان کاوش فردا جهت پاسخگویی به سؤالات شما در مورد انواع نرم افزارهای حسابداری است.