حسابداری مالیاتی چیست؟

در ساده ترین تعریف برای حسابداری مالیاتی می تواند گفت که، حسابداری مالیاتی به جای تهیه صورت های مالی عمومی تنها روی مباحث مالیاتی و پرداخت ها تمرکز دارد. از نکات مهم در این خصوص این است که حسابداری مالیاتی به عنوان تخصصی مهم در حسابداری به شمار می رود. در هر کشوری، نوع اظهارنامه های مالیاتی که صاحبین مشاغل باید ارسال کنند بستگی به ماهیت کسب و کار هر شخص و اینکه آیا مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می گیرد یا نه، بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات کاملترین نرم افزار حسابداری 

پخش آنلاین :
دانلود فایل صوتی در انتهای مطلب

اما همواره ممکن است مدیران و صاحبین کسب و کارها بخواهند تصمیم بگیرند مسئولیت اظهارنامه مالیاتی را خود به عهده بگیرند و یا یک حسابدار برای کمک به خود استخدام کنند. یک حسابدار یا مشاور مالیاتی همچنین می تواند به آنها در محاسبه میزان مالیات پرداختی، نحوه تأمین مالی پرداختهای مالیاتی آینده و روشهای حسابداری مالیاتی که برای تجارتشان مناسب تر است، به آنها راهنمایی و مشاوره بدهد.

تصویر حسابداری مالیاتی | نرم افزار حسابداری کاوش فردا

حسابداری مالیاتی و خود اظهاری:

برای کارمندان و مستمری بگیران، معمولاً مالیات بر درآمد از دستمزد و مستمری گرفته می شود. با این حال، اگر شغل آزاد دارید و درآمد شما بیش از مبلغی که سالیانه توسط سازمان مالیات و دارایی اعلام می شود، درآمد داشته باشید، باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید که اصطلاحا به این کار خود اظهاری مالیاتی می گویند.

از مواردی که در حسابداری مالیاتی مورد توجه قرار می گیرد

  • میزان فروش و درآمد سالیانه
  • هزینه ها
  • سوابق مالیاتی (اگر برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده اید)
  • میزان حقوق پرداختی به کارمندان

حسابداران و مدیر کسب و کارها باید حداقل 5 سال این سوابق را حفظ کنند.

مطالعه بیشتر: شرایط و قوانین بخشودگی جرایم مالیاتی

تصویر حسابداری مالیاتی | نرم افزار حسابداری کاوش فردا

حسابداری مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده:

اگر شغل شما جزوء آن دسته از مشاغلی است که برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده اند، باید با توجه به مالیات هایی که دریافت کرده اید آن را پرداخت کنید. در واقع مالیات بر ارزش افزوده نوعی امانت است که خریداران آن را به صاحبین کسب و کارها تحویل می دهند و در پایان هر سال مالی، مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان دارایی تحویل می دهند. کسب و کارهایی شامل مالیات بر ارزش افزوده می شوند، باید بیانیه مالیات بر ارزش افزوده را در بالای سایر اظهارنامه های مالیاتی خود ارائه دهند. همچنین باید هنگام ارائه ارزیابی های خود و اظهارنامه مالیاتی شرکت، مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر بگیرند.

تصویر حسابداری مالیاتی | نرم افزار حسابداری کاوش فردا

هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

هدف از حسابداری مالیاتی اطمینان از گزارشگری مالی دقیق و مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی است. حسابداران مالیاتی با تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی به موقع و دقیق، نقش مهمی در کمک به افراد و مشاغل در انجام تعهدات مالیاتی خود دارند.

هدف این نوع حسابداری فراتر از انطباق، بهینه‌سازی استراتژی‌های مالی، شناسایی کسورات و اعتبارات قانونی برای به حداقل رساندن بدهی‌های مالیاتی است. همچنین شامل برنامه‌ریزی استراتژیک برای هدایت چشم‌اندازهای مالیاتی در حال تحول، ارائه بینش به مشتریان برای تصمیم‌گیری آگاهانه مالی است. در نهایت، حسابداری مالیاتی به شفافیت مالی، کاهش ریسک و مدیریت کارآمد مسئولیت‌های مربوط به مالیات برای افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند.

شرکت های حسابداری مالیاتی و حسابرسی

همانطور که برای هر کار و خدماتی شرکت یا موسسه ای وجود دارد، در زمینه حسابرسی و حسابداری مالیاتی شرکت ها و موسساتی وجود دارند که کارهای حسابداری مالیاتی و حسابرسی شرکت ها و مشاغل را انجام می دهند. از آنجایی که حسابداری مالیاتی امری تخصصی و مهم است حسابدارانی که در این مراکز مشغول به کار هستند باید دارای تخصص کافی و تجربه بالایی باشند. از خدماتی که شرکت های حسابداری مالیاتی و حسابرسی ارائه می دهند می توان به این موارد اشاره کرد.

  • گزارشات اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • گزارشات اظهارنامه مالیاتی
  • گزارشات فصلی
  • مشخص کردن مالیات بر درآمد کارکنان
  • تهیه و تنظیم دفاتر قانونی شرکت مثل دفتر روزنامه ، دفتر کل و …
  • رسیدگی به پرونده های مالیاتی
  • مشخص کردن مشکلات مالیاتی و رفع آنها

اهمیت حسابداری مالیاتی:

حسابداری مالیاتی برای هر شغل یا فردی حائز اهمیت است زیرا چارچوبی برای اعلام درآمد درست و پرداخت مالیات مناسب فراهم می کند. در صورتی که در هر کدام از موارد حسابداری مالیاتی ابهامی به وجود آمد، برای جلوگیری از هرگونه نقص در رعایت مالیات باید از یک متخصص مالیات مشورت بگیرید زیرا قوانین و جریمه هایی برای مالیات دهندگانی که اطلاعات ناقص یا اشتباه اظهار می کنند وجود دارد.

تصویر حسابداری مالیاتی | نرم افزار حسابداری کاوش فردا

حسابدار مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

در مطالب بالا به اهمیت حسابداری مالیاتی اشاره شد. در این بخش وظایف حسابدار مالیاتی را بررسی خواهیم کرد. یک حسابدار مالیاتی یک متخصص مالی در امور مربوط به مالیات است و مسئول کمک به افراد و مشاغل در رعایت قوانین و مقررات مالیاتی است.

وظایف اصلی آن ها شامل تهیه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی، اطمینان از صحت و پایبندی به کدهای مالیاتی فعلی است. حسابداران مالیاتی همچنین توصیه های استراتژیک برای به حداقل رساندن بدهی های مالیاتی، شناسایی کسورات و بهینه سازی تصمیمات مالی برای شرکت خود ارائه می دهند.

علاوه بر این، حسابداران مالیاتی در مورد تغییر قوانین مالیاتی برای ارائه راهنمایی آگاهانه و کمک به مدیران در جهت یابی محیط های مالیاتی پیچیده به روز می باشند. آن ها ممکن است در برنامه ریزی مالیاتی، مشاوره در مورد پیامدهای مالی تصمیمات مختلف تجاری و استراتژی برای به حداکثر رساندن کارایی مالیاتی کمک کنند.

این نقش شامل ثبت گسترده، توجه به جزئیات و مهارت های تحلیلی قوی است. حسابداران مالیاتی اغلب با مشتریان برای رسیدگی به سؤالات مقامات مالیاتی کار می کنند و به حل مسائل و اطمینان از رعایت مقررات مالیاتی قابل اجرا کمک می کنند. به طور کلی، تخصص آن ها در مدیریت تعهدات مالی و کاهش خطرات مربوط به مالیات بسیار مهم است.

حسابدار مالیاتی کیست

انواع مالیات

در کشور های مختلف قوانین مالیاتی مختلفی نیز وجود دارد اما در کشور ما مالیات کلا به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند.

  • گروه اول مالیات های مستقیم
  • گروه دوم مالیات های غیر مستقیم

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری کاوش درخواست خود را در زیر ثبت کنید.

مالیات مستقیم در حسابداری مالیاتی:

مالیات های مستقیم به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که در آن اطلاعات و مشخصات کامل پرداخت کنندگان مالیات برای سازمان مالیات کشور کاملا مشخص و واضح است. به بیان ساده تر این نوع مالیات به صورت مستقیم از درآمد و دارایی فرد کسر می شود.

مالیات های مستقیم خود نیز به دو دسته تقسیم می شوند.

  • مالیات بر دارایی
  • مالیات بر درآمد

مالیات بر دارایی در حسابداری مالیاتی:

مالیات بر دارایی به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که به اموال و دارایی های شخص تعلق می گیرد. مواردی شامل : ارث، حق تمبر، مستغلات مسکونی خالی، املاک و درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد در حسابداری مالیاتی:

مالیات بر درآمد به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که بر اساس نرخ مقرر مالیاتی در همان سال از میزان درآمدهای کسب کرده اشخاص و شرکت ها دریافت می شود و مواردی مانند: درآمد حقوق، درآمد املاک، درآمد اشخاص حقوقی، درآمد کشاورزی، درآمد مشاغل، درآمد اتفاقی و مالیات بر جمع درآمدهای ناشی از منابع مختلف شرکت و اشخاص را شامل می شود.

مالیات غیر مستقیم در حسابداری مالیاتی:

مالیات های غیر مستقیم به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که مشخصات پرداخت کننده مالیات برای سازمان مالیاتی کشور نامشخص باشد.

این نوع مالیات ها به این صورت است که مبلغ مالیات به قیمت نهایی کالا و خدمات اضافه می شود و مصرف کننده اجبارا آن را پرداخت می کند. مالیات های غیر مستقیم در حسابداری مالیاتی به 2 دسته مجزا تقسیم می شوند که هر کدام از این دسته ها شامل زیر مجموعه های فراوانی هستند.

  • مالیات بر واردات
  • مالیات بر مصرف و فروش

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع انواع مالیات

تصویر حسابداری مالیاتی | نرم افزار حسابداری کاوش فردا

نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی:

از آنجایی که در هر کشوری شرکتهای تولید کننده نرم افزار های حسابداری فراوانی وجود دارد و قوانین مالیاتی هر کشوری متفاوت است. هر نرم افزاری را نمی توان مورد تایید دارایی داسنت. اساسا ثبت اطلاعات در نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی بر اساس ماده 17 آئین نامه تحریر دفاتر صورت می گیرد. بر اساس این قانون آن دسته از مودیانی که از سامانه الکترونیکی نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی استفاده می کنند باید خلاصه عملیات ثبت شده در نرم افزار حسابداری مالی خود را حداقل هر ماه یک بار در دفتر روزنامه ثبت کنند و طبق زمان تعیین شده در ماده 14 آئین نامه مالیاتی به دفتر کل انتقال دهند.

علاوه بر این، نحوه کار با نرم افزار مورد تایید دارایی ، مراحل رسیدگی به امور مالیاتی را برای بازرسان آسان و اطلاعات با دقت و سرعت در اختیار ماموران دارایی قرار می گیرد.

بر اساس مقررات و استانداردهای سازمان امور مالیات و دارایی کشور، نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی باید دارای ویژگی زیر باشد.

  • امکان ارائه گزاراشات و فایل خروجی اطلاعات بر اساس استاندارد اداره مالیات مانند اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و …
  • بانک اطلاعاتی مطمئن و همچنین تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات تا در صورت بروز مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری اطلاعات مالی دچار مشکل نشوند.
  • قابلیت ساخت فایل های الکترونیکی ویژه سازمان دارایی و رابط کاربری مناسب جهت برقراری ارتباط با سایت رسمی سازمان امور مالیاتی جهت ثبت گزارشات فصلی
  • امکان محاسبه خودکار مالیات و ثبت اطلاعات در سامانه مالیات ارزش افزوده.

نکته ای که در اینجا حایز اهمیت است این است که آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که نرم افزار حسابداری به دارایی معرفی می کنند، می توانند به صورت ماهانه یا فصلی دفاتر مالی خود را نگارش کنند و به دارایی ارسال کنند در غیر اینصورت اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاعات مالی خود را باید به صورت سند به سند در دفاتر قانونی ثبت سپس به سازمان دارایی ارائه دهند.

به طور خلاصه استفاده یا عدم استفاده از نرم افزار حسابداری اشخاص حقیقی و حقوقی را از دفاتر مالی و گزارشات مالیاتی معاف نمی کند اما می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری مدیریت کسب و کار خود را در دست داشته باشید و به سهولت کارهای مالی و مالیاتی خود را انجام دهید. همچنین استفاده از نرم افزار حسابداری کار را برای حسابداران نیز بسیار آسان می کند و در هر لحظه که مدیران بخواهند می توانند گزاراشات مورد نیاز خود را فقط با چند کلیک از حسابداران دریافت کنند.

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد با حسابداری مالیاتی و موارد مرتبط با نرم افزار حسابداری را با ما در میان بگذارید. مجموعه نرم افزاری کاوش در جهت آسان سازی امور حسابداری و مدیریتی مشاغل مختلف اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی تخصصی کرده است. برای آشنایی با امکانات این نرم افزارهای می توانید با کارشناسان مجرب این مجموعه در تماس باشید.

منابع:

tax-accounting

tax-accounting

tax-accounting-training