چرا حسابداری مهم است؟

حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک مهم است زیرا به مالکان، مدیران، سرمایه گذاران و سایر سهامداران در تجارت کمک می کند تا عملکرد مالی تجارت را ارزیابی کنند. حسابداری و نرم افزار حسابداری اطلاعات حیاتی در مورد هزینه و درآمد، سود و زیان، بدهی ها و دارایی ها را برای تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل فرآیندهای درون یک کسب و کار فراهم می کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و امکانات نرم افزارهای حسابداری کاوش

پخش آنلاین :
دانلود فایل صوتی در انتهای مطلب

هدف اصلی حسابداری ثبت معاملات مالی در دفاتر حسابداری برای شناسایی، اندازه گیری و انتقال اطلاعات اقتصادی است. علاوه بر این، آژانس های گزارشگری مالیاتی از شما می خواهند که دفاتر مالی را در سطح بالایی از اطلاعات نگهداری کنید که درآمد و هزینه را به راحتی قابل ردیابی باشد.

 

تصویر هدف حسابداری چیست؟

هدف حسابداری چیست؟

از حسابداری اغلب به عنوان “زبان تجارت” یاد می شود. حسابداری وسیله ای برای انتقال اطلاعات مالی به کاربران مختلف برای تصمیم گیری های مهم است.

اهداف اصلی حسابداری عبارتند از:

  • ثبت معاملات

نقش اصلی حسابداری حفظ سوابق منظم، دقیق و کامل کلیه معاملات مالی یک تجارت است. این سوابق ستون فقرات سیستم حسابداری هستند. صاحبان مشاغل باید بتوانند معاملات را هر زمان که لازم باشد بازیابی و بررسی کنند.

  • بودجه بندی و برنامه ریزی

صاحبان مشاغل باید برنامه ریزی کنند که چگونه منابع محدود خود از جمله نیروی کار، ماشین آلات، تجهیزات و پول نقد را برای تحقق اهداف تجارت تخصیص دهند.

یک مولفه مهم مدیریت بازرگانی، بودجه بندی و برنامه ریزی است که مشاغل را قادر می سازد تا با پیش بینی نیازها و منابع، از قبل برنامه ریزی کنند که چه کاری باید انجام دهند. این امر به هماهنگی بخشهای مختلف سازمان کمک می کند.

  • تصمیم گیری

حسابداری به طیف وسیعی از فرایندهای تصمیم گیری کمک می کند و به صاحبان آن کمک می کند تا سیاست هایی را برای افزایش کارایی فرآیندهای تجاری تهیه کنند. برخی از نمونه تصمیمات مبتنی بر اطلاعات حسابداری شامل قیمت برای محصولات و خدمات، منابع مورد نیاز برای ساخت این محصولات و خدمات و منابع مالی و تجاری است.

  • عملکرد شغلی

با استفاده از گزارش های حسابداری، صاحبان مشاغل می توانند میزان عملکرد یک تجارت را تعیین کنند. گزارش های مالی منبع معتبری برای اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد است، بنابراین صاحبان مشاغل می توانند خود را با عملکرد گذشته و همچنین رقبا مقایسه کنند.

  • جایگاه مالی

صورتهای مالی تولید شده در پایان چرخه حسابداری، وضعیت مالی یک تجارت در آن زمان را نشان می دهد. این نشان می دهد که چه مقداری از منابع سرمایه گذاری شده است، چه مقدار از بودجه کسب و کار استفاده شده است، سود و زیان و تعداد دارایی ها و بدهی های یک تجارت را مشخص کند.

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری کاوش درخواست خود را در زیر ثبت کنید.

  • میزان نقدینگی

دلیل عمده شکست در مشاغل کوچک، سوء مدیریت پول نقد است. حسابداری در تعیین نقدینگی مشاغل که به پول نقد و سایر منابع نقدینگی در اختیار شما برای پرداخت تعهدات مالی است، کمک می کند. این اطلاعات از طریق شناسایی مراکز پر ریسک کسب و کار، خطر ورشکستگی را کاهش می دهد.

  • تأمین مالی

حسابداری به صاحبان مشاغل کمک می کند تا سوابق مالی تاریخی و همچنین پیش بینی های مالی را تهیه کنند که می تواند هنگام درخواست وام یا تأمین سرمایه برای تجارت مورد استفاده قرار گیرد.

  • کنترل

حسابداری با قرار دادن نقات کنترلی مختلف در سازمان، از خسارات ناشی از سرقت، کلاهبرداری، خطاها، آسیب ها، منسوخ شدن و سوء مدیریت جلوگیری می کند. کنترل های داخلی از دارایی های تجاری محافظت می کنند و از ضررهای طولانی مدت جلوگیری می کنند.

  • الزامات قانونی

قانون مشاغل را ملزم به ثبت سوابق مالی دقیق معاملات خود و به اشتراک گذاشتن گزارش ها با سهامداران، مقامات مالیاتی و نهادهای نظارتی می کند. صورت های مالی و اطلاعات نیز برای اهداف تشکیل پرونده های مالیاتی غیر مستقیم و مستقیم مورد نیاز است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری سهام 

تصویر چرا حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک مفید است؟

چرا حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک مفید است؟

مدیریت مالی ضعیف یکی از اصلی ترین دلایل شکست در مشاغل کوچک به ویژه در سال اول تجارت است. از آنجا که بودجه و منابع دیگر کسب و کارهای کوچک محدود است، حسابداری و بخصوص نرم افزار حسابداری نقش مهمی در ارائه اطلاعاتی دارد که به رشد و توسعه کسب و کارها کمک می کند.

  • برای صاحبان مشاغل کوچک، حسابداری به دلایل زیر بسیار مهم است:

پیگیری جریان نقدینگی را داشته باشید. برای جلوگیری از خشک شدن جریان وجوه مشاغل خود، باید سیاست هایی را برای سوابق کارآمد و یک استراتژی مالی مناسب اجرا کنید.

برای درک مفاهیم هزینه های ثابت، هزینه های متغیر و چگونگی هزینه دقیق پروژه خود، صاحبان مشاغل کوچک می توانند به حسابداری هزینه، اعتماد کنند. به این ترتیب در نهایت نمی توانید در پروژه ای که فکر می کردید درآمد بزرگی دارد، ضرر کنید.

حسابداری درک بهتری از رفاه کسب و کار به شما می دهد. این کار را می توانید با یادگیری مطالعه ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد انجام دهید.

به شما کمک می کند تا از کلاهبرداری و سرقت توسط مشتریان، کارمندان و تأمین کنندگان جلوگیری کنید.

وقتی امور مالی و معاملات تجاری را می فهمید، بهتر به ممیزی های روبرو توجه می کنید.

بانکداران هنگام برخورد با صاحبان مشاغل که از نظر مالی به مشاغل مختلفی می پردازند و در واقع پیامدهای مالی را درک می کنند، اطمینان بیشتری دارند.

چه یک شرکت انحصاری باشید و چه کارمندی، کلید رشد کسب و کار کوچک شما بررسی منظم صورتهای مالی و ایجاد بودجه ای دقیق است که به شما امکان می دهد ناکارآمدی عملیاتی را کشف کنید. صرفه جویی اندکی در چندین هزینه می تواند در طولانی مدت به نتایج بزرگی برسد.

تصویر چرا یک حسابدار مهم است؟

چرا یک حسابدار مهم است؟

حسابداری مستلزم جمع آوری عظیم اطلاعات و سازماندهی اطلاعات به روشی است که به راحتی توسط مدیریت قابل تفسیر باشد. صاحبان مشاغل باید تصمیمات استراتژیک را در مورد هزینه های عملیاتی، تغییر درآمد و سود سهام حفظ کنند.

به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک، ممکن است وسوسه انگیز باشد که خودتان امور مالی کسب و کار را مدیریت کنید، اما مسائل مالی می تواند ظریف باشد و ممکن است برای اداره صحیح آنها به یک متخصص آموزش دیده نیاز باشد. حسابداران حرفه ای ضمن رعایت الزامات انطباق، در تصمیم گیری های مالی هوشمند به صاحبان مشاغل کمک می کنند.

در اینجا برخی از دلایل اصلی سرمایه گذاری روی یک حسابدار برای تجارت کوچک شما ذکر شده است:

تجزیه و تحلیل داده های مالی و تعیین زمینه های بهبود. این برای سلامتی طولانی مدت کسب و کار بسیار مهم است.

تهیه صورتهای مالی بر اساس اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری بر اساس نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود، مشاوره سفارشی دریافت خواهید کرد.

استفاده از حسابدار شخص ثالث اطمینان می دهد که اطلاعات بی طرفی را که قابل تأیید و عینی هستند، دریافت خواهید کرد

حسابدار به عنوان یک مشاور مالی عمل می کند و به شما در تهیه بودجه و نظارت بر گردش وجوه به صورت ثابت کمک می کند. با این کار می توانید از هر مانعی که در زمان واقعی رخ دهد استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

در فصل مالیات به شما کمک می کند زیرا حسابداران می توانند کسر احتمالی را شناسایی کرده و به جلوگیری از حسابرسی کمک کنند.

در کنار استخدام حسابدار، صاحبان مشاغل به طور فزاینده ای از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند. این نرم افزار سیستم حسابداری را با موجودی انبار و حساب شما همگام سازی می کند و به شما کمک می کند موقعیت نقدی و موجودی انبار خود را در زمان فعلی داشته باشید و بتوانید آنرا راحت تر مدیریت کنید. همچنین می توانید برای مشاهده گزارش های مختلف حسابداری، ایجاد گزارشات هزینه، سند سود و زیان و ارسال فاکتور در حال سفارشات مورد نظر، مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری کاوش درخواست خود را در زیر ثبت کنید.

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد چرا حسابداری مهم است؟ و موارد مرتبط با نرم افزار حسابداری را با ما در میان بگذارید. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. برای کسب آگاهی بیشتر در ارتباط با سایر امکانات نرم افزارهای حسابداری و مدیریت مجموعه نرم افزاری کاوش، می توانید با کارشناسان این مجموعه در  باشید.

منابع:

why-is-accounting-important