حسابداری استارتاپ شامل نگهداری سوابق دقیق تراکنش های مالی و بررسی امور مالی به منظور شناسایی فرصت های رشد و بهبود است. برای استارت‌آپ‌ها ایجاد یک پایه حسابداری محکم برای سازماندهی، افزایش کارایی، تامین مالی، کنترل هزینه‌ها و شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های احتمالی برای کسب ‌و کار ضروری است. چه بخواهید یک حسابدار استخدام کنید یا یک نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید، باید اصول اولیه حسابداری راه اندازی را بدانید. دانستن اینکه چگونه حساب خود را به طور موثر مدیریت کنید ممکن است در ابتدا چندان مشهود نباشد. اگر در مورد شروع به کار با حساب های خود سؤالی دارید یا اینکه آیا هنوز نیاز به این کار دارید یا خیر به جای درستی آمده اید. چرا که ما در این مقاله از سایت کاوش به هرآنچه که نیاز است شما درباره حسابداری استارتاپ بدانید شرح داده‌ایم.

مطالعه بیشتر: بررسی امکانات و انواع نرم افزارهای حسابداری کاوش

مقدمه

 

تصویر حسابداری در استارتاپ ها

آیا آماده انجام حسابداری استارتاپ خود هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ در ادامه این مقاله اهمیت ردیابی تراکنش‌های مالی و اینکه چه زمانی خوب است که حسابداری را به تنهایی انجام دهید، توضیح خواهیم داد. اکثر افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کاری می باشند حسابداری ممکن است اولین فرآیند اداری در ذهن آن ها برای راه اندازی نباشد، اما می تواند یکی از مهم ترین آن ها باشد. صاحبان کسب و کار نوپا می توانند افراد زیادی باشند به عنوان مثال یک حسابدار، یک وکیل، یک طراح، یک آشپز، یک نانوا یا یک نجاری ماهر. چیزی که آن ها معمولا نیستند یک حسابدار یا حسابدار با تجربه است. ردیابی صحیح تراکنش‌های مالی بخشی از مالکیت کسب ‌و کار است، چه یک استارت‌آپ باشید چه صاحب کسب ‌و کار معتبر.

 

چرا حسابداری برای استارتاپ ها مهم است؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، قطعا هدف اصلی شما فروش کالاها و خدمات است. اما اگر پرداخت آن ها را ثبت نکنید، چگونه متوجه خواهید شد که مشتریان شما چه زمانی به شما پرداخت می کنند؟ اگر هزینه های خود را پیگیری نکنید، چگونه می توانید در پایان سال از مالیات کسر کنید؟ به همین دلیل است که حسابداری و حسابداری استارتاپ بسیار مهم است.

    • قبل از شروع، چند کار وجود دارد که باید آن ها را انجام دهید:
    • ساختار کسب و کار خود را مشخص کنید.
    • یک حساب بانکی جداگانه برای کسب و کار خود باز کنید.
    • نرم افزار حسابداری که با آن راحت هستید را پیدا کنید.
    • یک سیستم حسابداری برای کسب و کار خود ایجاد کنید.
    • پس از تکمیل این موارد، شما آماده شروع مدیریت تراکنش های مالی برای استارت آپ خود هستید.

10 اصل حسابداری که هر استارتاپی باید آن را پیگیری کند

 

تصویر اصول حسابداری برای استارتاپ ها

حسابداری استارتاپ اصولی دارد که هر صاحب کسب و کاری باید از آن ها آگاهی داشته باشد. امکان مدیریت حسابداری کسب و کار در یک سیستم حسابداری دستی وجود دارد، اما با استفاده از یک نرم افزار حسابداری خدمات بسیار بهتری خواهید داشت. اکثر نرم افزارهای کاربردی سطح مبتدی موجود در بازار امروز برای افرادی درست مثل شما طراحی شده اند: صاحبان مشاغل با دانش محدود در مبانی حسابداری. آنها برای اینکه ردیابی تراکنش های مالی را آسان کنند طراحی شده اند، و قیمت اکثر آن ها حتی برای کوچک ترین بودجه نیز مقرون به صرفه است. اکثر صاحبان استارت آپ ها مطمئن نیستید که آیا چیزی نیاز به ردیابی دارد یا خیر، پیشنهاد ما به شما این است که احتیاط کنید و فرض کنید که باید ردیابی شود. در همه موارد مالی زیر باید به درستی مدیریت شوند:

  • صورت حساب بانکی

یکی از فاکتورهای مهم در حسابداری استارتاپ تطبیق حساب بانکی است. تطبیق صورت‌های مالی در هر ماه این امکان را می‌دهد که موجودی دفتر کل با موجودی بانکی متعادل کنید، هر گونه کارمزد بانکی را حساب کنید، و هرگونه اشتباه بانکی احتمالی که ممکن است در صورت عدم تطبیق صورت‌ها به صورت ماهانه مورد توجه قرار نگیرد، بیابید.

  • اظهارنامه کارت اعتباری

تطبیق صورت‌حساب‌های کارت اعتباری‌ به اندازه صورت حساب بانکی‌ است مهم است. کلاهبرداری از کارت اعتباری یک چیز واقعی است و می‌تواند با هزینه‌های کوچک زیادی به شما ضرر برساند. توصیه ما این است که مطمئن شوید یک نسخه پشتیبان برای هر هزینه در صورت ‌حساب کارت اعتباری خود دارید. اگر کارت اعتباری شرکتی دارید که توسط چندین کارمند استفاده می شود، این امر بسیار اهمیت می یابد.

  • حقوق و دستمزد

 

تصویر حقوق و دستمزد در استارتاپ

اگر هنوز کارمند ندارید، لازم نیست نگران حقوق و دستمزد باشید. با این حال، اگر حتی یک کارمند دارید، باید حقوق و دستمزد را به درستی پیگیری کنید که شامل همه چیز است، از مدیریت سوابق پرسنل کارکنان گرفته تا حفظ سوابق زمانی کارکنان. همچنین باید تمام فرم های حقوق و دستمزد مرتبط را مدیریت کنید.

مطالعه بیشتر: بررسی اهمیت محاسبه حقوق و دستمزد در هر کسب و کار

  • فاکتورها

یکی از اولین کارهایی که باید در جهت حسابداری استارتاپ یاد بگیرید این است که یک فاکتور ایجاد کنید. به هر حال، اگر مشتریان برای محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید صورتحساب دریافت نکنند، چه مدت در تجارت باقی خواهید ماند؟ هر نرم افزار حسابداری که خریداری می کنید دارای یک جزء صورتحساب است که به معنای ردیابی حساب های دریافتنی می باشد. اگر می‌خواهید پول دریافت کنید، مطمئن شوید که به طور مرتب آن فاکتورها را صورت‌حساب و پیگیری می‌کنید.

مطالعه بیشتر: بررسی تفاوت های فاکتور رسمی و غیررسمی

  • مدرک پرداخت

تامین کننده شما تماس می گیرد به شما اطلاع دهد تا زمانی که صورتحساب خود را پرداخت نکنید، هیچ محصولی را ارسال نمی کند. مشکل این است که شما یک چک سه هفته پیش برای آنها پست کردید. در حالی که ممکن است دیگر چک های فیزیکی را نگه ندارید، مطمئن شوید که صورتحساب های بانکی خود را در دسترس دارید تا بتوانید تعیین کنید که آیا چک تسویه شده است یا خیر و در این صورت، یک کپی از چک را درخواست کنید تا به تامین کننده خود بدهید. اگر از چک استفاده نمی‌کنید، در صورت مفقود شدن پرداخت، مدرک پرداخت خود را همراه با صورت‌حساب نگه دارید.

  • هزینه های راه اندازی

اگر کسب ‌و کار شما کاملاً جدید است، باید تمام هزینه ‌های راه‌اندازی خود را پیگیری کنید.

  • پرداخت های دریافتی

 

تصویر نرم افزار حسابداری استارتاپ

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در حسابداری استارتاپ در نظر داشته باشید این است که اطمینان حاصل کنید پرداخت های دریافتی از مشتریان شما به اندازه کافی ردیابی می شوند، خواه آن ها با چک، پول نقد، کارت اعتباری، PayPal یا از طریق انتقال ACH پرداخت شوند. هر زمان که مشتری پرداخت می کند، سابقه آن پرداخت باید به فاکتور او پیوست و بایگانی شود. اگر از دفتر بدون کاغذ استفاده می کنید، فقط یک سابقه پرداخت را در پرونده آن ها ذخیره کنید.

  • صورت حساب

به عنوان یک کسب و کار جدید، باید از همان ابتدا اعتبار خوبی نزد فروشندگان خود ایجاد کنید. این بدان معناست که صورت حساب های خود را در زمان سررسید پرداخت کنید. هر صورت حسابی که وارد می شود باید از صحت آن مطمئن شوید. پس از وارد کردن صورت‌حساب‌های خود در حساب‌های پرداختنی، آن‌ها را هر هفته پیگیری کنید تا مطمئن شوید که به موقع پرداخت شده‌اند. اگر اینطور نیست، احتمالاً باید هزینه تأخیر، هزینه بهره یا هر دو را بپردازید. هزینه های کوچک تری از جمله هزینه های پارکینگ، هزینه پست، چاپ و مسافت پیموده شده را پیگیری کنید. ردیابی صحیح این هزینه های کوچک اطمینان حاصل می کند که کسورات پایان سال شما دقیق است و اسنادی برای اثبات آن دارید.

  • اظهارنامه مالیاتی

اگر شما یک تجارت کاملاً جدید هستید، به احتمال زیاد هنوز هیچ اظهارنامه مالیاتی ندارید. با این حال، هنگامی که این کار را انجام دادید، اظهارنامه ها باید بایگانی شوند و حداقل به مدت سه سال نگهداری شوند، اگرچه ممکن است ایده خوبی باشد که آن ها را بیشتر نگهداری کنید.

  • صورت های مالی

صورت های مالی اخرین موردی است که باید در حسابداری استارتاپ در نظر بگیرید. بسته به کسب و کارتان باید مجموعه ای از صورت های مالی را ماهانه یا فصلی چاپ کنید. با استفاده از نرم‌افزار حسابداری، اجرای صورت‌های مالی کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، اما جزئیات موجود در آن گزارش‌ها می‌تواند چیزهای زیادی درباره کسب ‌و کارتان به شما بگوید. در نهایت اگر صورت‌های مالی پایان ماه را نگهداری می‌کنید، تطبیق بانک شما باید در صورت‌های مالی لحاظ شود تا مطمئن شوید که موجودی دفتر کل و موجودی بانک شما مطابقت دارند.

راه اندازی استارتاپ خود را از راه درست شروع کنید

 

تصویر نرم افزار حسابداری پیمانکاری

کاهش هزینه ها با حذف نرم افزار حسابداری اختصاصی به نفع یک سند اکسل دستی می تواند وسوسه انگیز به نظر برسد و موجب صرفه جویی در هزینه ها شود اما می تواند به قیمت به خطر انداختن دقت حسابداری تمام شود. مدیریت حسابداری و استفاده از نرم افزار حسابداری از همان ابتدا به شما امکان می دهد کنترل بهتری بر امور مالی خود داشته باشید. گزارش های دریافتی از نرم افزار حسابداری نشان خواهد داد که چه زمانی بیش از حد خرج می‌کنید و چه زمانی نیاز به افزایش فروش دارید. بنابراین، چه حسابداری را به تنهایی انجام دهید، چه یک حسابدار یا حسابدار استخدام کنید، یا این وظایف را به طور کامل برون سپاری کنید، به یاد داشته باشید که هرچه کسب و کار شما از روز اول بهتر مدیریت شود، احتمال موفقیت آن بیشتر می شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

سخن پایانی

در این مطلب به شرح حسابداری استارتاپ پرداختیم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد.