چگونه پیمانکار شویم؟ سوالی است که برای پاسخ به آن باید در وهله اول با تعاریف پیمانکار و قرارداد پیمانکاری آشنا شویم. پیمانکار شخصی حقیقی یا حقوقی است که اجرای مفاد پیمان را براساس مدارک و اسناد قرارداد بر عهده خواهد گرفت. قرارداد‌های پیمانکاری که تحت عنوان پیمان شناخته ‌می‌شوند، جزئی جدایی ناپذیر از صنعت ساخت و ساز و کسب و کار‌ها هستند. بر طبق قرارداد‌های پیمانکاری که بین کارفرما و پیمانکار بسته ‌می‌شود وظایفی به طور مشخص به عهده پیمانکار محول ‌می‌شود.

حال که توضیحی مختصر پیرامون پیمانکار و قرارداد‌های پیمانکاری در دست دارید قصد داریم توضیحی مفصل تر پیرامون وظایف پیمانکار ارائه دهیم تا مجموعه این اطلاعات ما را به پاسخ پرسش مهم و ابتدایی ‌چگونه پیمانکار شویم متصل کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع نرم افزارهای حسابداری کاوش فردا

چگونه پیمانکار شویم

رشد صعودی، چالش‌های مدیریتی، درآمد بالا و بسیاری مزایای دیگر پیمانکاری را به حرفه ای پر طرفدار بدل کرده است. عموما افراد بعد از اطلاع از مزایای پیمانکار شدن ‌تنها یک سوال را در ذهن خود می‌ پرورانند سوال این است که چگونه پیمانکار شویم؟

نیازهای اولیه پیمانکاری

در جواب به پرسش چگونه پیمانکار شویم؟ باید بیان کنیم که در ابتدا باید شما الزامات اولیه و ثانویه را بشناسید و در راستای کسب آن ها تلاش کنید. منظور از الزامات اولیه کسب اطلاع از انواع قراردادهای پیمانکاری، شرایط اختصاصی و عمومی پیمان، ارکان قرارداد پیمانکاری، قوانین عقد قرارداد و غیره است.

الزامات ثانویه اطلاع از وظایف کل و جز مربوط به پیمانکار و انجام به موقع و بر طبق قاعده است. هر چه پیمانکار مدیریت بهتری بر امور مربوط به خود داشته باشد پیمانکار بهتری خواهد بود، کارفرمایان بیشتری مشتاق به همکاری با او خواهند بود و در نتیجه حق انتخاب او بین پروژه بیشتر خواهد شد.

مطالعه بیشتر: انواع قراردادهای پیمانکاری چیست؟

شروع پیمانکاری ساختمان

در زیر به موارد شروع پیمانکاری ساختمان اشاره کرده ایم:

شروع پیمانکاری ساختمان

1.تعیین حوزه کاری

در راستای پاسخ به سوال چگونه پیمانکار شویم باید گفت که ابتدا باید بدانید که حوزه کاری شما چیست؟ قبل از شروع پیمانکاری ساختمان ابتدا باید حوزه کار خود را در صنعت ساختمان مشخص کنید، به این معنا که اگر می خواهید در بخش هایی از جمله طراحی، اجرا یا نظارت فعالیت داشته باشید همه این ها مرتبط با علاقه شما است.

اگر هنور به علائق خود واقف نیستید می توانید مدت زمانی را در هر کدام از این حوزه ها، بگذرانید و سپس مشخص کنید که کدام حوزه را می پسندید یا کدام یک با روحیاتتان هماهنگ است. در حالی که بخش اجرا، بزرگترین حوزه کاری در عمران و ساختمان است، از سودآوری زیاد و البته مشکلات و سختی های بیشتری نیز برخوردار می باشد.

قسمت های اصلی حوزه ساختمان سازی عبارتند از کارهای سفت­کاری، اسکلت ساختمان، پیمانکاری عمومی، ساختمان های پیش ساخته و فعالیت در حوزه نازک کاری یا تاسیسات است. قبل از شروع پیمانکاری ساختمان ضروری است بدانید که بخش کارگاهی از پر دردسرترین حوزه های پیمانکاری ساختمان می باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع پیمانکار ساختمان

با توضیحات بالا شما باید پس از انتخاب حوزه کاری خود به این سوال پاسخ دهید که شایستگی شما در حوزه ای انتخابی چیست؟ پاسخ به این سوال می تواند شما را به مزیت رقابتی برساند. مهم ترین پاسخ در جواب سوال چگونه پیمانکار شویم این است قبل از شروع پیمانکاری ساختمان جهت ماندن در بازار رقابتی از خود بپرسید در چه کاری از همه بهتر و تواناتر هستید؟ چرا که فقط اخذ مجوز فعالیت پیمانکاری از مراجع ذیصلاح کافی نیست، افرادی که دارای چنین مجوز هایی هستند بسیار زیاد می باشند.

2.شناسایی الزامات کار

شناسایی الزامات کار

دومین نکته ای که در سوال چگونه پیمانکار شویم باید در نظر گرفت این است که قبل از شروع پیمانکاری ساختمان بدانید الزامات کار خود را شناسایی کنید. چرا که حوزه کاری پیمانکاری فراز و نشیب زیادی دارد که با گذر زمان به تجربیات شما اضافه می کند. از جمله الزامات کاری که باید بدانید عبارتند از:

  • پیمانکاری ساختمان چیست؟
  • حقوق پیمانکار کدام است؟
  • فرق بین شرکت پیمانکار ساختمان با شخص حقیقی چیست؟
  • وظایف پیمانکار ساختمانی چیست؟
  • انتظارات کارفرما کدام است؟
  • قانون مجری ذیصلاح چه می گوید؟
  • تعرفه های ساختمان سازی و خدمات مهندسی چیست؟
  • انواع قراردادهای پیمانکاری چگونه است؟
  • وظایف مجری ساختمان چیست؟
  • از همه مهمتر اصول ساختمان سازی کدام است؟

پاسخ به این سوال ها بخشی از طریق دانش و بخشی دیگر از طریق تجربه بدست خواهد آمد. در نهایت کسانی در این حوزه موفق خواهند بود که اطلاعات و آگاهی از قوانین پیمانکاری خود را به روز نگه دارند.

3.اخذ مجوزهای لازمه

اخذ مجوزهای لازم از دیگر مواردی است که باید قبل از شروع پیمانکاری ساختمان در نظر داشت. اگر تصمیم گرفتید که شخصی کار کنید باید از مرجع صدور پروانه کار، نظام مهندسی ساختمان یا مسکن شهرسازی مجوز خود را دریافت کنید. که برای این کار باید کلاس های ایمنی فنی و بهداشت، همچنین باید دوره های آموزش های فنی و اجرایی را پشت سر بگذارید.

اگر تصمیم گرفتید به شکل شرکتی فعالیت کنید باید ابتدا صلاحیت خود را با گرفتن مجوز از انجمن شرکت های ساختمانی استان خود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت کنید، نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این مجوز ها را در دیدرس کارفرمایان قرار داده و در تبلیغات و بازاریابی از آن ها به نحو احسن استفاده کنید.

وظایف پیمانکار ساختمانی

حال که ‌می ‌دانیم الزامات اولیه و ثانویه پیمانکاری چیست، برای دانستن اینکه چگونه پیمانکار شویم به بررسی وظایف پیمانکار خواهیم پرداخت.

چگونه پیمانکار شویم

فازبندی پروژه

با یک دید کلی پیمانکار باید بتواند پروژه های خود را فازبندی کند. فازبندی پروژه، مراحل انجام کار را روشن تر خواهد کرد و همچنین مدیریت امور در هر مرحله با نظم بهتری پیش خواهد رفت.

مطالعه بیشتر: نحوه فازبندی پروژه ها در نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

زمانبندی صحیح

هنگامی که می‌خواهیم بدانیم چگونه پیمانکار شویم همواره توجه داشته باشید که باید تمامی امور بر طبق زمان مورد توافق در قرارداد به پایان برسد. به پایان رسیدن تمامی امور در موعد مقرر مسئله بسیار مهمی است که زمانبندی دقیق و مشخص نمودن تایم لاین برای هر فاز از پروژه شما را در این مهم یاری خواهد کرد.

خرید ابزار و وسایل

خرید ابزار، مصالح و وسایل مورد نیاز وظیفه ای است که باید به طور مستقیم زیر نظر پیمانکار باشد، یعنی یا باید خود اقدام به خرید نماید و یا به فردی محول نماید و جزئیات خرید، انتقال و انبار داری را از او جویا شود. همچنین پیمانکار باید از کیفیت مصالح اطمینان حاصل نماید چرا که پیمانکار متعهد است بهترین مصالح ساختمانی را در ساخت پروژه به کار بگیرد. چالش اصلی در این مرحله نگهداری فاکتورها و ثبت تمامی هزینه ها است. چرا که عموما پیمانکاران بودجه ای مشخص برای انجام پروژه مد نظر دارند و مجموع هزینه ها نباید اختلاف فاحشی با بودجه اولیه داشته باشد.

گرد آوری تیم کاری

وظیفه اصلی پیمانکار مدیریت امور است و برای انجام کار‌هایی نظیر ساخت و ساز نیاز به یک تیم حرفه ای، با تجربه و با اخلاق دارد. فرد با تجریه اصول کاری و وظایف خود را به خوبی ‌می‌شناسد پیشروی پروژه را با چالش مواجه نخواهد کرد، همچنین این فرد باید از اخلاق حرفه ای برخوردار باشد. فردی که برای تامین نیاز‌های خود با شما به طور مستقیم و خیرخوا‌هانه مذاکره ‌می‌ کند و با دیگر همکاران خود تحت هر شرایطی رفتاری مناسب خواهد داشت.

نظم دهی به امور

هنگامی که به دنبال پاسخ سوال چگونه پیمانکار شویم هستید باید به دنبال پاسخ پرسش ‌هایی همچون چگونه پروژه خود را فازبندی کنیم؟ چگونه هزینه ‌پروژه را مدیریت کنیم؟ چگونه امور حسابداری را مدیریت کنیم؟ و هزاران پرسش دیگر که شما را در نظم دهی امور یاری ‌می‌کند باشید.

امروزه علم برنامه نویسی و حسابداری و کامپیوتر ما را به سمت انجام امور بی نقص و سریع پیش می‌برند در همین راستا نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی کاوش فردا شما را در انجام تمامی امور پیمانکاری یاری خواهد کرد. پیمانکار ساختمان شدن یک هدف است اما پیمانکار نمونه شدن هدفی بالاتر است که ‌تنها با انجام امور با برنامه ریزی و نظم امکان پذیر است.

امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش

نرم افزار حسابداری پیمانکاری ساختمانی نه ‌تنها قابلیت‌های حسابداری به شما ارزانی خواهد داد، بلکه شما را در مدیریت تمامی امور ساختمانی و پیمانکاری که در بالا به ضرورت هر یک اشاره شد یاری خواهد کرد. به عنوان مثال شما در این نرم افزار به راحتی ‌می‌ توانید پروژه‌ های گوناگون تعریف کنید و هر یک را به طور جداگانه فازبندی کنید. روند پیشرفت پروژه ها را مشاهده کنید و تمامی هزینه های پیش آمده را به طور دقیق ثبت کنید. امور مربوط به هر فرد زیر مجموعه را برای نرم افزار تعریف کنید و نحوه عملکرد هر فرد را در طول زمان بررسی کنید در این صورت میتوانید افراد مناسب یک تیم حرفه ای را به راحتی تشخیص دهید.

در این نرم افزار شما میتوانید مدارک خود را بایگانی کنید و همچنین بعد از بایگانی میتوانید یادآور تنظیم کنید. به عنوان مثال میتوانید چک های خود را بایگانی کنید و برای موعد پرداخت و یا دریافت وجه هشدار و یادآور تنظیم نمایید. تمامی امکانات این نرم افزار به تفصیل در مقاله معرفی نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی بیان شده است برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این نرم افزار مقاله ذکر شده را مطالعه نمایید.

مطالعه بیشتر: دریافت دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری 

سخن آخر

کارشناسان مجموعه کاوش فردا همواره در تلاش برای یاری رساندن به افراد حرفه ای بوده اند. به طور قطع تمامی افرادی که به دنبال پاسخ چگونه پیمانکار شویم هستند پیمانکار حرفه ای نخواهند شد، اما افرادی که به دنبال حرفه ای شدن هستند برای خود ابزار و لوازم مورد نیاز را فراهم می آورند.

ما در این گفتار به پرسش چگونه پیمانکار شویم پاسخ گفتیم و ابزار مورد نیاز برای حرفه ای شدن را به شما معرفی نمودیم. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نرم افزار معرفی شده با گروه نرم افزاری کاوش فردا در ارتباط باشید.