مقدمه:

پیمانکاری و مشاغل مربوط به ساخت و ساز، از مشاغل پرطرفدار امروزی به حساب می آیند و جدا از دانشجویان عمران و معماری بسیاری از افراد علاقمند به سرمایه گذاری و حضور در زمینه ساخت و ساز هستند. با توجه به اینکه بسیاری از پروژه های بزرگ دولتی و سازمانی به شرکت های پیمانکاری و شرکت های انبوه سازان سپرده می‌شود، لازم است که پیمانکاران جهت ثبت شرکت پیمانکاری اقدام نمایند. از این رو در این مقاله مواردی که مرتبط با ثبت شرکت پیمانکاری است را بیان می‌کنیم.

تصویر 1 شرایط ثبت شرکت پیمانکاری

شرکت پیمانکاری چیست؟

پیمانکار مجموعه ای حقیقی یا حقوقی است که وابسته به قراردادی که دارد مسئولیتی هایی را بر عهده می گیرد که این مسئولیت های می‌تواند شامل ( طراحی، ساخت، اجرا، خرید و فروش و … ) باشد. در قراردادهای پیمانکاری همواره افرادی به عنوان مهندس ناظر مشخص می‌شوند که در مسئولیت ها و محدوده های پیمانکاران و مهندسان ناظر در قرارداد پیمانکاری مشخص می‌شود.

جهت مطالعه کامل مطالب قرارداد پیمانکاری کلیک کنید.


ثبت شرکت پیمانکاری:

برای ثبت شرکت پیمانکاری ابتدا باید نوع شرکت خود را مشخص نمایید که وابسته به گستردگی و نوع فعالیت شرکت شما است. برای ثبت شرکت پیمانکاری از میان شرکتهای تجاری دو انتخاب می تواند برای پیمانکاران مناسب باشد.

  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود

شرکت سهامی خاص:

شرکت سهامی خاص نوعی شرکت سهامی است که سهام آن قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی می‌تواند توسط مردم به راحتی قابل معامله باشد. هنگام تشکیل شرکت سهامی خاص باید تمام سرمایه آن در موقع تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شده باشد. در شرکت سهامی خاص مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

شرکت با مسئولیت محدود:

شركت با مسئولیت محدود شركتی است كه بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشكیل شده و هر یك از شركاء بدون اینكه سرمایه به‌سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شركت مسئول بدهی‌ها و تعهدات شركت است.

شرکت با مسئولیت محدود همانند شرکت سهامی خاص است که مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌ها شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت است.

تفاوت شرکت‌های سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود:

وجه تمایز شرکت سهامی خاص در مقایسه با شرکت مسئولیت محدود این است که در شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر سهامدار برای تاسیس شرکت لازم است و سهام نیز بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال است اما در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به صورت اعلامی می باشد و هرچقدر که اعلام شود نیازی به واریز به حساب شرکت ندارد.

تصویر 2 شرایط ثبت شرکت پیمانکاری

ثبت کدام شرکت مناسب برای شرکت های پیمانکاری است؟

ثبت شرکت پیمانکاری همانطور که گفته شد وابسته به فعالیت های پیمانکاران است اما با توجه به اینکه شرکت سهامی خاص برای شرکت های مناقصه گذار دارای اعتبار بیشتری هستند و باید بیشتر مورد مورد رسیدگی قرار گیرند، شرکت سهامی خاص برای تاسیس شرکت پیمانکاری مناسب تر است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص:

با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت ثبت شرکت پیمانکاری شرایط ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص در زیر بیان شده است:

  • دارای حداقل 3 نفر عضو و 2 نفر بازرس غیر اعضا
  • حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت در یکی از بانکهای معتبر کشور سرمایه گذاری شود
  • حداقل سرمایه برای شرکت صد هزار تومان
شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید موارد زیر را در نظر گرفت.

  • دارای حداقل 2 نفر عضو
  • موضوع فعالیت شرکت باید مشخص گردد
  • اسم شرکت باید عبارت “با مسئولیت محدود” قید شود
  • سمت هر یک از اعضا باید مشخص باشد

ابزار مورد نیاز برای شرکت‌های پیمانکاری:

هنگامی که شرکت پیمانکاری ثبت می گردد، پیمانکاران می‌توانند در مناقصه ها شرکت کنند و با شرکت های یا سازمان های دولتی قرارداد ببندند. هنگامی که این قرداد ها و پروژه ها افزایش می‌یابد مطمئنا مدیریت آن نیز دشوار تر خواهد شد خصوصا در بخش مدیریت امور حسابداری که تمامی حساب ها باید به صورت تفکیک شده و مجزا از هم مشخص باشد. برای سهولت عملیات های حسابداری پیشنهاد می‌شود از نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری استفاده گردد. نرم افزار حسابداری پیمانکاری مختصص به پیمانکاران و شرکت های پیمانکاری است و مدیریت حساب های پروژه ها را برای پیمانکاران بسیار آسان می‌کند.

با استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری می توانید از هزینه سود و زیان هر پروژه بصورت نامحدود و مجزا مطلع گردید.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری قابلیت نصب ماژول ها و افزونه های کاربردی از قبیل بایگانی مدارک، نرم افزار مدیریت چک، افزونه ارسال پیامک و …

این مقاله توسط کارشناسان دپارتمان پیمانکاری شرکت نرم افزاری کاوش تهیه شده است، در پایان امیدواریم که مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاع بیشتر از امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش و یا سایر نرم افزارهای حسابداری تخصصی این مجموعه می توانید با کارشناسان مجموعه کاوش  بگیرید.