پیمانکاری و ساخت و ساز ساختمان و همچنین تکنیک ها و صنایع مربوط به مونتاژ و ساخت سازه های مسکونی، در درجه اول برای آنهایی که به فکر ساخت سرپناه برای مردم جامعه خود هستند مورد توجه قرار می گیرد.

پخش آنلاین :
دانلود فایل صوتی در انتهای مطلب

پیمانکاری و ساخت و ساز یکی از فعالیت های باستانی انسانها به شمار می رود. این کار با نیازی کاملاً کاربردی، برای یک محیط کنترل شده جهت کاهش اثرات آب و هوا آغاز شد. پناهگاه های ساخته شده یکی از ابزارهایی بودند که بشر به وسیله آن توانست خود را با طیف گسترده ای از مناطق آب و هوایی سازگار کرده و به گونه ای جهانی تبدیل شود.

ما در این مطلب ابتدا تاریخچه پیمانکاری و ساخت ساز را ترسیم می کنیم، سپس پیشرفت آن در زمان کنونی را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیمانکاری چیست ؟

پناهگاه های انسانی در ابتدا بسیار ساده بودند و شاید فقط چند روز یا چند ماه به طول انجامید که سالم بمانند. با گذشت زمان، حتی ساختارهای موقتی نیز به فرم های بسیار به روز تر تبدیل شدند. به تدریج ساختارهای بادوام تری به خصوص پس از ظهور کشاورزی پیدا شد، زمانی که مردم برای مدت طولانی در یک مکان می ماندند. اولین پناهگاه ها منازل بودند، اما بعداً کارهای دیگری مانند نگهداری غذا و مراسمات مختلف را در ساختمانهای جداگانه ای انجام می دادند. برخی از سازه ها از نظر نمادین و همچنین عملکردی شروع به ایجاد تمایز بین معماری و پیمانکاری ساختمان کردند.

تصویر تاریخچه پیمانکاری

تاریخچه پیمانکاری :

تاریخچه ساختمان با تعداد زیادی از مسائل مشخص شده است. در مرحله اول افزایش دوام مواد استفاده شده است. هر نوع مواد اولیه پیمانکاری ساختمانی مانند برگ، شاخه و پوست حیوانات قابلیت فساد شدن داشتند. بعدها از مواد طبیعی با دوام تر مانند خاک رس، سنگ و چوب و … و سرانجام، مواد مصنوعی – مانند آجر ، بتن ، فلزات و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفتند.

یکی دیگر از مسائل مهم تلاش برای ساختمانهایی با ارتفاع و عرض بیشتر است. این امر با تولید مواد قوی تر و با دانش نحوه رفتار مواد و چگونگی بهره برداری از آنها برای استفاده بیشتر امکان پذیر شد.

سومین روند اصلی شامل میزان کنترل اعمال شده بر محیط داخلی ساختمان است: تنظیم دقیق دما، هوا و سطح صدا، رطوبت، بو، سرعت هوا و سایر عواملی که بر راحتی انسان تأثیر می گذارند امکان پذیر شدند. با این حال مساله امروزی تغییر در انرژی موجود در فرآیند ساخت است، این مسئله از قدرت عضلات انسان شروع شده و به سمت ماشین آلات قدرتمندی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد پیش می رود.

تصویر وضعیت امروزه پیمانکاری

وضعیت امروزه پیمانکاری :

وضعیت کنونی پیمانکاری پیچیده است. طیف گسترده ای از محصولات و سیستمهای ساختمانی وجود دارد که عمدتا در گروههایی از انواع ساختمانها یا بازارها قرار دارند. روند طراحی ساختمان ها بسیار سازمان یافته است و از مراکز تحقیقاتی که خصوصیات و عملکرد مواد را مطالعه می کنند، شروع می شود. مقامات ارشد که استانداردهای ایمنی را اتخاذ و اجرا می کنند و متخصصان طراحی که نیازهای کاربر را تعیین می کنند و ساختمانی را برای پاسخگویی به این نیازها طراحی می کنند.

روند پیمانکاری و ساخت و ساز نیز بسیار سازمان یافته است. این کار از تولید کنندگان محصولات و سیستمهای ساختمانی ، صنعتگرانی که آنها را در محل ساختمان جمع می کنند، پیمانکاری که کار صنعتگران را به کار می گیرند و هماهنگ می کنند و مشاورانی که در جنبه هایی از جمله مدیریت ساخت، کنترل کیفیت و بیمه تخصص دارند، شامل می شود.

امروزه پیمانکاری و ساخت و ساز بخش مهمی از فرهنگ صنعتی، نمودی از تنوع و پیچیدگی آن و میزان تسلط آن بر نیروهای طبیعی است، که می تواند یک محیط ساخته شده متنوع برای تأمین نیازهای مختلف جامعه ایجاد کند.

تصویر مصالح پیمانکاری ساختمانی

مصالح پیمانکاری ساختمانی

تولید آجر در قرن نوزدهم صنعتی شد. روند دشوار قالب گیری دستی، که برای 3000 سال استفاده می شد، با آجرهای “فشرده” جایگزین شد. اینها توسط یک فرآیند اکستروژن مکانیکی تولید شدند که در آن خاک رس از طریق قالب مستطیلی شکل به عنوان یک ستون مداوم فشرده می شد و توسط یک سیم برش به اندازه های مشخص قطعه قطعه می شد. همچنین واحدهای سنگ تراشی نیز به وجود آمدند. روش های جدید ساخت مصالح پیمانکاری ساختمانی به طور قابل توجهی هزینه آجر را کاهش می دهد و این یکی از دلایلی است که آجر جزء مصالح پیمانکاری ساختمانی پرکاربرد امروزه است.

فناوری چوب در قرن نوزدهم در آمریکای شمالی، که در آن جنگلهای بزرگی از درختان نرم و درختان کاج وجود داشت که می توانست با روشهای صنعتی برداشت و پردازش شود، توسعه سریعی پیدا کرد. کارخانه های اره برقی بخار و آب از دهه 1820 تولید الوارهایی با ابعاد استاندارد را آغاز کردند. تولید ماشین های ارزان در دهه 1830 امکان ایجاد یک نوآوری عمده در ساخت و ساز را فراهم کرد.

منشا سیمان های هیدرولیکی بر می گردد به یونان باستان و رم . مواد مورد استفاده شده اولیه آن آهک و یک خاکستر آتشفشانی بود که در حضور آب به آرامی با آن واکنش داده و یک توده سخت ایجاد می کرد. این ماده سیمان سازی ملات ها و بتن های رومی بیش از 2000 سال پیش مورد استفاده قرار  می گرفت و بعدها در اروپای غربی جزء مواد اولیه ساختمان ها را تشکیل داد. خاکستر آتشفشانی استخراج شده در نزدیکی شهر فعلی پوزولوی ایتالیا، به ویژه از نظر مواد معدنی ضروری آلومینوسیلیکات غنی بود و باعث ایجاد سیمان پوزولانای کلاسیک در دوران روم شد. تا به امروز اصطلاح پوزولانا یا پوزولان یا به خود سیمان یا به هر آلومینوسیلیکات ریز تقسیم شده ای گفته می شود که با آهک در آب واکنش داده و سیمان ایجاد می کند. (در عین حال اصطلاح سیمان از کلمه لاتین caementum گرفته شده است که به معنی تراشه های سنگی مانند ملات رومی بود – نه خود ماده اتصال).

تصویر پیمانکاری ساختمان

پیمانکاری ساختمان :

ساخت یک ساختمان معمولاً توسط یک تیم تخصصی پیمانکاری و ساخت و ساز انجام می شود. این کار به طور معمول از تیم طراحی جدا است، اگرچه برخی از سازمان های بزرگ ممکن است هر دو عملکرد را ترکیب کنند و پیمانکار هم طراحی و هم ساخت را انجام دهد. تیم سازنده توسط یک سازمان هماهنگ، اغلب بوسلیه پیمانکار مدیریت می شود که مسئولیت اصلی اجرای ساختمان را بر عهده می گیرد و قراردادی را برای انجام این کار با کاربر ساختمان امضا می کند، هزینه قرارداد معمولاً یک مبلغ توافقی است، گرچه قراردادهای هزینه در پروژه های بزرگی که ساخت آنها قبل از کامل شدن اسناد قرارداد آغاز شده و محدوده ساختمان کاملاً مشخص نشده است، استفاده می شود.

پیمانکار ساختمان کیست؟

پیمانکار ساختمان کیست

پیمانکار ساختمان کیست؟ پیمانکار ساختمان مسئول نظارت و مدیریت پروژه های ساختمانی است. این افراد یا شرکت ها با هماهنگ کردن جنبه های مختلف یک پروژه برای اطمینان از تکمیل موفقیت آمیز آن، نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند. نقش یک پیمانکار ساختمان شامل همکاری با معماران، مهندسان، پیمانکاران فرعی و سایر ذینفعان برای رساندن یک پروژه ساختمانی از مفهوم به واقعیت است.

پیمانکاران ساختمان معمولاً با در نظر گرفتن عواملی مانند بودجه، جدول زمانی و استانداردهای کیفیت در برنامه ریزی و اجرای پروژه های ساختمانی مشارکت دارند. آن ها مسئول استخدام و مدیریت پیمانکاران فرعی، اخذ مجوزهای لازم و اطمینان از رعایت قوانین و مقررات ساخت و ساز هستند.

در پاسخ به سوال پیمانکار ساختمان کیست و چه مسئولیت هایی دارد باید گفت که برآورد هزینه، برنامه ریزی پروژه و تخصیص منابع بر عهده پیمانکار است. آن ها به عنوان یک رابط بین کارفرما و تیم ساخت و ساز عمل می کنند و به طور منظم پیشرفت پروژه را به روز می کنند و هر گونه نگرانی که ممکن است ایجاد شود را برطرف می کنند. پیمانکاران ساختمان باید دارای مهارت های سازمانی و ارتباطی قوی و همچنین درک عمیق از فرآیندها و تکنیک های ساخت و ساز باشند.

موفقیت یک پروژه ساختمانی اغلب به تخصص و کارایی پیمانکار ساختمان بستگی دارد. توانایی آن ها در جهت یابی چالش ها، مدیریت موثر منابع و ارائه یک پروژه تکمیل شده که انتظارات مشتری را برآورده می کند یا فراتر از آن است، در زمینه پویا ساخت و ساز بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر: ۸ مورد مهم فرق کارفرما و پیمانکار 

پیمانکار عمومی:

پیمانکار عمومی علاوه بر نقش هماهنگ کننده آن، ممکن است برخی از کارهای واقعی ساختمان را انجام دهد. باقیمانده کار توسط گروهی از متخصصان انجام می شود. پیمانکار عمومی مسئول نظارت و مدیریت روند ساخت و ساز یک ساختمان یا پروژه است.

اغلب به عنوان پیمانکار اصلی از آن یاد می شود، این پیمانکار نقش اصلی را در هماهنگی و نظارت بر تمام جنبه های یک پروژه ساخت و ساز، از مراحل برنامه ریزی اولیه تا تکمیل نهایی، ایفا می کند. وظایف آن ها طیف گسترده ای از مسئولیت ها را در بر می گیرد تا اطمینان حاصل شود که پروژه در زمان مقرر، در چارچوب بودجه و مطابق با استانداردهای کیفیت تکمیل می شود.

مطالعه بیشتر: 6 مراحل ساخت و ساز که هر پیمانکاری باید بداند

وظایف پیمانکار عمومی

یکی از وظایف اصلی آن ها، همکاری با مالک یا مشتری پروژه برای درک نیازها، اهداف و انتظارات آن ها است. آن ها معمولاً در مرحله پیش از ساخت شرکت دارند و به توسعه طرح های پروژه، اخذ مجوزهای لازم و برآورد هزینه ها کمک می کنند. هنگامی که پروژه در حال انجام است، این پیمانکار مسئول استخدام و مدیریت پیمانکاران فرعی مانند برق، لوله کش و نجار برای انجام کارهای تخصصی است.

پیمانکار عمومی به عنوان نقطه تماس بین تمام طرف های درگیر در فرآیند ساخت و ساز عمل می کند. آن ها به طور منظم با معماران، مهندسان، تامین کنندگان و پیمانکاران فرعی ارتباط برقرار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و پروژه به آرامی پیشرفت می کند. علاوه بر این، آن ها برنامه زمانبندی پروژه را مدیریت و پیشرفت را نظارت می کنند و هر گونه مشکل یا تاخیری را که ممکن است در طول ساخت و ساز ایجاد شود رسیدگی می کنند.

مدیریت مالی یک جنبه حیاتی از نقش یک پیمانکار عمومی است. آن ها مسئول بودجه بندی، برآورد هزینه و کنترل هزینه ها برای حفظ پروژه در محدوده های مالی مشخص شده هستند که شامل مذاکره در مورد قراردادها، رسیدگی به دستورات تغییر و اطمینان از پایبندی پروژه به قوانین و مقررات محلی ساختمان است.

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش درخواست خود را در زیر ثبت کنید.

پیمانکار جزء یا پیمانکار فرعی :

پیمانکاران فرعی تحت قرارداد با پیمانکار عمومی هستند. هر پیمانکار فرعی یک یا چند سیستم ساختمان را تهیه و نصب می کند – به عنوان مثال، سیستم ساختاری یا الکتریکی. پیمانکاران فرعی به نوبه خود اجزای سیستم را از تولیدکنندگان خریداری می کنند. در طی مراحل ساخت، تیم طراحی همچنان به عنوان نماینده مالک عمل می کند، اطمینان حاصل کند که ساختمان اجرا شده با اسناد قرارداد مطابقت دارد و سیستم ها و اجزا از استانداردهای مشخص شده کیفیت و عملکرد مطابقت دارند.

دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان در سال 1402 چقدر می باشد؟

حقوق پیمانکار ساختمان

حقوق پیمانکار ساختمان می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله تجربه، موقعیت مکانی، تخصص و مقیاس پروژه هایی که انجام می دهند متفاوت باشد.

در مناطقی با صنعت ساخت ‌و ساز پررونق، مانند مناطق شهری یا مناطقی که توسعه سریع شهری را تجربه می‌کنند، ممکن است پیمانکاران به دلیل افزایش تقاضا برای تخصص خود، حقوق بیشتری دریافت کنند. علاوه بر این، پیمانکاران با مهارت های تخصصی یا کسانی که بر پروژه های پیشرفته تمرکز می کنند ممکن است درآمد بیشتری کسب کنند.

تجربه نقش مهمی در حقوق و دستمزد پیمانکار ساختمان دارد. کسانی که سابقه پروژه های موفق، رضایت مشتری و مدیریت موثر دارند، اغلب غرامت بیشتری دریافت می کنند. پیمانکاران ساختمانی که صاحب شرکت‌های ساختمانی خود هستند، ممکن است پتانسیل کسب درآمد بیشتری داشته باشند، زیرا نه تنها حقوق دریافت می‌کنند، بلکه فرصت کسب سود از موفقیت کسب ‌و کار خود را نیز دارند.

شایان ذکر است که عوامل اقتصادی، روند بازار و تغییرات نظارتی می توانند بر صنعت ساخت و ساز و متعاقباً بر حقوق پیمانکاران ساختمان تأثیر بگذارند. به طور کلی، دستمزد پیمانکار ساختمان منعکس کننده ترکیبی از مهارت ها، تجربه، موقعیت مکانی و شرایط حاکم بر بازار در صنعت ساخت و ساز است.

در نهایت حقوق پیمانکار ساختمان پویا و مشروط به عوامل مختلف است. پیمانکاران موفق اغلب نرخ های خود را بر اساس ترکیبی از استانداردهای صنعت، پیچیدگی پروژه، و مهارت ها و تخصص منحصر به فرد خود تعیین می کنند، که تعیین یک رقم جهانی برای درآمد آنها را دشوار می کند.

مطالعه بیشتر: ۱۰ مورد از بهترین و پردرآمدترین شغل های ساختمانی و ساخت ساز

درصد دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان چقدر است؟

درصد دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان چقدر است؟

پروژه‌های پیمانکاری به دلیل تأثیرات متعددی که بر میزان درصد دستمزد پیمانکار تأثیر می‌گذارند، درصد و قیمت ثابتی ندارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کلیه هزینه‌های یک پروژه بازسازی به دستمزد پیمانکار و نیروی انسانی اختصاص دارد و مابقی آن برای خرید مواد اولیه در نظر گرفته شده است. طبق عرف پیمانکاری، درصد دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان برای انواع مختلف پروژه‌های بازسازی به شرح زیر می‌باشد:

  • ۱۲ تا ۱۵ درصد برای پروژه‌های عادی بازسازی
  • ۱۲ تا ۱۸ درصد برای بازسازی ساختمان‌های قدیمی
  • ۱۵ تا ۲۲ درصد برای بازسازی ویلای های مسکونی
  • ۱۰ تا ۲۰ درصد برای بازسازی با استفاده از مواد ارزان و حجم کار کم
  • ۸ تا ۱۶ درصد در صورت خرید مصالح توسط پیمانکار
  • ۸ تا ۲۰ درصد برای پروژه‌های بازسازی به صورت درصدی

نکات مهم دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان

نکات مهم دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان

شما می‌توانید جهت بازسازی ساختمان خود، یک پیمانکار متخصص انتخاب کرده و با پرداخت دستمزد بازسازی ساختمان در وقت، انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. در محاسبه هزینه‌های بازسازی، باید به این نکته توجه داشته باشید که درصد دستمزد و حقوق پیمانکار ساختمان بسته به نوع قرارداد، اندازه پروژه و تقاضای شما متغیر است.

این امر باعث می‌شود که هر یک از پروژه‌های بازسازی با قیمت‌های متفاوتی مواجه شوند. اگر خرید مصالح برای بازسازی ساختمان توسط پیمانکار انجام شود، این موضوع به نفع شما است زیرا او قادر خواهد بود متریال با کیفیت را با هزینه‌های مناسب‌تر و همراه با تخفیف تهیه نماید.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع لیست متریال مشارکت در ساخت

شرایط پیمانکاری ساختمان

شرایط پیمانکاری ساختمان و تشخیص صلاحیت برای اشخاص حقیقی، به شرح زیر می‌باشد:

  • هیچگونه سابقه محرومیت از کارهای پیمانکاری وجود نداشته باشد.
  • هیچ گونه سوء سابقه کیفری نداشته باشد.
  • دارای تابعیت ایران باشد.
  • دارای کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت (برای آقایان) باشد.
  • عضویت در سازمان اسناد داشته باشد.

شرایط پیمانکاری ساختمان و تشخیص صلاحیت برای پیمانکاران حقوقی به شرح زیر می‌باشد:

  • هیچگونه سابقه محرومیت از کارهای پیمانکاری وجود نداشته باشد.
  • عضویت در سازمان اسناد داشته باشد.
  • شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.
  • هیچگونه عضویت یا داشتن سهام توسط هر یک از شرکا یا مدیران شرکت در هیات مدیره مهندسین مشاور عضو سازمان نداشته باشد.

مطالعه بیشتر: چگونه پیمانکاری شویم؟

تصویر پیمانکار کیست ؟

پیمانکار کیست ؟

پیمانکار (Contractor) شخصی حقیقی یا حقوقی است که طی امضای قراردادی با کارفرما، متعهد به اجرای موضوعی مورد پیمان می‌شود. مطلب پیمانکار کیست در مطلب جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است، برای مطالعه مطلب پیمانکار کیست؟ 

تصویر حسابداری پیمانکاری ساختمان

حسابداری پیمانکاری ساختمان :

حسابداری پیمانکاری ساختمان نوعی حسابداری پروژه است که در آن هزینه ها به قراردادهای خاص اختصاص می یابد. در سیستم حسابداری پیمانکاری ساختمان برای هر پروژه ساختمانی یک کار جداگانه تنظیم شده است و هزینه های انجام شده با کدگذاری هزینه ها به شماره شغل منحصر به فرد به پروژه اختصاص می یابد.

حسابداری پیمانکاری با حسابداری شرکتی و رایج متفاوت است. ما قبلا در مطلبی آموزشی به صورت کامل حسابداری پیمانکاری ساختمان را مورد بررسی قرار داده ایم که شما می توانید برای مطالعه به لینک زیر مطالعه کنید.

شما می توانید نظرات خودتان را در مورد پیمانکاری و موارد مرتبط با نرم افزار حسابداری پیمانکاری را با ما در میان بگذارید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی مجموعه نرم افزاری کاوشمی توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.